Något för Martin

Startat av Anders Forsberg, 22 april 2008, 15:06:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Vi tar väl två äldre bilder från Eskilstuna.



EOT nr 121 vid ändhållplatsen i Nedre Hällby hösten 1977.



Scania CR 110 nr 105 på linje 2 vid Balstagärde på väg mot Hagnestahill. I bakgrunden fd. Balsta Sjukhem som senare blev musikslott och någon lokal grupp vid namn Kent huserade tydeligen där (?)


Martin Maltkvist

Citat från: Anders Forsberg skrivet 22 april 2008, 15:06:42 PM

Jag kan inte riktigt placera bilden exakt, är den tagen i närheten av den nuvarande bron över järnvägen?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulf Broman

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 april 2008, 22:03:35 PM
Jag kan inte riktigt placera bilden exakt, är den tagen i närheten av den nuvarande bron över järnvägen?

Jag hoppas att bilderna inte var till bara för Martin, utan även för oss andra Eskilstuna-diggare. Fina var de i alla fall!
Till frågan: Linje 2 har jag sett mycket av, men Hällbybrunn var i motsatt ände. Men busshållplatsen nedre Hällby var väl där gamla hållplatsen på järnvägen hade legat, och det är väl vid Stationsvägen, kanske 200 öster om den nuvarande bron över järnvägen.

Anders Forsberg

Jo då Ulf alla får kika.

Helt rätt vändslingan på bilden låg i närheten av den nuvarande järnvägsbron, men på den tiden var det en plankorsning mellan vägen och järnvägen. Gatan som går i förgrunden går mot stationshuset i Hällby (om det finns kvar vet jag inte).

Löser kanske lite frågor.

Anders

Simon A

Vad menar plakatet som sitter på moturluckan på bussen på bild 2? "Rösta nej Linje 3" Var det en ny linje som skulle komma som man var emot?

//Simon

Ulf Berlin

Citat från: Simon A skrivet 02 maj 2008, 00:02:11 AM
Vad menar plakatet som sitter på moturluckan på bussen på bild 2? "Rösta nej Linje 3" Var det en ny linje som skulle komma som man var emot?

//Simon

Hej.
Nej,det handlade om kärnkraftsomröstningen 1984(?).
"Linje 1"var: JA till fler kärnkraftverk i Sverige och förespråkades av de borgerliga partierna.
"Linje 2"var:Det räcker nu och var S:s linje.
"Linje 3"var:Bort med kärnkraften och stöddes av Mp.
(Rätta mig gärna om jag har fel.)/Ulf

Jonas Gustafsson

#6
Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 maj 2008, 00:35:28 AM
Hej.
Nej,det handlade om kärnkraftsomröstningen 1984(?).
"Linje 1"var: JA till fler kärnkraftverk i Sverige och förespråkades av de borgerliga partierna.
"Linje 2"var:Det räcker nu och var S:s linje.
"Linje 3"var:Bort med kärnkraften och stöddes av Mp.
(Rätta mig gärna om jag har fel.)/Ulf


Nja, en del rättelser är nödvändiga (i alla fall om man ska tro på Wikipedia och mitt eget minne!)

1) Omröstningen var 1980.
2) Linje 1 stöddes enbart av M. Linje 2 stöddes av S och Fp och linje 3 av VPK (nuv. V), C och KDS (nuv. Kd). Mp fick vänta ytterligare 8 år på att komma in i riksdagen ("säldödsvalet" 1988)
3) Ingen av linjerna förepråkade ytterligare utbyggnad! Linje 1 och linje 2 hade nästan identiska valsedlar, skillnaden var i princip bara att linje 2 förespråkade offentligt ägande av kärnkraftverken.
Däremot skilde sig slogans åt. Om jag inte har fel hade linje 1 "Energi för Sverige" eller något ditåt. Linje 2 hade "Avveckla kärnkraften-men med förnuft!" Det minns jag bestämt, trots att jag var 9 år 1980.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 maj 2008, 00:52:33 AMLinje 2 hade "Avveckla kärnkraften-men med förnuft!"

Vilken var det alternativ som vann omröstningen, men idag verkar man ha frångått hela resultatet...

Nico


Linje 2 vann då, men i dagens läge (bl.a. har flera mätningar gjorts vid statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet) så kan man nog säga att rent statistiskt sett så sympatiserar numera de flesta (oavsett partifärg) med det budskap som linje 1 stod för. Fokus förskjuts ofta med tiden (vissa som röstade då har dött och nya deltagare har uppnått rösträttsålder osv.) och det har gått snart 30 år sedan folkomröstningen hölls så egentligen bör man kanske akta sig för att betrakta utslaget av en folkomröstning som hugget i sten. Däremot är det kanske faktiskt inte fel om man ibland höll en folkomröstning eller två (apropå direktdemokrati) om vilka busslinjer vi vill ha.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

blubb

Citat från: Nico skrivet 02 maj 2008, 10:14:42 AM
Linje 2 vann då, men i dagens läge (bl.a. har flera mätningar gjorts vid statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet) så kan man nog säga att rent statistiskt sett så sympatiserar numera de flesta (oavsett partifärg) med det budskap som linje 1 stod för. Fokus förskjuts ofta med tiden (vissa som röstade då har dött och nya deltagare har uppnått rösträttsålder osv.) och det har gått snart 30 år sedan folkomröstningen hölls så egentligen bör man kanske akta sig för att betrakta utslaget av en folkomröstning som hugget i sten. Däremot är det kanske faktiskt inte fel om man ibland höll en folkomröstning eller två (apropå direktdemokrati) om vilka busslinjer vi vill ha.  :D  ;)

Det sägs att majoriteten av de som röstade i valet 1980 inte är kapabla till att rösta idag då de ligger under jord.

Simon A

Citat från: Nico skrivet 02 maj 2008, 10:14:42 AM
Däremot är det kanske faktiskt inte fel om man ibland höll en folkomröstning eller två (apropå direktdemokrati) om vilka busslinjer vi vill ha.  :D  ;)
Jag håller med. Varför inte planera linjer efter hur olika stadsdelar skulle vilja ha förbindelser? T ex en majoritet i Gottsunda kanske skulle vilja ha en linje till Gränby C och att man då skulle kunna fixa det. Tror att många skulle bli nöjda om den möjligheten fanns, en enkät där alla får rösta för vart de vill vart bussarna ska gå. Kanske inte funkar helt ut men tanken är god.

//Simon