"Bussförare ska ingå i upphandling"

Startat av 1896, 01 februari 2013, 11:59:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: buskörare skrivet 02 februari 2013, 18:36:47 PM
Nä, så är det inte. Inga tvingas gå över, man kan avstå om man vill. Flera hos oss (norrort) valde att avstå och en del begärde förflyttning till annan Keolis-depå innan övertagandet.
Råsta är ju ett garage för sig och inget man bör använda som norm bland övertagande personal. Norrort är ju i dagsläget större (men utslaget på fler satellitgarage) och vi förstör inga bussar.

Fast eftersom det finns en rätt att gå över antar jag att arbetsförmedlingen är på hugget i fall det kommer in en sådan förare utan jobb och anmäler sig som arbetssökande.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2013, 13:34:05 PM
Överflyttning av alla förare sker ju redan i all SL:s busstrafik. Och har så varit i många år.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 februari 2013, 14:13:15 PM
Ja, men varför är det inte norm i hela landet ?  ???
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2013, 15:53:08 PM
Kanske för att arbetsgivarna själv vill välja de förare som gör ett bra jobb, utan att tvingas ta över en massa för dem helt okända förare varav en del av dem kanske är direkt olämpliga?

Så skulle jag vilja se det i alla fall! Möjligt att det finns praktiska skäl i de största områdena till att alla "ska" gå över, men ärligt talat. Om jag ägde ett bussbolag och vann ett anbud, då vill jag väl inte anställa en massa "kreti och pleti" utan själv rekrytera de (för bolaget) bästa förarna. Det finns ingen som helst garanti för att de som jobbat längst är de bästa.

Jag har en story från verkligheten. Förare från den avgående operatören var ute och beklagade sig i media och hade stöd av facket i sin syn på hur hemskt det var att hen inte fått tjänst trots såååå många och långa år som förare i området. Det var tre (3!) operatörer som tagit över trafiken och ingen av dem hade anställt hen. Då kan man ju lätt börja undra om det kanske inte var operatörernas fel utan att hen kanske inte ansågs lämpad, åtminstone inte före dem man i första ledet valt.

Ibland kan det ju vara så att man vill åstadkomma en förändring, göra en nystart inte bara med nya fordon utan överhuvudtaget. Då är det bra att blanda nytt friskt blod med gamla (bra) erfarna rävar. Vad blir det för förändring om allt bara rullar på som förut? (Jag tänker på attityder, jargong, företagskulturer osv osv)

Det är för övrigt inte bara i bussbranschen som det skulle behövas lite rensning mellan varven. Det är bara nyttigt.

/MrH





Lars-Håkan_E

Många åkare har ju sinsemellan avvikande upplägg, inte så ofta i Sthlms området men ute i landet.

En förare som kanske i 20 år enbart kört linjetrafik i tätorten kan hos den nye åkaren få köra både i tätorten, på landsbygden, skol o beställningstrafik vilket innebär att man som arbetsgivare då söker en förare med en helt annan profil, en profil som alla kanske då inte uppfyller.

Jag har goda exempel från verkligheten.

1896

Men kära söta, varför i hela fridens namn ska arbetsgivare ha rätt att göra skillnad på folk för ? Den rätten har ju ingen annan i dessa tider, och vi ska väl eftersträva trygga jobb ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 februari 2013, 16:04:30 PM
Men kära söta, varför i hela fridens namn ska arbetsgivare ha rätt att göra skillnad på folk för ? Den rätten har ju ingen annan i dessa tider, och vi ska väl eftersträva trygga jobb ?

Vi eftersträvar ju också en god och säker trafik, ett gott bemötande etc.

I de flesta yrken får man söka jobb på nytt om arbetsgivaren försvinner på annat sätt än genom uppköp.
Som arbetsgivarens representant vill jag inte ha personalen tilldelad utan att ha något alls att säga till om, i bussbranschen finns det som i många andra liknande branscher anställda som gått runt hos många åkare, jag vill inte ha tillbaka någon som jag sagt upp något/några år tidigare.
Sedan så lägger man väldigt mycket vikt vid just detta med att söka nytt jobb, normalt är detta inga problem för den normala föraren, har man däremot lik i garderoben som tidigare uppsägningar, misskötsel etc så är det ju självklart att den nye inte anställer en.
Varför man ska hålla dem som misskött sig om ryggen kan man ju undra, det är ju inte nån försovning vi pratar om i de flesta fall utan tyvärr grov misskötsel som stöld, begrägeri, grov vårdslöshet etc och varför ska man tvingas att återanställa en sådan person?

1896

Jag pratar inte om extremfall, men om vi gör det, så har väl alla rätt till en andra chans ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 februari 2013, 16:19:44 PM
Jag pratar inte om extremfall, men om vi gör det, så har väl alla rätt till en andra chans ?

Det finns inga undantag, antingen tar man över alla eller så får alla som är intresserade söka.

Bussbranschen är en bransch där det sällan tas referenser och därför kan även olämpliga förare gå runt hos de större åkarna till man har avverkat alla möjligheter, det är vanligt förekommande tyvärr, inte i glesbygden men i våra storstadsregioner.

En gång är ingen gång men två gånger är inte bra.

Att söka jobben innebär en utgallring som ofta är till fördel för kunder, kollegor och arbetsgivare, jag vill nog påstå att det är ytterst sällsynt att man missbrukar detta, provkörning kan väl vara bra om man inte känner personen ifråga, provanställning är ju upp till varje arbetsgivare hur man vill göra, vi har t.ex anställt dem jag ville ha direkt från dag 1.

Ofta finns det ju en förarbrist som även den motverkar att man missbrukar möjligheten att gallra för mycket

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 februari 2013, 16:04:30 PM
Men kära söta, varför i hela fridens namn ska arbetsgivare ha rätt att göra skillnad på folk för ? Den rätten har ju ingen annan i dessa tider, och vi ska väl eftersträva trygga jobb ?

Jag förstår inte vad du menar. Självklart vill arbetsgivarna ha pålitliga, serviceinriktade och mer eller mindre självgående anställda, i alla fall i bussbranschen. Hur skulle du själv göra om du arbetade som personalrekryterare på en mindre eller medelstor firma vars kunder är vana med hög kvalitet? Skulle du bara anställa vilka som helst, utan närmare koll?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2013, 21:46:37 PM
Jag förstår inte vad du menar. Självklart vill arbetsgivarna ha pålitliga, serviceinriktade och mer eller mindre självgående anställda, i alla fall i bussbranschen. Hur skulle du själv göra om du arbetade som personalrekryterare på en mindre eller medelstor firma vars kunder är vana med hög kvalitet? Skulle du bara anställa vilka som helst, utan närmare koll?

Tyvärr råder det idag en stor brist på sådana personer som är rekryteringsbara, en stor del av de mängder som utbildas hamnar i stora organisationer där tillgång till arbetsledare 24/7 är en förutsättning och där egna initiativ inte förekommer.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 21:50:04 PM
Tyvärr råder det idag en stor brist på sådana personer som är rekryteringsbara, en stor del av de mängder som utbildas hamnar i stora organisationer där tillgång till arbetsledare 24/7 är en förutsättning och där egna initiativ inte förekommer.

Jo, jag förstår precis. Men jag är ändå nyfiken på hur de som framför den mest högljudda kritiken själva skulle lösa problemen om de arbetade som personalansvariga (HR) på medelstora och större företag utanför Stockholms län. Skulle de själva erbjuda alla gamla bussförare arbete utan tvekan?

Lars-Håkan_E

I de medelstora och små orterna har man ofta jättebra koll på vilka förare man vill ha med i organisationen, sedan kan ju två åkare göra helt motsatta bedömningar som kan ligga på det personliga planet mer än på kompetens.

Det blir ju ofta även så att det inte alltid är dem som drabbas av operatörsbytet som söker jobben hos den "nya" utan det kan likaväl vara dem som har sina jobb kvar som vill byta arbetsgivare.

Stockholm är ganska speciellt med ett avvikande mönster i det fallet.

Jag vill ju inte ha anställda som måste ringa varje gång något inte helt följer den dagliga rutinen, självklart vill jag ha info men den kan jag få vid tillfälle, egna initiavtiv är ett måste och vem vet bäst än personen på platsen?
Att skicka ut en bas för att kolla om det verkligen är halt eller för att kolla om det behövs en extrabuss kan man inte göra, om bussen efter ett fel kan köras till verkstan eller om det behövs bärgare behöver inte någon annan än föraren och verkstan blanda sig i.
Sedan att man själv kör regelbundet både linjer och fordon innebär en helt annan kännedom om verkligheten bakom Hastusskärmen och hur fordonen fungerar i trafik.
Mycket sådant här får man aldrig ta ansvar för i typ SL området, egna initiativ för att få trafiken att flyta brukar vara impopulärt både hos ledning och arbetstagarorganisation