Borås Lokaltrafik 130 på Edaskroten

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 januari 2011, 18:09:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Dåvarande linje 14?? till Solhem var väl nästan alltid en 755a som rullade ... eftersom jag har växt upp med denna bussmodell och har en far som kört dem från dem var nya till dem ställdes av så har jag ganska mkt minnen ... var med som liten pojk för det mesta när det inte var skola förståss ... Har i bakhuvudet att 130 var den sista 755a som lämnade BL då den rullade som skolbuss i Viskafors det sista i sitt liv på BL.
Vagn 151 stod avställd i många år tillsamans med ett gäng lite yngre syskon 166-177 serien längt in på BLs område, som beredskapsbussar ... bla hyrdes ut till P4 i Skövde lite då och då.
151 såldes tillsamans med den gamle bärgaren och en Volvo Duett med flak   som BL hadde som servicebil i kanske 20 år ...
Kanske någon har bild på Bärgaren? Som var en avsågad buss från början
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 09:21:42 AM
Ja dessa vagntyper gick ju i praktiken på alla linjer.. När jag börja köra 1978 så fanns ju S2  till Sjöbo smt S4 till Hulta där gick de "långsamma" utan turbo..

Just det ja! "Snabbuss" kallades dom i tidtabellerna! *nostalgi*  :D

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 09:21:42 AM
Visst fanns det en linje 14 över Norrby ???  Som vände vid nuvarande Montersoriskolan .. eller är jag helt ute och cyklar efter alla dessa år??

Det bör du ha rätt i, den gick väl Parkstaden-Solhem eller något liknande. Det var väl fram till den stora omläggningen i början av 80-talet då linjen till Sjömarken tog över trafiken genom Parkstaden och en ny linje 10 tog över Bergsäter-Solhem. Jag minns inte om någon vände vid Västra Nygatan då? Var det linje 5 som gjorde det förresten? Där började i alla fall linje 4 vända efter omläggningen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jan Sjöberg

5an vände väl på Nuvarande Resecentrum vid berget fanns en hållplats?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Olof Lagerkvist

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 21 januari 2011, 09:44:06 AM
5an vände väl på Nuvarande Resecentrum vid berget fanns en hållplats?

Just det ja, det bör du ha rätt i. Det fanns en hållplatskur vid berget just precis där det står en telefonkiosk numera.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bengt H

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 21 januari 2011, 09:24:28 AM
151 såldes tillsamans med den gamle bärgaren och en Volvo Duett med flak   som BL hadde som servicebil i kanske 20 år ...
Kanske någon har bild på Bärgaren? Som var en avsågad buss från början

Gamla bärgaren, det vill säga "Cigarren" som hade sitt ursprung i vagn 59 hade jag inscannad i hårddisken. Jag tror att jag ska kunna leta upp en bild på duetten också, men det blir när jag kommer hem till negativpärmarna.


Jan Sjöberg

Tack så mkt ...jättetrevligt ...  Det var tider det ....   ;) ;)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Trevligt Ciggaren minns jag men när jag börja var den nog avställd..

Man borde sparat sina tjänsteböcker men den tanken fanns ju inte då  :(  man blnadar ihop en del . Menm visst körde 14 via Parkstaden Göteborsgvs Södra Torget Solhem ..

Ja snabbbussar var nått ,speciellt på Sjöbo var det ju inte många minuter mellan bussarna.. På den tiden hade Borås den tätaste trafiken så vitt jag vet förbi Sjöboklint var det ju både 2 och 3 med kvartstrafik + S2 med kvartstrafik . Ja det var tider det ...  vita och gröna övergångsbiljetter ,,, enkelt som snabbt biljettsystem
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Finns det fler bilder även på turbovagnar vore det kul att se
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 10:29:51 AM
Man borde sparat sina tjänsteböcker men den tanken fanns ju inte då  :(  man blnadar ihop en del . Menm visst körde 14 via Parkstaden Göteborsgvs Södra Torget Solhem ..

Det stämmer med vad jag minns att jag sett också. Det var linje 14 Parkstaden-Solhem fram till stora omläggningen. Sedan blev Södra Torget-Bergsäter-Solhem linje 10 och jag tror inte någon stadslinje* längre gick till Parkstaden då utan att den trafiken helt togs över av förtortsbussarna till Sjömarken.

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 10:29:51 AM
Ja snabbbussar var nått ,speciellt på Sjöbo var det ju inte många minuter mellan bussarna.. På den tiden hade Borås den tätaste trafiken så vitt jag vet förbi Sjöboklint var det ju både 2 och 3 med kvartstrafik + S2 med kvartstrafik . Ja det var tider det ...  vita och gröna övergångsbiljetter ,,, enkelt som snabbt biljettsystem

Sjöbo hade väl mest trafik tack vare detta, 12 bussar i timmen. Annars hade Hässleholmen och Trandared 8 bussar i timmen när det var som mest och Norrby 6-8 bussar, lite beroende på hur väl förortslinjerna fyllde ut.

* Nej förrsten, "centralortslinjer" hette det på den tiden, begreppet "stad" fick man inte använda.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 10:30:50 AM
Finns det fler bilder även på turbovagnar vore det kul att se

Jag hittade två exempel bland dem som finns på hårddisken: Vagn 155 i vändslingan på Sörmarken och vagn 159 på Brämhultsvägen (eller har gatan bytt namn till Åsbogatan här) påväg mot Södra torget och Tullen. Båda vagnarna är tursatta på sina ordinarie linjer.




yngrot

Trevligt och 155 är på den numera oanvända ändhpl..och den snygga hpl skylten oxå .. 159 är nog på Brämhultsvägen inte helt hundra på det dock .. har du fler att visa så vore det ännu bättre..  ;)  stadsvapnet syns oxå på sidan ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 16:12:57 PM
Trevligt och 155 är på den numera oanvända ändhpl..och den snygga hpl skylten oxå .. 159 är nog på Brämhultsvägen inte helt hundra på det dock .. har du fler att visa så vore det ännu bättre..  ;)  stadsvapnet syns oxå på sidan ..

Jag har många fler Boråsbilder och det kommer att dyka upp av och till. Jag försöker blanda visningarna lite för att få variation. Även om jag också tycker att Boråsbussar och kanske även Kålleredsbussar är extra intressant, finns det andra som gärna ser något från annat håll ibland.

Men håll ut. Det blir mer Borås, var så säker!

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 16:12:57 PM
Trevligt och 155 är på den numera oanvända ändhpl..och den snygga hpl skylten oxå .. 159 är nog på Brämhultsvägen inte helt hundra på det dock .. har du fler att visa så vore det ännu bättre..  ;)  stadsvapnet syns oxå på sidan ..

Jag håller med om att det bör vara Brämhultsvägen. Bussen har just passerat August Magnussons Livs och korsningen med Vedensgatan/Sjunde Villagatan och ska strax ned för de branta backarna mot centrum och Södra Torget. Den blå bilen i bakgrunden kommer ut från Vedensgatan. Parken bakom den bilen minns jag på rak arm i namnet på.

Platsen är i stort sett identisk idag och det vore faktiskt lite intressant att försöka ta en bild i samma vinkel på en av dagens stadsbussar och se vad som egentligen skiljer.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 20 januari 2011, 21:56:26 PM

Vagnen började sin tid som arbetshäst på linje 5, Norrby – Brämhult. Här på Brämhultsvägen vid Lasarettet på väg mot Källebäcksryd i Brämhult något av de första åren i högertrafik. Det bör vara 1968, 69 eller 70


Tack för intressanta bilder från Knalleland! För mig innebar Volvo B58 att märket blev att räkna med i bussammanhang!
Den vita Volvo 164 som skymtar torde utesluta att året är 1968 (kom som årsmodell 1969).

Mvh Gunnar

Bernt Talbrant

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 januari 2011, 08:54:54 AM
Den enda linjen jag kan komma på som inte har varit särskilt backig var väl den linjen som gick Norrby-Kransmossen under några år i mitten av 80-talet. Den bör ha haft nummer 4 och vände väl på Västra Nygatan/Dalbogatan i ena änden och runt Strömsdalsgaraget i andra änden. Alla andra linjer som finns eller funnits i Borås har haft minst en rejält brant och/eller lång backe.


Som Trandaredsbo så märkte man klart skillnad på B755 och B58 i Trandaredsbacken. Denna gick ju f ö även linje 4 i så den hade en skaplig backe den också.  :)