SJ bussar m m

Startat av Anders Forsberg, 11 april 2008, 19:31:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det finns något som heter förförståelse. Detta kan ställa till ett spratt. När jag skrev om vilka bussarna var så kunde jag inte identifiera CR110L beroende på att det är lite otydligt och jag ser litet dåligt. Däremot är det Volvo B58 Ikarus 1023 som syns E.
A är en B58-Lier fdGDG 1541-1548
B och D van Hool några av 1601-1612
C Säffle 1280,1281,1309-1311 troligen.
F sidan av en B10M Alpus
G en CR110L som är 1427
Stenungsund hade kvar CR110L så länge som 1989 och när sista försvann vet jag inte.Men det var troligen 1989 när skolorna började i aug hade nyleverans skett från Säffle.1431/AHM099 såg jag våren 1989.
När är bilderna tagna. Vad jag kan se kan det vara cirka 1984.Inga boggievagnar syns och dessa kom 1985.

I sammanhanget vill jag nu berätta en annan sak. Cirka 1994 eller 1995 ringde en bussintresserad person mig och undrade vilken CR110L som var kvar. TV rapport eller aktuellt hade nämligen visat ett inslag från Trollhättan och där fanns en CR110L med. Ja vad skall man säga. Jag såg bilderna i TV själv. Och där syntes en CR110L från SJ.
Naturligtvis är det som vanligt ibland i TV. Vissa standardbilder visas ibland och ibland. Det kan gå lång tid och bussar och bilar kan försvinna i verkligheten men finnas kvar på bilder som sänds för att illustrera t ex biltillverkning i Trollhättan.

j-a

Kanske det finns bilder på GDG bussar från N.E.platsen också,gärna från GDG Continetbuss trafiken :)

Anders Forsberg

Det jag minns av TGOJ:s CR110L i Eskilstuna var just de som hade panormafönster. I en mycket liten destinationruta hade man fått in en rulle som (om jag minns frätt) kunde bära texten "Köping via Kvicksund och Flintavik". Texten var inte stor såg mer ut som ett vitt sträck på svart botten.

Tror att Mälardalens Omnibustrafik bara tog över CF-bussar.

NÅGON SOM HAR NÅGON BILD FRÅN TGOJ:S BUSSTRAFIK I OCH KRING ESKILSTUNA???

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 11:48:51 AM
Det jag minns av TGOJ:s CR110L i Eskilstuna var just de som hade panormafönster. I en mycket liten destinationruta hade man fått in en rulle som (om jag minns frätt) kunde bära texten "Köping via Kvicksund och Flintavik". Texten var inte stor såg mer ut som ett vitt sträck på svart botten.

Tror att Mälardalens Omnibustrafik bara tog över CF-bussar.

NÅGON SOM HAR NÅGON BILD FRÅN TGOJ:S BUSSTRAFIK I OCH KRING ESKILSTUNA???

Anders

Jag har den här där såväl panoramaruten som den minimala destinationsskylten framgår.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Forsberg

Tack Staffan den lever jag hela söndagen på!

Anders

S Svensson

Lite kompletteringar.EOM310 hade SJ färg. Det är ingen tvekan om detta.Den var dessutom märkt 1493 då jag såg den första gången. Några veckor efter märkete den om till 1494. Därav att jag är lite konfunderad. För den hade inte TGOJ färgsättning när den kom och SJ färgen var  något gammal.
Inv nr 1493 skvallarar om att det skulle funnits en 1491 och 1492 i gamla serien. Det fanns det också. Första 1491 fick nr 1493 och var en Ajokki.Finns på reklambilder utan inv nr.1492 i ursp serie okänd.(senare fanns 1491-1497 som tillägg till ord leverans som slutade med 1490 sommaren 1973).

Destinationsskylten på 1494 EOM310 användes inte i Borås/Kinna. Man monterade in en ny med linjenr med betydligt större siffror. Jag vill inte påstå att jag åkt med den så mycket. En begränsning för den var att få förare var ovana  att köra CR110Ls och att framför allt verkstaden inte var så van vid CR110Ls. Därför byttes 1494 ut mot 0556.
I en minnesanteckning skrev jag följande: 1494 EOM310 kom 75-12 från möjligtvis Örebro.Omplacerad 76-03--06 till Halmstad i utbyte mot 0556.
Att jag en gång gjorde ett antagande att den gått i Örebro tidigare har vissa orsaker.
Vad beträffar målningen kan det vara så att enbart det svarta målades över. Vidare har Ulf Essen varit i Kinna och fotograferat den liksom han senare gjorde i Halmstad.SvOf vykort har han fotat.
Örebro då. De körde en linje Örebro-Västerås-Uppsala.
Om Staffan har andra anteckningar om ankomsten av 1494 till Borås och Kinna så kan Du skriva in dem här.

Peter Öden

Hej !

En tid efter det att SJ tog över 1497 Vlo B 58 Ikarus så satte man in en bakdörr på den,
1x0x1, tidigare 1x0x0 !

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 april 2008, 12:43:31 PM
Lite kompletteringar.EOM310 hade SJ färg. Det är ingen tvekan om detta.Den var dessutom märkt 1493 då jag såg den första gången. Några veckor efter märkete den om till 1494. Därav att jag är lite konfunderad. För den hade inte TGOJ färgsättning när den kom och SJ färgen var  något gammal.


Här är något som inte stämmer. Vid Klubb Gamla 45-ans årsmöte visades bilder på bussen och när trafikmästare S körde den genom väggen. Bildtexterna löd "När S körde vår nya buss genom väggen". Bussen var då TGOJ-målad. Jag har också ett minne av att jag såg en TGOJ-målad buss i SJ:s linjetrafik i Borås under en sommar i mitten på 1970-talet.
Men varför inte ringa upp trafikmästare S, eller numera fd trafikmästare S (trafikmästare blev han för övrigt senare), och fråga. Enligt honom var 1494 TGOJ-målad hela tiden i Borås. Den var placerad i Kinna där den också reparerades efter det den "kört genom väggen". Enligt S körde den aldrig genom utan bara in i väggen. Skadorna inskränkte sig till en spräck panoramaruta och skadad stötfångare. Men bussen stod länge eftersom man inte fick någon ordning på bromsarna (den primära orsaken till incidenten med väggen). Försökte man bromsa med handbromsen i låg fart hände först ingenting. Men även den vanliga fotbromsen var alltför dålig.
Bussen torde alltså inte ha målats om i SJ-färg innan den kom till Halmstad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Broman

Citat från: Anders Forsberg skrivet 13 april 2008, 12:07:48 PM
Tack Staffan den lever jag hela söndagen på!

Anders

Tack själv, jag lever hela helgen på dina egna bilder! :)

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 11:57:32 AM
Jag har den här där såväl panoramaruten som den minimala destinationsskylten framgår.



Snyggt med TGOJ märket men hur tänkte man med en sån ynklig dest.skylt?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stefan P

Hej

Mer nostalgi, jag visste inte att TGOJ hade haft busstrafik när startade företaget och mellan vilka år hade man busstrafik, vem tog över sen?

Vad står förkortningnen TGOJ för?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 14 april 2008, 17:53:39 PM
Hej

Mer nostalgi, jag visste inte att TGOJ hade haft busstrafik när startade företaget och mellan vilka år hade man busstrafik, vem tog över sen?

Vad står förkortningnen TGOJ för?

mvh Stefan P

TGOJ står för Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund Järnväg. Samma koncern drev också gruvan i Grängesberg och järnverket i Oxelösund. TGOJ bildades 1931. Mer här http://www.historiskt.nu/normalsp/tgoj/tgoj_historik_2.html
TGOJ finns kvar än i dag och är ett dotterbolag till först SJ och sedan Green Cargo. Under 1980- och 1990-talet svarade också TGOJ för en del av den verkstadsrörelse som nu drivs av Euromaint, t ex huvudverkstäderna i Malmö och Örebro.
Busstrafken torde ha kommit i gång ganska snart efter bildandet. Det mesta av den gick sedan upp i SLT.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Forsberg

TGOJ:s busstrafik startdes redan 1 maj 1928 mellan Eskilstuna och Kvicksund. År 1931 öppnades linjerna Eskilstuna - Rekarne - Kungsör och Löa - Ramsberg - Stråssa.

Den 1 januari 1975 överläts busslinjen Eskilstuna - Kungsör till Mälarbadens Omnibustrafik, ett Wallenbergägt företag.

Anders

Ola Almquist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2008, 14:43:16 PM
ÖKJ 41 (TGOJ 41) övergick till SJ buss (först med nr 1493 senare ändrat till 1494) vintern 1973-74 med placering i Örebro, 19751016 flyttades den till Borås och 19750823 till Halmstad.


Levererades denna buss följaktligen till Örebro - Köpings Järnväg? Hur länge fanns detta bolag kvar och vad stod man som ägare till mer?
För den som inte känner till historien citerar jag från Rolf Stens Historiskt om svenska järnvägar. Denna sida har Staffan tidigare länkat till.

"Sedan Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösund, TGO, 1 januari 1925 helt ägde järnvägsbolagen Örebro - Köpings Järnväg, ÖKJ, Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ samt Oxelösund - Flen - Västmanlands Järnväg, OFWJ arbetade man vidare för att alla järnvägarna skulle bli ett järnvägsbolag.
Detta resulterade 1 januari 1931 i TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar. Från detta datum var TGOJ den nya administrativa enheten för bolaget järnvägar."

Tack på förhand!
Ola