Fler från Malmö

Startat av Anders Forsberg, 14 april 2008, 18:53:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Vi tar några fler från Malmö Lokaltrafik.



Orderbuss på Gustav Adolfs Torg bland övergivna spårvagnsspår



Linje 31 vid Jägersro



Gustav Adolfs Torg med linje 33

Anders

Ulf Broman

Citat från: Anders Forsberg skrivet 14 april 2008, 18:53:06 PM

Orderbuss på Gustav Adolfs Torg bland övergivna spårvagnsspår


Vad är en orderbuss? Först tänkte jag att det satt någon i bussen och gav order men sen undrade om det är vad jag skulle kallat insatsbuss, dvs. den hoppar in där det behövs för att ordinarie buss blivit full.

Anders Forsberg

Man sa t o m orderbuss om en buss som stod på order i Eskilstuna. Här i Göteborg så användes ordet förr. Men man kan väl säga att det är en extrabuss utan tidtabell som väntar på order om att göra något. Detta är säkert något som försvunnit från de flesta trafikföretag ingen som betalar för att ha stående fordon.

När jag började köra spårvagn här i Göteborg hade vi ett tåg som gick till Mölndal och sedan till Marklandsgatan där man stod order. Med andra ord gick man in i personalrummet letade upp en bekväm stol/fåtölj och slaggade in en stund. Inget hände man körde in tåget till Majorna och gick hem.

Anders

Nupski

Citat från: Anders Forsberg skrivet 14 april 2008, 19:25:35 PM
Man sa t o m orderbuss om en buss som stod på order i Eskilstuna. Här i Göteborg så användes ordet förr. Men man kan väl säga att det är en extrabuss utan tidtabell som väntar på order om att göra något. Detta är säkert något som försvunnit från de flesta trafikföretag ingen som betalar för att ha stående fordon.

När jag började köra spårvagn här i Göteborg hade vi ett tåg som gick till Mölndal och sedan till Marklandsgatan där man stod order. Med andra ord gick man in i personalrummet letade upp en bekväm stol/fåtölj och slaggade in en stund. Inget hände man körde in tåget till Majorna och gick hem.

Anders

GS buss Majorna har kvar linje 109 orderbuss... sist som den dök upp på utsättning var när Frölunda HC spelade i Frölundaborg runt påsk... sätts på timmisar...

Svemicke

Jag kan inte se bilderna. Ser bara kryss. Hur kommer jag åt bilderna?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 19 maj 2008, 16:20:30 PM
Jag kan inte se bilderna. Ser bara kryss. Hur kommer jag åt bilderna?

Förmodligen har Anders redan tagit bort dem från sin server på grund av begränsat utrymme.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

Citat från: Anders Forsberg skrivet 14 april 2008, 19:25:35 PM
Detta är säkert något som försvunnit från de flesta trafikföretag ingen som betalar för att ha stående fordon.

Hmm nja, jag vet ett trafikföretag där det finns kvar  ::)

/K

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2008, 16:24:39 PM
Förmodligen har Anders redan tagit bort dem från sin server på grund av begränsat utrymme.

Vad synd! Ville ju se dem.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anders Forsberg

Försökte svara på ditt mail till mig men vet inte var det tog i vägen eller om det kom fram. Det syns inte att jag lämnat något, gäller flera andra som jag svarat.

Nåja jag svarar så här då. Jag vet inte hur man gör för att ha bilderna kvar. En kompis lade in något som hjeter FTP Commander där kan man ha 7-10 bilder. Vill jag lägga in nya bilder får jag plocka väck gamla. Sedan har jag haft bilder på en sida som var avsedd för bussnack. Men även där fylls det på kvickt och äldre bilder får tas bort.

Får försöka få någon att visa vad man ska göra.

Anders

Staffan Sävenfjord

#9
Citat från: Anders Forsberg skrivet 19 maj 2008, 17:31:36 PM
Försökte svara på ditt mail till mig men vet inte var det tog i vägen eller om det kom fram. Det syns inte att jag lämnat något, gäller flera andra som jag svarat.

Nåja jag svarar så här då. Jag vet inte hur man gör för att ha bilderna kvar. En kompis lade in något som hjeter FTP Commander där kan man ha 7-10 bilder. Vill jag lägga in nya bilder får jag plocka väck gamla. Sedan har jag haft bilder på en sida som var avsedd för bussnack. Men även där fylls det på kvickt och äldre bilder får tas bort.

Får försöka få någon att visa vad man ska göra.

Anders

Förmodligen har du för litet serverutrymme. I ett Telia-abonnemang brukar det ingå 5 x 10 mB  vilket fullt utnyttjat torde rymma något mellan 250 och 500 bilder beroende på storlek.
Det finns säkert någon här som kan tipsa om bra uppladdningsutrymme, t ex photobucket.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Broman

Citat från: Anders Forsberg skrivet 19 maj 2008, 17:31:36 PM
Försökte svara på ditt mail till mig men vet inte var det tog i vägen eller om det kom fram. Det syns inte att jag lämnat något, gäller flera andra som jag svarat.

Nåja jag svarar så här då. Jag vet inte hur man gör för att ha bilderna kvar. En kompis lade in något som hjeter FTP Commander där kan man ha 7-10 bilder. Vill jag lägga in nya bilder får jag plocka väck gamla. Sedan har jag haft bilder på en sida som var avsedd för bussnack. Men även där fylls det på kvickt och äldre bilder får tas bort.

Får försöka få någon att visa vad man ska göra.

Anders

Det låter som att Du (precis som jag) har andra kvaliteter än att skapa hemsidesutrymmen och köra ftp-program.
Det jag tycker är det enklaste sättet att underhålla ett eget ganska begränsat utrymme (typ det man får på Bredbandsbolaget eller Telia) är att använda Utforskaren i Windows. Efter att en gång ha anslutit den, och angett lösenord och sånt en enda gång, så ser utrymmet ut nästan som en vanlig del av hårddisken. Du kan kopiera genom Copy och Paste av filen, och du ser vilka filer som finns i utrymmet, och du kan ta bort dem med delete-knappen.
Enkelt, billigt och ändå lagom om man har filer i den storlek dina har och hanterar några bilder i taget.