Hej
Jag har provat det här förut, gör ett nytt försök.
Har hört talats om bussar som kallas för "raketrer, mopder, järnspett och höghus finns det fler namn och gärna förklaringar hur namnet kom till?
mvh Stefan P
"Långskorpa" (Scania BF63) pga sin längd, "Skithus" (SJ turistbussar från tidigt 50-tal utrustade med toa) "Radhus"(Alfa Romeo trådbussar i Stockholm) pga sin längd.
Hej! Kul tema! Ankstjärtar, bussar med sluttande akterparti, slutet av 30-tal, Kexburkar, SL:s Volvo B59 Seffle, Skakfyror ScV B15 & B40-serien!........ Hälsn. BengaB40
Flest öknamn hade nog SKV City-bussen, "Blåslampa", "Caravelle", "Volvo Krake", "Kokvagn", "Tomhylsa".
Det var alltså en ljudlig buss som dessvärre lät mera än den presterade. Kylningsproblem förekom också.
Och så har vi "Kamelen", Spårvägens enda semitrailerbuss. Lustigt nog kallas de kubanska motsvarigheterna samma sak. Orsaken är det puckliga taket som höjer sig där trailern är kopplad.
Lier/GDG bussarna och Alpus, kallades av förarna för "Hembyggen" eftersom GDG byggde dessa själv. :)
"- Vad ska jag ta för buss idag ?" "-Ta ett Hembygge".
När Alpus kom -82, så blev Lier/GDG vagnarna "gamla hembyggen" och Alpus vagnarna blev "nya hembyggen". :)
Hej igen! Kom också att tänka på den fint bevarade Uppsala-Volvon från 1954 med Seffle-kaross, som kan kallas både för Pannkaka och Ödla! Hälsn. BengaB40
.......och inte att förglömma smeknamnet Ramlösa, SKV 40-tal och ASJ 50-tal, bussarna med Volvo-komponenter!
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 april 2013, 18:45:45 PM
Flest öknamn hade nog SKV City-bussen, "Blåslampa", "Caravelle", "Volvo Krake", "Kokvagn", "Tomhylsa".
Det var alltså en ljudlig buss som dessvärre lät mera än den presterade. Kylningsproblem förekom också.
... och i Uppsala dessutom "Sandbloms vänthallar" (Sandblom var vd för Uppsala Stads Trafik AB och skall ha varit den som ansvarade för inköpet).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2013, 19:33:36 PM
... och i Uppsala dessutom "Sandbloms vänthallar" (Sandblom var vd för Uppsala Stads Trafik AB och skall ha varit den som ansvarade för inköpet).
Det skall vara Sandbloms Kokande Vänthall... (SKV).
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 18 april 2013, 20:37:37 PM
Det skall vara Sandbloms Kokande Vänthall... (SKV).
/Janne
Ja, det
också. På 1960-talet hörde jag aldrig annat än Sandbloms vänthallar eller kokvagnar. Sedan var det väl någon smart typ som kom på hur SKV kunde uttydas så det blev ännu roligare.
SS H15A+H16A "Sparkcykel" p.g av rattväxel. F1 "Knäppdroska" p.g av ljudet från kontrollerna.
SS H23 (Gunghäst, Katapult), H24 (Scania Sport), H30 (Scania Super Sport).
/Gunnar
SS H29 SKV City: Svensk Hemslöjd - mycket lokalt i Hornsberg.
Min Lier Strada kallades "u-båten", vilket står på GDG:s vagnpärm.
"Gräddvisparna" vet jag inte om någon nämnt, det var väl SJ:s manuellt växlade volvopannkakor från 50-talet? Bökiga växellägen alltså.
Hej! "Helikoptrar", SKV-bussar med utbyggda vindrutor, fanns väl i Borås, Linköping och hos SLO! Hälsn. BengaB40
GDG Kungälvs 2 st. B9M Alpus kallades för "smurfarna".
Borås Lokaltrafiks flygbuss 190 gick under smeknamnet Lady hos några förare
Norrköpings Lokaltrafik hade några Scania BR111M med Erikoiskori-kaross. Eftersom Erikoiskori var svårt att uttala lär bussarna ha kallats för "Koskenkorva".
M.v.h.
Ola
Gävle Stadstrafiks buss nr 84/X 587 Volvo B 617/Hägglund -53 övertagen från E A Ericssons Trafik AB, Gävle, kallades för "Hingsten". Orsaken var att nya framfjädrar hade monterats och bussen blev därav väldigt hög i fram men var låg i bak. Så ut som en stegrande hingst. Därav smeknamnet. :) /BL
Den äldre GDG-karossen kallades Pappkartongen, den nyare Julklappspaketet (på grund av lackeringen med korsande vita linjer).
Mvh Jan G
"Aphus" = samlingsnaman för SL dubbeldäckare!
"Vägglusen" = P.g.a utseendet! SS liten buss med torped som gick på 69:an bl.a. (På bild i "Alla våra bussar" sid 69, sid 62 i "ASJ-boken").
Mr H
(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2009/SB129_L210_Kanalgatan_Bstn_SKL_090227.jpg)
Skelleftebuss 128 och 129 lågentre boggiebussar från Säffle, se bilden ovan kallades skrammeldosor av några förare, och jag förstog vad dom menade så började använda namnet själv ofta om dessa.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/SB317_skl_sodra_jarnvagsgatan_120522.jpg)
Som tur är dom numera tagna i trafik och skrotade och ersatt av polskt industriskrot som skakar och lever om nästan lika mycket.
/Jona
"Skorv" = SL H62
"Raggare" = Generellt för Scania/SKV från 50-talet modell BSS/BSBV 150-vagnar.
Mr H
Ontario-bussarna har jag ett svagt minne av att de kallades för "Paddan" eller "Paddor" då, på ett antal bussbolag som hade de här Kanadickerna.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 28 april 2013, 20:18:53 PM
Ontario-bussarna har jag ett svagt minne av att de kallades för "Paddan" eller "Paddor" då, på ett antal bussbolag som hade de här Kanadickerna.
"Näbbmöss" var väl en vanlig benämning?
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 april 2013, 22:27:07 PM
"Näbbmöss" var väl en vanlig benämning?
I Borås hette de nykteristen, för de var aldrig fulla.
Citat från: Håkan L skrivet 28 april 2013, 23:10:14 PM
I Borås hette de nykteristen, för de var aldrig fulla.
Nykteristen var egentligen smeknamnet på de Neoplan Unibus som gick på Citylinjen i Borås. När denna lades ned flyttades bussarna till de nyinrättade servicelinjerna. Namnet Nykteristen hängde sedan hos vissa personer med till Ontario-bussarna, men det var inte särskilt många som använde det. Paddan var nog det vanligaste eller rätt och slätt "Den lelle". (Att säga att Ontario-bussarna på servicelinjerna aldrig var fulla är dessutom inte med sanningen överensstämmande. Det kunde vara mycket folk på vissa avgångar.)
I Värnamo gick stadsbussarna under namnet "Onkel Toms stuga" med ett uttal av o-et som i "tom (låda)".
Hej !
Här i Gävle fanns det tidigare några bussar som fick "smeknamn".
På 70-talets köptes en begagnad bokbuss Vlo B 532 Hägglund som hade en färg som en Palmolivetvål, den fick namnet "Palmolivedroskan"
och den andra var en B 10M ledbuss med Wiimakaross som Gävle Trafik köpte begagnad från Jämtlandsbuss (nr. 99) den fick namnet "Gröna faran".
Mvh Peter Ö
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2013, 07:56:23 AM
I Värnamo gick stadsbussarna under namnet "Onkel Toms stuga" med ett uttal av o-et som i "tom (låda)".
"Onkel Toms Stuga" kallades även Södertörnsbussen BSS 166. Den hade fått ny kaross efter en fatal krock med en tvättbil i början av 60-talet. Tydligen hade man återanvänt mycket av det gamla elsystemet från 1951, för bussen drabbades av div elfel och t o m en brand i elsystemet. Därav "Onkel Toms Stuga", det var bara bekymmer....
Bland lite mer nutida smeknamn hittas på Volvo B9SALE både trängselvagn (särskilt årsmodell 2005) och vattenskalle, iaf i Nacka-Värmdö.
"Grisbil" = Volvo Snabbe i "lumpen" uppbyggd med täckt kaross för personbefordran = buss
;D
Hedlunds i Jokkmokk hadeen Volvo L 342 med SKV kaross BD 166 årsm.-55 som kallades för "Stumpen " , Även en WV-buss med glastak som kallades "Fimpen".
En skak fyra-Scania med H&S kaross BD 247 årsm.-52 som kallades "Mopeden"
En Scania med H&S kaross BD 6700 årsm-50 som kallades "Gam Scanian eller 67-an"
CF-an fick heta CF-an, övriga bussar gick efter BD numren.
Som sägs i en tråd nedan SL Leyland H34 i originalutförande som kallas "Gråryggar" (av takfärgen).
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 03 maj 2013, 09:23:35 AM
Som sägs i en tråd nedan SL Leyland H34 i originalutförande som kallas "Gråryggar" (av takfärgen).
Mr H
Fast den benämningen uppstod väl först när man började takrenovera H34 och de röda taken blev vanliga?
Vid det laget var väl de med grått tak tämligen avflagnade ;)
I Dalarna kallades GDG:s Arvika karosserade Säffle, Scania BF76:or, årsmodell -65, -66 och -67, rätt och slätt för "BF:are". :)
"Ryck och slit" = SLs H58:or. Volvovagnar med Wilsonlåda.
Att b9orna kallas för vattenskallar tror jag är rättså allmänt vedertaget överallt där de går.. =)
j***a pissbyggen i mångt och mycket tycker jag iaf: För ett ruskigt liv där de far fram, både utanför och inuti. De fastnar ofta på vintrarna där andra bussar tar sig fram utan större problem. De är lite halvbökiga att skruva med. etc etc..
(Dessa negativa fakta grundar jag förövrigt på att jag i ett tidigare jobb som tungbärgare dragit loss dessa på de mest oväntade ställena. Samt att jag jobbat ett antal år som mekaniker där jag gjort det mesta på denna vagnstyp... ;) )
Glad midsommar på er förövrigt! =D