Frölunda Torg

Startat av Anders Forsberg, 04 april 2008, 10:05:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Bussterminalen vid Frölunda Torg har under årens lopp ändrat skepnad. År 1981 såg det ut så här. Längst bort i bild en Volvo/van Hool nr 272 på linje 95 (?) och närmast linje 96 som har en Scania CR76 nr 464.

Anders


Mikael T Nilsson



Trevlig nostalgibild! Här är en närbild på en av GS van Hooler.



Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Anders Forsberg


Kanske några fakta om GS van Hool bussar kan passa.

När Landvetter Flygplats öppnades den 3 oktober 1977 fick Göteborgs Spårvägar uppdraget att ombesörja flygbusstrafiken till och från Göteborg. De tidigare flygbussarna till Torslanda (Volvo/Säffle från 1967) ersattes med nya bussar tillverkade av Volvo med karosser från van Holl. Det levererades 4 st tvåaxliga typ B39 nr 11-14 och 6 ledbussar typ B40 nr 15-20 avsedda för flygbusstrafiken. De var utrustade med bagagehyllor och bekväma säten. Bussarna placerades i Garaget Kville. Flygbussarna togs ur trafik i januari 1990 då GL Express Gul i GDG:s regi tog över trafiken.

Samtidigt med flygbussarna levererades fem stadsbussar från Volvo/van Hool typ B38 nr 271-275 dessa placerades vid Garaget Majorna. De här bussarna togs ur trafik åren 1988-90.

Anders F

Nupski

Kunde de inte se ut så när jag kommer tillbaks till jobbet slippa köra dagens missfoster... CR 76 och Volvo B59...

Anders Forsberg

Om Du åker till Gårdahallen och jobbar hårt och idogt eller liknande med 414 så kan Du få en CR76 att köra när Du börjar jobba igen................och vi andra en kul trevlig buss att åka i.

;D

Anders

S Svensson

12 och 14 fick flygbussdekalerna borttagna och satta i beställningstrafik och som bilden visar reserv för CR145 1 och 2.
Ledbussar av linjetyp satts in på flygbusslinjen istället. Dessa kunde gå på andra linjer också.
Ibland har "vanliga" linjevagna satts in på flyglinjen som kallades 110 till Landvetter också. Ofta då i samband med att flygtrafiken stängdes pga dåligt väder.


Mikael T Nilsson

Tack för intressanta kommentarer!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nupski

Citat från: Anders Forsberg skrivet 04 april 2008, 14:58:18 PM
Om Du åker till Gårdahallen och jobbar hårt och idogt eller liknande med 414 så kan Du få en CR76 att köra när Du börjar jobba igen................och vi andra en kul trevlig buss att åka i.

;D

Anders

Har inte 3års semester... och inte heller några miljoner i bakfickan...  ;D men annars hade det varit en bra tanke....

Anders Forsberg

Jag är känd för mina goda tankar...................

Anders

:-X ;D