Tidtabellsnostalgi Linjebuss del 1

Startat av Jonas Gustafsson, 02 maj 2008, 00:30:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

I de första GL-tabellerna för Partille levde fortfarande Linjebuss egen tidtabellslayout kvar, trots att omslaget (som kommer att visas senare) var anpassat till GL.
Gemensam linjenummerserie och gemensam layout på själva tidtabellerna (inte bara omslagen) i hela GL-området kom först 1981.

Jag tänkte visa alla linjer i Partille på den äldsta Partilletabellen i min ägo, årgång 1978.
Jag delar upp det i flera delar för att få hanterlig längd på inläggen.

Först en förteckning över linjerna vid denna tid:

Linjebuss körde följande linjer. Göteborg innebar då Heden för samtliga linjer.

1 Göteborg-Göteborgsvägen-Partille (Daros)
2 Göteborg-Göteborgsvägen-Parallellvägen-Uddared-Jonsered
3 Göteborg-Göteborgsvägen-Björndammen-Brasebacken
4 Göteborg-Göteborgsvägen-Brattåskärrsvägen och en medsolsslinga runt södra Sävedalen
5 snabbuss Göteborg-Östra Sjukhuset-medsolsslingan runt södra Sävedalen.
6 Göteborg-Göteborgsvägen-Lexby
10 Partille(Daros)-Brattåskärrsvägen-medsolsslingan runt södra Sävedalen
13 som 3:an fast via Partille (Daros) och Parallellvägen (ett fåtal turer gick Partille-Öjersjö)
16 som 6:an fast via Partille (Daros) (ett fåtal turer gick Partille-Kåhög)

SJ körde linje 8 Göteborg (Nils Ericsonsplatsen)-Gamlestaden-Utby-Partille stn-Lexby-Kåhög-Jonsered-Lerum (-Floda-Tollered).

Nu till tabellerna!
Först samlingstabellen för trafiken Heden-Partille:


Därefter linjevis i nummerordning (förutom att 13 och 16 redovisas med linje 3 resp. 6...)




Fortsättning följer...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Sandqvist

Alltid trevligt med Linjebusstabeller! Upplägget påminner starkt om dom tabeller vi hade i kristianstad på 60/70 talet  :)  Hälsar Jonas.

yngrot

Har du möjligen tabeller från Kålleredsbussarna? Vore kul att se.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina