Mycket trevlig bild!! Denna buss avslutade sina dagar vid Ormesta strax utanför Örebro, där AB Omnibus hade sin Örebrodepå, innan man flyttade till Holmen, där idag Swebus har sin Örebrodepå. Minnet av bussen var att den slutligen använts som ex. katastrofövningsbuss eller liknande, ty minnet från depån i Ormesta av denna är krossade front -och sidorutor, säten som var flammigt rödfärgade och en buss i allmänt dåligt skick. Eller så var orsaken verklighet, kanske bussen varit med om en olycka. Jag var för ung vid tillfället för att reflektera närmare över orsaken till dess skick. Dock vet jag var skyltskåpet finns idag ... i undertecknads källarförråd

Angående skolskylten så var den fäst med en fyrkantstprofil, så när bussen gick i ordinarie linjetrafik vändes helt sonika skylten 180 grader, alternativt helt enkelt plockades ur hållaren och lades i bagagerummet, och jag tror mig minnas att den på baksidan var gul lackerad alt. silverlackerad.
Lite ursprungshistorik:
Scania CR 110 L-70
Levererades som nämnts ursprungligen till AB EA Forsbergs Omnibustrafik, Österbymo, 1975 hamnade den vid Linköpings Trafik AB med inv.nr 154, dock blev det endast en kort sejour där, senare under 1975 hamnade den slutligen hos AB Omnibus i Örebro. Chassinummret för de riktigt inbitna är 541144 och årsmodellen är 1969.
//Mattias