Åtta från åttitalet

Startat av Greger Larsson, 05 april 2008, 21:33:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Johan Hansson

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 april 2008, 21:33:04 PM


Risk för drunkning!
lite mycket vatten vid sidan av vägen.

För övrigt mycket trevliga 80-talsbilder på bussarna.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan H skrivet 05 april 2008, 21:51:58 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 april 2008, 21:33:04 PM

Risk för drunkning!
lite mycket vatten vid sidan av vägen.

För övrigt mycket trevliga 80-talsbilder på bussarna.


Den här Saaben verkar ha varit skrotad länge. Regnumret tillhör numera en VW Passat Variant CL TDI från 1996 enligt Bilregistret :)

Nu vet jag inte om den här Saaben är Greger Larssons egen bil men jag kan se att det är en SAAB 99 från 1970-talet. Troligen är det 1975 års modell. Kan möjligen vara från 1974 men jag lutar mer åt 1975

Ursäkta att jag blev lite OT ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Broman

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 april 2008, 21:33:04 PM





Mycket fina bilder.
Kan någon berätta lite speciellt om dessa två bussar?
Den första har bakdörrar som jag förknipplar med militärbussar, och den sista är dilligens med boggie men utan godsutrymme. Var kan den ha använts?

Greger Larsson

Den gråblå godsbussen är fd Postdiligensen 6599. Sådana bussar användes på sträckor eller turer där gods- och postmängden var större än mängden resenärer. Just 6599 började karriären i Jämtlands län.
Den nedre bussen är 7743 och den trafikerade Åmsele-Vindeln-Umeå om jag inte minns fel. Om jag minns fel kanske P-J E rättar ;)
Just den här bussen var i turistutförande för att meranvändas t ex i Blå Vägen-trafiken och i militär veckoslutstrafik.

/GL

PS. Saaben tror jag var en -76 års modell. DS

Ersa

Hojt! Vad är regnr på Brunflobussen, samt invnr på Linjebussen?  :)

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 06 april 2008, 01:16:26 AM
Hojt! Vad är regnr på Brunflobussen, samt invnr på Linjebussen?  :)

Norbergaren var LNJ569, den fanns där i 15 år, avslutade sedan karriären hos Owéns.
Linjebussen, 456, var som synes för hög för garaget i Skellefteå! Tog förresten bilden en tidig morgon när jag kom från en nattkörning (med annan buss), då var den alldeles ny, senare placerades den i Luleå.

yngrot

Wiima med boggie, var väl inte vanligt på denna tid med boggie??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christian Ljunggren

Citat från: yngrot skrivet 06 april 2008, 14:52:46 PM
Wiima med boggie, var väl inte vanligt på denna tid med boggie??


Det levererades en hel del boggiebussar till SJ, Posten, GDG, Linjebuss m fl
vid denna tid.

/Christian

yngrot

Ok var det mer vanligt uppe i norr än nere i söder ?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

john

PS: Saaben är 75a det ser man på avgassystemet och navkapslarna 76 kom det andra kapslar utan saab loggan på. 74 hadde man ett annat avgassystem där man såg bakere ljuddämparen tydligt bakifrån.

John.

IntresseTrafik

Kul att de dessa bilder. Särskilt SAAB:en!