Göteborg

Startat av Anders Forsberg, 08 april 2008, 16:26:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Ledbuss nr 615 på linje 34 vid Lilla Bommen. Området kring Göta Älvbron har förändrats ganska mycket under de senaste 25 åren.

Anders F


Stefan P

Hej

Är det en Volvo med vilken kaross?

mvh Stefan P

Anders Forsberg

Göteborgs Spårvägars första ledbussar kallades för B 31 och hade nr 601 – 630 de levererades åren 1972-73. Chassiet kom från Volvo typ B58-55 och karossen tillverkades av Hägglund & Söner. Bussarna var ca 18 m långa, antalet sittplatser var 58 och ståplatserna var 72. Den första bussen nr 601 sattes i trafik den 26 juni 1972 på linje 40 som då gick mellan Nils Ericsonsplatsen och Backadalen. Pressen skrev entusiastiskt om att bussarna hade plats för fyra barnvagnar och att de hade mindre vändradie än normalbussar. Göteborg var även först med att sätta in ledbussar i ren stadstrafik. I Stockholm fick ledbussar enbart användas för förortslinjerna.

De kom att rulla på en mängd av Spårvägens linjer och försvann från trafiken mellan 1984 och 1988.

Lite fakta kring bussarna

Anders

Cero

Vad var det för växellåda på dessa? Wilson eller helautomat?

Björn Forslund


yngrot

Jag minns min första resa med ledbuss i en sån här buss föraren var lite för glad i gaspedalen och jag satt längst bak och det var som att åka nått på Liseberg ;D man vart lite illamående :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Forsberg skrivet 08 april 2008, 16:44:17 PM
Göteborgs Spårvägars första ledbussar kallades för B 31 och hade nr 601 – 630 de levererades åren 1972-73. Chassiet kom från Volvo typ B58-55 och karossen tillverkades av Hägglund & Söner. Bussarna var ca 18 m långa, antalet sittplatser var 58 och ståplatserna var 72. Den första bussen nr 601 sattes i trafik den 26 juni 1972 på linje 40 som då gick mellan Nils Ericsonsplatsen och Backadalen. Pressen skrev entusiastiskt om att bussarna hade plats för fyra barnvagnar och att de hade mindre vändradie än normalbussar. Göteborg var även först med att sätta in ledbussar i ren stadstrafik. I Stockholm fick ledbussar enbart användas för förortslinjerna.

De kom att rulla på en mängd av Spårvägens linjer och försvann från trafiken mellan 1984 och 1988.

Lite fakta kring bussarna

Anders


En av dem kom sedan till Wasatrafik i Trångsund utanför Stockholm och användes till många förares stora fasa mest på linje 810 Jordbro-Skanstull. Det var GRJ 081 (GS 618, Wasatrafik 407).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)