Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 01 februari 2013, 11:59:52 AM

Titel: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: 1896 skrivet 01 februari 2013, 11:59:52 AM
Samma disskution som alltid, men det vore ju intressant om Kommunal kan få till något denna gång:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=163911
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2013, 13:34:05 PM
Överflyttning av alla förare sker ju redan i all SL:s busstrafik. Och har så varit i många år.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: 1896 skrivet 01 februari 2013, 14:13:15 PM
Ja, men varför är det inte norm i hela landet ?  ???
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2013, 15:53:08 PM
Kanske för att arbetsgivarna själv vill välja de förare som gör ett bra jobb, utan att tvingas ta över en massa för dem helt okända förare varav en del av dem kanske är direkt olämpliga?
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: JDS skrivet 01 februari 2013, 20:34:22 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2013, 15:53:08 PM
Kanske för att arbetsgivarna själv vill välja de förare som gör ett bra jobb, utan att tvingas ta över en massa för dem helt okända förare varav en del av dem kanske är direkt olämpliga?

Nej, det är inte därför. Argumentet är i och för sig bra, men ändå verkningslöst eftersom det är huvudmannen som utformar villkoren. Frågan man ska ställa sig är vad huvudmannen får ut av att skippa det kravet. Jo, man kan i teorin få ut ett lägre pris eftersom vissa operatörer då kan sänka sina kostnader (genom att omplacera personal som annars skulle ha varit övertalig, etc). I praktiken blir det förstås ändå ett lotteri. Trafiken kan ju bli helsnurrig när folk plötsligt ska börja köra på en annan depå, i en annan kommun eller kanske rentav ett annat län, och huvudmannen blir lidande. Det är ju detta som utgör incitamentet för huvudmannen till att kräva verksamhetsövergång i storstadsområdena, man vill ha stabilitet i trafiken.

Om man ändå ska se saken ur ett arbetsgivarperspektiv så bör man framförallt beakta att när operatörsbytet inte betraktas som övergång av verksamhet, så går inte heller gällande lokala avtal över. Även detta kan ibland ge möjlighet till kostnadsbesparingar, åtminstone på papperet, eftersom personalen kan ha tillkämpat sig förmåner (t ex gymkort) som man på detta sätt kan blåsa dem på. Huruvida det verkligen gör personalen billigare i längden kan man naturligtvis ha sina dubier om...
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Jo skrivet 02 februari 2013, 08:16:59 AM
Citat från: JDS skrivet 01 februari 2013, 20:34:22 PM
Nej, det är inte därför. Argumentet är i och för sig bra, men ändå verkningslöst eftersom det är huvudmannen som utformar villkoren. Frågan man ska ställa sig är vad huvudmannen får ut av att skippa det kravet. Jo, man kan i teorin få ut ett lägre pris eftersom vissa operatörer då kan sänka sina kostnader (genom att omplacera personal som annars skulle ha varit övertalig, etc). I praktiken blir det förstås ändå ett lotteri. Trafiken kan ju bli helsnurrig när folk plötsligt ska börja köra på en annan depå, i en annan kommun eller kanske rentav ett annat län, och huvudmannen blir lidande. Det är ju detta som utgör incitamentet för huvudmannen till att kräva verksamhetsövergång i storstadsområdena, man vill ha stabilitet i trafiken.

Om man ändå ska se saken ur ett arbetsgivarperspektiv så bör man framförallt beakta att när operatörsbytet inte betraktas som övergång av verksamhet, så går inte heller gällande lokala avtal över. Även detta kan ibland ge möjlighet till kostnadsbesparingar, åtminstone på papperet, eftersom personalen kan ha tillkämpat sig förmåner (t ex gymkort) som man på detta sätt kan blåsa dem på. Huruvida det verkligen gör personalen billigare i längden kan man naturligtvis ha sina dubier om...


Samtidigt är det ju konstigt att den huvudman som tillämpar det kravet verkar ha störst problem vid operatörsbyte. Både vad det gäller inställd trafik, förseningar och uppror bland de anställda. Så att det skulle flyta på bättre när alla anställda med automatik får flytta över är ju inte riktigt sant.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Omnilasse skrivet 02 februari 2013, 08:35:10 AM
Citat från: Jo skrivet 02 februari 2013, 08:16:59 AM

Samtidigt är det ju konstigt att den huvudman som tillämpar det kravet verkar ha störst problem vid operatörsbyte. Både vad det gäller inställd trafik, förseningar och uppror bland de anställda. Så att det skulle flyta på bättre när alla anställda med automatik får flytta över är ju inte riktigt sant.

Jag tror inte man ska leta efter så mycket rationella skäl. Man får nog snarare se detta som ett politiskt krav i Stockholm. Det gäller ju fler upphandlingar än bara busstrafiken där Stockholm i stad och län är mer för att benämna saker för verksamhetsövergång än ute i landet.

Sedan om det är lagligt att ställa dessa krav i upphandlingar är en annan sak. Men å andra sidan är det ingen längre som verkar bry sig om att överklaga just den saken. I Stockholm är det ju nuförtiden bara de stora drakarna som kan lägga anbud (pågrund av de stora avtalsområdena). Där är väl detta också mindre väsentligt än för ett liten entreprenör på ett litet paket. I det senare fallet finns ju ett helt annat intresse av att också kunna använda de förare man redan har anställda i firman.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: buskörare skrivet 02 februari 2013, 11:52:30 AM
Citat från: Jo skrivet 02 februari 2013, 08:16:59 AM

Samtidigt är det ju konstigt att den huvudman som tillämpar det kravet verkar ha störst problem vid operatörsbyte. Både vad det gäller inställd trafik, förseningar och uppror bland de anställda. Så att det skulle flyta på bättre när alla anställda med automatik får flytta över är ju inte riktigt sant.

Fast det är ju som att påstå att förarna själva ställer trafiken och medvetet försenar turerna? Det är ju att förvränga problemen rätt ordentligt.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Stefan Isaksson skrivet 02 februari 2013, 16:04:08 PM
Om jag inte missminner mig så var inte den nya operatören tvungen att ta över personalen i de första upphandlingarna på SL.
Det påstods då - jag vet inte med hur stor rätt - att de som fick sparken i första hand var kvinnor i fertil ålder. Tydligtvis just för att de kunde tänkas bli gravida och därmed ta ut föräldraledighet.
Om det stämmer kan jag förhärda mig mot alla klagovisor från nytillträdda operatörer.

SI
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Jo skrivet 02 februari 2013, 17:05:48 PM
Citat från: buskörare skrivet 02 februari 2013, 11:52:30 AM
Fast det är ju som att påstå att förarna själva ställer trafiken och medvetet försenar turerna? Det är ju att förvränga problemen rätt ordentligt.

Och samtidigt tvingar det ju förarna att följa med över även om de inte vill. Om övertagande klausulen inte finns kan ju förare som inte vill jobba för den ny entreprnören avstå.

Dessutom finns det ju alltid en risk att den avgående entreprnören försöker omplacera personal till området som snart skall tas över av ny utförare.

När Busslink tog över Råsta hade man ju trafikstörningar då personal medvetet skadade fordon och utrustning.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Jo skrivet 02 februari 2013, 17:15:21 PM
Citat från: Stefan Isaksson skrivet 02 februari 2013, 16:04:08 PM
Om jag inte missminner mig så var inte den nya operatören tvungen att ta över personalen i de första upphandlingarna på SL.
Det påstods då - jag vet inte med hur stor rätt - att de som fick sparken i första hand var kvinnor i fertil ålder. Tydligtvis just för att de kunde tänkas bli gravida och därmed ta ut föräldraledighet.
Om det stämmer kan jag förhärda mig mot alla klagovisor från nytillträdda operatörer.
SI

Det låter ju som en mycket dum ide. Kvinnor orsakar väl annars generellt mindre skador än män. Jag tror inte föräldraledighet är ett jätteproblem för ett bussbolag där anställda relativt lätt kan roteras jämfört med tex säljare som kanske har en personlig relation till just sina kunder eller en ingenjör som kan just sina kodbitar/progam eller lösningar.

Däremot tror jag man vill undvika allt för mycket kosttidsfrånvara, speciellt såna som är bort ofta och dessutom meddelar detta sent så att det blir bökigt att ordna en ersättare.

Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Jens skrivet 02 februari 2013, 18:31:32 PM
Det finns ju ett direkt problem om den tidigare operatören kan handplocka bort attraktiv personal till andra trafikområden och tvångsförflytta dit dom man vill bli av med utan insyn från den nya operatören. Jag kan tycka att automatisk övergång bara skulle gälla personal som var anställd innan resultatet i upphandlingen meddelats i så fall.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: buskörare skrivet 02 februari 2013, 18:36:47 PM
Citat från: Jo skrivet 02 februari 2013, 17:05:48 PM
Och samtidigt tvingar det ju förarna att följa med över även om de inte vill. Om övertagande klausulen inte finns kan ju förare som inte vill jobba för den ny entreprnören avstå.

Dessutom finns det ju alltid en risk att den avgående entreprnören försöker omplacera personal till området som snart skall tas över av ny utförare.

När Busslink tog över Råsta hade man ju trafikstörningar då personal medvetet skadade fordon och utrustning.

Nä, så är det inte. Inga tvingas gå över, man kan avstå om man vill. Flera hos oss (norrort) valde att avstå och en del begärde förflyttning till annan Keolis-depå innan övertagandet.
Råsta är ju ett garage för sig och inget man bör använda som norm bland övertagande personal. Norrort är ju i dagsläget större (men utslaget på fler satellitgarage) och vi förstör inga bussar.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: buskörare skrivet 02 februari 2013, 18:38:22 PM
Citat från: Jens skrivet 02 februari 2013, 18:31:32 PM
Det finns ju ett direkt problem om den tidigare operatören kan handplocka bort attraktiv personal till andra trafikområden och tvångsförflytta dit dom man vill bli av med utan insyn från den nya operatören. Jag kan tycka att automatisk övergång bara skulle gälla personal som var anställd innan resultatet i upphandlingen meddelats i så fall.

I så fall hade jag inte fått gå med över. Jag bytte till norrort i somras. Varför skulle inte jag fått gå med över anser du? 13 år hos Keolis på 2 andra garge utöver norrort har jag.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Omnilasse skrivet 03 februari 2013, 09:54:42 AM
Citat från: Jens skrivet 02 februari 2013, 18:31:32 PM
Det finns ju ett direkt problem om den tidigare operatören kan handplocka bort attraktiv personal till andra trafikområden och tvångsförflytta dit dom man vill bli av med utan insyn från den nya operatören. Jag kan tycka att automatisk övergång bara skulle gälla personal som var anställd innan resultatet i upphandlingen meddelats i så fall.
Men allvarligt talat, är det så vanligt att bolagen håller på så? En tvångsförflyttning lär ju inte heller bara gå att göra rakt av utan MBL etc. Krävs väl nästan arbetsbrist också då man väl arbetsrättsligt tillhör en specifik driftsenhet.

Det finns också en överdriven rädsla för att faktiskt säga upp förare som missköter sig. Jag förstår att mindre företag undviker det. Men gör man det bara formellt riktigt med att låta det föregås av skrifliga varningar, så är det faktiskt inte så speciellt svårt. Att en förare inte kan passa tiderna har väl exempelvis ansetts vara ett tillräckligt skäl för uppsägning. 
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Jo skrivet 03 februari 2013, 10:14:26 AM
Citat från: buskörare skrivet 02 februari 2013, 18:36:47 PM
Nä, så är det inte. Inga tvingas gå över, man kan avstå om man vill. Flera hos oss (norrort) valde att avstå och en del begärde förflyttning till annan Keolis-depå innan övertagandet.
Råsta är ju ett garage för sig och inget man bör använda som norm bland övertagande personal. Norrort är ju i dagsläget större (men utslaget på fler satellitgarage) och vi förstör inga bussar.

Fast eftersom det finns en rätt att gå över antar jag att arbetsförmedlingen är på hugget i fall det kommer in en sådan förare utan jobb och anmäler sig som arbetssökande.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: MrH skrivet 04 februari 2013, 18:01:54 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2013, 13:34:05 PM
Överflyttning av alla förare sker ju redan i all SL:s busstrafik. Och har så varit i många år.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 februari 2013, 14:13:15 PM
Ja, men varför är det inte norm i hela landet ?  ???
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2013, 15:53:08 PM
Kanske för att arbetsgivarna själv vill välja de förare som gör ett bra jobb, utan att tvingas ta över en massa för dem helt okända förare varav en del av dem kanske är direkt olämpliga?

Så skulle jag vilja se det i alla fall! Möjligt att det finns praktiska skäl i de största områdena till att alla "ska" gå över, men ärligt talat. Om jag ägde ett bussbolag och vann ett anbud, då vill jag väl inte anställa en massa "kreti och pleti" utan själv rekrytera de (för bolaget) bästa förarna. Det finns ingen som helst garanti för att de som jobbat längst är de bästa.

Jag har en story från verkligheten. Förare från den avgående operatören var ute och beklagade sig i media och hade stöd av facket i sin syn på hur hemskt det var att hen inte fått tjänst trots såååå många och långa år som förare i området. Det var tre (3!) operatörer som tagit över trafiken och ingen av dem hade anställt hen. Då kan man ju lätt börja undra om det kanske inte var operatörernas fel utan att hen kanske inte ansågs lämpad, åtminstone inte före dem man i första ledet valt.

Ibland kan det ju vara så att man vill åstadkomma en förändring, göra en nystart inte bara med nya fordon utan överhuvudtaget. Då är det bra att blanda nytt friskt blod med gamla (bra) erfarna rävar. Vad blir det för förändring om allt bara rullar på som förut? (Jag tänker på attityder, jargong, företagskulturer osv osv)

Det är för övrigt inte bara i bussbranschen som det skulle behövas lite rensning mellan varven. Det är bara nyttigt.

/MrH




Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2013, 18:24:02 PM
Många åkare har ju sinsemellan avvikande upplägg, inte så ofta i Sthlms området men ute i landet.

En förare som kanske i 20 år enbart kört linjetrafik i tätorten kan hos den nye åkaren få köra både i tätorten, på landsbygden, skol o beställningstrafik vilket innebär att man som arbetsgivare då söker en förare med en helt annan profil, en profil som alla kanske då inte uppfyller.

Jag har goda exempel från verkligheten.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: 1896 skrivet 05 februari 2013, 16:04:30 PM
Men kära söta, varför i hela fridens namn ska arbetsgivare ha rätt att göra skillnad på folk för ? Den rätten har ju ingen annan i dessa tider, och vi ska väl eftersträva trygga jobb ?
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 16:15:06 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 februari 2013, 16:04:30 PM
Men kära söta, varför i hela fridens namn ska arbetsgivare ha rätt att göra skillnad på folk för ? Den rätten har ju ingen annan i dessa tider, och vi ska väl eftersträva trygga jobb ?

Vi eftersträvar ju också en god och säker trafik, ett gott bemötande etc.

I de flesta yrken får man söka jobb på nytt om arbetsgivaren försvinner på annat sätt än genom uppköp.
Som arbetsgivarens representant vill jag inte ha personalen tilldelad utan att ha något alls att säga till om, i bussbranschen finns det som i många andra liknande branscher anställda som gått runt hos många åkare, jag vill inte ha tillbaka någon som jag sagt upp något/några år tidigare.
Sedan så lägger man väldigt mycket vikt vid just detta med att söka nytt jobb, normalt är detta inga problem för den normala föraren, har man däremot lik i garderoben som tidigare uppsägningar, misskötsel etc så är det ju självklart att den nye inte anställer en.
Varför man ska hålla dem som misskött sig om ryggen kan man ju undra, det är ju inte nån försovning vi pratar om i de flesta fall utan tyvärr grov misskötsel som stöld, begrägeri, grov vårdslöshet etc och varför ska man tvingas att återanställa en sådan person?
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: 1896 skrivet 05 februari 2013, 16:19:44 PM
Jag pratar inte om extremfall, men om vi gör det, så har väl alla rätt till en andra chans ?
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 16:32:27 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 februari 2013, 16:19:44 PM
Jag pratar inte om extremfall, men om vi gör det, så har väl alla rätt till en andra chans ?

Det finns inga undantag, antingen tar man över alla eller så får alla som är intresserade söka.

Bussbranschen är en bransch där det sällan tas referenser och därför kan även olämpliga förare gå runt hos de större åkarna till man har avverkat alla möjligheter, det är vanligt förekommande tyvärr, inte i glesbygden men i våra storstadsregioner.

En gång är ingen gång men två gånger är inte bra.

Att söka jobben innebär en utgallring som ofta är till fördel för kunder, kollegor och arbetsgivare, jag vill nog påstå att det är ytterst sällsynt att man missbrukar detta, provkörning kan väl vara bra om man inte känner personen ifråga, provanställning är ju upp till varje arbetsgivare hur man vill göra, vi har t.ex anställt dem jag ville ha direkt från dag 1.

Ofta finns det ju en förarbrist som även den motverkar att man missbrukar möjligheten att gallra för mycket
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2013, 21:46:37 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 februari 2013, 16:04:30 PM
Men kära söta, varför i hela fridens namn ska arbetsgivare ha rätt att göra skillnad på folk för ? Den rätten har ju ingen annan i dessa tider, och vi ska väl eftersträva trygga jobb ?

Jag förstår inte vad du menar. Självklart vill arbetsgivarna ha pålitliga, serviceinriktade och mer eller mindre självgående anställda, i alla fall i bussbranschen. Hur skulle du själv göra om du arbetade som personalrekryterare på en mindre eller medelstor firma vars kunder är vana med hög kvalitet? Skulle du bara anställa vilka som helst, utan närmare koll?
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 21:50:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2013, 21:46:37 PM
Jag förstår inte vad du menar. Självklart vill arbetsgivarna ha pålitliga, serviceinriktade och mer eller mindre självgående anställda, i alla fall i bussbranschen. Hur skulle du själv göra om du arbetade som personalrekryterare på en mindre eller medelstor firma vars kunder är vana med hög kvalitet? Skulle du bara anställa vilka som helst, utan närmare koll?

Tyvärr råder det idag en stor brist på sådana personer som är rekryteringsbara, en stor del av de mängder som utbildas hamnar i stora organisationer där tillgång till arbetsledare 24/7 är en förutsättning och där egna initiativ inte förekommer.
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Ersa skrivet 07 februari 2013, 13:46:04 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 21:50:04 PM
Tyvärr råder det idag en stor brist på sådana personer som är rekryteringsbara, en stor del av de mängder som utbildas hamnar i stora organisationer där tillgång till arbetsledare 24/7 är en förutsättning och där egna initiativ inte förekommer.

Jo, jag förstår precis. Men jag är ändå nyfiken på hur de som framför den mest högljudda kritiken själva skulle lösa problemen om de arbetade som personalansvariga (HR) på medelstora och större företag utanför Stockholms län. Skulle de själva erbjuda alla gamla bussförare arbete utan tvekan?
Titel: SV: "Bussförare ska ingå i upphandling"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2013, 14:10:21 PM
I de medelstora och små orterna har man ofta jättebra koll på vilka förare man vill ha med i organisationen, sedan kan ju två åkare göra helt motsatta bedömningar som kan ligga på det personliga planet mer än på kompetens.

Det blir ju ofta även så att det inte alltid är dem som drabbas av operatörsbytet som söker jobben hos den "nya" utan det kan likaväl vara dem som har sina jobb kvar som vill byta arbetsgivare.

Stockholm är ganska speciellt med ett avvikande mönster i det fallet.

Jag vill ju inte ha anställda som måste ringa varje gång något inte helt följer den dagliga rutinen, självklart vill jag ha info men den kan jag få vid tillfälle, egna initiavtiv är ett måste och vem vet bäst än personen på platsen?
Att skicka ut en bas för att kolla om det verkligen är halt eller för att kolla om det behövs en extrabuss kan man inte göra, om bussen efter ett fel kan köras till verkstan eller om det behövs bärgare behöver inte någon annan än föraren och verkstan blanda sig i.
Sedan att man själv kör regelbundet både linjer och fordon innebär en helt annan kännedom om verkligheten bakom Hastusskärmen och hur fordonen fungerar i trafik.
Mycket sådant här får man aldrig ta ansvar för i typ SL området, egna initiativ för att få trafiken att flyta brukar vara impopulärt både hos ledning och arbetstagarorganisation