Kålleredsbuss

Startat av Anders Forsberg, 05 april 2008, 16:30:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Visade en Linjebuss på Heden och önskemål kom om Kålleredsbuss som också vände vid Heden. I bland är det synd att man inte tog fler bilder, detta är den enda jag har på en Kålleredsbuss. Men det finns säkert andra.

Anders F


Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Forsberg skrivet 05 april 2008, 16:30:23 PM
Visade en Linjebuss på Heden och önskemål kom om Kålleredsbuss som också vände vid Heden. I bland är det synd att man inte tog fler bilder, detta är den enda jag har på en Kålleredsbuss. Men det finns säkert andra.

Anders F


Bara en men ett mästerverk! Och just skyltat Inseros också, ett av de vackraste destinationsnamnen jag känner till.
Fast du borde nog ha varnat Yngrot i förväg. Nu lär han väl dregla ned hela tangentbordet i pur förtjusning.  ;)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Ursäkta att man inte är så insatt i bussar och bussbolag, men bussbolaget hette Kålleredsbuss?

Björn Forslund

De dubbla strålkastarna ovanför varandra?

En annan Göteborgsfråga:
Det fanns ju en del ovanliga dörrställningar, som t ex Mölndalsbussarna 1-0-1 och gamla Kålleredscapitolen 2-0-0. Kan någon (Anders?) gå igenom de olika bolagen som körde i göteborgstrakten, och vilka dörrställningar de prefererade?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 05 april 2008, 20:05:02 PM
Ursäkta att man inte är så insatt i bussar och bussbolag, men bussbolaget hette Kålleredsbuss?

Det hette Kålleredsbussarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 april 2008, 20:37:01 PM
De dubbla strålkastarna ovanför varandra?

En annan Göteborgsfråga:
Det fanns ju en del ovanliga dörrställningar, som t ex Mölndalsbussarna 1-0-1 och gamla Kålleredscapitolen 2-0-0. Kan någon (Anders?) gå igenom de olika bolagen som körde i göteborgstrakten, och vilka dörrställningar de prefererade?

Nja, var inte Mölndalsbussarnas dörrställning framförallt 2-0-1? 

Björn Forslund

På senare tid kanske? Har sett bilder på Hägglundare från 60-tal med 1-0-1.

Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 april 2008, 20:22:46 PM
Trevligt!

Just denna frontmodell på Säffle 1973-74 var inte speciellt vanlig utanför SL området
Här i staden fanns det faktiskt 4 likadana säffle med den fronten med dubbla strålkastare. Dom var av 1974 års modell om jag inte minns fel. Det fanns 2 vagnar med ovala enkelstrålkastare också och dom var av 1973 års modell. Var det valfritt vilken strålkastaruppsättning kunden ville ha eller byttes det utförande på fronten mellan årsmodellerna 1973 0ch 1974?

S Svensson

Dörrställningarna var inte så mycket annorlunda. Vi har ju tidigare här diskuterat detta.
Kålleredsbussarna köpte Säffle och senare Wiima. På Säfflebussarna fanns det på senare anskaffade bussar bakplattform(ståplatsutrymme längst bak) och utgången placerades där. Alltså dörr 1-0-1.
Wimma gjorde likadant och i båda fallen gällde alltså plattform bak. Men det fanns enstaka Säffle och Wiima som hade höga säten och skulle kunna gå i beställningstrafik. De hade dörr 1-1-0.
Ett företag som föregångare här var Mölndalsbussarna. Deras Hägglundsbussar hade bakplattform. Dessa HoS var relativt korta. Det fanns HoS bussar med äldre karossen. Var kvar som utflyktsbussar in på 80 talet och troligen då övertagna av Göteborgs kommun.
Därefter anskaffades bussar av Säffle och Åbenrå med bakplattform och dörr 1-0-1. Sedan fanns det enstaka undantag. Jag vet inte exakt hur varje individ hade det.
Säröbussarna var det tredje företaget med ännu fler varianter av dörrar. Någon hade dubbla framdörrar,några enkla framdörrar,de flesta dörr på mitten och så ett antal med dörr bakom bakaxeln.
Mölndalsbussarna förvärvade demo och prototypbussar från både Aabenraa Karosseri AS och från Ajokki. Försäljningsföretaget som sålde danska bussar hade adress Mölndal. Karosseria AB R.Åberg hette detta och troligen var det delägd av AB Volvo. Rune Åberg var marknadsansvarig för en delmarknad hos VolvoBuss i vanliga fall. Försäljningen av danska bussarna sköttes av Bo Johansson som tidigare lär varit vd hos Säffle Karosseri AB.
Tyvärr hittar jag inte så snabbt fordonslistor för de tre företagen med dörrar för varje individ.
Troligen kunde strålkastarutformningen i viss mån beställas. Det finns ju faktiskt en hel del olika uppsättningar tills 1985.

yngrot

Citat från: Anders Forsberg skrivet 05 april 2008, 16:30:23 PM
Visade en Linjebuss på Heden och önskemål kom om Kålleredsbuss som också vände vid Heden. I bland är det synd att man inte tog fler bilder, detta är den enda jag har på en Kålleredsbuss. Men det finns säkert andra.

Anders F



Mycket trevligt :D denna buss var trevlig att köra och turen till Inseros var lagom lång tur man kom till landet :)  Det fanns en annan rolig destination till Bölet via IKEA.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: AL skrivet 06 april 2008, 01:28:46 AM
Nja, var inte Mölndalsbussarnas dörrställning framförallt 2-0-1? 

Angående dörrar på Kållerredsbussarna så hade alla Säffle 1-1 nr 18 19 20 var de sista med Säffle som köptes de var missnöjda med kvaliteten och åkte till Finland och kollade på Wiima och Kutter men fastna för Wiima. Dörrställning blev efter ett tag 1-0-1 med bakplattform de första hade höga stolar men sen blev de Wiima standard låga stol med rödsvart hållbart tyg. Säffle 18 och förmodligen även 19 20 fick de höga stolarna bytta till Wiima varianten. Hoppas de finns nån mer bild denna visar den gammla färgen. 1978 började de måla om så den bruna färgen ersattes av blå som väl inte passade så bra i hop.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Hann någon av 12-17 få blått tak? Minns dessa bara med rödbrunt tak.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Jag tror inte det. Lackade man om de gammla bussarna? Jag fick för mig de var bara nya bussar som fick blå tak. Kålleredsbussarna höll gärna hårt i sina pengar. Synd de gick omkull men det är klart de fick ju hjälp av några som snillade bort pengar i Prodatasystemet....   nu finns ju knappt några svenska bolag kvar alla stora ägs ju av utlandet..........
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Skenningebussen vill jag minnas har den äldre färgsättningen.Denna finns vackert renoverad. Tillhörde en gång även AW Alfredsson.

När jag var mycket ung såg jag Kållereds färgsättning på en äldre buss som körde Björketorp-Kungsbacka. Om denna var inköpt begagnad från Kållereds vet jag inte. Färgsättning på bussar kopieras ofta. Detta visar bilder i detta medium.

yngrot

Uppe vid Anten Gräfsnäs museijärnväg brukar det finnas en gammal buss med Kållerredsfärger men är det en fd. Kållerred eller bara färgen som stämmer?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina