Uppsala

Startat av Anders Forsberg, 09 april 2008, 03:43:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Vi kan väl lite på begäran ta två bilder från Uppsala från en grå vinterdag 1979 eller 1980.

Anders




Janne Rickman


Niklas Bygdestam

Underbart! Tänk om det hade funnits ljudfiler på den tiden :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Detta är som vanligt underbart... en väldigt bra ide med busshistoriaavdelning
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

76

Hmmm, vär är de tagna någonstans?

Andra ser ut att vara Jordgubbsgatan, men den första känner jag inte alls igen.

Tillägg: D'oh! Nu känner jag ju igen första bilden. Det är ju ändhållplatsen vid Stabby! Dvs ca 100 meter ifrån platsen där jag befinner mig just nu :D

Niklas Bygdestam

Citat från: 76 skrivet 09 april 2008, 19:48:24 PM
Hmmm, vär är de tagna någonstans?

Andra ser ut att vara Jordgubbsgatan, men den första känner jag inte alls igen.

Tillägg: D'oh! Nu känner jag ju igen första bilden. Det är ju ändhållplatsen vid Stabby! Dvs ca 100 meter ifrån platsen där jag befinner mig just nu :D

Visst är det Stabby. Det är ännu så länge fortfarande sig likt där :D

Fast tyvärr ser man inte dessa underbara bussar där mer :'(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 09 april 2008, 03:43:00 AM




Nu ser jag inte inventarienumret och inte regnumret heller. Men det ser ut som om bussen längst till höger kan vara ur den allra första serien Scania CR 76. Ratten ser ut att vara vit. Så det är nog en systerbuss till 212 :-)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Gick 9:an även mot Årsta hållet på den tiden? Årsta fanns väl inte riktigt i fullt skick på den tiden? Ser dessutom att en 17 står bakom 9:orna, vart gick den på den tiden?

//Simon

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 10 april 2008, 20:02:55 PM
Gick 9:an även mot Årsta hållet på den tiden? Årsta fanns väl inte riktigt i fullt skick på den tiden? Ser dessutom att en 17 står bakom 9:orna, vart gick den på den tiden?

//Simon

Tyckte också att det såg ut som 17 först men det ska vara 12. Om det är samma linje 12 som gick senast borde den gått till (Östra) Gottsunda.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 10 april 2008, 20:14:22 PM
Tyckte också att det såg ut som 17 först men det ska vara 12. Om det är samma linje 12 som gick senast borde den gått till (Östra) Gottsunda.
Ja, nu ser jag. Tack för påpekandet Oskar och jag minns också att den senaste linjesträckningen för linje 12 var Östra Gottsunda via Valsätra. Med andra ord, dagens linje 1.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 10 april 2008, 20:02:55 PM
Gick 9:an även mot Årsta hållet på den tiden? Årsta fanns väl inte riktigt i fullt skick på den tiden? Ser dessutom att en 17 står bakom 9:orna, vart gick den på den tiden?

//Simon

Bilden är tagen 1979 eller 1980. Man kan faktiskt säga att Årsta var i fullt skick redan då. Årsta centrum såg nästan ut som idag. Det har inte hänt så mycket sedan dess. Höghusen fanns också på den tiden liksom loftgångshusen och annat. Villaområdet som syns bakom den nedre bilden byggdes ungefär 1970. Så mycket var sig likt i Årsta redan då
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mathias Rickman

Heeej

Sjukt fina bilder måste jag seja

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 april 2008, 20:20:43 PM
Bilden är tagen 1979 eller 1980. Man kan faktiskt säga att Årsta var i fullt skick redan då. Årsta centrum såg nästan ut som idag. Det har inte hänt så mycket sedan dess. Höghusen fanns också på den tiden liksom loftgångshusen och annat. Villaområdet som syns bakom den nedre bilden byggdes ungefär 1970. Så mycket var sig likt i Årsta redan då
Jag får tacka för svaret. Då antar jag att 9:an vände ungefär där den vänder idag i Norra Årsta då.

//Simon