Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 14 december 2014, 22:22:28 PM

Titel: "Biodiesel lika hälsofarlig som fossil diesel"
Skrivet av: Ersa skrivet 14 december 2014, 22:22:28 PM
Kör vi sönder gamla slitna bussmotorer med RME i onödan?

http://www.bussmagasinet.se/2014/12/biodiesel-lika-farlig-som-fossil-diesel/
Titel: SV: "Biodiesel lika hälsofarlig som fossil diesel"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2014, 05:25:42 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 december 2014, 22:22:28 PM
Kör vi sönder gamla slitna bussmotorer med RME i onödan?

http://www.bussmagasinet.se/2014/12/biodiesel-lika-farlig-som-fossil-diesel/

Det är ju bara en liten del av verkningarna som har studerats. Läs också Leif Magnussons kommentar om hur undersökningen gått till och dess relevans på bussbranschen.
Titel: SV: "Biodiesel lika hälsofarlig som fossil diesel"
Skrivet av: Lars_L skrivet 15 december 2014, 09:10:58 AM
Någon större skillnad på förnyelsebara och fossila bränslen ur detta hänseende är väl inte att förvänta sig? Målet har ju till stora delar varit att minska koldioxidutsläppen - där har biobränslen en viss betydelse, eftersom inte  - i princip - någon ny koldioxid tillförs atmosfären.

Som väl sagts förbättras ju filter och annat i bussarna hela tiden, vilket gör att det blir färre hälsofarliga ämnen. Det farliga är ju i de sammanhang då man gör undantag för att införa högre krav på motorerna, med hänvisning till att de går på förnyelsebara bränslen.

Men det stora problemet är och förblir förbränningsmotorn. Så länge den finns kommer problemet till viss del att kvarstå. Elmotorer är och förblir den enda lösningen på sikt - genom bränsleceller eller genom batteridrift av olika slag.
Titel: SV: "Biodiesel lika hälsofarlig som fossil diesel"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2014, 10:49:44 AM
Citat från: Lars_L skrivet 15 december 2014, 09:10:58 AM
Någon större skillnad på förnyelsebara och fossila bränslen ur detta hänseende är väl inte att förvänta sig? Målet har ju till stora delar varit att minska koldioxidutsläppen - där har biobränslen en viss betydelse, eftersom inte  - i princip - någon ny koldioxid tillförs atmosfären.

Som väl sagts förbättras ju filter och annat i bussarna hela tiden, vilket gör att det blir färre hälsofarliga ämnen. Det farliga är ju i de sammanhang då man gör undantag för att införa högre krav på motorerna, med hänvisning till att de går på förnyelsebara bränslen.

Men det stora problemet är och förblir förbränningsmotorn. Så länge den finns kommer problemet till viss del att kvarstå. Elmotorer är och förblir den enda lösningen på sikt - genom bränsleceller eller genom batteridrift av olika slag.

Nu är ju kraven för Euro 4-5-6 och EEV lika oavsett bränsle, skillnaden som finns är t.ex att gas och Etanol fordon inte påverkas av miljözoner vilket alla andra bränslen gör.

Vad gäller elmotorer så är miljövinsten helt beroende på hur batterierna laddas, genom dieselmotorer eller stationär elkraft och i det senare fallet hur denna produceras, duobussar som står på tomgång om nätterna för att ladda batterierna inför nästa dags trafik genererar ju ingen miljövinst alls, snarare tvärtom.
Tyvärr finns det sådana exempel.
Titel: SV: "Biodiesel lika hälsofarlig som fossil diesel"
Skrivet av: Lars_L skrivet 15 december 2014, 12:54:58 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2014, 10:49:44 AM
Nu är ju kraven för Euro 4-5-6 och EEV lika oavsett bränsle, skillnaden som finns är t.ex att gas och Etanol fordon inte påverkas av miljözoner vilket alla andra bränslen gör.

Vad gäller elmotorer så är miljövinsten helt beroende på hur batterierna laddas, genom dieselmotorer eller stationär elkraft och i det senare fallet hur denna produceras, duobussar som står på tomgång om nätterna för att ladda batterierna inför nästa dags trafik genererar ju ingen miljövinst alls, snarare tvärtom.
Tyvärr finns det sådana exempel.

När det gäller motorerna var det miljözonerna jag hade i åtanke - även om olika bränslen förvisso har lite olika "utsläppsprofil". Under gränsvärdena kan det som jag förstått det ändå finnas vissa skillnader.

Givetvis måste batterierna laddas på ett bra sätt. Ser väl framförallt potentialen i snabbladdningssystem. Det kommer ju å andra sidan bara fungera i stads- och förortstrafik - i alla fall under överskådlig framtid och knappast någonsin i glesbygdstrafik.

Men vare sig biodiesel eller etanol kan rimligen vara alternativa bränslen på lång sikt, biogas är väl något bättre - särskilt om man kan ha ledningar direkt från biogasanläggningen. Men även där finns ju vissa utsläpp från förbränningen som är mindre hälsosamma.