Fyra timmar i Neoplan Unibus

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 april 2008, 17:23:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som reporter från Svensk Lokaltrafik hade man någon enstaka möjlighet att förverkliga en och annan mer eller mindre vansinnig idé och dessutom få betalt för det. En sådan var att följa med ett helt varv runt med servicelinjerna. Då som nu tog ett sådant varv 4 timmar. Jag får nog säga att jag kände mig ganska skakig och rätt lomhörd efteråt. Och jag slut ut två chaufförer: Eva och Erling som körde 1,5 resp 2,5 timmar var.
Men några bilder blev det. Som alltid är diabilderna inte i alla bästa tekniska kvalitet men de har en viss historisk patina i alla fall. Drygt ett år senare började de här motorsvaga bussarna, som gjorde 70 km/tim i nerförsbacke på motorvägen och som inte klarade ett gathörn utan att nedväxling, bytas ut mot Ontario II. Något starkare och något bättre förarmiljö men knappast snyggare.
Först några bilder på 127 som jag åkte med och sedan ett par på 702.






















Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Henrik Palmqvist

Vissa likheter finns mellan denna och Ontario-bussarna. Har möjligtvis Neoplan sneglat lite åt väster när de designat dessa? . / Henrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 20 april 2008, 17:28:44 PM
Vissa likheter finns mellan denna och Ontario-bussarna. Har möjligtvis Neoplan sneglat lite åt väster när de designat dessa? . / Henrik

Snarare så att kanadenserna sneglat lite åt öster eftersom Ontario är en senare konstruktion. Men sanningen är nog att man med tidens teknik inte kunde bygga låggolv på så många andra sätt än frontmotor och då blev det ett sådant här utseende. Det var DAB i Silkeborg som kom på att man kunde bygga låggolv i något som såg ut som en vanlig buss om man placerade motorn på tvären längst bak och föraren i mitten längst fram. Och då kunde man få ett hjul i varje hörn i alla fall. Samma byggprincip som för övrigt Scania nu har anammat i sin hybridbuss.
I Tyskland på 1980-talet såg jag att Neoplan Unibus var tämligen vanliga som turistbussar för mindre sällskap. Dock naturligtvis med en annan och mer anpassad inredning än de som gick i Borås. De hade alltså samma roll som Mercedes Sprinter i dag på ett ungefär.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Fungerade sänkningen bak till bra eller fastnade den?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 21 april 2008, 16:49:33 PM
Hej

Fungerade sänkningen bak till bra eller fastnade den?

mvh Stefan P

Det var mycket sällan den användes men efter vad jag hört så fungerade den bra. Sänkningen på bilden är gjord för att visa funktionen och speciellt för en reportagebild. Sedan fanns det förare som då det var lämpligt med hänsyn till övrig trafik öppnade bakdörrarna för avstigning, medan andra bara tillät avstigning genom framdörrarna. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Dessa bussar var ju ingen större hit att köra med sin manuella låda och spaken satt bakom föraren :P  att sänka bussen var inte att rekomendera då det ofta hände att det inte gick att höja den igen de orkade inte höja sig när det var mycket folk med. Jag minns en runda ner på centralplan med rätt mycket folk i bussen och den skrapade i backen rätt ordentligt...    När bussarna var nya och torkarna skulle användas så gick säkringen lösningen blev betydligt kortare blad...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 april 2008, 18:54:32 PM
Dessa bussar var ju ingen större hit att köra med sin manuella låda och spaken satt bakom föraren :P  att sänka bussen var inte att rekomendera då det ofta hände att det inte gick att höja den igen de orkade inte höja sig när det var mycket folk med. Jag minns en runda ner på centralplan med rätt mycket folk i bussen och den skrapade i backen rätt ordentligt...    När bussarna var nya och torkarna skulle användas så gick säkringen lösningen blev betydligt kortare blad...

Nu var det ju inte så ofta det var mycket folk i de här bussarna men visst hände det. Under min fyratimmarstur fick vi fullt en gång med sittande och stående pensionärer i hela bussen. Orsaken visade sig vara enkel: det serverades bruna bönor med fläsk på Duvan den dagen. Och följaktligen gick alla 40 (eller hur många de nu var) av vid Duvan. Lyckligtvis hade de inte hunnit äta färdigt tills vi åkte tillbaka.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Bussen har en formgivning som känns väldigt grovhuggen på något sätt tycker jag. Är inte alls van vid att se en sådan formgivning från just Neoplan. Intressant att se dessa bilder
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Riktigt trevliga bilder!
Kommer ihåg busstypen.
Köptes inte bussen inför BL's test med Centrumlinjen, ungefär 1981-82! Hur många bussar var det man köpte?

Staffan Sävenfjord

#9
Citat från: Stefan K skrivet 25 april 2008, 19:36:05 PM
Riktigt trevliga bilder!
Kommer ihåg busstypen.
Köptes inte bussen inför BL's test med Centrumlinjen, ungefär 1981-82! Hur många bussar var det man köpte?

Du menar den linje som var den egentliga Nykteristen ("ingen hade sett den full"). Namnet kom sedan att appliceras på servicelinjerna. Jo, Unibusarna skaffades till denna.
På Citylinjen användes tre bussar. Sammanlagt har jag hittat 8 st Neoplan Unibus hos Borås Lokaltrafik: 125-128 samt 130 av årsmodell 1982 och 700-702 av årsmodell 1983. Jag vill minnas att 129 var en mindre Mercedes-buss men är lite osäker där. Numreringen 125-130 är intressant eftersom den sammanfaller med sex bussar Volvo B755 Säffle från 1965 och 1967. Dessa var dock sålda 1982.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nummerändringen till 700 på servicebussar gjordes för att lättare hålla i sär vilka bussar som var "riktiga" bussar och vilka som inte kunde användas till annat än servicelinjer. Just 129 var nog som du skrev Staffan en liten skolbuss som emmelanåt körde på 40 linjer minns att vi hade den på 42 till Holmen när de försökte fixa till vägen över mossen. En gång ville den inte gå mer än 20km/h.... inge kul men det var lättlöst stoppknappen had kommit i ett mellanläge när den var rätt ställd var det bara tuta och köra :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 april 2008, 16:42:30 PM
Nummerändringen till 700 på servicebussar gjordes för att lättare hålla i sär vilka bussar som var "riktiga" bussar och vilka som inte kunde användas till annat än servicelinjer. Just 129 var nog som du skrev Staffan en liten skolbuss som emmelanåt körde på 40 linjer minns att vi hade den på 42 till Holmen när de försökte fixa till vägen över mossen. En gång ville den inte gå mer än 20km/h.... inge kul men det var lättlöst stoppknappen had kommit i ett mellanläge när den var rätt ställd var det bara tuta och köra :)

Ja, jag vill också minnas att 129 var en Mercedes skolbuss. På lnje 42 den där sommaren, vilken för övrigt var 1986, användes dock nog oftast den lite större 850.



Strax efter fotot tagis gjore jag en resa med just den bussen. Den kvinnliga föraren försummade inte ett tillfälle att uttrycka sin irritation över bussen, resenärerna och medtrafikanterna. Själv blev jag utskälld för att jag tryckt på stoppknappen försent. Då tryckte jag ändå drygt 100 meter före hållplatsen - att jag inte tryckte tidigare var för att jag var obekant med de geografiska förhållandena.
Som framgår av bilderna hade hon också påtagliga svårigheter att bedöma bussens bredd så hon kom tillräckligt nära trottoarkanterna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Iof var det ju denna buss jag tänkte på som nr 129... kom inte i håg den hette 850...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 april 2008, 20:22:00 PM
Iof var det ju denna buss jag tänkte på som nr 129... kom inte i håg den hette 850...

Det stämmer. Hade jag kollat mina anteckningar mer noggrant hade jag sett att 850 tidigare hade nummer 129. Det syns dåligt på inscanningen men på orginalbilden syns det tydligt att den har nummer 850. Precis som en annan och mycket äldre buss i Borås för övrigt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Denna gång minndes jag ju rätt ;)  kul när man gör det för en gångs skull... men som nr 850 minns jag inte...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina