4

Startat av Mr G, 25 mars 2008, 16:53:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Vi måste nog lämna Södertälje. Redan två bilder därifrån i stafetten. Omväxling förnöjer, men vi stannar kvar i samma landskap. Året är detsamma, 1972, men den här gången befinner vi oss i Eskilstuna. Nära stora torget där vad det nu kan heta. Vill minnas att bilden är plåtad från torget och bussen på bilden är på väg in mot detsamma. Reservation för dåligt minne.
吉先生

Cero

Mmmm. Sekunden senare rullar det mulliga ljudet ut över torget! 8)

Peter Öden

Hej !

Tack för dessa härliga CR 76 bilder !!


Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 25 mars 2008, 16:53:45 PM


Vi måste nog lämna Södertälje. Redan två bilder därifrån i stafetten. Omväxling förnöjer, men vi stannar kvar i samma landskap. Året är detsamma, 1972, men den här gången befinner vi oss i Eskilstuna. Nära stora torget där vad det nu kan heta. Vill minnas att bilden är plåtad från torget och bussen på bilden är på väg in mot detsamma. Reservation för dåligt minne.

Som vanligt: trevlig bild.
Torget heter Fristadstorget och visst är bussen på bilden på väg in mot det. Om du inte menar CR76-an i bakgrunden, som är på väg ut från torget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Och alla på övre våningen i byggnaden till höger är Scania-frälsta och njuter av mullret och doften av äkta dieselavgaser. Varför är annars nästan alla fönster öppna? ;D

Simon A

Underbar bild och myket trevlig bildserie denna.

//Simon

Ulf Broman

Jodå, torget heter Fristadstorget, men vi befinner oss ett kvarter ifrån själva torget. Bussen behöver svänga höger (från oss sett vänster) och sen köra ett kvarter så är den framme. Huset till höger, med de öppna fönstren, var säkert fortfarande Posthuset, alltså det stora postkontoret. Allmänheten hade bara tillträde till bottenplanet, så jag antar att det var kontor på övre.
Mycket trevlig bildserie som Mr G börjat på!

Anders Forsberg

Fast Du har inte helt lämnat Södertälje för Eskilstuna Omnibustrafik (EOT) såldes 1964 till det Wallenbergägda Södertälje Omnibus AB (SOAB). SOAB beställde till högertrafiken 12 stycken Scania-Vabis CR76 nr 1-12 av vilka tre (nr 7-9) överfördes till Eskilstuna Omnibustrafik i samband med övergången till högertrafik i september 1967. Bussen på bilden fick senare nr 110. De tre CR76:orna sattes in på linje 4 och rullade där fram till 1975 då nya CR111:or ersatte dem. EOT hade fast vagnsplacering knuten till linje och tur.

Hållplatserna kring Fristadstorget var ordentligt utspridda, många sprinterrekord slogs när folk sprang mellan de olika hållplatserna. Bussen på bilden kommer körande på Careliigatan i bakgrunden syns hållplatsläget för linje 2 och 3 mot Lasarettet (i september 1972 drogs trean till Skiftinge) och linje 4 mot Sahl. Så helt riktigt de kontorsanställda på posten fick njuta av en riklig tillgång på dieselångor. Bussarna stod en stund och inväntade avgångstid. Inte stängdes någon motor av på den tiden....

En gissning är att bussen i bakgrunden är Scania CR 110 nr 112 vilken kom till EOT 1972 och sattes in på linje 2. 

Som sagt jag ser fram emot fler bilder från tidigt 1970-tal MR G.

Anders F

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 02 april 2008, 17:17:18 PM
Fast Du har inte helt lämnat Södertälje för Eskilstuna Omnibustrafik (EOT) såldes 1964 till det Wallenbergägda Södertälje Omnibus AB (SOAB). SOAB beställde till högertrafiken 12 stycken Scania-Vabis CR76 nr 1-12 av vilka tre (nr 7-9) överfördes till Eskilstuna Omnibustrafik i samband med övergången till högertrafik i september 1967. Bussen på bilden fick senare nr 110. De tre CR76:orna sattes in på linje 4 och rullade där fram till 1975 då nya CR111:or ersatte dem. EOT hade fast vagnsplacering knuten till linje och tur.

Hållplatserna kring Fristadstorget var ordentligt utspridda, många sprinterrekord slogs när folk sprang mellan de olika hållplatserna. Bussen på bilden kommer körande på Careliigatan i bakgrunden syns hållplatsläget för linje 2 och 3 mot Lasarettet (i september 1972 drogs trean till Skiftinge) och linje 4 mot Sahl. Så helt riktigt de kontorsanställda på posten fick njuta av en riklig tillgång på dieselångor. Bussarna stod en stund och inväntade avgångstid. Inte stängdes någon motor av på den tiden....

En gissning är att bussen i bakgrunden är Scania CR 110 nr 112 vilken kom till EOT 1972 och sattes in på linje 2. 

Som sagt jag ser fram emot fler bilder från tidigt 1970-tal MR G.

Anders F


Det var intressant att CR 76 blev ersatta av CR 111. När CR 111 tillverkades tyckte man nog knappast att en CR 76 var speciellt omodern. De är ju väldigt lika varandra så en CR 76 borde ha ansetts som ganska modern så länge CR 111 tillverkades som såg mycket lik ut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

CR111 var en utveckling av CR76 med främst lägre bullernivå. Detta uppnådde man genom att bygga in motorrummet och flytta kylarna bl a. Därför var det naturligt att CR111 sedan sattes in på stadslinjer.

Anders Forsberg

Förstå nu det hela rätt.

Man köper nya bussar och sätter dem i trafik. Då får man äldre bussar över, så de tre CR76:orna fick nog göra mer i Eskilstuna efter detta. Bussen på bilden som 1973 blev EOT nr 110 rullade ganska länge på linje 5. En annan nr 109 blev t o m grönmålad 1978.

Så nya bussar sattes in på turer som gick från morgon till natt, och de äldre på de övriga turerna.

1975 köptes fyra CR111 EOT nr 117-120 vilka alla sattes in på fyran.

Anders F

Anders Forsberg

En av 1967 års Scania-Vabis CR76 EOT nr 109 blev SLT 109 och ommålades 1978 i grönt. I dag undrar jag om man skulle renovera och måla en 11 år gammal buss. Tyvärr vet jag inte hur länge de här bussarna gick i trafik. År 1980 flyttade jag till Göteborg och sedan var det lite si och så med att hålla reda på bussarna i Eskilstuna.

Bilden är från Östra Torget i Torshälla. Blev mycket Eskilstuna plötsligt.

Anders F




Cero

Citat från: Anders Forsberg skrivet 03 april 2008, 13:16:50 PM
En av 1967 års Scania-Vabis CR76 EOT nr 109 blev SLT 109 och ommålades 1978 i grönt. I dag undrar jag om man skulle renovera och måla en 11 år gammal buss.
Anders F




Omlack förekommer nog när bussar flyttas mellan olika entreprenader. Renoveringar kanske är mer sällsynt men bl.a Busslink Söderort (SL) gjorde en relativt ordentlig renovering på sina CN113 (SL litt H16/H17) strax efter sekelskiftet. De bussarna var då runt 9-12 år och rullade i några år till.

Ulf Broman

Citat från: Anders Forsberg skrivet 03 april 2008, 13:16:50 PM

Bilden är från Östra Torget i Torshälla. Blev mycket Eskilstuna plötsligt.

Anders F



Tack, jag tycker inte alls att det är för mycket Eskilstuna-bilder! Om Du sen har några vänstertrafiksbussar eller omställningsbussar vore det ännu mer kalas.

En notering: Det är nog inte många Torshälla-bor, som skulle tycka att Östra Torget kan räknas som Eskilstuna. Men, det kanske går att säga att det blev mycket EOT plötsligt.

Anders Forsberg

 :-\ HUPP

Tänkte nog inte på att Torshälla är en egen stad. Helt rätt mycket EOT, fler blir det senare.

Anders