Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar Berglund skrivet 18 oktober 2019, 11:10:35 AM

Titel: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 18 oktober 2019, 11:10:35 AM
Fick idag ett tips om en "ny" filmsnutt från Lagos i Nigeria på YouTube. Mycket intressant och fina bilder på Metropolerna där sommaren 1971. Handlar just om att bussarna rasade ihop och skapade kaos:

https://youtu.be/CKhSjQIsAIU

(Breaking Down Swedish Buses Causing Chaos in Lagos Public Transport | July 1971)



Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 18 oktober 2019, 13:41:20 PM
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 18 oktober 2019, 11:10:35 AM
Fick idag ett tips om en "ny" filmsnutt från Lagos i Nigeria på YouTube. Mycket intressant och fina bilder på Metropolerna där sommaren 1971. Handlar just om att bussarna rasade ihop och skapade kaos:

https://youtu.be/CKhSjQIsAIU

(Breaking Down Swedish Buses Causing Chaos in Lagos Public Transport | July 1971)
Scania-Vabis Metropol i Nigeria fyra år efter exporten dit visar väl resultatet av brist på skötsel och underhåll där, inte någon bristande kvalitet på bussen. Finns ju fortfarande efter 66 år några bevarade exemplar här i Sverige i ett ypperligt skick.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 18 oktober 2019, 16:57:35 PM
Citat från: zjbus skrivet 18 oktober 2019, 13:41:20 PM
Scania-Vabis Metropol i Nigeria fyra år efter exporten dit visar väl resultatet av brist på skötsel och underhåll där, inte någon bristande kvalitet på bussen. Finns ju fortfarande efter 66 år några bevarade exemplar här i Sverige i ett ypperligt skick.

Nja, finns lite mer om ämnet i denna (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72038.0.html) tråd. De kom dit under hösten 1970, efter en mycket begränsad "renovering" och sannolikt i ganska dåligt skick redan. Går nog inte alls att jämföra med de bussar som exporterades till Pakistan där man såg till att det fanns reservdelar och att kunskap (om än begränsad) byggdes upp lokalt.

Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 18 oktober 2019, 18:52:46 PM
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 18 oktober 2019, 16:57:35 PM
Nja, finns lite mer om ämnet i denna (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72038.0.html) tråd. De kom dit under hösten 1970, efter en mycket begränsad "renovering" och sannolikt i ganska dåligt skick redan. Går nog inte alls att jämföra med de bussar som exporterades till Pakistan där man såg till att det fanns reservdelar och att kunskap (om än begränsad) byggdes upp lokalt.
Tack för din kompletterande information, så bussarna blev kvar i Stockholm tre år efter högertrafiken och genomgick en begränsad "renovering".
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Mr H skrivet 20 oktober 2019, 13:45:10 PM
Citat från: zjbus skrivet 18 oktober 2019, 18:52:46 PM
Tack för din kompletterande information, så bussarna blev kvar i Stockholm tre år efter högertrafiken och genomgick en begränsad "renovering".

Metropolerna stod efter avställningen uppställda på Järvafältet på den plats där Rissnedepån ligger nu. De köptes av en firma som hette GAMMA och såldes vidare till en fabrikör i Silverdalen som lät bärga bussarna en i taget (måste ha kostat pengar!) från Järvafältet till sitt åkeri i Silverdalen. Bussarna var sålda som skrot men han lyckades sälja de ändå till Lagos Nigeria. Var en skandal på sin tid i och med att de såldes som skrot från början. Enligt nigerianerna ansåg de sig redan innan bussarna levererades lurade i och med att det sagts att bussarna var från början av 60-talet (Metropolernas revisionsdatum) men i själva verket var från 1953.

Fabrikören fixade upp bussarna och rollade de i den färg som syns på filmen. Bussarna besiktigades i Oskarshamn. Bilprovningen där använde faktiskt Metropolerna i en reklam för hur mycket de uppskattade så välskötta fordon så som sagt var det var nog snarare skötseln i Nigeria som fallerade. 98 stycken Metropoler tog vägen till Lagos och de lastades på båt i Oskarshamn.

Mr H
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 20 oktober 2019, 16:17:20 PM
Citat från: Mr H skrivet 20 oktober 2019, 13:45:10 PM
Metropolerna stod efter avställningen uppställda på Järvafältet på den plats där Rissnedepån ligger nu. De köptes av en firma som hette GAMMA och såldes vidare till en fabrikör i Silverdalen som lät bärga bussarna en i taget (måste ha kostat pengar!) från Järvafältet till sitt åkeri i Silverdalen. Bussarna var sålda som skrot men han lyckades sälja de ändå till Lagos Nigeria. Var en skandal på sin tid i och med att de såldes som skrot från början. Enligt nigerianerna ansåg de sig redan innan bussarna levererades lurade i och med att det sagts att bussarna var från början av 60-talet (Metropolernas revisionsdatum) men i själva verket var från 1953.

Fabrikören fixade upp bussarna och rollade de i den färg som syns på filmen. Bussarna besiktigades i Oskarshamn. Bilprovningen där använde faktiskt Metropolerna i en reklam för hur mycket de uppskattade så välskötta fordon så som sagt var det var nog snarare skötseln i Nigeria som fallerade. 98 stycken Metropoler tog vägen till Lagos och de lastades på båt i Oskarshamn.

Mr H
Stort tack för din information, det var ju riktigt tråkigt att bussarna såldes till Silverdalen och sedan vidare till Nigeria, hade ju varit mycket trevligt om dessa Metropoler hade blivit kvar här och fått behövlig renovering. Verkar ju slarvigt att blanda ihop revisions och tillverkningsår. Det var väl ingen som hemlighöll att Metropolerna tillverkades 1953, syns ju i all dokumentation.
Visst fallerade skötsel och underhåll i Nigeria som jag skrev i ett tidigare inlägg: Scania-Vabis Metropol i Nigeria fyra år efter exporten dit visar väl resultatet av brist på skötsel och underhåll där.
Det var en stor kulturskatt som gick förlorad när bussarna lämnade landet.
Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Railmaster skrivet 20 oktober 2019, 18:49:28 PM
Ja det hade ju varit kul med med ytterligare 98 Metroploler i Sverige! Nu får vi nöja oss med de tre som finns kvar! Eller fyra om man räknar med den som står utanför Östersund...
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 20 oktober 2019, 19:36:16 PM
Citat från: Railmaster skrivet 20 oktober 2019, 18:49:28 PM
Ja det hade ju varit kul med med ytterligare 98 Metroploler i Sverige! Nu får vi nöja oss med de tre som finns kvar! Eller fyra om man räknar med den som står utanför Östersund...
Absolut, vilken Metropol står utanför Östersund?
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Mr H skrivet 20 oktober 2019, 20:13:08 PM
Citat från: Railmaster skrivet 20 oktober 2019, 18:49:28 PM
Ja det hade ju varit kul med med ytterligare 98 Metroploler i Sverige! Nu får vi nöja oss med de tre som finns kvar! Eller fyra om man räknar med den som står utanför Östersund...

Är det den som användes i någon slags skandalartad charterkörning från Stockholm till Östersund en vinter? Vagn 5188 har jag för mig det var. I vilket skick kan den vara? Finns det bilder?

//Mr H
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2019, 20:36:56 PM
Citat från: Mr H skrivet 20 oktober 2019, 20:13:08 PM
Är det den som användes i någon slags skandalartad charterkörning från Stockholm till Östersund en vinter? Vagn 5188 har jag för mig det var. I vilket skick kan den vara? Finns det bilder?

//Mr H

I januari 1970 om jag minns rätt.

Trots ett antal år boende i trakten av Östersund har jag aldrig sett den, tyvärr.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Svempa skrivet 21 oktober 2019, 07:15:19 AM
Skulle den finnas kvar där ! I så fall vore det en nyhet nästan i klass med den vita fd ambulansbussen som hittades i en lada i Värmland i vintras. ( av den typen som användes i operation " Vita bussarna" i Tyskland 1945.) Jag hart för mig att den Metropolen  hämtades redan samma vår och skrotades. Men det är inget jag kan gå i god för.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Mr H skrivet 21 oktober 2019, 09:43:49 AM
Citat från: Svempa skrivet 21 oktober 2019, 07:15:19 AM
Skulle den finnas kvar där ! I så fall vore det en nyhet nästan i klass med den vita fd ambulansbussen som hittades i en lada i Värmland i vintras. ( av den typen som användes i operation " Vita bussarna" i Tyskland 1945.) Jag hart för mig att den Metropolen  hämtades redan samma vår och skrotades. Men det är inget jag kan gå i god för.

Ja men man ska aldrig säga aldrig!
Har läst den intressanta historien om hur den hamnade i Östersund. En turistbuss hade tydligen havererat i Stockholm och man köpte snabbt loss en Metropol, vad jag har hört. Metropolen råkade ut för en massa fel tydligen på vägen till Östersund framförallt elfel. Men den som påstod det här kanske kan lägga ut texten lite ytterligare gärna med fotos!

5188 var en Brännkyrka-/Nybodahallsmetropol. Långmilare. Man tog väl den från Metropolhavet som stod enklast till när man valde ut den.

//Mr H
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Mr H skrivet 21 oktober 2019, 09:54:49 AM
Citat från: Mr H skrivet 21 oktober 2019, 09:43:49 AM
Ja men man ska aldrig säga aldrig!
Har läst den intressanta historien om hur den hamnade i Östersund. En turistbuss hade tydligen havererat i Stockholm och man köpte snabbt loss en Metropol, vad jag har hört. Metropolen råkade ut för en massa fel tydligen på vägen till Östersund framförallt elfel. Men den som påstod det här att den skulle finnas kvar kanske kan lägga ut texten lite ytterligare gärna med fotos!

5188 var en Brännkyrka-/Nybodahallsmetropol. Långmilare. Man tog väl den från Metropolhavet som stod enklast till när man valde ut den.
Kollade i mina anteckningar. Fabrikören i Silverdalen köpte 134 stycken varav 36 stycken skulle demonteras som reservdelar till Nigeria. Fabrikören uppgav dock i en tidningsartikel att han sålt några vidare i befintligt skick. En av de måste vara 5182 som byggdes om till högertrafik med högerdörrar bak. Den hamnade ju senare hos Spårvägsmuseet som donatorbuss när deras nuvarande Metropol renoverades. Då hade den även tillbringat en tid i Tibro för att driva något slags transportband. Finns vagn 5182 kvar?

På SvOfs vägnar skrev jag en gång till fabrikören i Silverdalen men fick inget svar. Inte så konstigt kanske med tanke på att hela affären var skum. Jag  gav mig sjutton på att det borde åtminstone finnas delar kvar av slaktade 30-talet Metropoler i Silverdalsområdet, och det kan jag fortfarande tro. En generator här och en motor där. Bland de bussar som demonterades i Silverdalen var förresten den blåa Jönköpings-/Södertäljemetropolen. Så där tog resan slut för den bussen.

//Mr H

Inlägget har redigerats av moderator för att bli lättare att läsa. Ingen text har ändrats.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 10:30:34 AM
Citat från: Mr H skrivet 21 oktober 2019, 09:54:49 AMBland de bussar som demonterades i Silverdalen var förresten den blåa Jönköpings-/Södertäljemetropolen. Så där tog resan slut för den bussen.

//Mr H
Byggdes den om till högertrafik och lackerades om!? Det står i busshistoriska databasen att den hade dörrställning 2-2-0 i högerutförande och att den är registrerad i Södertälje 1967-09-28. Finns det bilder av den i Södertäljekostym. De skulle vara intressanta att se i så fall.

Tillägg: Jag hittade en bild av den på skroten. Den är fortfarande i vänsterutförande men mycket riktigt omlackerad i SOAB färg. Då är frågan i stället vad SOAB skulle ha en vänstertrafiksbuss till från hösten 1967 till årsskiftet 1969-70.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 oktober 2019, 11:04:22 AM
Länk till bild på Huskvarnabussen när den går på abonnemangskörning till Stockholm.


http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 11:23:28 AM
Ja, den bilden är känd. Där är den i ursprunglig färgsättning. Men jag kom på att det kanske var i Eskilstuna den lackerades om till blå. Jag associerar Eskilstuna till gult med blå rand, men det var väl så att EOT blev systerbolag till SOAB någon gång på 60-talet och att man då ändrade färgen. Så den gick väl ett år i Eskilstuna och sedan stod den ett par år i Södertälje innan man kom sig för med att göra sig av med den. Intressant att man tog sig mödan att göra snibb vid omlackeringen men att den inte hade det i original.
https://www.google.se/search?q=metropol+buss&hs=G1W&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiU2JOXgq3lAhXD6qQKHYjXA84Q_AUIESgB&biw=1404&bih=707#imgrc=FXhBQRJX7TaqWM:
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 11:24:06 AM
Citat från: Svempa skrivet 21 oktober 2019, 07:15:19 AM
Skulle den finnas kvar där ! I så fall vore det en nyhet nästan i klass med den vita fd ambulansbussen som hittades i en lada i Värmland i vintras. ( av den typen som användes i operation " Vita bussarna" i Tyskland 1945.) Jag hart för mig att den Metropolen  hämtades redan samma vår och skrotades. Men det är inget jag kan gå i god för.
Är det 5188 som avses så avregistrerades och skrotades den i jan. 1969 www.svenskbusshistoria.se/go?id=7633
Såg förresten att den var från 1954, var det ungefär lika många från 1953 och 1954, någon?
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 11:31:19 AM
Modellår enligt busshistoriska databasen.
1953: SS 5006-5096 och F542
1954: SS 5097-5204

F542 är dock registrerad 1954. Årskiftet för SS registreringar ligger mellan 5091 och 5092. De tre första bussarna 1954 är registrerade 1954-01-01. Undrar om de arbetade på nyårsdagen på ÖÄ.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 11:43:17 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 11:23:28 AM
Ja, den bilden är känd. Där är den i ursprunglig färgsättning. Men jag kom på att det kanske var i Eskilstuna den lackerades om till blå. Jag associerar Eskilstuna till gult med blå rand, men det var väl så att EOT blev systerbolag till SOAB någon gång på 60-talet och att man då ändrade färgen. Så den gick väl ett år i Eskilstuna och sedan stod den ett par år i Södertälje innan man kom sig för med att göra sig av med den. Intressant att man tog sig mödan att göra snibb vid omlackeringen men att den inte hade det i original.
https://www.google.se/search?q=metropol+buss&hs=G1W&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiU2JOXgq3lAhXD6qQKHYjXA84Q_AUIESgB&biw=1404&bih=707#imgrc=FXhBQRJX7TaqWM:
Ja det var Huskvarnaföretaget TJH:s färgsättning. Vad gick den på för körning i Eskilstuna och vad var tanken att använda bussen till i Södertälje där ju bussen hamnade först efter högertrafiken började?
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 11:49:21 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 11:31:19 AM
Modellår enligt busshistoriska databasen.
1953: SS 5006-5096 och F542
1954: SS 5097-5204

F542 är dock registrerad 1954. Årskiftet för SS registreringar ligger mellan 5091 och 5092. De tre första bussarna 1954 är registrerade 1954-01-01. Undrar om de arbetade på nyårsdagen på ÖÄ.
Tack, majoriteten av Metropolerna är alltså från 1954.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 13:26:34 PM
Citat från: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 11:43:17 AM
Ja det var Huskvarnaföretaget TJH:s färgsättning. Vad gick den på för körning i Eskilstuna och vad var tanken att använda bussen till i Södertälje där ju bussen hamnade först efter högertrafiken började?
Det står inget om den i Anders Forsbergs bok om busstrafiken i Eskilstuna, men den ersatte väl en buss som var inne på högerombyggnad. Jag såg f.ö. i boken att EOT inte var systerbolag men dotterbolag till SOAB.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 13:45:51 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 13:26:34 PM
Det står inget om den i Anders Forsbergs bok om busstrafiken i Eskilstuna, men den ersatte väl en buss som var inne på högerombyggnad. Jag såg f.ö. i boken att EOT inte var systerbolag men dotterbolag till SOAB.
Det låter ju rimligt men hur tänkte de i Södertälje som förvärvade bussen efter dagen H och sen lät den stå i ett par år?
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Gunnar D skrivet 21 oktober 2019, 16:03:41 PM
Citat från: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 13:45:51 PM
Det låter ju rimligt men hur tänkte de i Södertälje som förvärvade bussen efter dagen H och sen lät den stå i ett par år?

Finns en bild på den i Södertälje 1967 där den står bredvid en Capitol typ "järnspett". Bör alltså vara innan Dagen H.

/Gunnar
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 16:17:59 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 21 oktober 2019, 16:03:41 PM
Finns en bild på den i Södertälje 1967 där den står bredvid en Capitol typ "järnspett". Bör alltså vara innan Dagen H.

/Gunnar
Då är det fel uppgifter hos SBH som anger att Södertälje Omnibus AB, Södertälje förvärvade bussen 19670928 www.svenskbusshistoria.se/go?id=5059
Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 18:25:31 PM
Citat från: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 16:17:59 PM
Då är det fel uppgifter hos SBH som anger att Södertälje Omnibus AB, Södertälje förvärvade bussen 19670928 www.svenskbusshistoria.se/go?id=5059
Mvh zjbus
Men nu var ju EOT dotterbolag till SOAB, så man mycket väl ha tagit bussen till Södertälje innan man registrerade om den.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 21 oktober 2019, 22:06:08 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 18:25:31 PM
Men nu var ju EOT dotterbolag till SOAB, så man mycket väl ha tagit bussen till Södertälje innan man registrerade om den.
Ok så den var i så fall inte registrerad på Södertälje Omnibus AB, Södertälje vid fototillfället?
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2019, 22:53:04 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 21 oktober 2019, 16:03:41 PM
Finns en bild på den i Södertälje 1967 där den står bredvid en Capitol typ "järnspett". Bör alltså vara innan Dagen H.

/Gunnar
Den finns i den här tråden: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,70835.0.html
Eftersom bilden ligger hos hinken är den numera suddig, men det framgår av tråden att den hade D-nummer.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 oktober 2019, 10:16:55 AM
(https://i.postimg.cc/NM8pgD9K/H19-Kmv22mars64-Web.jpg)

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2019, 20:36:56 PM
I januari 1970 om jag minns rätt.

Trots ett antal år boende i trakten av Östersund har jag aldrig sett den, tyvärr.

Det är alltså ovanstående H19 5188 som söks i Östersundstrakten! :) Information tyder dock på att frontemblemet saknas.
Här står den vid Korpmossevägen 22 mars 1964 - 55 år och 7 mån sedan.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 oktober 2019, 10:53:19 AM
Såhär såg 5188 ut i Östersund i december 1969:

http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=fordon&page=4&extra=fordon%2cbuss&rader=3&Kolumner=5&numinset=117&FotoId=146925

//Peter
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 22 oktober 2019, 13:02:52 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 22 oktober 2019, 10:16:55 AM
(https://i.postimg.cc/NM8pgD9K/H19-Kmv22mars64-Web.jpg)

Det är alltså ovanstående H19 5188 som söks i Östersundstrakten! :) Information tyder dock på att frontemblemet saknas.
Här står den vid Korpmossevägen 22 mars 1964 - 55 år och 7 mån sedan.

Mvh Gunnar
Stort tack för din trevliga bild på en riktig buss som tyvärr inte finns längre, dessa tre är dom återstående Metropolerna:
5032 Stockholms Läns Landsting : A75032 EFH 043
5122 Svenska Spårvägssällskapet: A75122 FOM 292 
5135 Scania CV AB Södertälje: A75135 FSG 042


Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 22 oktober 2019, 13:10:28 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 22 oktober 2019, 10:53:19 AM
Såhär såg 5188 ut i Östersund i december 1969:

http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=fordon&page=4&extra=fordon%2cbuss&rader=3&Kolumner=5&numinset=117&FotoId=146925

//Peter
Tack, men vadå skandalbuss?? Är det den tidigare nämnda skandalartade charterkörningen från Stockholm till Östersund en vinter som avses och vad hände då, någon?

Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2019, 02:55:07 AM
Angående Nigeria så hörde jag för en tid sedan några som påstod att de blivit lurade därborta att det skulle vara Capitoler som de köpte. Det har redan nämnts att de i Nigeria trodde att bussarna var byggda ca 1960 och därmed förhållandevis relativt moderna på den tiden. Men jag hörde även att de skulle ha fått bilder på Capitoler när de skulle bestämma sig för denna affär. Flera Capitoler fanns ju i drift i Sverige på den tiden. Så att  bussarna skulle vara byggda ca 1960, och om de dessutom såg bilder på Capitoler, så är det ju inte konstigt att de i Nigeria trodde att det rörde sig om yngre bussar än det var.

Det verkar lite som om de upptäckte bussarnas verkliga ålder, dvs från 1953-1954 först när allt var för sent. Och i princip när de väl tog emot bussarna upptäckte att det inte alls var Capitoler utan just Metropolbussar som ju är äldre.

Sedan kan man ju fråga sig varför de i Nigeria missuppfattade detta? Var informationen otydlig? Eller var det säljare som medvetet hellre markerade revisionsår på bussarna och kanske visade en bild på någon Capitol för att avsiktligt få de i Nigeria att tro att de köpt något bättre n de verkligen gjorde? Alltså att man i Sverige medvetet lurade köparna i Nigeria?

Förmodligen får man aldrig svar på en sådan fråga. Om de i Sverige väl visste att de lurade, så brukar de om de blir utfrågade ha en rad "snygga" förklaringar till sånt här
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 oktober 2019, 06:22:35 AM
Citat från: zjbus skrivet 22 oktober 2019, 13:10:28 PM
Tack, men vadå skandalbuss?? Är det den tidigare nämnda skandalartade charterkörningen från Stockholm till Östersund en vinter som avses och vad hände då, någon?

Mvh zjbus

Om den nu kallades för "skandalbuss" kan det berott på att 5188 inte var anpassad för högertrafik. - Ren spekulation från min sida över en kopp morgonkaffe. :)
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 10:27:15 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 25 oktober 2019, 06:22:35 AM
Om den nu kallades för "skandalbuss" kan det berott på att 5188 inte var anpassad för högertrafik. - Ren spekulation från min sida över en kopp morgonkaffe. :)
Ja det gjorde den i din länk från 22 oktober 2019, 10:53:19 AM: Såhär såg 5188 ut i Östersund i december 1969: citat: Buss från Stockholm (skandalbussen) . December 1969.
Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 11:14:46 AM
Citat från: zjbus skrivet 22 oktober 2019, 13:10:28 PM
Tack, men vadå skandalbuss?? Är det den tidigare nämnda skandalartade charterkörningen från Stockholm till Östersund en vinter som avses och vad hände då, någon?

Mvh zjbus

Här kan du läsa om varför den blev kallad för skandalbussen

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,32244.0.html
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 11:42:09 AM
Citat från: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 11:14:46 AM
Här kan du läsa om varför den blev kallad för skandalbussen

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,32244.0.html
Jaha tack, nio sidor fyllda med inlägg, menar du Anders S.:s inlägg 05 juli 2010, 23:03:48 PM på sidan ett?
Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Leyland skrivet 25 oktober 2019, 11:44:38 AM
Citat från: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 11:42:09 AM
Jaha tack, nio sidor fyllda med inlägg, menar du Anders S.:s inlägg 05 juli 2010, 23:03:48 PM på sidan ett?
Mvh zjbus
Suck
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 11:46:37 AM
Citat från: Leyland skrivet 25 oktober 2019, 11:44:38 AM
Suck
Men om du nu är så insatt så kan du väl berätta istället för att sucka.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 12:17:38 PM
Citat från: Leyland skrivet 25 oktober 2019, 11:44:38 AM
Suck
Sådana där totalt meningslösa inlägg som inte berikar någon här kan du väl behålla för dej själv.
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 oktober 2019, 12:50:29 PM
Citat från: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 11:42:09 AM
Jaha tack, nio sidor fyllda med inlägg, menar du Anders S.:s inlägg 05 juli 2010, 23:03:48 PM på sidan ett?
Mvh zjbus

Det är Anders S inlägg på "sidan ett" som Camilla avsåg.

//Peter
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 12:57:32 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 25 oktober 2019, 12:50:29 PM
Det är Anders S inlägg på "sidan ett" som Camilla avsåg.

//Peter
Tack Peter för saklig information.
Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 13:10:08 PM
Citat från: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 11:14:46 AM
Här kan du läsa om varför den blev kallad för skandalbussen

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,32244.0.html
Tack Camilla, har nu med hjälp av Peter Rost hittat och läst inlägget från Anders S. Instämmer i HJP:s påföljande inlägg: Intressant läsning.
Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 22:34:40 PM
Citat från: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 13:10:08 PM
Tack Camilla, har nu med hjälp av Peter Rost hittat och läst inlägget från Anders S. Instämmer i HJP:s påföljande inlägg: Intressant läsning.
Mvh zjbus

Tur att Peter Rost var mer vaken än jag så han kunde komplettera att det var inlägget från Anders S
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 22:42:25 PM
Citat från: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 22:34:40 PM
Tur att Peter Rost var mer vaken än jag så han kunde komplettera att det var inlägget från Anders S
Det hade jag nog hittat efter letande men det var du som visade till rätt länk, ännu en gång tack, nu är jag påläst om "skandalbussen"
Mvh zjbus
Titel: SV: Scania Metropol i Nigeria
Skrivet av: Railmaster skrivet 03 november 2019, 22:53:51 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2019, 02:55:07 AM
Angående Nigeria så hörde jag för en tid sedan några som påstod att de blivit lurade därborta att det skulle vara Capitoler som de köpte. Det har redan nämnts att de i Nigeria trodde att bussarna var byggda ca 1960 och därmed förhållandevis relativt moderna på den tiden. Men jag hörde även att de skulle ha fått bilder på Capitoler när de skulle bestämma sig för denna affär. Flera Capitoler fanns ju i drift i Sverige på den tiden. Så att  bussarna skulle vara byggda ca 1960, och om de dessutom såg bilder på Capitoler, så är det ju inte konstigt att de i Nigeria trodde att det rörde sig om yngre bussar än det var.

Det verkar lite som om de upptäckte bussarnas verkliga ålder, dvs från 1953-1954 först när allt var för sent. Och i princip när de väl tog emot bussarna upptäckte att det inte alls var Capitoler utan just Metropolbussar som ju är äldre.

Sedan kan man ju fråga sig varför de i Nigeria missuppfattade detta? Var informationen otydlig? Eller var det säljare som medvetet hellre markerade revisionsår på bussarna och kanske visade en bild på någon Capitol för att avsiktligt få de i Nigeria att tro att de köpt något bättre n de verkligen gjorde? Alltså att man i Sverige medvetet lurade köparna i Nigeria?

Förmodligen får man aldrig svar på en sådan fråga. Om de i Sverige väl visste att de lurade, så brukar de om de blir utfrågade ha en rad "snygga" förklaringar till sånt här

Hade de fått Caöitoler istälket för Metropoler så hade det nog ändå blivit pannkaka av alltihop!

Hur gick det mef Capitolerna som exporterades till Pakistan?