Några GS Scania CR111M

Startat av Anders Forsberg, 19 april 2008, 19:18:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Tänkte avsluta kvällen med två Scania CR111M bilder.



Angered Centrum i mars 1978 med fyra Scania CR111M



Extrabuss linje 40X till Körkarlens Gata vic hållplatsen på Kungsportsplatsen. Linje 40X gick i princip mellan Götaplatsen och Körkarlens Gata.

Anders

Zella


Niklas Bygdestam

Hade inte dessa en design även invändigt som skulle likna spårvagnarna? Har för mig att innertak gick i blått med väggar med röda inslag. De här bussarna hade vad jag förstått en färgskala invändigt som inte riktigt liknade den mer normala i en Scania CR 111
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nupski


Ulf Rådeström

Citat från: Tomas skrivet 21 april 2008, 00:30:38 AM
Porr...  ;D

Nej, porr är något helt annat än bussar och bussintresse och har inte med varandra att göra!

Anders Forsberg

Även om det är mina bilder men håller nog med Tomas det är ett gränsfdall när det gäller "fräcka" bilder.......... ;D

Anders

peter

Hej,

Jag känner mig lite som en katt bland hernelinerna när jag skriver i detta fantastiska forum.
Har precis skaffat en Scania CR111M59 men den är ombyggd till husbuss.

Hur som helst så verkar det vara en omtyckt modell av kommentarerna att döma.

Bussen har tidigare gått för LLT och hette enligt den suveräna databasen 37.

Är det någon som har tips om vad man skall vara extra varsam med när det gäller en sådan här modell?

Må väl!

Peter

Björn Forslund

Växellåda med vinkelväxel bör man sköta om väl. Du har väl Scania HR 501-låda?
/Björn

peter

Hej och tack för svaret.
Det är enligt databasen en GB356-låda och så vitt jag vet är den inte bytt

Inser att det här borde ligga i en annan tråd men jag blev så extastisk när jag såg alla vackra bussar.

/Peter

Lulebjörnen

Det fanns 3 likadana CR111 med Wilson hos LLT. Suveräna vagnar som tog sig fram i alla väder.
Starta på 1an, vänta 4 sekunder, i med 2an, vänta 3 sekunder, i med 3an, vänta 2 sekunder, i med 4an. Det gällde bara att bli kompis med luftgasen och det lilla glappet som fanns i vinkelväxeln så gick kärran som en dröm...


Björn Forslund

Ja, det var ju bra att det var Wilsonlådan. HR501:an är ju inte så kul om man ska köra lite längre sträckor i högre tempo.
/Björn

peter

Kul att höra positiva omdömen om lådan - och inser efter första turen att det krävs viss tillvänjning

Bussen hade hos LLT nummer 37 och lär ha börjat sin tid hos Hurtigs.
Oklart när den såldes av men det kanske någon vet något om.

Ytterligare en liten fundering när det gäller lådan - jobbar man med motorbromsning genom nedväxling eller är det bara att försöka tänka lite längre för att slippa slita bromsband.
/Peter

Björn Forslund

På en husbuss lär bromsbanden räcka lääääänge om de inte är alltför slitna redan nu.

Lulebjörnen

Citat från: peter skrivet 29 april 2008, 20:53:51 PM
Kul att höra positiva omdömen om lådan - och inser efter första turen att det krävs viss tillvänjning

Bussen hade hos LLT nummer 37 och lär ha börjat sin tid hos Hurtigs.
Oklart när den såldes av men det kanske någon vet något om.

Ytterligare en liten fundering när det gäller lådan - jobbar man med motorbromsning genom nedväxling eller är det bara att försöka tänka lite längre för att slippa slita bromsband.
/Peter
Det går fint att motorbromsa med Wilsonen, det gäller bara att komma ihåg att göra ett litet uppehåll mellan växlarna även vid nerväxling och att inte gå tex. direkt från 4an till 2an utan gå via 3an. Det sparar både växellådan och vinkelväxeln om man låter växlandet ta den tid det ska...se "4sekundersregeln" ovan...

Har för mig att Wilson 111:orna 36-37-38 såldes nån gång i slutet på 80-talet, dom hade inte gått speciellt mycket för att en del av förarna tyckte dom var svårkörda. En "orgeltrampare" som inte var överens med det luftdrivna gasreglaget och ryckte i växlarna lite hipp som happ kunde bjuda både sig själv och passagerarna på en minst sagt ryckig resa...


peter

Tack för råd och information.
Har inte hunnit med att kolla slitage på bromsband ännu men erfarenheten från den gamla CF76 vi hade tidigare visar att de som du säger Björn "räcker läänge".
Det är ju ingen racinglåda så det får givetvis ta tid, har hittills bara kört cirka 20 mil men det kändes helt OK - lite småryck i början men de blev bara bättre.
Medskickat var några handskrivna papper på genomförda åtgärder och där såg det ut som om byte av tätning samt renovering av kopplingen var relativt flitiga företeelser - men det kan också vara tillfälligheter eller beroende på körsätt kanske
/Peter