Ägdes den av SJ när den var avställd utanför Borås i 20år? I och med att den gick med till Swebus borde ju SJ ägt den hela tiden. Hur kommer det sig i så fall att SJ behöll den så länge?
Den ägdes av SJ hela tiden (förutom första året då Stockholms Omnibus som sagt var ägare). Någon gång i mitten av 1950-talet ställdes den av då den inte hade tjänst. Sedan skickades den till lite olika garage innan den till slut kom till Borås som ställde in den i det gamla garaget i Dalsjöfors. Vad jag vet användes inte detta för något annat och det var först cirka 1980 när min far, trafikmästare vid SJ Buss, fick i uppdrag att åka dit för att röja ur detta som bussen återupptäcktes. Med stöd av framför allt distriktschefen Lennart Broqvist fick personalen möjlighet att ta hand om bussen och den gjordes i ordning vid den då nya anläggningen i Brodal på lediga stunder.
Det var alltså rena turen att i princip ingen visste om att den fanns och att när den väl hittades fanns en förstående chef som gav såväl ekonomisk som praktisk möjlighet att behålla den. Givetvis var förvåningen stor när bussen hittades och inte mindre när de såg att den var i mycket gott skick.
Bussen såg dessutom ut och var inredd som många minns SJ-bussarna från 1950-talet. Och det fanns förare i Borås som fortfarande var i tjänst då som en gång hade kört liknande bussar, dock inte denna eftrersom den lär ha rullat i Stockholms-trakten hela sin aktiva tid.
Bussen har sedan den blev klar i samband med SJ:s 75-årsjubileum 1986 använts för utfärder för klubbens medlemmar och deras anhöriga. Genom min far fick jag då möjlighet att följa med, eftersom man förut var tvungen att vara anställd vid SJ Buss/Swebus för att få bli medlem. När Swebus förlorade i princip all trafik i Borås 1995 ändrades detta till att man skulle vara anställd vid något bussbolag. Och för några år sedan blev det en stadgeändring så att nu får även "verkligt bussintresserade personer" bli medlemmar. Men klubbens träffar är fortfarande något av personalträff för gamla SJ-förare.