Dagens Eskilstuna

Startat av Anders Forsberg, 04 april 2008, 10:07:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Med risk för att bli tjatig jag tar väl två svartvita från Eskilstuna.



Linje 4 på Fristadstorget på väg mot Hyndevad år 1977.



Linje 5 vid ändhållplatsen i Fröslunda en vinterdag 1978.

Anders F

Björn Forslund

Aaaah...BF/SKV är en trevlig buss! Var det Wilsonlåda i dessa?
En fråga: Vilka E-tuna bussar hade kvar den gamla Mellansvenska Omnibus-färgen till de slopades? Eller målades alla om blå efter Wallenbergs övertagande?

Anders Forsberg

Fram till dagen H 1967 var bussarna gula. Efter högertrafikens införande såg jag bara blåa bussar hos EOT. Jag åkte mellan hemmet och skolan från hösten 1966 och i mars 1967 dök den första blåa omställningsbussen upp. Den gick på linje 3 som gick till Lasarettet och mitt hem.

Men som svar på din fråga så var alla bussar (om mitt minne inte har fel) blåa efter den 3 september 1967.

Anders F

Björn Forslund

Det var väl så att de nya var blå från början, och de äldre som byggdes om till högertrafik målades om blå i samband med detta? Men huru med Scania BF76/Lier? Jag har sett en sådan (som husbuss) i gult/blått för inte så länge sedan. Det gick ju sådana i Eskilstuna, de köptes väl av Gustavsson ganska kort innan Wallenberg tog över.

Anders Forsberg

Jo Lier-bussarna var blåa. Skulle nästan gissa att alla bussar som skaffades till Eskilstuna inför högertrafiken beställdes av Södertälje Omnibus AB. Knut-Oskar Gustavson sålde EOT i december 1964 så jag gissar att Södertälje tog hand om beställningarna och annat sedan.

De två kvarvarande Lier-bussarna gick i Eskilstuna till 1970 och sändes sedan till Nyköping och Katrineholm. Den ena av bussarna gick på linje 3 i Eskilstuna tills den försvann.

Själv vet jag väldigt lite om Knut-Oskars fortsatta busstrafik, förutom att han (företaget) ju hade linjen Eskilstuna - Strängnäs - Enköping fram tills den togs över av SLT.

Anders F

Björn Forslund

Då var det alltså en Liervagn som Gustavsson behöll för sin egen trafik, den jag såg. Jag tror att Lierbussarna beställdes av Gustavsson innan Wallenberg köpte företaget. Wallenberg köpte nämligen bara produkter från företag han själv hade intresse i, alltså Scania-Vabis och SKV!

Anders Forsberg

Jo det är nog riktigt det skulle vara Wallenbergägda produkter. Men Larvik i Norge byggde om ett antal av EOT:s bussar till högertrafik. Tyvärr försökte jag få svar från personer som fanns med vid denhär tiden när jag pysslade med min bok om EOT. Men det var tyvärr ingen som var direkt villig att svara eller att minnas. Synd !

Det som funnits att gå på fanns i Landsarkivet i Uppsala och några tidningsartiklar.

Men även Knut-Oskar var trogen Scania-Vabis, när det gäller bussarna till Eskilstuna i övrigt vet jag inte. Det köptes några udda fåglar från Büssing på 1950-talet.

Men som sagt ibland är det synd när en del inte förstår att de sitter på något av historiskt värde för oss senare tiders "diggare".


Anders F

Björn Forslund

Det stämmer att Larvik var anlitade av Wallenbergs bussbolag. Det berodde på stor kapacitetsbrist inför dagen H. Min egen BSBV 13, som exempel, är ombyggd till högertrafik vid Larvik, likaså de övriga tre i samma serie. Och säkert flera av BSS/BSBV:s SKV-vagnar.
En äldre Scania BF71 från EOT försågs 1967 dessutom med ny kaross av Larvik, samtidigt som den ombyggdes för högertrafik, och hamnade sedan i Södertälje. Bussen skulle enligt uppgift användas på någon linje där det fanns en låg vägport, och man ville inte bygga en ny buss anpassad för detta.