Linjebuss

Startat av Hans Fredriksson, 31 mars 2008, 20:45:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Linjebuss hade ett antal trailerbussar.

Hur många?
Varför denna konstruktion?
Det lär finnas en linjebusstrailer på skroten. Var?

Björn Forslund

Minns inte riktigt på rak arm, men jag tror det var ungefär fem semitrailers. Volvo dragbilar. Vitsen var i det här fallet nog att passagerarna skulle få ålka tyst och motorbullerfritt. Linjebuss använde semitrailrarna på utlandskörningar när de var nya.
En semitrailerbuss, som SSS ägde fram till -76, står på en skrot i Sörmland, i ett ganska bedrövligt skick. Dragbilen har väl klarat sig någotrlunda hyggligt, men släpet har säckat ihop.
Jag har bilder någonstans...
/Björn

Hans Fredriksson

Tack för uppgifterna.
Det skulle vara kul att få ta del bilderna från skroten.
Den som vill få titta på fotot som Bengt Landgren har tagit vid järnvägsstationen i Jönköping 1947/48.


Walter

Mycket trevlig bild!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 mars 2008, 20:51:55 PM
Minns inte riktigt på rak arm, men jag tror det var ungefär fem semitrailers. Volvo dragbilar. Vitsen var i det här fallet nog att passagerarna skulle få ålka tyst och motorbullerfritt. Linjebuss använde semitrailrarna på utlandskörningar när de var nya.
En semitrailerbuss, som SSS ägde fram till -76, står på en skrot i Sörmland, i ett ganska bedrövligt skick. Dragbilen har väl klarat sig någotrlunda hyggligt, men släpet har säckat ihop.
Jag har bilder någonstans...
/Björn

Finns det alltså någon dragbil till semitrailerbuss kvar i livet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 31 mars 2008, 21:12:55 PM
Den som vill få titta på fotot som Bengt Landgren har tagit vid järnvägsstationen i Jönköping 1947/48.

Ojdå. Finns det något regnr/invnr på bil & släp?

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2008, 22:05:34 PM
Finns det alltså någon dragbil till semitrailerbuss kvar i livet?



Det är en relativ fråga. Så länge inget är totalt nerskuret eller pressat går det givetvis att renovera om man har obegränsat med pengar och tid. Samt intresset.