Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 29 april 2014, 23:40:14 PM

Titel: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mr G skrivet 29 april 2014, 23:40:14 PM
(http://mrg1.de/images/2985.JPG)

I januari 1973, vintern utan snö, kunde en vinterbild se ut så här.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: HJP skrivet 30 april 2014, 08:35:12 AM
Citat från: Mr G skrivet 29 april 2014, 23:40:14 PM
I januari 1973, vintern utan snö, kunde en vinterbild se ut så här.
****
Tack för den snygga bilden!
En H32:a är aldrig fel.

HJP
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 april 2014, 14:42:32 PM
Och denna H32 är en av de många som hade kortare övre "revben" och avgränsande lister vid fronthörnen.
Redde vi någonsin ut detta i tidigare tråd? Jag har för mig att de danskbyggda H32:orna hade skarvar i fronten som doldes under listerna.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Jörgen skrivet 30 april 2014, 15:35:17 PM
Danskbyggda??
Har jag missat något? Trodde alla var tyskbyggda.
Vilka nummer var det då i så fall?
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 april 2014, 15:51:46 PM
Citat från: Jörgen skrivet 30 april 2014, 15:35:17 PM
Danskbyggda??
Har jag missat något? Trodde alla var tyskbyggda.
Vilka nummer var det då i så fall?

Büssing lät bygga en del av den stora leveransen på den fabrik de hade i Danmark. Vilka nummer dessa hade har vi inte kunnat utröna, de var troligen uppblandade med de som byggdes i Tyskland. Bussar med lister i fronten finns i hela nummerserien.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 30 april 2014, 19:29:47 PM
I Svof-skriften "SL´s bussar 1981" står nåt om olika storlekar på tanken?? Har inte skriften framför mig men kanske också har något med vilket land de sattes samman i...?
Vagt minne att det rörde sig om 42xx.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 april 2014, 20:42:46 PM
4051-4070 och 4262-4280 hade större tank enligt skriften. Dessutom står det att 4181-4280 byggdes i Danmark.
Alltså är det där med listerna i fronten fortfarande inte utrett om uppgifterna stämmer
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mr H skrivet 30 april 2014, 21:00:19 PM
Har för mig att det där var för att få ner priset ur tullsynpunkt som tydligen var mycket stor skillnad för handel utanför EFTA.
Enligt de bestämmelserna skulle majoriteten av bussarna sättas ihop i annat EFTA-land d.v.s minst 141 bussar borde då ha byggts i Danmark. Vet inte hur man hanterade eventuella halvfabrikat.

Mr H
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Corny skrivet 30 april 2014, 22:04:36 PM
Jag tror att bussen är på väg in till hållplats Vassvägen körriktning mot Islandstorget.
Corny
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 01 maj 2014, 11:25:07 AM
Mycket trevlig bild och intressant ang att Bussing byggde i Danmark(hos Aabenraa?)/Ulf
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mr G skrivet 01 maj 2014, 12:21:16 PM
Citat från: Corny skrivet 30 april 2014, 22:04:36 PM
Jag tror att bussen är på väg in till hållplats Vassvägen körriktning mot Islandstorget.
Corny

Rätt plats, men gel färdriktning. Bussen är på väg mot Alvik.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Jörgen skrivet 01 maj 2014, 12:22:45 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 april 2014, 15:51:46 PM
Büssing lät bygga en del av den stora leveransen på den fabrik de hade i Danmark. Vilka nummer dessa hade har vi inte kunnat utröna, de var troligen uppblandade med de som byggdes i Tyskland. Bussar med lister i fronten finns i hela nummerserien.

Citat från: Mr H skrivet 30 april 2014, 21:00:19 PM
Har för mig att det där var för att få ner priset ur tullsynpunkt som tydligen var mycket stor skillnad för handel utanför EFTA.
Enligt de bestämmelserna skulle majoriteten av bussarna sättas ihop i annat EFTA-land d.v.s minst 141 bussar borde då ha byggts i Danmark. Vet inte hur man hanterade eventuella halvfabrikat.

Mr H

Tack för dessa svar. Mycket intressant att få veta faktiskt.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mats W skrivet 01 maj 2014, 18:43:12 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61980.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61980.0)
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 april 2014, 14:42:32 PM
Och denna H32 är en av de många som hade kortare övre "revben" och avgränsande lister vid fronthörnen.
Redde vi någonsin ut detta i tidigare tråd? Jag har för mig att de danskbyggda H32:orna hade skarvar i fronten som doldes under listerna.
Se länken ovan, där syns tydligt att 4093 har kortare revben eftersom bägge hörnen blivit ersatta med "reservdelshörn". 4163 däremot har kvar sitt längre revben mot höger eftersom det hörnet ännu ej har blivit utbytt.
4171-4280 som var danskbyggda, skiljde sig på ett antal punkter mot de tyska, vad jag kommer ihåg är:

Manövervredet för främre dörrar hade en svetsfog istället för ett böjt handtag.
Defrostermunstyckena var olika
Fronten såg något annorlunda ut kring framlysena. (någon som har en bild att visa?)
Låsknapparna till skyltskåpen vred man motsols, resp medsols för att öppna, kommer ej ihåg vilken som hade vad.
Gummilisten runt nummerkrukorna hade en vit dekorationslist på de danska, medan den var svart på de tyska.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 maj 2014, 00:52:20 AM
Citat från: Mats W skrivet 01 maj 2014, 18:43:12 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61980.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61980.0)Se länken ovan, där syns tydligt att 4093 har kortare revben eftersom bägge hörnen blivit ersatta med "reservdelshörn". 4163 däremot har kvar sitt längre revben mot höger eftersom det hörnet ännu ej har blivit utbytt.
4171-4280 som var danskbyggda, skiljde sig på ett antal punkter mot de tyska, vad jag kommer ihåg är:

Manövervredet för främre dörrar hade en svetsfog istället för ett böjt handtag.
Defrostermunstyckena var olika
Fronten såg något annorlunda ut kring framlysena. (någon som har en bild att visa?)
Låsknapparna till skyltskåpen vred man motsols, resp medsols för att öppna, kommer ej ihåg vilken som hade vad.
Gummilisten runt nummerkrukorna hade en vit dekorationslist på de danska, medan den var svart på de tyska.


Det är väldigt många som har lister på bägge sidor. Jag skrev upp ett antal jag hittat via foton i en tidigare tråd. Verkar ju väldigt konstigt att så många krockat bägge hörnen? Ett fåtal har ett hörn med list, och då kan det väl vara frågan om reparation,.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Railmaster skrivet 02 maj 2014, 22:26:55 PM
4249 var jag med och valde ut bland en hel hög härliga Büssing i såväl Bromma som Nyboda när den skulle bli museiebuss och det absolut viktigaste kriteriet inför uttagandet var att det skulle vara en vagn utan skarvar/lister i fronten.

Var 4249 levererad med hel front eller var det något plåtverkstaden i Hb fixat vid något besök?

Mysteriet tätnar... :P
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Railmaster skrivet 02 maj 2014, 22:32:28 PM
Och jämför gärna fronten på H31 före och efter ombyggnaden till högertrafik! :)
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 maj 2014, 23:09:47 PM
Citat från: Railmaster skrivet 02 maj 2014, 22:26:55 PM
4249 var jag med och valde ut bland en hel hög härliga Büssing i såväl Bromma som Nyboda när den skulle bli museiebuss och det absolut viktigaste kriteriet inför uttagandet var att det skulle vara en vagn utan skarvar/lister i fronten.

Var 4249 levererad med hel front eller var det något plåtverkstaden i Hb fixat vid något besök?

Mysteriet tätnar... :P

Ja, det stämmer ju inte med teorin om danskbyggen eftersom 4249 isåfall är ett sådant. En annan idé är att frontplåten pressades i olika pressar och en del var pressade i delar istf i ett stycke. Kanske var de i delar avsedda främst som reservdelar, men vid denna stora order använde man även sådant till nytillverkning?
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: John skrivet 04 maj 2014, 00:01:20 AM
Alla hade hel front vid leverans dom skarvade hade blivit reparerade efter någon skada. I Bromma hade vi både lösa hörnor och hel front som reservdel. 4249 har uppenbarligen antingen klarat sig livet ut utan skada eller fått hela fronten utbytt. Dom danska vagnarna tyckte jag personligen kändes sämre hopskruvade skramligare. I Bromma hade vi dom tidiga vagnarna men även dom sista 4277-4280 vill jag minnas. Dessa försvann först från Bromma ihop med 4001 och H38orna. 4001 va en riktig bastard under skalet ej omtyckt på verkstaden.

Med vänlig hälsning, John.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 maj 2014, 00:27:32 AM
Citat från: John skrivet 04 maj 2014, 00:01:20 AM
Alla hade hel front vid leverans dom skarvade hade blivit reparerade efter någon skada. I Bromma hade vi både lösa hörnor och hel front som reservdel. 4249 har uppenbarligen antingen klarat sig livet ut utan skada eller fått hela fronten utbytt. Dom danska vagnarna tyckte jag personligen kändes sämre hopskruvade skramligare. I Bromma hade vi dom tidiga vagnarna men även dom sista 4277-4280 vill jag minnas. Dessa försvann först från Bromma ihop med 4001 och H38orna. 4001 va en riktig bastard under skalet ej omtyckt på verkstaden.

Med vänlig hälsning, John.

Måste ha varit ett enormt krockande då, med tanke på hur många vagnar med lister det fanns. Men varför byta bägge hörnen? Det fanns ju enstaka med enbart ett hörn bytt, och där kan man väl tänka sig krockskaderep
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Railmaster skrivet 04 maj 2014, 06:10:01 AM
Trodde också på Johns teori i början men det måste ha varit ett rent absurt krockande i så fall! Redan i början av 70-talet skulle i så fall en majoritet av alla H32 ha smällt! Det kan inte ha varit så att man var tvungen att såga sönder fronten för att komma åt någon komponent där innanför? Tex en kylare eller ett värmepaket?

Och inte kan väl alla H31 ha krockat medans de byggdes om till högertrafik? Trångt i verkstaden?
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 maj 2014, 09:42:33 AM
Tänkte också på att det kanske är frontens mittdel man plockat bort för åtkomst av något. Men det är ändå märkligt att denna komponent isåfall gått sönder så frekvent på ett tidigt stadium, och att Büssing isåfall gjort en allvarlig konstruktionsmiss som inte framkommit tidigare. Den här typen var ju i slutfasen, SL:s vagnar var de sista av den modellen som tillverkades.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 12 maj 2014, 12:06:41 PM
Någon som har koll på när 4001 slopades?
Några H32 såldes till Trollhättan och Vänersborg. Såldes det fler för vidare bruk?
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 14 maj 2014, 09:49:04 AM
Citat från: Railmaster skrivet 02 maj 2014, 22:26:55 PM
4249 var jag med och valde ut bland en hel hög härliga Büssing i såväl Bromma som Nyboda när den skulle bli museiebuss och det absolut viktigaste kriteriet inför uttagandet var att det skulle vara en vagn utan skarvar/lister i fronten.

Var 4249 levererad med hel front eller var det något plåtverkstaden i Hb fixat vid något besök?

Mysteriet tätnar... :P

Jag kan tycka att det varit mer "värdefullt" om en Tysktillverkad Büssing i 40-41 serien hade bevarats. Inget ont i det fina exemplar som nu finns bevarad. (4249).

/Peter
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 10:02:12 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 14 maj 2014, 09:49:04 AM
Jag kan tycka att det varit mer "värdefullt" om en Tysktillverkad Büssing i 40-41 serien hade bevarats. Inget ont i det fina exemplar som nu finns bevarad. (4249).

/Peter

Det är inte så många som känner till att det tillverkades Büssing i Danmark. Dessutom var det mera typ montering, eftersom det mesta av materialet säkert kom från fabriken i Tyskland.
Både den länge överlevande H38:an och 4149 som levde kvar i registret väldigt länge är skrotade nu, och där försvann väl sista möjligheten till en "tysk" Büssing..
Nån som vet när prototypen 4001 slopades?
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Leyland skrivet 14 maj 2014, 16:23:06 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 10:02:12 AM
Det är inte så många som känner till att det tillverkades Büssing i Danmark. Dessutom var det mera typ montering, eftersom det mesta av materialet säkert kom från fabriken i Tyskland.
Både den länge överlevande H38:an och 4149 som levde kvar i registret väldigt länge är skrotade nu, och där försvann väl sista möjligheten till en "tysk" Büssing..
Nån som vet när prototypen 4001 slopades?

H38:an - var det 4007 du tänker på, som på 1980-talet och en bit in på 1990-talet fanns i Rydbo?

Uppgifter om 4001 har jag någonstans - återkommer med tiden, men säkert hinner någon före.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 19:51:50 PM
Citat från: Leyland skrivet 14 maj 2014, 16:23:06 PM
H38:an - var det 4007 du tänker på, som på 1980-talet och en bit in på 1990-talet fanns i Rydbo?

Uppgifter om 4001 har jag någonstans - återkommer med tiden, men säkert hinner någon före.

Återkom gärna med uppgifter, vi ska fokusera på H32 i kommande nummer av Färdskrivaren eftersom det nu är 30 år sedan typen utgick. Gärna uppgifter om de ca 10 som skrotades innan -78, mest efter krockar. Första större smällen var väl de två som frontade med varandra i Bromma 1971. Har någon uppgifter på försålda vagnar förutom de som gick till Vänersborg o Trollhättan är det också välkommet.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 14 maj 2014, 21:04:09 PM
Citat från: Leyland skrivet 14 maj 2014, 16:23:06 PM
H38:an - var det 4007 du tänker på, som på 1980-talet och en bit in på 1990-talet fanns i Rydbo?

Uppgifter om 4001 har jag någonstans - återkommer med tiden, men säkert hinner någon före.

Javisst, lite mer om 4001: Jag har avskrivna uppgifter från sannolikt den källan om skrotbeslut 13.12.1979, avställd 17.12.1979 men först senare 21.8.1980 anmäld som skrot i bilregistret. Har den alltid rullat i Bromma, jag har inga andra noteringar?

/Gunnar
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 21:59:25 PM
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 14 maj 2014, 21:04:09 PM
Javisst, lite mer om 4001: Jag har avskrivna uppgifter från sannolikt den källan om skrotbeslut 13.12.1979, avställd 17.12.1979 men först senare 21.8.1980 anmäld som skrot i bilregistret. Har den alltid rullat i Bromma, jag har inga andra noteringar?

/Gunnar

Troligen blev den stående en tid för kannibalisering innan den verkligen gick till skrot. Det där gör att datumen för avställning, skrotbeslut och skrotanmälan kan variera sinsemellan  högst avsevärt.
Tanken är att samtliga H32 ska redovisas med skrotår/månad. Då är det skrotbeslutet som avses, så långt det är möjligt.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mr H skrivet 14 maj 2014, 22:50:37 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 21:59:25 PM
Troligen blev den stående en tid för kannibalisering innan den verkligen gick till skrot. Det där gör att datumen för avställning, skrotbeslut och skrotanmälan kan variera sinsemellan  högst avsevärt.
Tanken är att samtliga H32 ska redovisas med skrotår/månad. Då är det skrotbeslutet som avses, så långt det är möjligt.

Jag har en statuslista från SL på SL:s bussar (som den heter) daterad 820701. Där står samtliga littera upptagna både de som är skrotade inom resp littera och de som 820701 är körklara. Jag vet att det kan finnas fel i den men på det stora hela är den väldigt komplett. H32 4001 står som skrot 800821, 4002 780705, 4003 avställd o.s.v. Om du är snäll så kan du få låna den! ;D

Mr H
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 maj 2014, 08:09:52 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 21:59:25 PM
Troligen blev den stående en tid för kannibalisering innan den verkligen gick till skrot. Det där gör att datumen för avställning, skrotbeslut och skrotanmälan kan variera sinsemellan  högst avsevärt.
Tanken är att samtliga H32 ska redovisas med skrotår/månad. Då är det skrotbeslutet som avses, så långt det är möjligt.

En del uppgifter finns att hämta på SBH - till exempel avställning/år/datum/månad/skrot. Som H32 4074:

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=48581&ref=dosearch&svalue=H32%204074

/Peter
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 maj 2014, 10:09:45 AM
Citat från: Mr H skrivet 14 maj 2014, 22:50:37 PM
Jag har en statuslista från SL på SL:s bussar (som den heter) daterad 820701. Där står samtliga littera upptagna både de som är skrotade inom resp littera och de som 820701 är körklara. Jag vet att det kan finnas fel i den men på det stora hela är den väldigt komplett. H32 4001 står som skrot 800821, 4002 780705, 4003 avställd o.s.v. Om du är snäll så kan du få låna den! ;D

Mr H

Det låter intressant! Själv har jag tillgång till en tjock pärm med försäljningsuppgifter, skrotuppgifter, fakturakopior mm på ett stort antal SL-bussar sålda/ skrotade på 80-talet. På den tiden gick ju allt säljbart via FFV, som H65, H80, H81 och "Long John" fick bara rensade skal i princip, utan säljbara delar, vilket föranledde en amper skrivelse till SL.
Problemet är som sagt att det kunde gå ganska lång tid från det att en buss föreslogs för skrotning till skrotrapporten kom. Många vrak stod ju länge som reservdelslager längs med väggen vid Brommahallen t ex.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mr H skrivet 15 maj 2014, 10:36:33 AM
Ja och det berömda s.k "Salutorget" t.h om rampen i Nybodahallen!

Mr H
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 maj 2014, 12:18:32 PM
Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2014, 10:36:33 AM
Ja och det berömda s.k "Salutorget" t.h om rampen i Nybodahallen!

Mr H

Tror jag ska skicka det jag skrivit ihop till dig för granskning o komplettering! Givetvis även Excellistan med 280 rader för faktagranskning....
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: christian berg skrivet 15 maj 2014, 21:54:47 PM
Hej,

intressant med H32-tema i nästa Färdskrivaren. De uppgifter jag har om sålda H32/H38 är följande:

4155 och 4188 till Vänersborg
4084, 4104, 4118,4119, 410,4145 och 4160 till Trollhättan
4178,4179,4182,4185 tilllsammans med ett flertal H34, H63 och H65 till en privatperson i Stora Sundby som förmodligen var skrothandlare eller exporterade bussarna. Just dessa bussar hade varit avställda i Nyboda i mer än ett år och var knappast körbara.
4008,4013 och 4100 till privatpersoner. 4100 stod på 80-talet på Söder Mälarstrand och fanns sedan halvskrotad i grön målning på en industritomt i Bromma. 4008 fanns som sagt i Rydbo och skrotades för ett par år sedan.
4149 och 4211 hamnade hos Lidingöföreningen och åtminstone 4149 fanns kvar länge, åtminstone på papperet.
4033,4049,4051,4079,4083 och 4277 såldes till olika brandkårer (4033 användes dock först ett tag som privat övningsbuss)
4157, 4206, 4215, 4218, 4220 och 4255 såldes till TV och 4220 figurerade i någon tv-film som halvt uppbränd på Kungsgatan i samband med fingerade kravaller.

Som nämns i tråden ovan var det många H32 som stod avställda i åratal innan de skrotades, förmodligen som någon form av reserv. Därför är skrotbeslutsdatum eller avställningsdatum mer relevant än skrotdatum. Några exempel:

4009, 4012 och ett tiotal H32 från Hornsberg var avställda från våren 1977 till skrot i november 78.
Ett flertal av bussarna i serien 4177-4186 stod i Nyboda från vintern 78 till hösten 79.
Ovan nämnda 4001 stod tillsammans med 4005,4006, 4277 och 4279 1979-80 i tunnelbanedepån i Spånga.
4198 med fler stod 1980-81 i Nyboda
4086 och ungefär 20 andra Hornsbergsvagnar stod avställda utan att plockas på delar i Högdalen under feb-nov 1981.
De sista H32 som avställdes 1984 stod länge i Nyboda, den sist som försvann på senhösten var 4132.
Rekordet hade kanske 4034 som ställdes av i januari 1981 och skrotades först i juli 1983.

Hälsningar

Christian B
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 maj 2014, 10:09:30 AM
Tack för det, Christian!
Är det någon som har koll på vad som hände med de 10 H32 som slopades fram till -77? Dessa hade till största delen råkat ut för olyckor. Omständigheterna vore intressanta att veta. 4032 och 4040 var väl först ut när de krockade med varandra i Bromma 1971.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 16 maj 2014, 10:21:37 AM
Citat från: christian berg skrivet 15 maj 2014, 21:54:47 PM
Hej,

intressant med H32-tema i nästa Färdskrivaren. De uppgifter jag har om sålda H32/H38 är följande:

4155 och 4188 till Vänersborg
4084, 4104, 4118,4119, 410,4145 och 4160 till Trollhättan
4178,4179,4182,4185 tilllsammans med ett flertal H34, H63 och H65 till en privatperson i Stora Sundby som förmodligen var skrothandlare eller exporterade bussarna. Just dessa bussar hade varit avställda i Nyboda i mer än ett år och var knappast körbara.
4008,4013 och 4100 till privatpersoner. 4100 stod på 80-talet på Söder Mälarstrand och fanns sedan halvskrotad i grön målning på en industritomt i Bromma. 4008 fanns som sagt i Rydbo och skrotades för ett par år sedan.
4149 och 4211 hamnade hos Lidingöföreningen och åtminstone 4149 fanns kvar länge, åtminstone på papperet.
4033,4049,4051,4079,4083 och 4277 såldes till olika brandkårer (4033 användes dock först ett tag som privat övningsbuss)
4157, 4206, 4215, 4218, 4220 och 4255 såldes till TV och 4220 figurerade i någon tv-film som halvt uppbränd på Kungsgatan i samband med fingerade kravaller.

Som nämns i tråden ovan var det många H32 som stod avställda i åratal innan de skrotades, förmodligen som någon form av reserv. Därför är skrotbeslutsdatum eller avställningsdatum mer relevant än skrotdatum. Några exempel:

4009, 4012 och ett tiotal H32 från Hornsberg var avställda från våren 1977 till skrot i november 78.
Ett flertal av bussarna i serien 4177-4186 stod i Nyboda från vintern 78 till hösten 79.
Ovan nämnda 4001 stod tillsammans med 4005,4006, 4277 och 4279 1979-80 i tunnelbanedepån i Spånga.
4198 med fler stod 1980-81 i Nyboda
4086 och ungefär 20 andra Hornsbergsvagnar stod avställda utan att plockas på delar i Högdalen under feb-nov 1981.
De sista H32 som avställdes 1984 stod länge i Nyboda, den sist som försvann på senhösten var 4132.
Rekordet hade kanske 4034 som ställdes av i januari 1981 och skrotades först i juli 1983.

Hälsningar

Christian B

4028 hamnade hos brandförsvaret i Österåker. 4119 har jag bild på, tagen vid Jarlaplan.

/Peter
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mr H skrivet 16 maj 2014, 15:35:54 PM
Citat från: christian berg skrivet 15 maj 2014, 21:54:47 PM

4178,4179,4182,4185 tilllsammans med ett flertal H34, H63 och H65 till en privatperson i Stora Sundby som förmodligen var skrothandlare eller exporterade bussarna. Just dessa bussar hade varit avställda i Nyboda i mer än ett år och var knappast körbara.

Det här med Stora Sundby är intressant! Har för mig att det var ett stuteri med en kvinna som angavs som köpare av bussarna. Men skrotades de där eller sålde stuteriet de vidare? Har för mig att det var ganska så många bussar som försvann dit av olika modeller.

Mr H
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 maj 2014, 15:44:23 PM
Citat från: Mr H skrivet 16 maj 2014, 15:35:54 PM
Det här med Stora Sundby är intressant! Har för mig att det var ett stuteri med en kvinna som angavs som köpare av bussarna. Men skrotades de där eller sålde stuteriet de vidare? Har för mig att det var ganska så många bussar som försvann dit av olika modeller.

Mr H

Kanske bara någon som hyrt in sig på platsen och köpte upp bussar fvb Afrika. Det förekom några som sysslade med den verksamheten på 80-talet, men de riktade in sig på Scania frontmotorbussar. Büssing var nog inte mycket att ha på begmarknaden i Afrika.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: christian berg skrivet 16 maj 2014, 17:51:32 PM
Hej,

jag har också undrat över dessa och varför de hamnade där och inte på Högdalen. Jag har läst i någon tidningsartikel för länge sedan att ett antal gamla SL-bussar använts som tillfälliga bostäder/skydd för jordbävningsoffer i Italien omkring 1980. Om denna uppgift stämmer kan det väl egentligen bara handla om dessa bussar. De som såldes till Stor Sundby var förutom H32-orna, H34 4348,4365,4373,4387,4480 och 4488, H63 7023,7024, H65A 6124, H65B 7073. Kanske går det att hitta någon gammal Büssing eller Leyland någonstans i Italien!

När det gäller frågan om 10 H32 som slopats före 1977 var det bara sex som försvann före 1977:

4032 och 4040 krockade på Bällstavägen i november 1971 och skrotades i november 1972
4257 krockade på linje 143 4 februari 1972 och skrotades i mars 1973
4222 krockade på linje 134 i mars 1973 och skrotades i maj samma år
4142 krockade på linje 52 vid Norrtull 22 mars 1974 och skrotades i september samma år
4073 krockade under hösten 1974 och skrotades i mars 1975

4015,4018 och 4180 ställdes av tidigt 1977, men det kan också vara början på den normala slopningen.

Även 4007, 4088,4097 och 4143 skrotades efter krockar. 4039 krockade lätt 28 december 1982 och jag råkade se den när den kom körande med helt utslagen vänster framruta och krockskada i fronten på Drottningholmsvägen på väg mot  Brommahallen. Såg den senare avställd i Högdalen med samma krockskada sommaren 1983, så den kom aldrig ut igen.

Hälsningar

Christian B
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Railmaster skrivet 16 maj 2014, 19:51:43 PM
Rykten gör gällande att ungefär 180 H34-motorer skickades tillbaka till england och sattes i nya bussar, kan det finnas substans i det ryktet?
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 16 maj 2014, 21:45:27 PM
Lite undringar om H32 med låga nummer. 4001 var en slags prototyp som skiljde sig med blå positionsljus och framdörrar med obrutet glas nerifrån och upp. Detta ska även 4002 haft (men inga positionsljus).
Då kommer frågan hur 4003 kan ha sett ut? För sen kommer följdfrågan varför 4004-13 valdes ut att bli H38:or. Ansåg man de tre första vara avvikande och ville därför ej "konvertera" dem till flygbussar utan ville ha tio exakt likadana vagnar?
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Mr H skrivet 16 maj 2014, 22:36:05 PM
Demonteringar ska ha sålt H32-motorer vidare till Indien oklart vad de skulle användas till.

Mr H
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Leyland skrivet 16 maj 2014, 22:41:23 PM
Citat från: Railmaster skrivet 16 maj 2014, 19:51:43 PM
Rykten gör gällande att ungefär 180 H34-motorer skickades tillbaka till england och sattes i nya bussar, kan det finnas substans i det ryktet?

Ja, någonstans tog ju i vart fall alla motorer vägen.

H34-maskinerna var ju inte slut på något sätt, och i princip alla H34:or som fanns i Högdalen och i Hölö var ju "slaktade" på maskinerna i princip första dagen de anlände från Hammarby och Söderhallen.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 maj 2014, 22:44:12 PM
Citat från: Mr H skrivet 16 maj 2014, 22:36:05 PM
Demonteringar ska ha sålt H32-motorer vidare till Indien oklart vad de skulle användas till.

Mr H

Hörde att motorer skulle ha sålts för att driva bevattningsanläggningar. Även kvarvarande reservmotorer såldes.
Titel: SV: Büssing på Bällstavägen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 16 maj 2014, 22:44:21 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 maj 2014, 21:45:27 PM
Lite undringar om H32 med låga nummer. 4001 var en slags prototyp som skiljde sig med blå positionsljus och framdörrar med obrutet glas nerifrån och upp. Detta ska även 4002 haft (men inga positionsljus).
Då kommer frågan hur 4003 kan ha sett ut? För sen kommer följdfrågan varför 4004-13 valdes ut att bli H38:or. Ansåg man de tre första vara avvikande och ville därför ej "konvertera" dem till flygbussar utan ville ha tio exakt likadana vagnar?

4003 hade som jag minns det "brutet" glas i framdörrarna, och saknade positionsljus.

/Peter