Jämtlands Trafik

Startat av Ove Bojarp, 23 mars 2008, 20:46:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

I SBH finns på Jämtlands Trafik ett chassinr (88064) angivet för en Sc V som hos SBH benämns B5153, men i noteringen
jag har heter B5147. Vad är ev skillnad på dem? Den heter Z 510 och såldes 1955 till Eric Enflo. Men regnr Z 510 återanvänds
1959 som då sätts på en PD 871. (En Volvo B615 med chnr: 615-3761). Z 510 återanvänds ytterligare en gång ser jag, då under 1967 till en Volvo B57-55T hos Laxsjö Trafik (chnr: 88). Men vad huvudundringen är var skillnaden mellan B5153 och B5147
är.

Ulf Rådeström

Citat från: Ove Bojarp skrivet 23 mars 2008, 20:46:48 PM
I SBH finns på Jämtlands Trafik ett chassinr (88064) angivet för en Sc V som hos SBH benämns B5153, men i noteringen
jag har heter B5147. Vad är ev skillnad på dem? Den heter Z 510 och såldes 1955 till Eric Enflo. Men regnr Z 510 återanvänds
1959 som då sätts på en PD 871. (En Volvo B615 med chnr: 615-3761). Z 510 återanvänds ytterligare en gång ser jag, då under 1967 till en Volvo B57-55T hos Laxsjö Trafik (chnr: 88). Men vad huvudundringen är var skillnaden mellan B5153 och B5147
är.

Hej!
Uppgiften på chassitypen kommer direkt ur Scanias papper raka vägen från arkivet, där jag kartlagt hela bussproduktionen sedan starten.
Jag är dock inte så tekniskt kunnig, men min fundering är: levererades chassierna med fast axelavstånd per typ, eller kunde man "såga itu" dom och förkorta eller förlänga dom (som idag), och därmed fått den avvikande längden, och därmed chassitypen jämfört med ursprunget?

Björn Forslund

På den tiden levererades chassina färdiga körbara i sina fixerade längder. Att börja såga i dem innebar att man även måste anpassa längden på kardanaxeln och alla ledningar i ramen. Låter som väldigt onödigt för en så lite skillnad, och säkerligen gällde inga garantier efter detta.