SJ bussar m m

Startat av Anders Forsberg, 11 april 2008, 19:31:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg



En Volvo/Säffle på SJ:s linje 520 i Sjövik.



En rik flora av bussar vid Nils Ericsonsplatsen i Götebirg.



Linje 330 klar att lämna Nils Ericsonsplatsen i Göteborg.

Tja något att bita i såhär på fredagskvällen

Anders

Walter

Otroligt vilka bildskatter du innehar!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Instämmer - helt fantastiskt!  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM


Linje 330 klar att lämna Nils Ericsonsplatsen i Göteborg.

Tja något att bita i såhär på fredagskvällen

Anders

Linje 330 gick i mitten av 1980-talet, då jag antar att bilden är tagen, till Stenungsund. Men det som förbryllar mig är att den är tursatt med en Scania CR110L. Några sådana fanns vad jag minns inte i Göteborg utan närmaste var Halmstad. Jag kan heller inte minnas att de fanns i Uddevalla. Har man lånat in en Halmstad-vagn för den här körningen. Omöjligt är det inte: Halmstad körde militärer från I16 till bland annat Borås och Göteborg och ofta då med CR110L. Dessa bussar fick då användas av respektive garage från fredag kväll fram till dess de skulle återvända söndag eftermiddag och det blev mycket populärt bland vissa förare att tigga till sig en av dessa.
De var dock rätt förrädiska att köra för den som inte var van, vilket kan intygas av den mig närstående trafikmästare S i Borås som lyckades köra genom garageväggen med en CR110L. Dock inte denna eftersom olycksbussen kom från TGOJ. Hans chef tog dock händelsen med ro: "Du kunde väl kört lite fortare så du rivit hela garaget!"
När det inte gick CR110L i "knektakörningarna" så var det Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross. I Borås fanns det annars bara "mopeder" (Volvo B715 SKV) och det höll på att bli ödesdigert med en sådan Scania för en ung man som hjälpte till i det gamla SJ-garaget på Borås övre. Denne var för övrigt son till ovannämde trafikmästare. Han startade bussen utan att närmare reflektera över skillnaden mellan Volvo och Scania. På mopederna kunde man i princip trampa ned gasen och sedan gå in och hämta en kopp kaffe så kom man ut lagom tills bussen började rulla. På Scania reagerade gaspedelen direkt och man kanske inte borde haft den halvvägs nere när man släppte kopplingen. Nåväl, bromsarna var också bra och med en meter till godo undvek det gamla garaget vid Borås övre en för tidig rivning. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Vilken härlig SJ-känsla i bilderna! :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2008, 22:35:12 PM
Linje 330 gick i mitten av 1980-talet, då jag antar att bilden är tagen, till Stenungsund. Men det som förbryllar mig är att den är tursatt med en Scania CR110L. Några sådana fanns vad jag minns inte i Göteborg utan närmaste var Halmstad. Jag kan heller inte minnas att de fanns i Uddevalla. Har man lånat in en Halmstad-vagn för den här körningen. Omöjligt är det inte: Halmstad körde militärer från I16 till bland annat Borås och Göteborg och ofta då med CR110L. Dessa bussar fick då användas av respektive garage från fredag kväll fram till dess de skulle återvända söndag eftermiddag och det blev mycket populärt bland vissa förare att tigga till sig en av dessa.
De var dock rätt förrädiska att köra för den som inte var van, vilket kan intygas av den mig närstående trafikmästare S i Borås som lyckades köra genom garageväggen med en CR110L. Dock inte denna eftersom olycksbussen kom från TGOJ. Hans chef tog dock händelsen med ro: "Du kunde väl kört lite fortare så du rivit hela garaget!"
När det inte gick CR110L i "knektakörningarna" så var det Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross. I Borås fanns det annars bara "mopeder" (Volvo B715 SKV) och det höll på att bli ödesdigert med en sådan Scania för en ung man som hjälpte till i det gamla SJ-garaget på Borås övre. Denne var för övrigt son till ovannämde trafikmästare. Han startade bussen utan att närmare reflektera över skillnaden mellan Volvo och Scania. På mopederna kunde man i princip trampa ned gasen och sedan gå in och hämta en kopp kaffe så kom man ut lagom tills bussen började rulla. På Scania reagerade gaspedelen direkt och man kanske inte borde haft den halvvägs nere när man släppte kopplingen. Nåväl, bromsarna var också bra och med en meter till godo undvek det gamla garaget vid Borås övre en för tidig rivning. 



Härligt med gamla anekdoter från forna tider.

S Svensson

Borås hade ju 1494 av CR110Ls

Uddevalla hade cirka 850110 :1010,1011,1197-1203,1240,1245,1246,1420,1426-1431,1435.
Jag ser inte invnr på den CR110 som är på bild.
Linje 330 gick Göteborg-Stenungsund och går fortfarande Kungälv-Stenungsund. Något år kördes linje 330 även till Henån och skyltades om i Stenungsund.Senare kördes denna som linje 370 (och 1990jan röd express)
Göteborg:LCJ910 =2219 tillhörde Göteborg och räknas in i Floda omloppet.(6 bussar, varav 4 uppställda i Floda 1828,1829,2216-2219)
Ikarus torde vara 1023 GAA215.
Göteborg hade van Hool 1601-1612, där 1606-1612 en kort tid gick antingen i Helsingborg eller Kristianstad.1603-1605 had höga säten.1603-1612 hade Wilson 4 vxl och 1601,1602 Allison.
Chassin till ovan hade olika årsmodeller och torde vara de första chassie bygda i Boråsfabariken i Viared.
1606,1609 årsm 78,övriga troligen 77.
Göteborg hade äldre Säffle(100) 1280,1281,1309-1311. Ursp avsedda för veckoslut.

Jonas Gustafsson

#7
Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM


En Volvo/Säffle på SJ:s linje 520 i Sjövik.


Anders

Då kan vi ju göra en direkt jämförelse med en nyligen publicerad bild, kameran riktad något mer åt vänster. Ägarna av huset med det lilla runda fönstret i takutsprånget verkar ha fällt björkar, och vändslingan är flyttad en liten bit:



Otroligt trevliga bilder som vanligt, Anders!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 12 april 2008, 00:25:50 AM
Borås hade ju 1494 av CR110Ls

Uddevalla hade cirka 850110 :1010,1011,1197-1203,1240,1245,1246,1420,1426-1431,1435.
Jag ser inte invnr på den CR110 som är på bild.
Linje 330 gick Göteborg-Stenungsund och går fortfarande Kungälv-Stenungsund. Något år kördes linje 330 även till Henån och skyltades om i Stenungsund.Senare kördes denna som linje 370 (och 1990jan röd express)
Göteborg:LCJ910 =2219 tillhörde Göteborg och räknas in i Floda omloppet.(6 bussar, varav 4 uppställda i Floda 1828,1829,2216-2219)
Ikarus torde vara 1023 GAA215.
Göteborg hade van Hool 1601-1612, där 1606-1612 en kort tid gick antingen i Helsingborg eller Kristianstad.1603-1605 had höga säten.1603-1612 hade Wilson 4 vxl och 1601,1602 Allison.
Chassin till ovan hade olika årsmodeller och torde vara de första chassie bygda i Boråsfabariken i Viared.
1606,1609 årsm 78,övriga troligen 77.
Göteborg hade äldre Säffle(100) 1280,1281,1309-1311. Ursp avsedda för veckoslut.

Ser jag rätt på bilden av CR110:an har den registreringen EHN142, och då är det SJ 1427 (tack igen Ulf R!!!), som ju enligt citat ovan faktiskt fanns i Uddevalla.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:31:26 PM


En Volvo/Säffle på SJ:s linje 520 i Sjövik.


Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 april 2008, 00:50:10 AM
Då kan vi ju göra en direkt jämförelse med en nyligen publicerad bild, kameran riktad något mer åt vänster. Ägarna av huset med det lilla runda fönstret i takutsprånget verkar ha fällt björkar, och vändslingan är flyttad en liten bit:



Otroligt trevliga bilder som vanligt, Anders!
//Jonas G

Undrar varför jag tycker bättre om den övre äldre bilden? Är det vädret som gör det? Eller är det för att det är en finare buss? Eller är det kanske till och med en kombination av båda sakerna? Fast det är lustigt nog väldigt ofta när jag ser en gammal och en ny bild på samma ställe som jag känner mig mer tilltalad av miljön i den gamla bilden, av någon anledning ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Forsberg

Med risk att vara ute och cy..öh förlåt åka buss så har jag för mig någon berättade att CR110L gick i något from av omlopp så att den en gång i veckan på Fredagar gjorde en tur till Göteborg vilket jag lyckats få med på bidlen. Men som sagt var de fanns placerade vet jag inte.

Man tackar för uppskattningen

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 april 2008, 00:25:50 AM
Borås hade ju 1494 av CR110Ls


Jo, men det är ju den tidigare TGOJ-bussen som trafikmästare S körde genom garageväggen. EOM 310, fd TGOJ 41. Men att det inte kunde vara den på bilden framgår tydligt eftersom TGOJ:s CR110L hade exempelvis annan destinationsskylt. När den här bussen kom till Borås hade den kvar TGOJ-färgerna. Jag vet inte om den blev ommålad till SJ-färg. Den lär inte ha blivit så långvarig i Borås i alla fall.
Tack för uppgifterna om CR110L i Uddevalla. Att det var så många trodde jag inte, men jag var mycket sällan i de trakterna under 1980-talet. Som Anders redan antytt så var det dock ovanligt även att Uddevalla-bussar gick på linje 330. Men det är naturligtvis nu ingen större tvekan om att det är en Uv-buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

#12
Hej

På bilden från Nils Ericsson Platsen, vad är det för bussar på bägge sidorna om van hool bussen?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 april 2008, 08:43:09 AM
Ja 1494 hade ju till skillnad mot de SJ beställda CR110L panoramaruta.

CR 110 med panoramaruta finns väl inte kvar alls längre? Har för mig att det visades en bild på vad som jag har för mig skulle vara den allra sista men den var ett vrak som hade stått i flera år i skogen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 12 april 2008, 10:51:12 AM
Hej

På bilden från Nis Ericsson Platsen, vad är det för bussar på bägge sidorna om van hool bussen?

mvh Stefan P

Det bör vara en Volvo B58 Ikarus till vänster i bilden och en Volvo B58 Säffle till höger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)