Engelsk kvalitetsbuss

Startat av Anders Forsberg, 13 april 2008, 19:31:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

 ;D En ganska prydlig Leyland på linje 53 våren 1980 vid Kungsholmstorg. Någon som kans svara på frågan när rullade de sista av de här bussarna.

Jag bjuder på bild som tack för svar


Anders


K R

Hej!

Tidpunkten vad gäller sista trafikering med H34 Leyland Panther hos SL passar jag vidare.

Enligt SvOf:s skrift nr.1: "SL:s bussar 1 januari 1981", anges antal kvarvarande H34:or hos SL
vid denna tidpunkt till 62 st. (av ursprungliga 200 st.).
Endast 3 st. av dessa hade kvar originalutförandets grå tak: 4441, 4469 och 4470.

Dessutom illustreras på bilden en annan detalj som åtgärdades vid revision:
Skyltskåpet på vagnens vänstra sida är helt borttaget.
I annat fall plåtades skåpet igen och målades över, men här är det som synes helt borttaget.

mvh K R

Optimal

Gick 53an till Kungsholmstorg på den tiden?

Sen bland bussförare i innerstan som körde dessa, Så var dessa engelska bussar som dagens Omnicity. Dvs, Skramliga och trånga. Medans Büssing var dom bättre bussarna.

K R

Citat från: Optimal skrivet 13 april 2008, 20:31:51 PM
Gick 53an till Kungsholmstorg på den tiden?

Hej!

Linje 53: Roslagstull - Kvarnholmen.
Bussen svänger vänster från Scheelegatan in på Hantverkargatan vid Kungsholmstorg
f v b till Kvarnholmen.

mvh K R

christian berg

Sista H34 Leyland rullade i juni 1982, de allra sista var 4316, 4431, 4438 och 4475 i Hammarby. Söderhallen sista (4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471) slopades tidigare samma månad. Den sista med grått tak (4469) blev kvar till maj 82. Ser fram emot fler bilder!

Christian B

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 19:31:14 PM
;D En ganska prydlig Leyland på linje 53 våren 1980 vid Kungsholmstorg. Någon som kans svara på frågan när rullade de sista av de här bussarna.

Jag bjuder på bild som tack för svar


Anders



Den här bussen har rött tak. Det har även visats bilder på likadana Leyland med grått tak. Levererades samtliga med grått tak och att det röda taket är efter omlack? Eller levererades vissa med rött tak?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 april 2008, 16:36:40 PM
Den här bussen har rött tak. Det har även visats bilder på likadana Leyland med grått tak. Levererades samtliga med grått tak och att det röda taket är efter omlack? Eller levererades vissa med rött tak?

Samtliga levererades med gråa tak. Flertalet (inte alla väl?) byggdes om och förstärktes i karossen. Då fick de rött tak, igensatt vänster linjenummer och blev av med stötfångaren bak.

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 14 april 2008, 16:42:15 PM
Samtliga levererades med gråa tak. Flertalet (inte alla väl?) byggdes om och förstärktes i karossen. Då fick de rött tak, igensatt vänster linjenummer och blev av med stötfångaren bak.

Vad tjänade man på att ta bort stötfångaren i bak?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Det handlade om att få bussen lättare har jag för mig stog i en annan tråd..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 14 april 2008, 08:46:33 AM
Sista H34 Leyland rullade i juni 1982, de allra sista var 4316, 4431, 4438 och 4475 i Hammarby. Söderhallen sista (4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471) slopades tidigare samma månad. Den sista med grått tak (4469) blev kvar till maj 82. Ser fram emot fler bilder!

Christian B

Hej!

Enligt  mina  noteringar  så  tursattes   H34  4439  från  Söderhallen  för  allra  sista  gången  på  43  (tur 9)  den  11/6, jag  åkte  själv  en  sväng  med  denna  tur, och  i  Hammarby  var  sista  trafikdagen  med  Leyland  24/6,  då  kördes  4431  4438  och  4475, på  linjerna  162, 163, och  171, för   sista  gången.

4439  såldes  kort  därefter.

/Peter


Cero

Citat från: yngrot skrivet 14 april 2008, 17:23:06 PM
Det handlade om att få bussen lättare har jag för mig stog i en annan tråd..

Ja, enligt annan tråd för några dagar sedan togs stötfångaren bort för att minska påfrestningarna på den veka karossen. Tydligen var stötfångaren gjord "in the good old British way", dvs solid och tung (gjutjärn?), och detta gjorde att karossen efter en tid antog en bananform.