Faxade till kommunen och nu har det delvis hamnat på nätet, lite intressant läsning:
http://insyn.borlange.se/einsyn/RegistryEntry/ShowDocument?registryEntryId=94730&documentId=99111
Det är alltså en artikel från Svensk Lokaltrafik på 1980-talet. Dock inte skriven av mig utan det verkar vara redaktören Maria Oldegård som gjort det.
+ ett reklamblad för Alpus rostfria kaross, när den kom -85.
Roligt att läsa GDG-artikeln som behandlade den tid när jag jobbade där. Jag jobbade i Ludvika när det nya garaget byggdes och det var utmärkt tyckte jag. Värmeramp inbyggd i ett väl isolerat hus. Det är annat det än utomhusramperna när det är -25. Men i Kumla har bussarna stått i garage som enbart värms upp av bussarna själva och där har det på sin höjd blivit ett par minusgrader fast det kan vara -25 ute.
Mvh Jan G
Fast garaget i Ludvika har väl alltid varit för litet vad jag vet, man har ju alltid haft bussar utomhus. Men det är ändock fakta att GDG byggde rejäla garage.
Hej
Intressant. Jag försökte datera artikeln och kom fram till att den måste vara från 1981.
När man införde distriktsindelning i stället för indelningen i busslinjegrupper blev Gästrikland ett av de nya distrikten. Ganska snart uppgick detta i Dalarnas bussdistrikt. Antalsuppgifterna i artikeln verkar avse Dalarnas bussdistrikt sedan Gästrikland inlemmats.
Hälsningar
Sven
Stämmer nog att tidningen är från -81, men Gästrikland var väl ett eget bussdistrikt hela -80 talet ? Det var väl först då GDG miste sin linjetrafik i både Gästrikland och Dalarna som de båda gamla distrikten slogs ihop ?