Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 29 oktober 2015, 16:21:32 PM

Titel: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Hasse L skrivet 29 oktober 2015, 16:21:32 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/UtryckningSoumlhBu7-3-63%20-C_zps7hjpxema.jpg)
Här använder vi det - vid denna tid - gängse skrivsättet: Bussar med reg.nummer A 75 xxx identifierades med de tre sista siffrorna.

H20 (Volvo) var 211-230. Lägre nummer var H19 (Metropol) och högre var H21 (Capitol).
H24 var 479-503 (nyare Capitol).

Linje 53 kördes ännu med H15 på vardagarna. Kl. 19.11½ avgick den sista från Norra Bantorget m-f. Därefter kördes enmansbussar H20-21 som var ingående vagnar efter eftermiddagsrusningen, denna vinter var det 59 tur 2, 3 och 5 samt 73 tur 6, 7 och 8 som blev 53 tur 20-25.
Hornsbergshallen körde tur 4 samt högtrafikturerna 8 em, 10 och 11 fm+em, 12 fm.

33 tur 80 gick Slussen - Danviken och övergick sedan till linje 90E. Denna liksom 91E kördes Årsta - Gullmarsplan med enmansbussar.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 29 oktober 2015, 17:37:03 PM
Tack för den. Högintressant information verkligen.

Ett par funderingar

Så många Capitoler på linje 70, vilket jag inte minns så mycket av. Inte i den omfattningen i alla fall. Kanske var det kortturer i morgonrusningen så att en liten spoling inte såg till dem.

Sen blev det ju rätt många H20 på 53:an till kvällen.

En Capitol smög man in på ordinarietur på 64:an.

184:an var väl en Farstalinje. Känns långt bort.

Finns en hel del annat att kommentera också.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 oktober 2015, 18:00:05 PM
Intressant info, tack!

Capitol på linje 63, det tror jag aldrig att jag har sett, men det måste ju ha förekommit. Däremot såg jag H20 ett antal gånger, förstås.

En annan principiell sak som jag har funderat över någon gång: Copyright på en sådan lista? Undrar om man kan "skydda" en ren inskanning eller avfotografering av en text eller bild? Möjligen en sådan "tiltad" avfotografering jag gjorde på det visade klippet ur DN 25 okt 1967. Skulle kunna hävda att den har ett visst konstnärligt värde ;)

/Gunnar
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Hasse L skrivet 29 oktober 2015, 20:12:18 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 29 oktober 2015, 18:00:05 PM


En annan principiell sak som jag har funderat över någon gång: Copyright på en sådan lista? Undrar om man kan "skydda" en ren inskanning eller avfotografering av en text eller bild? Möjligen en sådan "tiltad" avfotografering jag gjorde på det visade klippet ur DN 25 okt 1967. Skulle kunna hävda att den har ett visst konstnärligt värde ;)

/Gunnar
Nej, jag insåg litet för sent att copyright knappast är tillämpligt, och då iddes jag inte ändra. Ur H.Liljewalls samlingar hade passat bättre... Blir det fler listor ska det stå så istället.
/Hasse

Edit: Har korrigerat ifrågasatta rad.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 29 oktober 2015, 22:35:45 PM
Skepp tre verkar vara ett renodlat H15-skepp. Måste ha varit ett väldigt dån och avgasigt i katakomberna i nedre Söderhallen när utryckning pågick. Kan också då det var trångt tänka mig vilket pussel att bussarna antecknades och kördes ut i rätt ordning. Var väl svårt att korrigera med omkörning där nere.

Intressant lista, du råkar inte ha flera sådana från andra hallar i samma tidsålder? Sparade man på utryckningslistorna (kanske av juridiska skäl vilken vagn som gick var en viss dag?) och i så fall kan de finnas på Spårvägsmuseet?

Mr H
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Hasse L skrivet 30 oktober 2015, 06:03:49 AM
Citat från: Mr H skrivet 29 oktober 2015, 22:35:45 PM

Intressant lista, du råkar inte ha flera sådana från andra hallar i samma tidsålder? Sparade man på utryckningslistorna (kanske av juridiska skäl vilken vagn som gick var en viss dag?) och i så fall kan de finnas på Spårvägsmuseet?

Mr H
Nej, samlingen inskränker sig till några få listor från mars-april 1963 (inklusive övre hallen). De skulle väl sparas en viss tid, men inte särskilt länge, tror jag.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 30 oktober 2015, 09:51:44 AM
Ser vidare i listan att H19 5164 var tursatt på linje 63 tur 13 och då ej reviderad. Den fick senare revisionsdatum 16/9-63 och bör ha varit en av de sista H19 som reviderades. Tog inte en revision 2-3 månader?

/Gunnar
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 30 oktober 2015, 10:39:14 AM
Det står att det gäller den första utryckningen, dvs endast de vagnar som gick i trafik på morgonen. 11 Capitoler på linje 70 känns väldigt många, varav 8 på ordinarieturer. Själv minns jag nästan bara Metropoler på den linjen. Sen trodde jag dessutom att 70 utgick från Hammarby, och ev även från Hornsberg. Undrar förstås vilken hall som skickade ut tur 1-11.

Mycket i min världsåskådning som måste omprövas således.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 30 oktober 2015, 16:29:55 PM
Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2015, 10:39:14 AM
Det står att det gäller den första utryckningen, dvs endast de vagnar som gick i trafik på morgonen. 11 Capitoler på linje 70 känns väldigt många, varav 8 på ordinarieturer. Själv minns jag nästan bara Metropoler på den linjen. Sen trodde jag dessutom att 70 utgick från Hammarby, och ev även från Hornsberg. Undrar förstås vilken hall som skickade ut tur 1-11.

Det stora flertalet kom säkert från Hammarby och resten från Hornsberg. Har tyvärr ej turlista M-F 1963 men kollade bilder och turlista L.

/Gunnar
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 30 oktober 2015, 19:58:15 PM
112 vagnar sammanlagt vrålade igång sina motorer under några morgontimmar. Måste ha varit en underbar kakafoni av Scania-Vabis- och Volvodieslar ackompanjerat av friska dieselavgaser i katakomberna.

Med runt en tredjedel i reserv bör Söderhallen vid den här tiden ha härbärgerat ca 160 vagnar. Imponerande att få plats med detta där. Och på övervåningen dessutom ett hundratal spårvagnar. Sen var det väl ett mellanplan också med förråd, kontorslokaler, övernattningsrum, duschar m m. Undrar om inte gummiverkstaden också låg på det planet. Vore kul om man kunde gå på studiebesök innan den nya tiden raserar detta minne också.

Förresten skulle det vara mycket intressant att se en lista över eftermiddagsutryckningen från samma dag också, om en sådan finns.

Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Hasse L skrivet 05 november 2015, 09:56:48 AM
Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2015, 19:58:15 PM
...

Förresten skulle det vara mycket intressant att se en lista över eftermiddagsutryckningen från samma dag också, om en sådan finns.
Ursäkta dröjsmålet, Mr G - jag har vistats på annan adress än skannerns.
Den efterfrågade eftermiddagslistan var väldigt otydlig, så här kommer båda utryckningarna 25 april i stället. Håll till godo!

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/UtryckningSoumlhBu25-4-63B_zpsdnkjttmu.jpg)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/UtryckningSoumlhBu25-4-63em-B_zps8mdpkqmv.jpg)
59 tur 90 och 91 är "sjukhusvagnarna" som kördes tis- & torsdagar vill jag minnas.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 05 november 2015, 11:59:18 AM
Konstig terminologi: "Utryckning". Man tror i första andetaget att det rör sig om ersättning för något som pajat. I Odensbacken hade vi en "Katastrofvagn". Det var en fd godsbil, Scania-Vabis L55 som användes vid hjulbyten efter linjen vid punkteringar, andra typer av driftstopp samt att sanda hållplatser med om vintern.
Mvh Jan G
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 05 november 2015, 19:02:22 PM
...5238 tycks vara inlånad från Hammarby...

/Gunnar
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 05 november 2015, 20:51:08 PM
Verkar som att Söh tursatt en stor del av linje 70 i morgonrusningen med alla dessa Capitoler, men på eftermiddagen har den utgått från någon annan hall (Hornsberg eller Hammarby antar jag) och då var det antagligen Metropoler som gällde. Morgonrusningen hade man förstås dålig koll på eftersom det här var på den tiden då alla skolbarn befann sig i skolan på vardagarna. Att det gick så många Capitoler på linje 70 var något som helt hade gått mig förbi.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Hasse L skrivet 05 november 2015, 22:34:14 PM
Hammarbyhallen bör ha satt ut 7 högtrafikturer på morgonen och 12 på eftermiddagen. Fyra bussar var heldagsturer. Saknar turlista från 1962-63, men har kollat med vinterturlistan 1961-62.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 06 november 2015, 09:12:39 AM
En otrolig skillnad på utsättningen på linje 70 alltså i hög- och lågtrafik men så var den ju också förkortad i båda ändarna i lågtrafik. Kanske de enorma köerna i högtrafik på Västerbron i detta tidevarv spelade in (innan Essingeledens öppnande) och att man tvingades till ännu större uppbackning i högtrafiken. Skulle vara mycket intressant om man kunde matcha detta med utryckningslistor för Hornsberg och/eller Hammarby samma tidsperiod om någon råkar ha några sådana! Tycker att det skulle vara intressant också med Bromma för att se om inte de också tursatte bussar på sydvästlinjerna! Äh vad tusan alla utryckningslistor är intressanta! ;D

Kommer ihåg en resa med linje 64 från Kungsholmsgatan i högtrafik. Efter en timme så befann vi oss fortfarande på Mariebergsgatan alltså bara runt kvarteret (!) då brast det för föraren och han la ut och körde Metropolen i högertrafik gatan ner och på fel sidan av trafikdelare etc. ut på Västerbron! Dessa problem trots kollektivkörfält alltså från Mariebergsgatan till Hornstull! Köer är knappast ett sentida påfund!!!

Mr H
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 06 november 2015, 15:26:13 PM
64:an är maffig minst sagt. 19 ordinarievagnar plus 3 extravagnar ut från Söh på morgonen. Hammarby har säkert bidragit med ett antal extraturer dessutom, och kanske någon mer hall? 9 vagnar räcker sen för att klara mitt-på-dagen-trafiken. Till eftermiddagen kommer det sen ut 11 nya ordinarieturer som gör att det finns 20 ordinarieturer ute  plus 8 extraturer från Söh. Om alla turerna 80 till 94 sattes ut fanns det i så fall minst 15 extravagnar ute, och sammanlagt minst 35 vagnar bara på 64:an. Extravagnarna kan förstås ha gått på andra linjer också. Turlistor för 64 och 64E vore intressant att få ta del av. Undrar också om det var någon skillnad på turerna i 80 resp 90-serien, eller om det har varit löpande numrering från 80 och uppåt.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 06 november 2015, 17:42:38 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 05 november 2015, 22:34:14 PM
Hammarbyhallen bör ha satt ut 7 högtrafikturer på morgonen och 12 på eftermiddagen. Fyra bussar var heldagsturer. Saknar turlista från 1962-63, men har kollat med vinterturlistan 1961-62.

Sattes turen med första avgången från Hornsberg på morgonen ut från Hbh?

/Gunnar
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Hasse L skrivet 07 november 2015, 12:39:59 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 06 november 2015, 17:42:38 PM
Sattes turen med första avgången från Hornsberg på morgonen ut från Hbh?

/Gunnar
De två första avgångarna från Hornsberg kördes av Hornsbergshallen. De hade turnummer 20 och 21, men fortsatte inte under hela morgonrusningen på ordinarie linje 70. En gick över till 70E efter ankomst till HyI och den andra till 36E efter ett helvarv.

/Hasse
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 07 november 2015, 13:56:29 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 07 november 2015, 12:39:59 PM
De två första avgångarna från Hornsberg kördes av Hornsbergshallen. De hade turnummer 20 och 21, men fortsatte inte under hela morgonrusningen på ordinarie linje 70. En gick över till 70E efter ankomst till HyI och den andra till 36E efter ett helvarv.

/Hasse

Förutom dessa turer 20 och 21 bör i så fall Hornsberg ha haft 4 ordinarieturer på linje 70 i morgonrusningen. Hammarby 7, Hornsberg 4 och Söder 8. Kan man gissa att eftermiddagen sen var uppdelad mellan Hammarby och Hornsberg, eftersom Söder endast bidrog med extravagnar på eftermiddagen. Kanske 12-8 till Hammarby. Om nu inte någon annan hall var inblandad. Måste ha krävts en hel del samordning mellan de olika hallarna med daglig kontakt mellan ansvariga.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 november 2015, 14:24:10 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 07 november 2015, 12:39:59 PM
De två första avgångarna från Hornsberg kördes av Hornsbergshallen. De hade turnummer 20 och 21, men fortsatte inte under hela morgonrusningen på ordinarie linje 70. En gick över till 70E efter ankomst till HyI och den andra till 36E efter ett helvarv.

/Hasse

Tack för snabbt svar!
Åtminstone den turen som gick över till 36E bör väl ha haft Capitol. Antar även att det dimensionerande antalet bussar under morgonrusningen bör ha varit något större än under e.m.

/Gunnar
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 07 november 2015, 16:12:15 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 07 november 2015, 14:24:10 PM
Tack för snabbt svar!
Åtminstone den turen som gick över till 36E bör väl ha haft Capitol. Antar även att det dimensionerande antalet bussar under morgonrusningen bör ha varit något större än under e.m.

/Gunnar

Det verkar annars som att det är fler ordinarievagnar ute i eftermiddagsrusningen. Detta gäller linjerna 50, 53, 59, 64 och 73. 63:an skiljer det väldigt många turer åt andra hållet istället. Nästan så att man skulle kunna tro att någon annan hall sätter ut vagnar där på eftermiddagen. Fast jag vet att 63E var tätt trafikerad, så man kanske löste det på det sättet. Fanns det någon särskild anledning att 70 skulle avvika från det mönstret?
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Walter skrivet 07 november 2015, 17:58:54 PM
För en som inre alls var med på den tiden

Ordinarie turer börjar på 10 och uppåt. Extra turer i rusningen börjar på 80 och uppåt så långt allt klart. Men rullade inte ordinarieturerna hela dagen eller blev även de utbytta på eftermiddagen? För man hade väl inte två turer ute med samma turnummer samtidigt?
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 07 november 2015, 18:09:01 PM
Ordinarie turer var de som var annonserade i allmänhetens tidtabell och de började på 1. Vissa av dem gick in efter morgonens högtrafik. Det vekar har varit lite olika praxis hur man numrerade. När jag arbetade på spårvagnarna numrerade man så att man hade en sammanhängande serie i nummerordning efter högtrafiken, t.ex. 1-8 på linje 8 och nummer över 8 för de turer som gick in. På eftermiddagen fortsatte man uppåt i nummerserien med de turer som gick ut då. Men på de listor vi har sett här återanvänder man morgonens turnummer i eftermiddagens högtrafik.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 07 november 2015, 19:44:44 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 07 november 2015, 18:09:01 PM
Ordinarie turer var de som var annonserade i allmänhetens tidtabell och de började på 1. Vissa av dem gick in efter morgonens högtrafik. Det vekar har varit lite olika praxis hur man numrerade. När jag arbetade på spårvagnarna numrerade man så att man hade en sammanhängande serie i nummerordning efter högtrafiken, t.ex. 1-8 på linje 8 och nummer över 8 för de turer som gick in. På eftermiddagen fortsatte man uppåt i nummerserien med de turer som gick ut då. Men på de listor vi har sett här återanvänder man morgonens turnummer i eftermiddagens högtrafik.

Jag har för mig att det här ändrades en bit in på högertrafiktiden, eller om det kan ha varit i samband med Dagen H. Innan ändringen återanvändes turnummer under dagen, efter ändringen gick det ut höga turnummer till eftermiddagsutryckningen. T ex kom linje 48 upp i tur 32 med det nya systemet, annars hade det nog stannat vid ca 20
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 07 november 2015, 21:52:41 PM
Citat från: Mr G skrivet 07 november 2015, 19:44:44 PM
Jag har för mig att det här ändrades en bit in på högertrafiktiden, eller om det kan ha varit i samband med Dagen H. Innan ändringen återanvändes turnummer under dagen, efter ändringen gick det ut höga turnummer till eftermiddagsutryckningen. T ex kom linje 48 upp i tur 32 med det nya systemet, annars hade det nog stannat vid ca 20
Nej, det var tidigare. Jag började som konduktör i Söderhallen 1965 och då var det ändrat. I början av 1966 flyttade jag till Brommahallen och tolvan. Där gick turerna 1-7 ut på morgonen. Efter högtrafiken gick turerna 5-7 in och på eftermiddagen gick turerna 8-10 ut. Kan ändringen ha haft något att göra med att man började använda datamaskin för att hålla reda på körsträckor?
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Walter skrivet 07 november 2015, 22:28:50 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 07 november 2015, 18:09:01 PM
Ordinarie turer var de som var annonserade i allmänhetens tidtabell och de började på 1. Vissa av dem gick in efter morgonens högtrafik. Det vekar har varit lite olika praxis hur man numrerade. När jag arbetade på spårvagnarna numrerade man så att man hade en sammanhängande serie i nummerordning efter högtrafiken, t.ex. 1-8 på linje 8 och nummer över 8 för de turer som gick in. På eftermiddagen fortsatte man uppåt i nummerserien med de turer som gick ut då. Men på de listor vi har sett här återanvänder man morgonens turnummer i eftermiddagens högtrafik.

Då är jag med. L63 hade alltså 5 turer som gick hela dagen.  Tackar.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 08 november 2015, 09:11:43 AM
Citat från: Mr G skrivet 07 november 2015, 16:12:15 PM
Det verkar annars som att det är fler ordinarievagnar ute i eftermiddagsrusningen. Detta gäller linjerna 50, 53, 59, 64 och 73. 63:an skiljer det väldigt många turer åt andra hållet istället. Nästan så att man skulle kunna tro att någon annan hall sätter ut vagnar där på eftermiddagen. Fast jag vet att 63E var tätt trafikerad, så man kanske löste det på det sättet. Fanns det någon särskild anledning att 70 skulle avvika från det mönstret?

Jag snabbkollade tidtabellen för linje 70 fr.o.m. 11.11.63 (tidigare visad här) och fann att den maximala turtätheten på morgonen var högre än på eftermiddagen. Detta behöver ju dock inte nödvändigtvis betyda att det maximala antalet bussar är större, det är riktigt.

/Gunnar
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Leyland skrivet 10 januari 2016, 21:29:32 PM
Citat från: Mr G skrivet 07 november 2015, 19:44:44 PM
Jag har för mig att det här ändrades en bit in på högertrafiktiden, eller om det kan ha varit i samband med Dagen H. Innan ändringen återanvändes turnummer under dagen, efter ändringen gick det ut höga turnummer till eftermiddagsutryckningen. T ex kom linje 48 upp i tur 32 med det nya systemet, annars hade det nog stannat vid ca 20

T.o.m. tur 33 vissa tabellperioder på 1980-talet.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Peter Rost skrivet 11 januari 2016, 12:10:01 PM
48 (32) trafikerade en tur i vardera riktningen.

Avg Södersjukhuset - Karolinska 15.32. - Samt avg KS - SöS 16.19.
Titel: SV: Utryckning från Söh 1963
Skrivet av: Hasse L skrivet 11 januari 2016, 13:49:28 PM
I februari 1971 genomfördes indragningar i trafiken i innerstaden - p.g.a. personalbrist var det väl? Eller besparingskrav, jag minns inte. För 48:ans del innebar det bl.a att man glesade ut under mellantrafiktid månd-fred medan man behöll högtrafikens 4-minutersintervall som krävde 24 vagnar under eftermiddagsrusningen. Skillnaden i vagnåtgång mellan låg- och högtrafik blev således större och ytterligare en buss kom att rycka ut på eftermiddagen - och turnumret 33 tillkom.

I vintertidtabellen från augusti 1978 förekommer även tur 34. Skillnaden mellan minsta utsättning under mellantrafiken och eftermiddagens högtrafik var ännu densamma, men ytterligare en buss hade åtgått under morgonrusningen. En ökning från 22 till 23 bussar med bibehållen fyraminuterstrafik. Turnumret 23 "förbrukades" alltså redan under morgonen och högsta turnummer på eftermiddagen kom att ökas från 33 till 34.
(På eftermiddagarna klarade man - med förlängda körtider - inte längre av att köra var fjärde minut med oförändrad vagninsats, utan då blev turintervallet 4¼ minuter, men det berör inte uträkningen ovan.)