Karlskrona

Startat av Anders Forsberg, 21 april 2008, 20:51:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Fann några svartvita bilder från Karlskrona tagna under något av 1980-talets senare del.

Anders






Christian Ljunggren

Sjusta bilder.
SJ bussen CLJ402 är inv-nr 1079, vilken "hängde" med till 1987/88.

/Christian

Stefan P

Hej

Hur många bussar byggdes av typ CLJ 142?
Hade alla bussar dubbla bakdörrar?
Vilka växellådes alternativ fanns?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 22 april 2008, 12:56:14 PM
Hej

Hur många bussar byggdes av typ CLJ 142?
Hade alla bussar dubbla bakdörrar?
Vilka växellådes alternativ fanns?

mvh Stefan P

Det bör vara 1027-1141, alltså 115 stycken, som hade detta utförande. De levererades 1969. Dessa bussar hade dörr 1-1-0 till skillnad från dem som levererades till SJ:s linjer runt Stockholm och så småningom blev SL litt H80, som hade 1-1-1. Jag kan inte minnas att  jag sett någon i den här serien som inte har haft Wilson-låda, den med den lilla pinnen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Byggdes inte denna busstyp åt andra bussbolag?
Jag vet att det fanns på Karlskoga Lokaltrafik fyra stycken med intern nummer 22,23,26 och 27.
De hade manuell låda 4 - växlad. Dörrställning 1 - 1 - 1.

mvh Stefan P

Muk

Mycket trevligt att se bilder från karlskrona. Jag blir lite fundersam när jag ser hållplatsläget på den nedersta bilden. Det ser nyanlagt ut. Hur såg busstrafiken ut i Karlskrona vid den här tiden: vilka bolag körde och fanns inte kungsplan vid den här tiden?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 22 april 2008, 14:01:13 PM
Hej

Byggdes inte denna busstyp åt andra bussbolag?
Jag vet att det fanns på Karlskoga Lokaltrafik fyra stycken med intern nummer 22,23,26 och 27.
De hade manuell låda 4 - växlad. Dörrställning 1 - 1 - 1.

mvh Stefan P

Jo, den fanns på flera håll och säkert också då med manuell växellåda. Jag uppfattade det som om du bara menade SJ-bussar av denna typ, alltså Volvo B58-60 med Hägglunds-kaross, och med i stort sett detta utseende.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 22 april 2008, 15:26:35 PM
Mycket trevligt att se bilder från karlskrona. Jag blir lite fundersam när jag ser hållplatsläget på den nedersta bilden. Det ser nyanlagt ut. Hur såg busstrafiken ut i Karlskrona vid den här tiden: vilka bolag körde och fanns inte kungsplan vid den här tiden?

Bilderna bör vara tagna under den tid då Karlskrona Affärsverk körde tätortstrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Jag får be om ursäkt, skulle ha varit tydligare.

mvh Stefan P

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2008, 13:08:29 PM
Det bör vara 1027-1141, alltså 115 stycken, som hade detta utförande. De levererades 1969. Dessa bussar hade dörr 1-1-0 till skillnad från dem som levererades till SJ:s linjer runt Stockholm och så småningom blev SL litt H80, som hade 1-1-1. Jag kan inte minnas att  jag sett någon i den här serien som inte har haft Wilson-låda, den med den lilla pinnen.



Hej!

Som Staffan nämner så levererades en hel del i serien 1027-1141 1969 och var även av årsmodell 1969, men väldigt många levererades också 1970 och var även av årsmodell 1970.
Det skiftar mycket mellan individerna och inv-nr bredvid varann skiljer i flera fall mellan ett halvår upp till närmare ett år i leverans.
Att dra upp alla är lite för omfattande, men som exempel kan nämnas den av många av oss kända 1120, som är av årsmodell 1970 och reggad 70-09-24, medan systervagnen 1121 var av årsmodell 1969 och reggad 69-03-27.
Dessa skillnader börjar redan i  1040-serien och fortsätter ända till slutet.
Självklart undantar jag då de med avvikande utseende 1042, 1065, 1093, 1094 och 1123, som också kom lite i olag i förhållande till leverans av de omkringliggande
inv-numren.
De flesta hade den korta Wilson-spaken, men undantag fanns givetvis.
T ex 1121, 1122, 1124 och 1132 hade den längre varianten. Vissa kan ju självklart att fått det vid reparationer, men det lär vara svårt att klarlägga.

Mvh

Christian

Fredrik Gelin

Citat från: Anders Forsberg skrivet 21 april 2008, 20:51:35 PM
Fann några svartvita bilder från Karlskrona tagna under något av 1980-talets senare del.

Anders
Mycket trevliga bilder Anders!

Besitter du möjligen även några bilder på Säffle och SKV-bussarna som jag minns från min barndoms somrar?
//Fredrik

Ola Almquist

CitatSjälvklart undantar jag då de med avvikande utseende 1042, 1065, 1093, 1094 och 1123, som också kom lite i olag i förhållande till leverans av de omkringliggande
inv-numren.

På vilket sätt skilde dessa sig från övriga och var de lika inbördes? Jag minns att 1123 som fanns i Mjölby var avvikande, men den var väl dessutom ombyggd i fronten.

M.v.h.
Ola

Mikael T Nilsson

Tack för mycket trevliga nostalgibilder! Karlskrona Kommun Affärsverken som körde stadsbussarna hade en blandning av Volvo och Scania med modellerna B59, B10R, CR76, CR111, CR112, CN112 och CK112(3?).

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson







Här kommer några Karlskrona-bilder som jag tidigare visat på "gamla Bussnack". Tre generationers Scania i stadstrafiken i Karlskrona.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.