Hur många av dessa var i stadsbussutförande ? ???
Hej !
SJ hade inga CR 76:or !
SJ CR 110M: 1008, 1009, 1012, 1410-1413, 1416, 1417 !
Mvh Peter Ö
Bara 9 st ? Hur var dessa stationerade ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 november 2011, 19:43:14 PM
Bara 9 st ? Hur var dessa stationerade ? ???
Ingen som vet ? ???
De var stationerade i Växjö, sedan nya utom en som kom beg. från Söderhamn. Vill minnas att det var 1416.
Desutom var väl 1414 också en CR110:a.
/CJB
Hej !
Det var 1411 som gick i Söderhamn och blev senare flyttad till Växjö !
Mvh Peter Ö
1414 var en CR110L med dörrst 2+2+0 enl SBH, men 1415 var en CR110M med dörrst 2+2+0 enl SBH. Vilket är rätt ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 november 2011, 18:58:09 PM
1414 var en CR110L med dörrst 2+2+0 enl SBH, men 1415 var en CR110M med dörrst 2+2+0 enl SBH. Vilket är rätt ?
Hej.
1414 var en CR 110 M, dvs chassiuppgiften i SBH är fel, 1415 är helt rätt, CR 110 M.
//M
Citat från: Mattias skrivet 30 november 2011, 23:26:42 PM
Hej.
1414 var en CR 110 M, dvs chassiuppgiften i SBH är fel, 1415 är helt rätt, CR 110 M.
//M
Stämmer Chassi nr då ? Var dessa också stationerade i Växjö ?
>>Stämmer Chassi nr då ? Var dessa också stationerade i Växjö ?
Jo, Växjö Stadstrafik hela livet
/CJB
Har följande uppgifter om 1410-1417 ,8 st som var CR110M.
1410 levererades till Falkenberg,Halmstad busslinjegrupp. Vill minnas denna gått i Gislaved också en tid samt möjligen i Östergötland och sist Helsingborg.
1411 har ingen anteckning om Söderhamn utan har anteckning om att 1411-1415 placerats i Växjö stadstrafik,Växjö busslinjegrupp.Det var några bussar i 4000-serien,omb Volvo B655 som ersattes.
1417 tror jag var placerad i Söderhamn ursp,Gävle busslinjegrupp. Då det kom nya bussar (1627) så omplacerades 1417 till Växjö.
1613-1630 var CR111M.1626 var placerad i Falkenberg med viss tjänstgöring något år i Gislaved.
Varför hade man tätortsvagnar i Gislaved? Fanns det lokaltrafik där?
Tre st av SJ:s CR110M var placerade i Hälsingland som nya:
1411 Söderhamn, reg nr X950
1416 Hudiksvall, reg nr X582
1417 Hudiksvall, reg nr X572
1411 flyttades bevisligen till Växjö
1416 flyttades till Skövde(senare till Växjö?)
1417 fanns senare i Söderhamn(kan någon verifiera flytt till Växjö?)
Citat från: Silo skrivet 02 december 2011, 14:46:11 PM
Varför hade man tätortsvagnar i Gislaved? Fanns det lokaltrafik där?
Skulle gissa på att den gick mellan Gislaved och Anderstorp. Två ganska stora orter på cirka en halvmils avstånd från varann.
Citat från: Silo skrivet 02 december 2011, 14:46:11 PM
Varför hade man tätortsvagnar i Gislaved? Fanns det lokaltrafik där?
Ja, under några år fanns det en lokallinje i Gislaved och jag vill minnas att den fanns kvar den allra första tiden efter att JLT hade tagit över ansvaret för kollektivtrafiken i Jönköpings län.
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 december 2011, 15:55:42 PM
Tre st av SJ:s CR110M var placerade i Hälsingland som nya:
1411 Söderhamn, reg nr X950
1416 Hudiksvall, reg nr X582
1417 Hudiksvall, reg nr X572
1411 flyttades bevisligen till Växjö
1416 flyttades till Skövde(senare till Växjö?)
1417 fanns senare i Söderhamn(kan någon verifiera flytt till Växjö?)
Jag har ingen anteckning om att Sundsvall någon gång haft hand om 1416&1417. Skulle detta innebära att det handlade om omplacering då Hudiksvalls busslinjegrupp försvann (Hudiksvall var en egen blg som tillfördes Gävle men 1 juli 76 flyttades Hkl till Sundsvall).(Stämmer väl?)
Kanske Kent T kan berätta mera om tätortstrafik i Gislaved-Anderstorp.
En bild på SJ 1417 avställd i Söderhamn 16/6 1988:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SJ_1417_ABX352_Shm_880616.jpg?t=1322858645)
Gaggig är man så det förslår ibland... ;)
För bara ett par veckor sedan läste jag en bok om järnvägen i Gislaved. Där står det om lokallinjen mellan Gislaved och Anderstorp, som också fungerade som tätortslinje i de båda orterna. Den hade linjenummer 243 hos JLT och lades ned 1990 p.g.a. för litet antal resande...
Förvisso fanns det en lokal linje av "tätortskaraktär" mellan Gislaved och Anderstorp under flera år, men under den första hälften av 80-talet fanns det också en ren tätortstrafik i Gislaved. Den startade, såvitt jag kan få fram, 1979 på initiativ av Gislaveds kommun som upphandlade trafiken av SJ buss. En inte allt för vågad gissning är att det var frågan om att se till att ha en sådan trafik innan länstrafikbolaget bildades. Det lär även ha förekommit att bussbolagen försökte, och ibland lyckades, övertyga kommunerna att starta trafik för att ha ett bra utgångsläge inför länbolagsbildandet. Om detta var fallet för denna trafik i Gislaved har jag ingen aning om.
I Gislaved gick trafiken uppenbarligen vintertid. Och frågan är om inte denna tidtabell är från den sista vintern:
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Tdt/Giv3.jpg)
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Tdt/Giv2.jpg)
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Tdt/Giv1.jpg)
Vad var det för reg nr på 1412 och 1414 ? SBH:s stämmer inte, "FOY659" är en Ford LB från -64, tagen i trafik -64, och "DRY332" är en Volvo B58 60 Wiima -71, tagen i trafik -71, bägge är avställda. ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 december 2011, 11:10:57 AM
Vad var det för reg nr på 1412 och 1414 ? SBH:s stämmer inte, "FOY659" är en Ford LB från -64, tagen i trafik -64, och "DRY332" är en Volvo B58 60 Wiima -71, tagen i trafik -71, bägge är avställda. ???
F
PY resp 3
22