Region Gotland har beställt en utredning av kollektivtrafiken från Ramboll. Utredningen föreslår ett nytt stadslinjenät som bland annat inkluderar Visby flygplats och Vibble. För landsbygdstrafiken föreslås en minskning från 12 till 8 linjer, varav en helt ny utmed östkusten. Som ersättning för nedlagd landsbygdstrafik ska mobilitetshubbar implementeras:
Citat från: Region GotlandMed välutformade mobilitetshubbar med pendlarparkering, cykelanslutning, någon form av service samt andra funktioner kan fler resenärer lockas att ta sig dit för att sedan ta buss resten av sträckan.
Mycket är diffust och oklart, så vi får väl se vart det leder. Mer läsning här: https://www.gotland.se/115065
Man kanske skulle försöka få folk att bosätta sej i närheten av varandra i någon slags ansamlingar av bebyggelse? Alltså t.ex några tusen människor som bor nära varandra i ett och samma område där man har gator och torg där man kan ha allt det där. "Någon sorts service" kan förstås ändå bli lite knepigt eftersom många av någon anledning föredrar att åka långt bort för att handla i stället för att gå till en affär runt hörnet, men det brukar ju i.a.f finnas en pizzeria i varje sånt där område.
De platserna som har några tusen invånare är redan trafikförsörjda, här handlar det om ren landsbygd där det är svårt att driva busslinjer.
Nu är väl det här förslaget tillkommet i elfte timmen eftersom anledningen till att man först upphandlade ett tre års avtal för att sedan upphandla ett tio års avtal (som går igång nästa sommar) är just för att en ny trafikförsörjningsplan skulle hinna utarbetas och implementeras.
Nu har man ju tio år där alla förändringar utöver frivolymen förmodligen kostar skattebetalarna.
I verkligheten är det väl ingen vuxen människa som tar bilen till nån "hubb" för att sätta sig på en buss, utan då blir det ju snarare att man tar bilen hela vägen dit man ska. Möjligen kan det väl spara tid för ungdomar att köra en kortare sträcka med epa-traktorn men det är ju ingen direkt långsiktig lösning!
Man får ju hoppas att alla som tar bilen till SL's hubbar aka infartsparkeringar är vuxna människor.
Att det fungerar i Stockholm beror nog på en restidsvinst. Så se till att Gotland får Stockholmsköer, 2½h att ta sig från Visby till Slite i eftermiddagsrusningen så kommer nog hubbarna att fungera.
Nu är det ju inte Slite som är problemet utan att försörja landsbygden utanför Visby, Slite, Lärbro, Fårösund, Klintehamn och Hemse
Ja Där bor inte många Men hur ska den linje på Östkusten kunna tänkas gå?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Är det något fel med dagens linjenät?
Mobilitetshubb är alltså bara ett nytt fint namn för pendlarparkering, som nån politiker och/eller tjänstemän kommit på? Lite som "superbuss" istället för "bristfällig snålspecad fusk-BRT". Eller "anropsstyrd trafik" istället för "kallelseturer".
I Stockholms läns landsbygd har ett flertal relativt nybyggda pendlarparkeringar blivit så populära att att de blivit helt proppfulla med parkerade bilar. Campus Roslagen i Norrtälje och Kulla vägskäl vid Svinningevägen är två exempel. Den vid Nänninge vägskäl på Rådmansölandet är däremot ofta helt tom, antagligen på att man åker antingen buss eller bil/epa hela vägen hemifrån till Norrtälje därifrån.
Som andra redan varit inne på, hur många kommer ta sätta sig i bilen och köra till en pendlarparkering för att byta till buss? Restiden lär förlängas och min bild av Gotland är att det sällan är svårt att hitta en parkering i närheten av sin målpunkt. Pendlarparkerar fungerar i större städer där man får en restidsvinst och/eller det är dyrt att parkera bilen vid målpunkten.
Tja, jag nämnde då två väldigt populära pendlarparkeringar på landsbygden ovan. Om detta förfarande går att implementera på just Gotland överlåter jag andra att svara på.
Nej Visbys parkeringsavgifter är nog för låga även om man väl tillfälligt har lite högre avgifter på sommaren. Man behöver nog komma upp i nivå med Stockholm, Malmö och Uppsala för att det ska vara intressant att ta bussen sista biten och dessutom ha avgifter även lite längre från stadskärnan. Ska man ha bil för att köra halva sträckan har man redan tagit en stor del av kostnaden för att ha bil. Även om man sparar in lite bränsle, service och parkering är de fasta kostnaderna och kostnaden för kallstart redan tagen.
Kan man däremot gå eller cykla till hållplatsen så blir det kollektiva alternativet givetvis mycket billigare. Särskilt om man kan minska hushållets totala antal bilar.
Det som är riktigt att attraktivt är där man kan ta med sig cykeln kostnadsfritt och smidigt vilken nu har varit erbjudandet i Sydsverige en tid.
Utredaren sitter på Krukmakargatan mitt på Södermalm, i rest my case ang "mobilitetshubbar" på den Gotlänska landsbygden...
Att erbjuda alla att fritt medföra cykel på en busslinje är ju dumt att misslyckas om man inte börjar med släpvagnar av den modell som Bergkvarabuss använde för linjen Ölandsbron-Färjestaden när den fanns.
Alltså.
Jag har bott på den Gotländska landsbygden i 27 år och det går inte att trafikförsörja landsbygd så att alla blir nöjda.
Man får köra de stora stråken Visby-Slite-Lärbro-Fårösund, Visby-Klintehamn-Hemse och Visby-Roma-Ljugarn/Garda. och sedan mata fram till Hemse söderifrån och Roma österifrån samt till Lärbro/Tingstäde västerifrån.
Enbart under skoltid då gymnasieskolan går kan även övriga landsbygdslinjer köras med en tur morgon/eftermiddag.
Och det är ju det konsulten har föreslagit, att man matar till dessa hubbar med ofta anropstyrd trafik.
Nu är ju trafiken upphandlad 10 år framåt (och det var ju för att kunna göra det som man väntade i tre år på att trafikförsörjningsplanen skulle hinna bi klar) då känns det försent att börja med detta nu.
Kommer detta bli av nästa år?
Visby - Hemse, ej via Klintehamn lär väl bara finnas täckning för i rusningstid och det borde väk bli kvar?
Antar att Katthammarvik bli kvar som egen linje?
Ska bli intressant att se det nya linjenätet och dess tidtabeller.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Knappast troligt.
Vilket då?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Knappast troligt att något av detta kommer bli av nästa år, eller ens året efter. Det är en utredning som precis lett till några övergripande förslag. Det tar nog flera år innan detta ens kommer att påbörjas, om det ens går så långt.
Det är ju så här att i fjol upphandlade man trafiken för tio år efter ett par års utredning vilket innebar att man fick upphandla först tre år (Det som Bergkvarabuss kör idag) för att hinna slutföra utredning och fatta beslut.
Att innan avtalet ens har börjat gälla göra förändringar, stora förändringar kostar väldigt mycket pengar och hinns knappast med heller, anbuden är ju lagda för en viss volym med en viss fordonstyp.
Nej om detta överhuvudtaget blir aktuellt dröjer det många år innan nödvändiga beslut har fattats.
Ska jag tolka era svar som att nuvarande linjenät fortsätter några år till, även efter skifte av utövare för trafiken?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja, hur linjenätet för kommande avtal ska se ut är ju redan fastställt i upphandlingen, och påskrivet.
"Rambolls utredning ska analyseras mera på teknikförvaltningen samt även diskuteras och beslutas i tekniska nämnden" står det ju på slutet av artikeln, och man kan ju gissa att där ska även ekonomin för projektet diskuteras, och när väl alla kostnaderna för dessa förslag till ändringar väl kommer fram, kanske de kanske inte bli lika aktuella längre.
Man dumsnålar som vanligt i Sverige...
Skräll igen.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Är det nåt snålt med det linjenät som nyligen upphandlats?
Snyftade på texten ovan. När kostnaden blir stängs snålvattenkranen.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Vad föreslår du för alternativ till att försöka göra så mycket nytta som möjligt för de resurser som finns tillgängliga?
Den offentliga ekonomin kommer knappast att bli bättre de kommande åren, och att mer aktivt styra resande från bil till kollektivtrafik, för att få underlag till bättre trafik, verkar inte heller vara aktuellt.
Det offentliga har inte oändliga resurser så därför måste man givetvis ta hänsyn till det ekonomiska utfallet och kostnaden när man tar ett beslut, precis som flertalet av oss gör i våran i privata ekonomi. Allt annat vore oansvarigt, speciellt när man handhar andras pengar.
Har man upphandlat enligt en förutbestämd ekonomisk långsiktig plan, får man ju räkna med att köra efter denna plan under kommande åtta-tioårsperiod. Små län som Gotland har inga pengar att bekosta dyra impulsiva ändringar, efter att upphandlingen precis avgjorts. Det skulle bli väldigt höga skatter och biljettpriser om man godkände ett antal såna spontana infall.
Utredaren Ramboll slipper ju bekosta projektet ur egen ficka, och har man inget eget ekonomiskt ansvar kan man ju föreslå precis vad man vill.