Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 21 januari 2015, 15:29:27 PM

Titel: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 21 januari 2015, 15:29:27 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H15KaSAug62Web_zps1e8944b3.jpg)

Denna nyinskannade reprisbild visar H15 1276 (ScV/HS 1948) vid Karolinska i aug 1962. Dekalen "Ingång bak" börjar se lite skamfilad ut.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 21 januari 2015, 18:47:46 PM
Åh vilken härlig bild på en härlig buss!
Skulle vara kul att testa en gammal H15 på nuvarande linje 4!
Om det inte var för att bussarna var så små kan jag ge mig sjutton på
att de skulle klara det snabbare än nuvarande "chimpansbussar" med
sina påstigningsplattformar och biljettering under gång!

Chimpansbussar? Ja bussarna har ju alldeles för få ledstänger i bakre
delen så resenärerna får svinga sig mellan stolparna som chimpanser
ungefär! Ser lite kul ut!

För att återgå till H15, någon som vet hur H15 (och H16) var placerade
i SS-hallarna? Eftersom gamla 1294 sägs vara en gammal Hammarbyvagn
skulle den här också kunnat vara det?

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: BengaB40 skrivet 21 januari 2015, 22:19:45 PM
Hej! Helt underbar patina! Bucklor, avskavd färg, intorkad olja i fronten och tappad ScV-"korv" på stötfångaren! Precis som ett "Höghus och för all del även en "Dogg" skulle se ut på sin ålders höst under SS-tiden!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 21 januari 2015, 22:26:16 PM
När sattes imrutorna egentligen upp, för det är väl sådana?
På slutet var denna detalj i starkt förfall många vagnar hade
en kvar på valfri frontruta!

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 22 januari 2015, 00:39:16 AM
Härlig bild! Tack för den! Jag gillade att jobba som konduktör på H15. Det blev mestadels på linje 53 Norra Bantorget - Hornstull. Det var snabba ryck som gällde. Men favoritlinjen var linje 65 Brunkebergstorg - Långbro.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 januari 2015, 01:26:24 AM
Hur står det till med "Sällskapets" bevarade H15 1074. - Är det möjligt att få den körbar igen?

//Peter
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr G skrivet 22 januari 2015, 10:51:31 AM
När man tittar snabbt på budskapet INGÅNG BAK är det minst sagt missvisande eftersom pilen pekar på framdörren. Kan ha gett ett förvirrande intryck för den ovane trafikanten. Borde inte pilen ha placerats längre bak, eller fortsatt ända fram till ingångsdörrarna?
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 januari 2015, 12:04:18 PM
Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2015, 10:51:31 AM
När man tittar snabbt på budskapet INGÅNG BAK är det minst sagt missvisande eftersom pilen pekar på framdörren. Kan ha gett ett förvirrande intryck för den ovane trafikanten. Borde inte pilen ha placerats längre bak, eller fortsatt ända fram till ingångsdörrarna?

Vid den här tiden var bussar med ingång fram det vanliga i SS-trafiken. Trafikanterna gick alltså mer eller mindre automatiskt till den främre dörren och därför torde ju skylten ha synts bäst och av flest där.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 januari 2015, 15:20:08 PM
Citat från: Mr H skrivet 21 januari 2015, 22:26:16 PM
När sattes imrutorna egentligen upp, för det är väl sådana?
Tidigt, finns på bilder från år 1950 iaf. Hade de kanske också en splitterdämpande effekt?

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 januari 2015, 00:39:16 AM
Härlig bild! Tack för den! Jag gillade att jobba som konduktör på H15. Det blev mestadels på linje 53 Norra Bantorget - Hornstull. Det var snabba ryck som gällde. Men favoritlinjen var linje 65 Brunkebergstorg - Långbro.
H15 på 53.an, där gick det undan! Undrar hur stor tidsbesparingen var jfr med enmansbussar?
H15 på turer på 65:an i början av 60-talet kunde väl vända vid antingen Kuggvägen, Sjättenovembervägen eller Fru Marias Väg?

/Gunnar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr G skrivet 22 januari 2015, 15:41:07 PM
Tror att vissa ingående turer på 66:an endast trafikerade sträckan Brunkebergstorg - Hornsplan, dvs som en ren innerstadslinje. Nästan som en förstärkning av 53:an. Kanske fanns det sådana turer på 65:an också.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 22 januari 2015, 17:55:37 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 22 januari 2015, 15:20:08 PM
Tidigt, finns på bilder från år 1950 iaf. Hade de kanske också en splitterdämpande effekt?
H15 på 53.an, där gick det undan! Undrar hur stor tidsbesparingen var jfr med enmansbussar?
H15 på turer på 65:an i början av 60-talet kunde väl vända vid antingen Kuggvägen, Sjättenovembervägen eller Fru Marias Väg?

/Gunnar
Hur stor tidsbesparingen var med H15 jämfört med en enmansbetjänad buss vet jag inte men den måste ha varit relativt stor. Med H15 och konduktör blev ju hållplatsuppehållen korta. Alla av- och påstigningar skedde snabbt, dörrarna stängdes och bussen startade. Konduktören tog betalt medan bussen kördes till nästa hållplats. Med enmansbetjäning klev folk på, stannade hos föraren och betalade medan bussan stod still. När alla betalat så körde föraren iväg.

De gånger jag jobbade på linje 65 vände vi alltid vid Fru Marias Väg. Många gånger blev det en kopp kaffe på konditoriet tvärs över gatan.  :)

Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2015, 15:41:07 PM
Tror att vissa ingående turer på 66:an endast trafikerade sträckan Brunkebergstorg - Hornsplan, dvs som en ren innerstadslinje. Nästan som en förstärkning av 53:an. Kanske fanns det sådana turer på 65:an också.

I princip var det väl så att alla (de flesta) ingående vagnar gick i trafik till vagnhallen även om det sällan var någon som åkte med. På spårvagnarna i innerstan fanns det skyltar man satte upp med texten Ingående vagn...
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr G skrivet 22 januari 2015, 20:47:44 PM
Jag tror att det normala var att inkörning från Brunkebergstorg till Hornsberg gick direkta vägen dit, och inte via Södermalm. Men jag vill minnas att det fanns någon tur på 66:efter eftermiddagsrusningen som istället gick i trafik till Hornsplan, och därifrån in i Hornsberg. Kanske fanns det såna turer på 65:an också.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 januari 2015, 16:32:58 PM
För linje 65/66 var det förstås vanligast med ut- och inkörning t/fr Brunkebergstorg och Hornstull (ut mot förorten och in från förorten) via Norr Mälarstrand resp Västerbron.

/Gunnar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Hasse L skrivet 23 januari 2015, 21:41:33 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/turlista6523161_zpse78c1704-1.jpg)
Ett utdrag ur turlistan vintern 60/61, turerna 21-29 kördes med H15. Samma upplägg fanns 61/62, men körtiderna hade förlängts, så ytterligare en H15 användes.
Vintern 62/63 har jag inga uppgifter ifrån, men 63/64 tillämpades en modifierad variant, där enmansturerna kördes hela trafiktiden och blandades med tvåmansbussar i högtrafikperioderna.

/Hasse
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr G skrivet 23 januari 2015, 23:33:35 PM
Det här var högintressant. Ska man tolka det som att turerna 1-3 och 11-14 var Capitoler, och 21-29 H15. 2-4 min kortare körtid med H15, förutom tidig morgon då Capitolerna får gasa på lite extra. Vilka turnummer hade Capitolerna på kvällen tro?

Tur 14 är en konstig tur. Först ett varv på 65:an i ottan. Sen över till 66:an 1 tim och 40 min. Men den tiden är för kort för att räcka till 2 varv, så det kanske inte är samma vagn som går i trafik till Kuggvägen och sen Hornstull och in i hallen.

Likaså tur 27 som verkar gå tom kl 7.01 från Långbro in till stan för vidare trafik på linje 30. Känns ineffektivt. Kanske var det för krångligt att skylta om, annars hade den ju kunnat gå som trafik på 66E till Hornsplan eftersom sträckan var identisk.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 24 januari 2015, 10:01:32 AM
Ja det var verkligen en turlista som känns genomtänkt! 36 min körtid tvåmans från Brunkebergstorg och 65:ans långa slinga till Långbro känns väldigt snabbt. Då ska man kanske också betänka att det här var ett tidevarv då Essingeleden inte fanns och E4:an gick via Hornstull även om inte linje 65 var den mest berörda linjen! Kan det vara så att turnr 21-29 generellt markerade tvåmans på den här tiden? Att de turerna fanns ex.vis på linje 30 också? Vilken tur att Hobgoblin sparade denna intressanta turlista!

Som ni vet så har det varit Forskardagar i år som alla år i början av januari i Linköping. Jag var inte där men har hört att det var ett föredrag om Bus Rapid Transit (BRT). Man pratade om de här korvarna i Malmö som ser ut som F4 både fram och bak och så stegade SL (L) upp och sa inför en förbluffad publik att linje 4 var en "Bus Rapid Transit" eftersom den tillät påstigning bak! Det visste vi inte att H15 var "Bus Rapid Transit"!

Förresten någon som vet hur Civilförsvaret byggde om sina H15? Antar att inredningen till största delen plockades ur och ersattes med bårhållare? Öppnade man också upp bakfönstret så att man tog in bårarna den vägen? Hur skulle man annars ha gjort? Där borde verkligen dekalen INGÅNG BAK tjänat sitt syfte! :-)

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2015, 11:21:35 AM
Hpl Kuggvägen var i Västberga låg den nånstans? mellan Västberga Gårdsväg och Begravningsplatsen? som hette Asea under en tid?
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Hasse L skrivet 24 januari 2015, 15:08:21 PM
Citat från: Mr G skrivet 23 januari 2015, 23:33:35 PM
Det här var högintressant. Ska man tolka det som att turerna 1-3 och 11-14 var Capitoler, och 21-29 H15. 2-4 min kortare körtid med H15, förutom tidig morgon då Capitolerna får gasa på lite extra. Vilka turnummer hade Capitolerna på kvällen tro?

Tur 14 är en konstig tur. Först ett varv på 65:an i ottan. Sen över till 66:an 1 tim och 40 min. Men den tiden är för kort för att räcka till 2 varv, så det kanske inte är samma vagn som går i trafik till Kuggvägen och sen Hornstull och in i hallen.

Kvällscapitolerna på linje 65 hade turnummer 4, 5 och 6. De var högtrafikturer från linje 66 som skyltades om vid Bbt.

66 tur 14 gick från Bbt 6.40 och återkom 7.56 för att åter bli 65:a kl 8.07. Detta var den enda ändringen 23 januari för linje 66, så det har man handändrat i turlistan, medan 65:ans blev omtryckt med nytt datum. 
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Hasse L skrivet 24 januari 2015, 15:35:32 PM
Citat från: Mr H skrivet 24 januari 2015, 10:01:32 AM
Ja det var verkligen en turlista som känns genomtänkt! 36 min körtid tvåmans från Brunkebergstorg och 65:ans långa slinga till Långbro känns väldigt snabbt. Då ska man kanske också betänka att det här var ett tidevarv då Essingeleden inte fanns och E4:an gick via Hornstull även om inte linje 65 var den mest berörda linjen! Kan det vara så att turnr 21-29 generellt markerade tvåmans på den här tiden? Att de turerna fanns ex.vis på linje 30 också? Vilken tur att Hobgoblin sparade denna intressanta turlista!


Mr H
Turnummer 21+  betydde inte tvåmansturer (men det var ju en praktisk lösning i den udda trafikeringsmodellen för linje 65).
Linje 30 hade turnr 1+ (och 60+ för linje 30E). För tvåmanslinjer med enmansbussar i kvällstrafiken (t.ex. 33 och 53) gällde att man för enmansturerna fortsatte med kvällsnumreringen direkt efter högsta "tvåmansturnumret". Detta gällde också för spårvägslinje 4, som de sista åren kördes med enkelvagnar om vardagskvällarna - de hade turnummer 13-21.
Trådbusslinje 90:s fyra kvällscapitoler hade turnumren 24-30, på denna linje användes in i det sista bara jämna turnummer, medan 91:an hade udda.
/Hasse
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 24 januari 2015, 17:03:00 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 januari 2015, 15:35:32 PM
Turnummer 21+  betydde inte tvåmansturer (men det var ju en praktisk lösning i den udda trafikeringsmodellen för linje 65).
Linje 30 hade turnr 1+ (och 60+ för linje 30E). För tvåmanslinjer med enmansbussar i kvällstrafiken (t.ex. 33 och 53) gällde att man för enmansturerna fortsatte med kvällsnumreringen direkt efter högsta "tvåmansturnumret". Detta gällde också för spårvägslinje 4, som de sista åren kördes med enkelvagnar om vardagskvällarna - de hade turnummer 13-21.
Trådbusslinje 90:s fyra kvällscapitoler hade turnumren 24-30, på denna linje användes in i det sista bara jämna turnummer, medan 91:an hade udda.
/Hasse

Tack det var intressant!

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 januari 2015, 17:27:35 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 23 januari 2015, 21:41:33 PM
Ett utdrag ur turlistan vintern 60/61, turerna 21-29 kördes med H15. Samma upplägg fanns 61/62, men körtiderna hade förlängts, så ytterligare en H15 användes.
Vintern 62/63 har jag inga uppgifter ifrån, men 63/64 tillämpades en modifierad variant, där enmansturerna kördes hela trafiktiden och blandades med tvåmansbussar i högtrafikperioderna.

/Hasse

Verkligen intressant att ta del av!
Den antagna förändringen vad gäller linje 65 i artikeln i SoB 5/60 (se annan tråd) tycks inte ha genomförts förrän tidigast 1962/63.

/Gunnar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 24 januari 2015, 20:58:31 PM
Lite märkligt tycker jag det är att H15-turerna på eftermiddagen har samma nummer som de på morgonen. Vanligen använde man ju samma turnummer bara en gång per dag. På linje 12 t.ex. så gick turerna 1-7 på morgonen och efter rusningen gick turerna 5-7 in. De tre turer som sedan gick ut på eftermiddagen hade nummer 8-10. Likaså hade morgon- och eftermiddagsturerna på linjerna 24, 28 coh 29 olika nummer.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 24 januari 2015, 21:36:23 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 24 januari 2015, 20:58:31 PM
Lite märkligt tycker jag det är att H15-turerna på eftermiddagen har samma nummer som de på morgonen. Vanligen använde man ju samma turnummer bara en gång per dag. På linje 12 t.ex. så gick turerna 1-7 på morgonen och efter rusningen gick turerna 5-7 in. De tre turer som sedan gick ut på eftermiddagen hade nummer 8-10. Likaså hade morgon- och eftermiddagsturerna på linjerna 24, 28 coh 29 olika nummer.

Ja det är en avvikelse från den tidens princip. Kanske det var så att när H15-turerna ryckte in i Hornsberg på fm så ställdes de bara upp på hallgården för att sedan gå ut på em. Då kunde man kanske kosta på sig att se dem som samma turer när de inte nyutrustades, och det var förstås praktiskt också.

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr G skrivet 24 januari 2015, 23:35:37 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 24 januari 2015, 20:58:31 PM
Lite märkligt tycker jag det är att H15-turerna på eftermiddagen har samma nummer som de på morgonen. Vanligen använde man ju samma turnummer bara en gång per dag. På linje 12 t.ex. så gick turerna 1-7 på morgonen och efter rusningen gick turerna 5-7 in. De tre turer som sedan gick ut på eftermiddagen hade nummer 8-10. Likaså hade morgon- och eftermiddagsturerna på linjerna 24, 28 coh 29 olika nummer.

Det där undrar jag om det stämmer för busstrafiken åtminstone. Jag vet förstås inte. Men jag har en minnesbild av att när 193:an var ny på sträckan Svedmyra-Bredäng 1964 hade den 6 turer (1-6) i morgonrusningen. Två turer gick in i hall efter morgonrusningen och kvar i trafik blev tur 1-4. Sen till eftermiddagsrusningen kom tur 5 och 6 ut igen.

Efter några år ändrades detta så att de turer som kom ut på eftermiddagen hette 7 och 8 istället för 5 och 6.

Mitt minne kan svikta, men den som sitter på ett gäng turlistor kanske kan kolla upp vilken princip som gällde, och när den i så fall ändrades.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 25 januari 2015, 10:34:18 AM
Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2015, 23:35:37 PM
Det där undrar jag om det stämmer för busstrafiken åtminstone. Jag vet förstås inte. Men jag har en minnesbild av att när 193:an var ny på sträckan Svedmyra-Bredäng 1964 hade den 6 turer (1-6) i morgonrusningen. Två turer gick in i hall efter morgonrusningen och kvar i trafik blev tur 1-4. Sen till eftermiddagsrusningen kom tur 5 och 6 ut igen.

Efter några år ändrades detta så att de turer som kom ut på eftermiddagen hette 7 och 8 istället för 5 och 6.

Mitt minne kan svikta, men den som sitter på ett gäng turlistor kanske kan kolla upp vilken princip som gällde, och när den i så fall ändrades.

Kollade på rubriken "Klubbackenbussen" nedan. Tyvärr så tycks man ha slarvat med turbrickan på de fina H21-bilder som Gunnar D lagt upp men på min bild på H24:an från augusti 1969 tycks den i alla fall ha turbrickan "2". Men då har vi ju hoppat några år framåt i tiden förstås.

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 januari 2015, 11:25:01 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2015, 11:21:35 AM
Hpl Kuggvägen var i Västberga låg den nånstans? mellan Västberga Gårdsväg och Begravningsplatsen? som hette Asea under en tid?
Västberga Gårdsväg hette Kuggvägen tidigare.

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2015, 23:35:37 PM
Det där undrar jag om det stämmer för busstrafiken åtminstone. Jag vet förstås inte. Men jag har en minnesbild av att när 193:an var ny på sträckan Svedmyra-Bredäng 1964 hade den 6 turer (1-6) i morgonrusningen. Två turer gick in i hall efter morgonrusningen och kvar i trafik blev tur 1-4. Sen till eftermiddagsrusningen kom tur 5 och 6 ut igen.

Efter några år ändrades detta så att de turer som kom ut på eftermiddagen hette 7 och 8 istället för 5 och 6.

Mitt minne kan svikta, men den som sitter på ett gäng turlistor kanske kan kolla upp vilken princip som gällde, och när den i så fall ändrades.
Några exempel:

Linje Dagtyp fr.o.m.

  4      M-F      1.2.67    tur 9-11 finns både morgon och e.m. (envagn kväll tur 13-21)
53      M-F    28.8.63    tur 8-13       "                      "           (enmans kväll tur 20-25)
71      M-F    14.3.60    tur 4-8         "                      "
91      M-F    24.4.61    tur 6-9         "                      "           (    "           "       19-21)
161      L        7.9.63    tur 1            "                      "

43      M-F    26.10.71  tur 5-7 morgon och 8-11 e.m.
49      M-F    30.8.71    tur 2-5     "             6-11   "
66      M-F    24.11.80  tur 5-10    "           11-15   "

(Med reservation för skrivfel)

/Gunnar

       
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr G skrivet 25 januari 2015, 14:43:15 PM
Jag tror att principen för hur turerna numrerades har ändrats någon gång i slutet av 60-talet, dagen H är en trolig hypotes, men det skulle kunna ha skett något senare också. Jag minns i alla fall att 48:an kom ända upp till tur 32 pga detta runt 1969-70, men jag kan inte minnas hur det var direkt efter dagen H.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 januari 2015, 15:28:13 PM
Citat från: Mr G skrivet 25 januari 2015, 14:43:15 PM
Jag tror att principen för hur turerna numrerades har ändrats någon gång i slutet av 60-talet, dagen H är en trolig hypotes, men det skulle kunna ha skett något senare också. Jag minns i alla fall att 48:an kom ända upp till tur 32 pga detta runt 1969-70, men jag kan inte minnas hur det var direkt efter dagen H.

Fre 17 jan 1969 e.m. var linje 130/12 tursatt. Kanske ett tecken på att förändringen då var genomförd. Själv saknar jag turlistor för 60-talets sista år. Kanske någon annan har sådana?

/Gunnar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Hasse L skrivet 25 januari 2015, 17:42:05 PM
I de första högertrafikturlistorna är det samma turnummer som återanvänds i eftermiddagstrafiken. I turlistan för linje 50 daterad 2.9-68 är reformen genomförd.

Ett tidigare namn på hpl Kuggvägen var Asea Kabel (t.ex. på 1956 års karta). Den låg mellan Västberga Allé och Begravningsplatsen.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Uffe E skrivet 26 januari 2015, 00:24:09 AM
Hammarby fick 1262-...-1335 från början, Hornsberg fick 1003-...-1119 & Libköpigsvagnarna 1122-...-1227 (H16) .Bromma fiick senare 1003-...-1036 (el. 1039, jag minns ej riktigt). hade 1370-...- 1396 från början
och sparkisarna 1397-...-1422. Sparkisarna 1424-..-1471 tillföll Hammarby för i regel linjerna 64 och 78- Vid T-
banans tillkomst flyttades 1370-...-1396 till Brännkyrka för att komplettera deras springvagnar 469-483. Obs
att 481 hörde till dem som ombyggts till fast kond. 56-ans höghus blev kvar i Bromma jämte sparkcyklarna
(1397--...-1422) för lin 80,  Hornsberg hade ju denna linje i alla år. Linje 61 blev 110 och kördes med H9, som
esattes med Metropol. Nu fattas 1337-...-1369, dessa tillföll Hornsberg, Växelvagnarna H16A, 1233-...-1258      kan ha tlllhört Hammarby tillsammans med släpen J1 för trafik på 75-an Detta enligt mitt klena minne. Minnet
är det, varmed man glömmer allting.    H16A jämte släpen fanns sedan i Hornsberg sedan T-banan till Hökarängen tillkommit.  Slutligen; H15A 1473, 1477,1481 1482 och 1485 plus H15 1486 öch 1488 tillhörde Hornsberg hela sin tid.                Mvh, UE.

Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 26 januari 2015, 12:03:55 PM
Hej Uffe!

Oj tack för den redogörelsen av tidigare aldrig skådat slag!
Tycker inte att det verkar vara något större problem med minnet!

Mvh
Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 januari 2015, 15:34:59 PM
Citat från: Uffe E skrivet 26 januari 2015, 00:24:09 AM
Vid T-banans tillkomst flyttades 1370-...-1396 till Brännkyrka för att komplettera deras springvagnar 469-483. Obs
att 481 hörde till dem som ombyggts till fast kond.

Mycket intressant Höghus-historik! Tack för den!
Jag antar att Brännkyrka fick detta tillskott i nov 1952 och att det överfördes några busslinjer samtidigt och i så fall vilka?

Mvh Gunnar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 26 januari 2015, 18:05:12 PM
Citat från: Uffe E skrivet 26 januari 2015, 00:24:09 AM
Hammarby fick 1262-...-1335 från början, Hornsberg fick 1003-...-1119 & Libköpigsvagnarna 1122-...-1227 (H16) .Bromma fiick senare 1003-...-1036 (el. 1039, jag minns ej riktigt). hade 1370-...- 1396 från början
och sparkisarna 1397-...-1422. Sparkisarna 1424-..-1471 tillföll Hammarby för i regel linjerna 64 och 78- Vid T-
banans tillkomst flyttades 1370-...-1396 till Brännkyrka för att komplettera deras springvagnar 469-483. Obs
att 481 hörde till dem som ombyggts till fast kond. 56-ans höghus blev kvar i Bromma jämte sparkcyklarna
(1397--...-1422) för lin 80,  Hornsberg hade ju denna linje i alla år. Linje 61 blev 110 och kördes med H9, som
esattes med Metropol. Nu fattas 1337-...-1369, dessa tillföll Hornsberg, Växelvagnarna H16A, 1233-...-1258      kan ha tlllhört Hammarby tillsammans med släpen J1 för trafik på 75-an Detta enligt mitt klena minne. Minnet
är det, varmed man glömmer allting.    H16A jämte släpen fanns sedan i Hornsberg sedan T-banan till Hökarängen tillkommit.  Slutligen; H15A 1473, 1477,1481 1482 och 1485 plus H15 1486 öch 1488 tillhörde Hornsberg hela sin tid.                Mvh, UE.

Fanns det inga som tillhörde Söderhallen när den hallen öppnades?

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Uffe E skrivet 27 januari 2015, 00:56:51 AM
Söh fick också en drös höghus men jag kan ej redovisa dessa, troligen torde lejonparten kommit från Hyh enär
många lijer ombildades till enmansbemannade söderut. möjligen kom några från Hbh, kanske platsbrist där när
metropoler, capitoler, öch "dinky toys" tog plats. En känd bild från Söderhallens revisionsgropar visar fyra H15,
de bortersta omöjliga att iidentifiera, de båda närmaste är1108 (med band för bokstav) och
med smalare linje-nr) samt 1011. En annan bild visar 1333 upplyft, så teorin om Hbh och Hyh kan ju stämma.
Det var troligen blandat. 1276 måste ha råkat ut för krasch ty jag tog en bild inne i Hbh där den stod avställd
och med motorhuven förskjuten åt vänster bland andra skador. Fotad sommaren-57, då jag jobbade som mek där.
                                                                Mvh, UE.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 27 januari 2015, 10:48:03 AM
Tackar, tackar Söder körde väl 53an på 60-talet (gick ju tom H20 där ibland) så jag antar att man kan ta en del
H15 från Söh på gamla foton.

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 januari 2015, 14:44:00 PM
Citat från: Mr H skrivet 27 januari 2015, 10:48:03 AM
Tackar, tackar Söder körde väl 53an på 60-talet (gick ju tom H20 där ibland) så jag antar att man kan ta en del
H15 från Söh på gamla foton.

Mr H

53:an sattes väl ut både från Hbh och Söh. Om jag minns rätt har någon sagt att den ena hallen hade bara nummerrullar och den andra bara påhängsnummer. Om det stämmer går det ju att avgöra vilken hall olika H15 tillhör.

/Gunnar
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr H skrivet 27 januari 2015, 16:41:29 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 januari 2015, 14:44:00 PM
53:an sattes väl ut både från Hbh och Söh. Om jag minns rätt har någon sagt att den ena hallen hade bara nummerrullar och den andra bara påhängsnummer. Om det stämmer går det ju att avgöra vilken hall olika H15 tillhör.

/Gunnar

Det är nog så. Tror att Hornsberg bara hade påhängsskyltar och Söderhallen nummerrullar. 53 och 53E finns insytt i den rulle jag har och det verkar vara en söderrulle.

Mr H
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Hasse L skrivet 28 januari 2015, 22:07:47 PM
På en handfull utryckningslistor för Söderhallen från mars och april 1963 hittar jag 1019, 1023-24, 1027, 1044, 1050-51, 1061, 1075, 1081, 1083, 1098 och 1345. Hornsberg körde en heldagstur (tur 4 med 1036 ses på en bild av Gunnar D) och 2-3 högtrafikturer. Har inga listor från Hbh.

Man kan undra om Söderhallen hade kvar några av de från början - 1955 - överförda H15 precis innan 53:an kom igång i november 1960? En turlista för 73E från 1959 innehåller 6-7 turer med 60-nummer - indikerande tvåmansvagnar - kanske kördes även 90E, 91E? Knappast någon ordinarielinje, väl?
Tillägg: Efter att ha sovit på saken slår det mig att dessa extrabussar med turnummer i 60-serien mycket väl kan ha körts av H20 och H22 med konduktör på plats. Så just det säger nog inget om H15-beståndet i Söh i slutet av 50-talet.
Läste en turlista för 59:an från 1957. Däri ser man att H20/H22 går kvar på kvällarna, men körtiden ökas runt kl. 22 när konduktörerna stiger av. Fast under 1958 är H15 tillbaka på linje 59 och "kvällscapitoler" ersätter från c:a 21.30......

Konstaterar också att på de två bilder jag har sett med H15 på nya linje 61 1964 så figurerar inga av "53:ans vagnar", utan de är 1381 och 1396.

Hasse

Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Mr G skrivet 29 januari 2015, 09:31:11 AM
De tre veckorna innan den 5 april 1964, när 61:an ska försörjas med bussar utöver den massiva busstrafik som förekom innan T-bana 2 öppnades, borde ha varit väldigt ansträngande såväl för SS vagnpark, Söderhallens bussplan och personalförsörjningen. Jag antar att man i princip fick barskrapa resurserna, och att åtminstone både Söder och Hornsberg var inblandade. Bör väl ha rört sig om ett 20-tal bussar inkl personal som skulle klämmas in någonstans.
Titel: SV: SS H15 1276
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 januari 2015, 09:57:04 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 januari 2015, 22:07:47 PM
Konstaterar också att på de två bilder jag har sett med H15 på nya linje 61 1964 så figurerar inga av "53:ans vagnar", utan de är 1381 och 1396.

Hasse

Även 1376 och 1388 var synliga på 61:an i apr 1964.

Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2015, 09:31:11 AM
De tre veckorna innan den 5 april 1964, när 61:an ska försörjas med bussar utöver den massiva busstrafik som förekom innan T-bana 2 öppnades, borde ha varit väldigt ansträngande såväl för SS vagnpark, Söderhallens bussplan och personalförsörjningen. Jag antar att man i princip fick barskrapa resurserna, och att åtminstone både Söder och Hornsberg var inblandade. Bör väl ha rört sig om ett 20-tal bussar inkl personal som skulle klämmas in någonstans.

Fast en hög nya H27 och H30 hade levererats...

/Gunnar