"7 Waldemarsudde"...

Startat av Ulf Berlin, 04 december 2010, 22:16:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...ty så skyltas ersättnings-/förstärkningsbussarna för nya spårvägslinje 7 i Stockholm.
Är det någon"turistisk"överenskommelse med trafikutövaren att inte skylta
"Ersätter spårvagn"tro?/Ulf

Bilden tagen vid Nybroplan 29 november i år.

MrX

Om vi kör ersättningstrafik på andra linjer, exempelvis tunnelbana eller pendeltåg, så ska vi helst använda linjenummer och destination. Tydligen underlättar det, vad vet jag  :-\

Robert Brink

CitatOm vi kör ersättningstrafik på andra linjer, exempelvis tunnelbana eller pendeltåg, så ska vi helst använda linjenummer och destination. Tydligen underlättar det, vad vet jag 

Förmodligen SL som tycker det är bättre med "ordinarie" skyltning, än att man ersätter något! Kanske just för att folk ska ha lättare att hitta sin destination? Allt SL gör är inte sämre...

//R

MrX

Citat från: Robert Brink skrivet 05 december 2010, 01:12:59 AM
Förmodligen SL som tycker det är bättre med "ordinarie" skyltning, än att man ersätter något! Kanske just för att folk ska ha lättare att hitta sin destination? Allt SL gör är inte sämre...

//R

Jag håller med dig, det är ju enklare att sätta sig på rätt buss om man vet vilken destination den har speciellt när det råder smärre kaos kring ersättningstrafik. Problemet är ju numret på linjen, skyltar man rätt nummer och rätt destination kommer ändå folk och frågar vad man kör eftersom man har skyltat med nummer och inte enbart destination. Det där med linjenummer är inte så utbrett i den spårbundna trafiken, där letar man bara destination. Inget system vid ersättningstrafik är idiotsäkert, det är åtminstone min slutsats ;)

Bussmicke

Citat från: MrX skrivet 05 december 2010, 00:06:54 AM
Om vi kör ersättningstrafik på andra linjer, exempelvis tunnelbana eller pendeltåg, så ska vi helst använda linjenummer och destination. Tydligen underlättar det, vad vet jag  :-\

Hur många år har det tagit SL att komma på det istf sitt gamla fjanteri Ersätter Xxxxxx som man slentrianmässigt körde med innan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Robert Brink skrivet 05 december 2010, 01:12:59 AM
Allt SL gör är inte sämre...

//R

Nej men tar en j***a tid att komma på..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Jag tycker att "14 Ersätter tunnelbanan" och liknande är BRA skyltning vid oplanerade trafikstopp på T-bana och lokalbanor. På så sätt slipper folk att gå bort till stationen i onödan om de inte vet att det är stopp, och de som vet att det är stopp har lättare att identifiera bussarna - speciellt i bussterminaler typ Fruängen.

På innerstadsspårvägen är det dock en helt annan sak. För passageraren spelar det inte så stor roll att det kommer en buss i stället för en spårvagn på samma avgång, så bussen bör vara skyltad likadant som spårvagnen skulle ha varit skyltad.

Ersa

Varför inte bara skylta linjenummer på alla spårvägar inkl Tvärbanan och Nockebybanan, så de blir mer naturliga? Även alla Saltsjöbanans tåg skulle ju kunna ha linjenummer.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2010, 13:57:00 PM
Varför inte bara skylta linjenummer på alla spårvägar inkl Tvärbanan och Nockebybanan, så de blir mer naturliga? Även alla Saltsjöbanans tåg skulle ju kunna ha linjenummer.

Skyltningen sker med linjenummer i de sammanhang där skyltsystemet tillåter det. Fordonen har f n ingen utrustning för att skylta linjenummer, men på de fasta skyltarna finns det med (utom på Tvärbanan, vars skyltsystem SL tydligen helt har gett upp alla förändringsförsök på).

Bussmicke

Citat från: JDS skrivet 05 december 2010, 15:08:47 PM
men på de fasta skyltarna finns det med (utom på Tvärbanan, vars skyltsystem SL tydligen helt har gett upp alla förändringsförsök på).

Det borde gå om man ens var det minsta intresserad av det..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

#10
När det gäller ersättningstrafik, av olika slag, så är nog helt klart skyltning med linjenummer och destination för den ersatta trafiken att föredra, möjligen med växlande text "ersättningstrafik".

Dock kräver ju det hela att man förbereder bussarna med användbar programmering, samt ett lite enkelt regelverk, hur de ska hanteras. Tror att detta är den största bristen, då man ju aldrig tror att de ska behövas....  tydligen.

En annan variant ser vi här....

Leipzig, SEV, "SchieneErsetzVerkehr" ungefär lika med "Spårtrafikersättning". Foto 2009-07-22, Leif D.

;-)

Nico


Ett av problemen med att skylta med linjenummer och destination vid ersättning i SL-trafiken är väl det att det inte är alltid att det är hela sträckan som ersätts occh det går ju tyvärr normalt sett (om det inte ändrats nyligen) att välja destination på ersättninstrafiken så att man kan ta valfritt stopp utmed vägen.

Att t.ex. skylta med linje 11 mot Kungsträdgården när man bara ersätter på sträckan Akalla - Hallonbergen blir ju inte helt bra utan då är det kanske bättre med att man ersätter T-blå. Om det däremot är den korta 7:an så fungerar det ju bättre då man i så fall allt som oftast ersätter hela sträckan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrX

Citat från: Nico skrivet 05 december 2010, 23:47:14 PM
Ett av problemen med att skylta med linjenummer och destination vid ersättning i SL-trafiken är väl det att det inte är alltid att det är hela sträckan som ersätts occh det går ju tyvärr normalt sett (om det inte ändrats nyligen) att välja destination på ersättninstrafiken så att man kan ta valfritt stopp utmed vägen.

Att t.ex. skylta med linje 11 mot Kungsträdgården när man bara ersätter på sträckan Akalla - Hallonbergen blir ju inte helt bra utan då är det kanske bättre med att man ersätter T-blå. Om det däremot är den korta 7:an så fungerar det ju bättre då man i så fall allt som oftast ersätter hela sträckan.

Känner man till någon linje med passande ändhållplats just ditt man ska ersätta går det att lösa. Dock är det via en liten strulig bakväg, förmodligen en programeringsmiss, som gör att man kan köra alla linjer och skylta med vilken destination som helst utan att man ändrar linjenumret utanför bussen. Jag kan alltså köra linje 4 med destination Tyresö centrum om jag önskar. Då kan du också köra linje 11 med destination Hallonbergen, du måste bara känna till en linje som slutar just där.

Det är inte omöjligt, bara väldigt krångligt!

Nico


Jo, den varianten fungerar ju  och flexar, semistadiga förfogandegubbar mm. som är de som i första hand får dessa uppdrag brukar känna till hur man gör. Kruxet är de övriga som råkar få uppdraget just den aktuella dagen och som inte inte gjort dylikt på säg två år, de brukar vara mera rudis.

Sen fungerar ju som sagt det enbart om man har en känd/inlagd destination. Många destinationer går dock inte att skylta alls då de inte trafikeras av vanliga busslinjer och alltså inte finns inlagda i systemet, t.ex. då många av mellanstationerna på T-banan och lokalbanorna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

nackdelen med "ersätter saltsjöbanan" så om den inte ersätter hela sträckan så vet man inte det, så mitt förslag är att använda den gamla tekniken (som används på just saltjsöbanan) lappar, man kan ju expemel ha ett "rullblock"(?) med möliga stationer... eller bara vanliga handskrivna lappar