...kommer att kunna upplevas nästa vecka i söderort i Stockholm :)
https://mitt.sl.se/ficktid/Sommar/S13S.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/Sommar/S13S.pdf)
D v s att 3 bussar kommer var 10e minut.../Ulf
4 är det till och med.
00, 03, 06, 09, 12 , 15 osv osv.
Ingen av er verkar kunna räkna, men 3 är mer rätt eftersom det är 20 avgångar på 60 minuter = 3,33... avgångar per 10 minuter.
Noterar...
/Bussmicke
www.bussmicke.se
"Glömde"faktiskt denna ;).../Ulf
Citat från: Bältes-Assar skrivet 09 juli 2021, 22:21:45 PM
Ingen av er verkar kunna räkna, men 3 är mer rätt eftersom det är 20 avgångar på 60 minuter = 3,33... avgångar per 10 minuter.
Jag tycker då att avgång 06, 09, 12 och 15 alla är inom ett 10 minuters spann. Men du kanske går efter någon annan klocka än mig?
3,33 i snitt innebär naturligtvis att inom var tredje tiominutersperioder blir det fyra avgångar medan det i de andra bara blir tre. Om perioden 06-15 har fyra avgångar så har nästföljande period (16-25) bara tre. Period 26-35 likaså... osv..
Citat från: jocke skrivet 10 juli 2021, 12:08:08 PM
Jag tycker då att avgång 06, 09, 12 och 15 alla är inom ett 10 minuters spann. Men du kanske går efter någon annan klocka än mig?
Det är ett väldigt underligt sätt du räknar på. Man kan lika gärna säga att 59-minuterstrafik är samma som 2 bussar i timmen. Eller att 10-minuterstrafik är 2 bussar på 11 minuter.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 juli 2021, 20:18:21 PM
...kommer att kunna upplevas nästa vecka i söderort i Stockholm :)
https://mitt.sl.se/ficktid/Sommar/S13S.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/Sommar/S13S.pdf)
D v s att 3 bussar kommer var 10e minut.../Ulf
Trådskaparens rubrik är ju alldeles sann, sedan körde Ulf i diket med "var 10:e minut".
TS skrev "D v s att 3 bussar kommer var 10e minut.../Ulf"
Men det är ju faktiskt 4 bussar som kommer under de nästkommande 10 minuterna som passerar. Om man utgår från att nästa bussavgång är den första, dvs när man börjar räkna.
TS skrev heller inget om "i snitt" så det förstår jag inte varför folk babblar om. TS skrev att det kommer 3 bussar var 10e minuter, vilket är fel, det kommer 4 bussar var 10e minut.
Det går 20 avgångar på sextio minuter med jämn fördelning under timmen. Om man då samtidigt hävdar att det på 10 minuter avgår fyra bussar och det finns 6st "10 minutare"per timme blir det 24 bussar.
Man kan för en enskild period om 10 minuter påstå att det avgår fyra bussar men inte när man pratar om genomsnitt vilket jag upplever var TS intention.
Att hävda fyra bussar per tio minuter fungerar som sagt bara om man väljer specifika intervall på tio minuter. Inte alla. Minuttal 10-20 blir det bara tre avgångar. Och i dessa fall är regeln jag fick lära mig på matematiken i skolan att man använder passande utbud, dvs i dett fall fem bussar per kvart men jag anser egentligen inte att TS har fel.
Säger man att det kommer en buss var 10:e minut så menar man ju att det kommer en buss varje 10-minutersperiod. Inte att det kommer en buss var tredje 10-minutersperiod (en buss i halvtimmen). På samma sätt så innebär 4 bussar var 10:e minut att det kommer 4 bussar varje 10-minutersperiod, inte 4 bussar var tredje 10-minutersperiod och 3 bussar övriga 10-minutersperioder. Var=Varje. Man kan avrunda 3,33 till 3 men man kan inte avrunda 3,33 till 4.
Då jag glömde smileysen,framgick det inte att jag menade att p g av trafikljus och 3 bussar kommer efter varandra var 10e minut.../Ulf
Ja Ulf, det blev en festlig tråd! Helt nya möjligheter öppnar sig :-)
Sommar,sommar,sommar... ;)/Ulf
Allvarligt, Har ni inget viktigare att diskutera än hur många bussar som kommer på 10 minuter? Helt otroligt. Världsvikitga problem tydligen.
Bussarna lär komma i klump ändå så vemn bryr sig om tidtabellsintervallet?
Garanterat ingen mer än Bussnack...
Hoppa ur bubblan nu, finns viktigare saker än detta.
Vilket bussbolag är det som kommer att köra busslinjerna 13A respektive 13S?
//Peter
Men Bussmicke, om nu vissa vill diskutera detta så bör de väl få det 8), ger säkert någon glädje. Och gällande viktigare saker, en hel del av det du skriver hoppar jag över då det knappast är världsviktiga saker eller intresserar mig ???. Likaså kan du göra gällande denna tråden, hoppa över. Respekt för allas intresse är av största vikt. Hoppas du trots din irritation får en fortsatt trevlig sommar. ;)
Så länge det inte spårar ur för mycket så gäller som sagt frihet under ansvar och var och en blir salig på sin fason. Regel # 2 är sedan ganska bra att kika på ibland. Med det sagt så tar jag av mig moderatorshatten. ;)
För att sedan återgå till den ersättning som tråden gäller så var jag själv ute igår och körde igenom sträckningarna och tittade lite allmänt. Det här är ju en ganska kort avstängning så man lägger nog inte så mycket krut på den.
Det man annars kan fundera över är även var man ska vända och ev. tidsreglera bussarna? I Sätra finns viss plats, men ingen pauslokal eller toalett. Inte heller vid Axelsberg [mig veterligt] och där är det dessutom mindre med plats för reglering/uppställning överlag i närområdet för de som kör 13A (https://mitt.sl.se/ficktid/Sommar/S13A.pdf).
Även för linje 13S verkar inte detta vara helt tydligt, dvs. hur ska man angöra/vända/ställa upp/tidsreglera vid Marievik? Visserligen tror jag det är hanterat, men det är alltid kul att veta. Tror det kan bli en vända till i morgon för att kika.
Citat från: Peter Rost skrivet 11 juli 2021, 10:32:33 AM
Vilket bussbolag är det som kommer att köra busslinjerna 13A respektive 13S?
//Peter
Jag och grabben var ute och premiäråkte 13A och 13S med Nobina nu ikväll. Även Buss Petros var ute med en gammal Örebrovagn... Rätt kaosartat vid Axelsberg - folk hade inte fattat att 13S från Liljeholmen är snabbaste vägen till Sätra och söderut, och då skapas en stor folkmassa vid Axelsberg (13A) istället...
Mvh
Lars Lengberg
Återigen brist på information? Med tanke på att folk även här förväntas räkna ut saker själva, som var de ska stå, och vilka linjevarianter de ska ta. Speciellt då det gäller ersättningstrafik kanske det vore på sin plats med tydlig information?
Jag fick ju ett spydigt svar då jag uppmärksammade samma sak angående E18-hållplatsrna i Söderhall, Brottby och Gillingebanan, angående när ordinarie trafik leds om vid alla slags trafikstörningar.
För att svara delvist på reglering och vändmöjlighet i Liljeholmen (Marievik) så körde dom som tommade in till Marievik för att köra 13S mot Sätra av i Liljeholmen och körde Liljeholmsvägen - Liljeholmsinfarten till Södertäljevägen där man reglerar i körfältet bakom 151, 153:s nuvarande hållplats mot Norsborg respektive Bredäng.
I ett tidigare inlägg nämns Nobina.
Är det Nobina (med underentreprenörer) som hade hand om trafiken på 13A och 13S som kördes fram till och med 15 juli?
Är det Nobina som kommer ha hand om trafiken på 13N perioden 18 juli- 5 augusti?
Jimmy