Heden i Göteborg

Startat av Anders Forsberg, 11 maj 2008, 12:17:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

En dag även detta tidigt 1980-tal med terminalen vid Heden med några Linjebussar.

Anders




yngrot

trevligt var du möjligen på andra sidan och fotade? Korvkiosken på Heden var ju iaf då en välkänd och hade gott att köpa när man körde kväll och "glömmde" göra mackor innan man gick hemifrån.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

Hur kommer det sig att Linjebuss körde denna trafik och inte GS? Upphandlat redan då?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

M

Citat från: Walter skrivet 11 maj 2008, 14:05:54 PM
Hur kommer det sig att Linjebuss körde denna trafik och inte GS? Upphandlat redan då?

Det var ingen Göteborgstrafik utan det var Partilletrafik och den var utlaggd på LB

/M

Anders Forsberg

Med risk för att vara ute på hal is för om dett är jag inte säker. Men var det inte som så att Partille Omnibustrafik köptes av Linjebuss en gång i tiden. Eller har jag fel !

Anders

S Svensson

Anni Brusk och troligen hennes make var de som startade trafiken och drev denna till AB Linjebuss köpte företaget. Detta Partille Trafik AB drev trafiken ända in på 1974. LB köpte detta på mitten av 40 talet.Jag kommer inte ihåg exakt utan att titta efter. LB förvärvade även ett antal andra företag på Hisingen och drev dessa till och in på 1968 under namn Göteborg Trafik AB. Ett företag GS/Göteborgs kommun övertog och som fö ägde bussar som GSAB hyrde ( enligt skyltmetoden,en skylt angav vem som ägde bussen,alternativ är att annonsera eller att det anges i bilregistret i någon form).
Vad gäller Heden som bussterminal har denna byggts om några gånger. Bensinstation var förr obligatorisk och denna togs bort. Ombyggnad skedde ca 1972-73 och cirka 1988-89. Dessutom byggdes utfartsmöjligheterna om. Linjen till Mölndal kördes av Mölndalsbuss och denna och Kålleresdsbussen fick förr köra ut Sten Sturegatan.