GS B34

Startat av Anders Forsberg, 25 april 2008, 19:52:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Åren 1974 och 1976 köpte Göteborgs Spårvägar 35 stycken bussar från Volvo/Säffle. GS typ B34 nr 801-834. Nr 713-835 kom våren 1976. Bussen på bilden är 834 och fotograferad på Drottningtorget gående på linje 60.

Anders


S Svensson

Troligen sista inv nr med blå färgen. 835 hade den nya färgen. Dock med lila tak vilket efterföljande inte hade. Alltså yttertaket.

Nupski

#2
828 lever kanske än idag men ingen har möjlighet att ta hand om henne så snart är hon säkert borta för gott...  :'(







Och något som föbryllade en som liten grabb var det tickande ljudet från bakre delen av fordonet... det har fått sin förklaring




yngrot

Brukade inte den lilla "ticklådan" sitta framme hos föraren? Har hört det ljudet fram när jag åkt buss i Gbg.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Ja du menar B59 denna typ minns jag vi testkörde i Borås bussen skulle ner till Karlskrona. Som jag minns det var det väl kylningen som var det stora problemet och att Volvo ville satsa på mittmotor och tog fram B59 mer eller mindre motvilligt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars Borgemo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 april 2008, 19:27:34 PM
Och framförallt framvagnen, i sin iver över att erbjuda en låg buss med hjulutslag i stil med Scania 111 uppfann man en konstruktion som inte fungerade i praktiken för föraren, man laborerade med olika hjulvinklar och svängningsdämpare utan resultat
Jag vill minnas att det inte fanns nåt parallellstag utan två separata styrstag från styrväxeln. Om man åkte i ett potthål med ena framhjulet kunde man få en redig snurr på ratten. Förarplatsen var också rätt knepig. Förarstolen satt inte centrerad mitt för rattstången, utan en liten bit närmre mittlinjen. Anledningen var nog att man annars inte kunde svänga stolen obehindrat. Vi "gamle" kan erinra oss att man kände sig lite knepig i ryggen efter en tjänst på detta underverk från Säffle. Sen var de också kända för att vara allt karossgnälls urmoder, alla stöttor och väggskiveklammer pep och gnydde hela tiden bussen rörde sig. En del individer hade en annan märklig egenhet: Om man körde på nån linjedel som mest låg i nerförslut (Fredriksdal - Grönsakstorget) där man inte gasade på särskilt mycket mellan hållplaterna, utan mest bromsade, så tog lufttrycket slut och bla. dörrarna hängde som draperier.

Krille

Citat från: LarryB skrivet 28 april 2008, 10:09:27 AM
En del individer hade en annan märklig egenhet: Om man körde på nån linjedel som mest låg i nerförslut (Fredriksdal - Grönsakstorget) där man inte gasade på särskilt mycket mellan hållplaterna, utan mest bromsade, så tog lufttrycket slut och bla. dörrarna hängde som draperier.

?! För klen kompressor eller?

/K

Nupski

Citat från: Krille skrivet 28 april 2008, 16:17:10 PM
?! För klen kompressor eller?

/K

Det måste vara 700 vagnarna för de hade enkolvskompressor.

Lars Borgemo

Citat från: Tomas skrivet 28 april 2008, 21:53:27 PM
Det måste vara 700 vagnarna för de hade enkolvskompressor.
Har inget minne att det nånsin gick B32 (700-serien) annat än på Hisingslinjerna, kanske var det enkelstånka på 801-830. De hade dessutom den äldre, svängda instrumentpanelen (som alla B32), stadsvapen och skuggade vagnsnummersiffror; inte hybriddesign med metkrok och vita vagnsnummer i Helvetica Medium Extended Light.