DZR 917 i Latorpsbruk

Startat av Rasmus Axelsson, 05 april 2008, 23:34:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rasmus Axelsson



Fotade denna buss i Latorpsbruk idag under banvallsvandring före museiföreningen Örebro-Svartå järnväg – Svartåbanans vänner (mfÖrSJ) http://www.svartabanan.se/ årsmöte. Hittade inte »rätt« i bussdatabasen som finns på nätet – någon som vet mer om den? Det fanns rester av minst en annan buss som jag dock inte fotade...

Greger Larsson

En genuin Örebrobuss! Ursprungligen S Hjälmarestranden T777/inv 12, därefter Örebro Trafik AB inv 106 och slutligen Länsbussarna, inv 303.

/GL

Peter Rost

Citat från: Rasmus Axelsson skrivet 05 april 2008, 23:34:52 PM


Fotade denna buss i Latorpsbruk idag under banvallsvandring före museiföreningen Örebro-Svartå järnväg – Svartåbanans vänner (mfÖrSJ) http://www.svartabanan.se/ årsmöte. Hittade inte »rätt« i bussdatabasen som finns på nätet – någon som vet mer om den? Det fanns rester av minst en annan buss som jag dock inte fotade...

Trevligt!  Lite  ovanlig  Scania Vabis. "Grillen"  påminner  lite  om  Hägglund & söner.

/Peter

Lulebjörnen

Citat från: Peter Rost skrivet 06 april 2008, 02:55:32 AM
Trevligt!  Lite  ovanlig  Scania Vabis. "Grillen"  påminner  lite  om  Hägglund & söner.

/Peter
Det är väl en Hägglunds? Åtminstone står det så på frontluckan. Å andra sidan ser bågarna runt strålkastarna ut som på samtida? Viima. Men vindrutetorkarna på Viima satt högre upp på vindrutan. Å andra sidan hade Hägglunds antingen plana hörnvindrutor - eller mera böjda än på bilden. Och Viima hade hörnvindrutor som var lite böjda - som på bilden...

...vi får höra vad ekspärterna säger  :)...

Greger Larsson

Hägglundare, ja! (karossnr 7501)
(Expärt, nja)

/GL

Helge Alared

Rasmus, hur ser bussen ut invändigt? Ombyggd? Förstörd? Blir ju lite nyfiken...karossen ser helt OK ut...

/Helge

Rasmus Axelsson

...var den full med bös å bråte. Tyvärr tittade jag inte så noga på den, men den står några hundra meter söder om stationshuset i Latorpsbruk.

Rasmus Axelsson


Helge Alared frågade om interiören, och denna bild får illustrera något... det var lite svårt att komma åt utan atta göra inbrott!


Fronten bekräftar Hägglunds karosseri.


Så ser samma buss ut snett bakifrån.

Helge Alared


Björn Forslund

Fronten ser inte ut som Hägglunds typiska från den tiden? Kan bussen ha blivit krockskadad, och reparerad av någon annan, t e x Larvik i Norge som också hade de där listerna runt strålkastarna?

Cero

Utifrån vad som går att se på bilderna ser den ut att vara i ett hanterbart skick för den med ambitioner. Kanske döljer det sig dock något mindre kul under. Någon har iallafall begåvat den med en CR112-ratt ser det ut som.

Björn Forslund

Allt är renoverbart, det enbart frågan om tid och pengar.
Långvarig uppställning på olämpligt underlag kan ge obehagliga överraskningar.

Den där svarta plastratten... (hur kan man byta bort den härliga vita originalratten, en riktig RATT?)

Christer K

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 maj 2008, 11:27:41 AM
Allt är renoverbart, det enbart frågan om tid och pengar.
Långvarig uppställning på olämpligt underlag kan ge obehagliga överraskningar.

Den där svarta plastratten... (hur kan man byta bort den härliga vita originalratten, en riktig RATT?)

Det var inte svårt, i samtliga CR 112 så byttes plastratten ut mot backelit ratt som tog från avställda bussar.
Gjordes på ÖTAB:s tiden innan det blev näckrosbuss.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.