Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM

Titel: Planering av tomkörningar
Skrivet av: 1896 skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM

Den här tråden har knoppats av från "Studiedag = Älvsbytjänst" då den inte hade något med den trådens innehåll att göra utan kom att handla om trafiktekniska frågor kring tomkörningar istället.

Ursprungstråden återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48274.0



I övrigt påpekar vi att på Bussnack så håller vi ett vårdat språk så vv. och undvik förklenande omdömen och liknande uttryck.





Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: MartinMartin skrivet 28 september 2011, 12:46:20 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.

Och resor! Måste ju gå att få bort, kostar ju pengar det också !
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 28 september 2011, 15:01:35 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.

Det tror jag inte serru... För att minska tomningen krävs det turer i motrusningen som man kan nyttja, finns inte sådana så blir det tomtur.
Om det är några trafikområden som är optimerade vad gäller fordon sä är det inom SL området.

Kan du effektivisera upplägget och minska antalet tomturer utan att för den skull få ståtider på oönskade platser tror jag att Ted anställer dig på stuts.
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Karsten skrivet 28 september 2011, 15:39:24 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.

Tack för den passningen!

Brukar du alltid försvara din egen brist på kunskap inom specifika områden genom att idiotförklara dem som faktiskt är insatta i frågan?
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 28 september 2011, 17:45:16 PM
Citat från: Karsten skrivet 28 september 2011, 15:39:24 PM
Tack för den passningen!

Brukar du alltid försvara din egen brist på kunskap inom specifika områden genom att idiotförklara dem som faktiskt är insatta i frågan?

En inte helt ovanlig synpunkt när man saknar en helhetsbild, det finns alltid en orsak till varför man tommar eller varför man inte gör det i varje specifika fall, i de fall som visas i början av tråden så finns det inga turer i motsatt riktning att koppla med och då finns inga alternativ.

I andra fall så tommar man för att inte få onödigt lång ståtid på vissa platser och kunna utnyttja fordonet bättre och kanske få paus för föraren på godkänd pausplats istf mitt ute i ingenstans.

Inom SL området kan det nästan bli för väloptimerat istället.
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 28 september 2011, 20:19:34 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.
Visst kan man planera bort fler tomturer om det är det som är målet. Men resultatet blir nog att det både krävs fler fordon i trafik och fler förare. Det kan tyckas att det är många tomkörningar i det omlopp som presenterats ovan - men ser man på hur linjenätet ser ut etc, så ser man att det knappt går att göra det effektivare. Utan att innan veta hur just detta omlopp såg ut - är det ungefär den koppling av linjer jag själv skulle ha gjort om jag skulle ha som syfte att skapa ett effektivt morgonomlopp.

Ett problem för trafikplanering i ett område som Nacka/Värmdö där linjerna i regel är relativt långa, är ju att det ska fungera med de rätt hårda krav som finns på när förarare ska ha paus och rast. Ofta försöker ju också de som planerar trafiken se till att raster hamnar ungefär efter 4-timmar. Allt detta gör att det blir rätt konstiga lösningar med tomkörningar etc för att få en effektiv trafik. Detta ingen kritik mot krav på rast/paus (givetvis är förarna värda och har behov av det utfrån alla de skäl som kan hänföras), men det skapar onekligen en del som det kan synas "onödiga" tomkörningar... 
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: JDS skrivet 28 september 2011, 23:59:53 PM
Beträffande just Nacka/Värmdö tycker jag mig dock sedan tidtabells- och operatörsskiftet ha märkt en högst avsevärd minskning av antalet bussar som passerar Danviksbron tomma och skyltade "Ej i trafik". Tidigare var det inte helt ovanligt att det till och med i rusningsriktningen gick flera tomturer i rad ibland!
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 08:28:15 AM
Citat från: JDS skrivet 28 september 2011, 23:59:53 PM
Beträffande just Nacka/Värmdö tycker jag mig dock sedan tidtabells- och operatörsskiftet ha märkt en högst avsevärd minskning av antalet bussar som passerar Danviksbron tomma och skyltade "Ej i trafik". Tidigare var det inte helt ovanligt att det till och med i rusningsriktningen gick flera tomturer i rad ibland!

Detta beror ju på vad planeraren vill åstadkomma och vad han/operatören prioriterar

En operatör prioriterar att minimera tomkörningen medans den andra operatören prioriterar att minimera ståtider och maximera fordonsutnyttjandet.

Ingen av dessa vägar behöver vara rätt eller fel.
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: JDS skrivet 29 september 2011, 11:22:09 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 08:28:15 AM
Detta beror ju på vad planeraren vill åstadkomma och vad han/operatören prioriterar

En operatör prioriterar att minimera tomkörningen medans den andra operatören prioriterar att minimera ståtider och maximera fordonsutnyttjandet.

Ingen av dessa vägar behöver vara rätt eller fel.

Det förstår jag nog i och för sig, men ståtid och fordonsutnyttjande tycker jag samtidigt verkar vara ganska gummiartade variabler. Vi kan ju tänka oss en buss som (gud förbjude) är ute och kör i onödan, det minskar ju ståtiden och ökar fordonsutnyttjandet, men den är fortfarande onödig (och förbrukar om inte annat en del bränsle under tiden).
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 11:25:23 AM
Citat från: JDS skrivet 29 september 2011, 11:22:09 AM
Det förstår jag nog i och för sig, men ståtid och fordonsutnyttjande tycker jag samtidigt verkar vara ganska gummiartade variabler. Vi kan ju tänka oss en buss som (gud förbjude) är ute och kör i onödan, det minskar ju ståtiden och ökar fordonsutnyttjandet, men den är fortfarande onödig (och förbrukar om inte annat en del bränsle under tiden).

Å andra sidan kanske du sparar in ett eller flera fysiska fordon med den tomkörningen vilket i slutänden blir en betydligt större besparing i kronor räknat för skattebetalarna.

Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: JDS skrivet 29 september 2011, 11:45:13 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 11:25:23 AM
Å andra sidan kanske du sparar in ett eller flera fysiska fordon med den tomkörningen vilket i slutänden blir en betydligt större besparing i kronor räknat för skattebetalarna.

Ja, men det borde väl fortfarande finnas variabler som uttrycker det bättre än ståtid och fordonsutnyttjande, framförallt ståtid som är en "bakvänd" variabel som inte säger någonting om vad fordonet gör när det inte står stilla. Det är lite som att bedöma hur mycket pengar någon är skyldig sitt ressällskap genom att mäta hur mycket pengar han har kvar, det finns visserligen ett visst samband men det är svagt!
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 11:58:36 AM
Citat från: JDS skrivet 29 september 2011, 11:45:13 AM
Ja, men det borde väl fortfarande finnas variabler som uttrycker det bättre än ståtid och fordonsutnyttjande, framförallt ståtid som är en "bakvänd" variabel som inte säger någonting om vad fordonet gör när det inte står stilla. Det är lite som att bedöma hur mycket pengar någon är skyldig sitt ressällskap genom att mäta hur mycket pengar han har kvar, det finns visserligen ett visst samband men det är svagt!

Om det var en trafikplanerare jag skulle förklara för och inte en bussförare eller kanske en medlem av den allvetande allmänheten vore det en annan sak.
Här gäller det att uttrycka sig så att alla begriper.

Visst finns det variabler och straff för både tomning och ståtid men det blir lite överkurs här.

I den urspr tråden hade vi helt nödvändiga tomningar, typ från City där det inte finns något att koppla till i motrusningen och då är ju Nacka strand eller Kvarnholmen de närmaste platserna att tomma till för att få en tur åter in mot Slussen/City

Att låta bussarna stå outnyttjade under peak tid kostar snabbt många dimensionerande bussar
Titel: SV: Planering av tomkörnningar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 september 2011, 16:33:10 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 11:58:36 AM
Om det var en trafikplanerare jag skulle förklara för och inte en bussförare eller kanske en medlem av den allvetande allmänheten vore det en annan sak.
Här gäller det att uttrycka sig så att alla begriper.

Visst finns det variabler och straff för både tomning och ståtid men det blir lite överkurs här.

I den urspr tråden hade vi helt nödvändiga tomningar, typ från City där det inte finns något att koppla till i motrusningen och då är ju Nacka strand eller Kvarnholmen de närmaste platserna att tomma till för att få en tur åter in mot Slussen/City

Att låta bussarna stå outnyttjade under peak tid kostar snabbt många dimensionerande bussar
Fast här var det ju till och med så lyckat att man kunde koppla 435C till 443C som går från Klarabergsviadukten i högtrafik och alltså slapp tomkörning från city i dimensionerande tid. Det är ju också något som är väsentligt:  I Nacka/värmdö kan man ju ha rätt många tomkörningar i felriktning i eftermiddagsrusningen, eftersom eftermiddagstrafiken behöver ett betydande antal färre fordon. Så länge det inte blir dimensionerande så är det ju o.k. Detta var väl också iaf delvis en anpassning i elfte timmen, eftersom man ville undvika förarbyte vid Slussen då det lätt blir rörigt...I just N/V styr även detta lite vad som är praktiskt med den stora platsbristen vid Slussen som något man får ta med i planeringen. Men i dimensionerande tid i morgonrusningen kan man nog vara lugn över att Keolis använder alla fordon som behövs på bästa sätt, såsom det beskrivna omloppet ovan.

Kort sagt kan ju "utmaningen" sägas bestå i att inte behöva tomköra några turer från Slussen ut till de bortre delarna av Värmdö i maxtimmen. Det klarar man ju galant i exemplet ovan. 

Sedan är ju det där som Bussföraren antyder, parametrar som är inlagda i Hastus. Sådant justeras ju sedan för att det ska passa med dimensionerande fordon och andra krav. Exempelvis hur många minuters ståtid som skall accepteras, och under vilka förutsättningar tomköringar är o.k. etc. Och det är väl så klart en sanning: sätter man ingen gräns för tomkörningar och inte justerar omloppen efteråt, ja då kan det förstås bli betydligt fler omlopp än vad som behövs. En mix brukar ju onekligen ge bästa resultatet.     
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Micke.L skrivet 29 september 2011, 18:00:22 PM
http://www.facebook.com/group.php?gid=313076463227&v=wall
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2011, 18:42:30 PM
Citat från: Micke.L skrivet 29 september 2011, 18:00:22 PM
http://www.facebook.com/group.php?gid=313076463227&v=wall

Uhm... Vilken underlig sida. Verkar inte direkt seriöst?
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:48:13 PM
Om vi antar att tidtabellen är förutbestämd och inte går att ändra på är det knappast mer tomkörningar än nödvändigt. Däremot är det ofta så att man kan få ett mycket bättre trafikutbud om man lät tomkörningarna gå i trafik istället. Något sådant fall finns inte i detta reportage, men man skulle åtminstone kunna låta 463:an gå hela vägen till Kolvik där det finns fler linjer att byta till. Ibland förekommer rentav ståplatser från Nacka/Värmdö till Slussen i eftermiddagsrusningen vilket naturligtvis är onödigt med tanke på alla tomkörningar. Man skulle också kunna använda tomkörningarna till att köra direktbussar till/från Värmdölandet även i motrusningen.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 20:53:14 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:48:13 PM
Om vi antar att tidtabellen är förutbestämd och inte går att ändra på är det knappast mer tomkörningar än nödvändigt. Däremot är det ofta så att man kan få ett mycket bättre trafikutbud om man lät tomkörningarna gå i trafik istället. Något sådant fall finns inte i detta reportage, men man skulle åtminstone kunna låta 463:an gå hela vägen till Kolvik där det finns fler linjer att byta till. Ibland förekommer rentav ståplatser från Nacka/Värmdö till Slussen i eftermiddagsrusningen vilket naturligtvis är onödigt med tanke på alla tomkörningar. Man skulle också kunna använda tomkörningarna till att köra direktbussar till/från Värmdölandet även i motrusningen.

Både ja o nej

I peaktid finns det ingen möjlighet att köra tomturerna i trafik med bibehållet antal dimensionerande fordon, detta har med tidsaspekten att göra.

Hemmesta-Slussen i motrusningen får du lägga på drygt 10 min, bara den extra rundkörningen i Slussen tar typ 3-4 min

Däremot kan man göra det under övrig tid och sådana lösningar har t.ex Nobina gjort på 401:an
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:57:12 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 20:53:14 PM
Både ja o nej

I peaktid finns det ingen möjlighet att köra tomturerna i trafik med bibehållet antal dimensionerande fordon, detta har med tidsaspekten att göra.

Däremot kan man göra det under övrig tid och sådana lösningar har t.ex Nobina gjort på 401:an
Ibland kan det säkert vara möjligt att köra tomturerna i trafik även under rusningen, men till priset av något kortare vändtid. I andra fall kanske det behövs något enstaka omlopp ytterligare, men i så fall lär antagligen nyttan överstiga kostnaden.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 21:02:00 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:57:12 PM
Ibland kan det säkert vara möjligt att köra tomturerna i trafik även under rusningen, men till priset av något kortare vändtid. I andra fall kanske det behövs något enstaka omlopp ytterligare, men i så fall lär antagligen nyttan överstiga kostnaden.

I rusningen finns det inte mer tid än som går åt, i ett område som N-V så har du 3-5 omlopp ytterligare om man ska ha en sådan lösning något som SL givetvis aldrig skulle köpa
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 21:05:47 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 21:02:00 PM
I rusningen finns det inte mer tid än som går åt, i ett område som N-V så har du 3-5 omlopp ytterligare om man ska ha en sådan lösning något som SL givetvis aldrig skulle köpa
Måste SL betala lika mycket för trafik i motrusningen som för trafik i medrusningen? I så fall är det systemet som det är fel på.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2011, 21:18:06 PM
I Norrtälje kommun har SL och operatörerna lyckats att minimera antalet på åtminstone en sträcka: Norrtälje - Rimbo.
När man behöll röda 647 på samma sträcka som blå 677 går på slipper man utföra tomkörningar, annat än i "motrusningen" i lågtrafik när 1-2 röda bussar tomkörs vid samma tid som det ändå körs en blå 677 i samma riktning.

Däremot kan man ju avskaffa de tomkörningar vid de tillfällen där en buss körs ut på linje till "längstutpålinjen" ute i skogen, och sedan ändå direkt ska tomköras längs exakt samma linjesträckning tillbaka till byn där både busstationen och depån finns. Några sådana finns tyvärr ännu kvar i Roslagen (bl.a på 646, 648, 649 och 659, samt i viss mån på 644 och 625), men det sägs att SL inte vill betala milersättning för ena riktningen. Det lär operatören få betala ut egen ficka.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 22:07:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 21:18:06 PM
I Norrtälje kommun har SL och operatörerna lyckats att minimera antalet på åtminstone en sträcka: Norrtälje - Rimbo.
När man behöll röda 647 på samma sträcka som blå 677 går på slipper man utföra tomkörningar, annat än i "motrusningen" i lågtrafik när 1-2 röda bussar tomkörs vid samma tid som det ändå körs en blå 677 i samma riktning.

Däremot kan man ju avskaffa de tomkörningar vid de tillfällen där en buss körs ut på linje till "längstutpålinjen" ute i skogen, och sedan ändå direkt ska tomköras längs exakt samma linjesträckning tillbaka till byn där både busstationen och depån finns. Några sådana finns tyvärr ännu kvar i Roslagen (bl.a på 646, 648, 649 och 659, samt i viss mån på 644 och 625), men det sägs att SL inte vill betala milersättning för ena riktningen. Det lär operatören få betala ut egen ficka.

Givetvis betalar inte SL direkt för körningar som inte är tidtabellslagda, däremot naturligtvis indirekt eftersom operatören räknat med kostnaden i anbudet
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 22:10:45 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 21:05:47 PM
Måste SL betala lika mycket för trafik i motrusningen som för trafik i medrusningen? I så fall är det systemet som det är fel på.

??

En dimensionerande buss kostar ju lika mycket oavsett hur den används och en tidtabellskm likaså.
Bussförsäljaren har inte olika priser när man köper fysiska bussar.....

Skulle operatören bjuda på den kostnaden av ren välvilja menar du?
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 september 2011, 22:37:47 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:57:12 PM
Ibland kan det säkert vara möjligt att köra tomturerna i trafik även under rusningen, men till priset av något kortare vändtid. I andra fall kanske det behövs något enstaka omlopp ytterligare, men i så fall lär antagligen nyttan överstiga kostnaden.
Problemet är väl att även om man kan se att det fungerar i nuvarande tidtabell, är risken ändå rätt stor att det vid nästa tidtabellsskifte kräver ett omlopp till (eller bara vid en annan omloppslösning i vissa fall). Man kan givetvis köra en sådan strategi att köra alla tomturer som är möjliga i trafik - men turtätheten blir ju då rätt slumpmässig efter vad man väljer för omloppslösningar. Bara om turen tar en minut längre tid kan man ju också missa 2,5-timmesregeln för paus etc, vilket någonstans innebär ett omlopp till (eller en till tjänst) Så jag tror inte den idén är så bra i längden.

Däremot kan jag nog hålla med om att i vissa fall skulle det vara befogat av SL att köpa in mer trafik i motriktning. Men inte för att lösa "tomkörningsproblemet", utan för att man anser att det behövs. Ur en samhällsekonomisk synvinkel behöver ju inte alla bussar vara fulla för att det ska vara motiverat att köra turen...Dessutom skapar ju ofta ökad turtäthet, ökat resande totalt sätt.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: JDS skrivet 30 september 2011, 00:24:19 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 22:10:45 PM
??

En dimensionerande buss kostar ju lika mycket oavsett hur den används och en tidtabellskm likaså.
Bussförsäljaren har inte olika priser när man köper fysiska bussar.....

Skulle operatören bjuda på den kostnaden av ren välvilja menar du?

Jag antar att Adrian menar att priset borde vara lägre på trafik som potentiellt sett följer med "på köpet". Exempel: Om jag beställer en tur till Farsta strand med tunnelbanan men inte tillbaka, så måste operatören hur som helst köra tillbaka tåget ändå. Då borde jag kunna få den turen till ett lägre pris än turen dit (som är den jag först och främst vill ha).
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 30 september 2011, 01:32:59 AM
Citat från: JDS skrivet 30 september 2011, 00:24:19 AM
Jag antar att Adrian menar att priset borde vara lägre på trafik som potentiellt sett följer med "på köpet". Exempel: Om jag beställer en tur till Farsta strand med tunnelbanan men inte tillbaka, så måste operatören hur som helst köra tillbaka tåget ändå. Då borde jag kunna få den turen till ett lägre pris än turen dit (som är den jag först och främst vill ha).

Som andra har förklarat så är tomkörningarna delvis beroende av då gällande vagnplan, en synnerligen föränderlig plan.
Den tomkörning som finns idag finns kanske inte kvar nästa månad, tåget är ju bundet till rälsen, det måste ändå fortsätta till Skärmarbrink eller Gullmarsplan men en buss kan i 95% av fallen hamna på ett flertal ställen.

För att sälja in till SL att man ska betala en tomtur och göra tidtabellstur av den krävs att det verkligen finns ett behov utöver befintlig trafikbeställning, precis som det gjordes på 401:an, men det förhållandet finns inte för de flesta linjer på landsbygden/förorten.

Att t.ex köra en 461:a 1622 resp 1807 från Evlinge lär vara svårt att sälja in till SL för att få tomturerna betalda :-) detsamma gäller de turer som i motrusningen tommar ut till Eknäs på morgonen för att gå 430X bara för att ta ett par exempel där det t.om skulle kunna vara möjligt att tidtabellslägga tomningarna utan extra resurser, när man börjar blanda in Hemmesta-Gustavsberg-Orminge-Slussen och City då räcker inte tillgänglig tid till liknande övningar.

Tar du Orminge-Slussen så kan en tomtur avgå direkt från avstigningen i Orminge medans en tur som ska gå i trafik oftast måste vända runt för att komma till avg hpl (+3 min), lägg sedan på skillnaden på sträckan in till Slussen (+4 min) och den extra vändtiden i Slussen jmf med att kunna köra direkt till avgångsröret (+3 min) då hamnar vi på 10 min villket nog är för lågt räknat, 10 min i peaktid på ett antal omlopp kostar bussar och tjänster och därmed pengar som kan användas på ett bättre sätt.

Men som operatör (eller dennes ställföreträdare) skulle jag bli jätteglad om landstinget ville förbättra mitt resultat genom att betala tomningarna :-)
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: rengmark skrivet 30 september 2011, 12:02:39 PM
Jag tycker Mälaröarna är ett bra exempel.

Linjerna 317 och 318 lämnar i allmänhet över till 176 vid Solbacka ute på Färingsö mot centrum. Men på eftermiddagarna när 176:an fastnar i köerna ut mot öarna blir det ofta stora förseningar, med följd att man kan bli stående i Solbacka i 15-20 minuter utan att kunna komma vidare. Den avlämnande bussen tomkör väl sedan till Ekerö centrum eller Brommaplan? Det vet ni andra bättre. Men min tanke är att få medfölja bussen på samma premisser som när den kör tom så att man kan komma till åtminstone Ekerö centrum för att få fler alternativ mot Brommaplan.

Annars önskar jag att bussen var både röd- och blåmålad. Då kunde vissa 176:or fortsätta som 317 eller 318 efter Solbacka och det skulle bli som förr.

Ett annat exempel är 309 från Sandudden. Vid Ekebyhov var det överlämning till 177. Men de två mammor med barnvagnar som just klivit av fick inte plats på 177:an så det blev att vänta 20 minuter på nästa buss. Tänk om 309:an kunde låta sina passagerare få medfölja direkt till Brommaplan i stället för att bara tomköra som den gjorde i detta fall.

På ULs linje från Bålsta till Kista lät man tidigare folk få åka med i tomriktningen. I Kista hade man på morgonen inte en fast avgångstid utan man annonserade tidigaste avgångstid. På så sätt kunde bussen återvända direkt till Bålsta utan att tidreglera i Kista. 

Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2011, 12:14:40 PM
Citat från: rengmark skrivet 30 september 2011, 12:02:39 PM
Annars önskar jag att bussen var både röd- och blåmålad. Då kunde vissa 176:or fortsätta som 317 eller 318 efter Solbacka och det skulle bli som förr.

Ta bort den blå färgen från alla stomlinjer på landsbygden utanför innerstan, så hade man kunnat lösa det lätt.
Lackera t.ex gärna om alla blå B9S och VDL:er i Norrtälje till rött, och låt dem rulla kvar på 676 och 677. Men då kan de även merutnyttjas till annat om det skulle behövas.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: JDS skrivet 30 september 2011, 12:17:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 september 2011, 12:14:40 PM
Ta bort den blå färgen från alla stomlinjer på landsbygden utanför innerstan, så hade man kunnat lösa det lätt.
Lackera t.ex gärna om alla blå B9S och VDL:er i Norrtälje till rött, och låt dem rulla kvar på 676 och 677. Men då kan de även merutnyttjas till annat om det skulle behövas.

Förstår du inte hur många tusentals resenärer som kollektivtrafiken skulle förlora då?!? Folk skulle irra runt gråtandes i timmar för att hitta en blå buss att åka med! "Hjälp, jag fattar ingenting, stackars lilla jag! Det är så svååårt att åka med SL"  ;D
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: rengmark skrivet 30 september 2011, 12:31:07 PM
Jo det är klart. Undrar om folk gråter lika ofta i Göteborg? Dom har ju många färgexpresser att hålla reda på.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Carl Eric skrivet 30 september 2011, 12:44:07 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:48:13 PM
Om vi antar att tidtabellen är förutbestämd och inte går att ändra på är det knappast mer tomkörningar än nödvändigt. Däremot är det ofta så att man kan få ett mycket bättre trafikutbud om man lät tomkörningarna gå i trafik istället. Något sådant fall finns inte i detta reportage, men man skulle åtminstone kunna låta 463:an gå hela vägen till Kolvik där det finns fler linjer att byta till. Ibland förekommer rentav ståplatser från Nacka/Värmdö till Slussen i eftermiddagsrusningen vilket naturligtvis är onödigt med tanke på alla tomkörningar. Man skulle också kunna använda tomkörningarna till att köra direktbussar till/från Värmdölandet även i motrusningen.

Tänkte bara svara på tomkörningen med 463. Då den avgången ansluter till en 437 i Sandövägen som går direkt till Slussen så förlorar resenärerna ingenting på det. Dessutom så har föraren paus i Hemmesta med möjlighet att gå på toaletten (något som kollektivavtalet kräver). Skulle bussen köras med passagerare till Kolvik eller Hemmesta vägskäl så skulle det behövas en väldigt lång tomkörning för att vända bussen innan den skall avgå på linje 435C.
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: MartinMartin skrivet 30 september 2011, 13:37:07 PM
Jag har ingen aning om "helheten" men Jag måste ändå framföra att ibland känns det som att
det borde gå att få till en bättre lösning....

Skrev precis ut min tjänst till på Tisdag och då anländer Jag Gullmarsplan med en 168:a klockan 1437

Sen ska Jag resa till Hökarängen för att köra 182:an 1551 till Sköndal och tillbaka igen 1618

Sen ska Jag resa tillbaka till Gullmarsplan för att köra 168:an igen 1647

Det ligger ingen rast här emellan, dock 2 betalda pauser.

Så för att få en person att köra 182:an i 27 minuter så kostar det Keolis 2 timmar och 10 minuters lön.

Här tycker jag inte att man lyckats riktigt bra ur ekonomisk synpunkt  ;)
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Bussföraren skrivet 30 september 2011, 14:37:15 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 30 september 2011, 13:37:07 PM
Jag har ingen aning om "helheten" men Jag måste ändå framföra att ibland känns det som att
det borde gå att få till en bättre lösning....

Skrev precis ut min tjänst till på Tisdag och då anländer Jag Gullmarsplan med en 168:a klockan 1437

Sen ska Jag resa till Hökarängen för att köra 182:an 1551 till Sköndal och tillbaka igen 1618

Sen ska Jag resa tillbaka till Gullmarsplan för att köra 168:an igen 1647

Det ligger ingen rast här emellan, dock 2 betalda pauser.

Så för att få en person att köra 182:an i 27 minuter så kostar det Keolis 2 timmar och 10 minuters lön.

Här tycker jag inte att man lyckats riktigt bra ur ekonomisk synpunkt  ;)

Detta kan då t.ex bero på:

Om 168:an går 14:47 hinner du inte få din pissepaus i Gup och du måste bli avlöst och sannolikt uppstår samma fenomen för den kollega du löser av i Höä.

Med många avlösningsplatser så får man liknande kanske inte helt optimala lösningar som till stor del beror på pissepausregeln som inte kan ruckas
Titel: SV: Planering av tomkörningar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 30 september 2011, 16:22:43 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 30 september 2011, 13:37:07 PM
Jag har ingen aning om "helheten" men Jag måste ändå framföra att ibland känns det som att
det borde gå att få till en bättre lösning....

Skrev precis ut min tjänst till på Tisdag och då anländer Jag Gullmarsplan med en 168:a klockan 1437

Sen ska Jag resa till Hökarängen för att köra 182:an 1551 till Sköndal och tillbaka igen 1618

Sen ska Jag resa tillbaka till Gullmarsplan för att köra 168:an igen 1647

Det ligger ingen rast här emellan, dock 2 betalda pauser.

Så för att få en person att köra 182:an i 27 minuter så kostar det Keolis 2 timmar och 10 minuters lön.

Här tycker jag inte att man lyckats riktigt bra ur ekonomisk synpunkt  ;)

Det är dock ofrånkomligt att vissa tjänster på vissa ställen kan uppfattas som ineffektiva. Men oftast är det ju för att de tjänster man inte själv ser ska bli effektiva som man gör sådana lösningar; att din tjänst bir något ineffektiv, innebär säkert att man slipper någon avlösning när man inte har någon förare tillgänglig på något annat ställe i trafikområdet (om man vill slippa ytterligare en tjänst). Din lite längre paus finns ju också inlagd just när det vanligtvis finns flest förarare tillgängliga. 

Men som antyddes av svaret ovan, visst går det att göra det hela effektivare, men det skulle antagligen innebära sämre villkor för den anställda. Och det vill vi ju inte. Det är ju för att klara regler om allt från paus/raster och inte minst att arbetstiden/delade tjänster inte ska bli för långa/korta, eller överstiga ramtiden, som många av de här lösningarna behövs. 

Det är ju också så att skulle operatören få bestämma turtäthet helt fritt och det inte fanns några krav på en regelbunden turtäthet, tja då skulle man säkert hitta vissa effektivare lösningar. Men har man fasta turtätheter som måste följas (vilket förvisso är bra), ja då uppstår vissa "luckor", ibland som - mer eller mindre bra - måste åtgärdas.