GDG 2633 ser ut att ha ett ovanligt förhållande mellan bakre överhäng (långt) och hjulbas (kort) ?
När försvann norrlandsväxeln på VH?
Åkte med Widens i Klässbol på 70 talet, de hade det på sin buss.
Clabbe!
På din fråga om att 2633 har ett ovanligt förhållande hjulbas/bakre överhäng så är 2633 en 13 meters vagn byggd på ett Volvo B58-65 chassi, alltså med 6,5 m hjulbas.
Vagn 2628 däremot är en 12 meters vagn byggd på ett Volvo B58-60 chassi, vilket har 6,0 m hjulbas.
Enklast att se skillnad mellan dessa bussar är att räkna antalet stora rutor.
Ländskillnaden mellan chassivarianterna B58-60 och B58-65, i GDG:s utförande, utgjordes av en halvmeter ram samt kardanaxel mellan växellåda och bakaxel. Notera att Volvo även hade chassivarianter där främre överhänget var längre för att möjliggöra dubbla dörrar framför framaxeln.
Skillnaden i längd mellan de båda bussarna 2628 och 2633 är alltså en halvmeter chassi + kaross framför bakhjulen samt en halvmeter kaross bakom bakhjulen. Som du skarpögt noterat är bakre överhäng alltså längre på 2633 än på 2628.
Som Lars skriver så står det säkert B58-60 i bilregistret trots att det är ett B58-65 chassi.
På den tiden var inte Bilregistret så noga med om det stod 60 eller 65 i registret.
Hälsn
HansJ