Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 14:57:28 PM

Titel: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 14:57:28 PM
Demotåget förde mig vidare till Örebro och höstsolen fortsatta att lysa över vår framfärd. Men inte blev det några tåg sålda.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5328.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5329.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5330.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5331.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5332.jpg)
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Christer K skrivet 20 april 2010, 05:47:54 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 14:57:28 PM
Demotåget förde mig vidare till Örebro och höstsolen fortsatta att lysa över vår framfärd. Men inte blev det några tåg sålda.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5328.jpg)

Örebro Trafik AB buss nr 26 med tryckackumulator för att minska utsläppen av diesel vid start från hållplatser. Fanns tre sådan bussar i trafik.

Kan även nämna att länsbussen 417 fanns några till med Scania BR116 som på grund av motorstyrka eller något annat problem drog sönder kopplingar, bussarna var manuellt växlade ej automat. (Förare som startade på för hög växel).

/ Christer K
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 april 2010, 08:35:50 AM
Citat från: Christer K skrivet 20 april 2010, 05:47:54 AM
Kan även nämna att länsbussen 417 fanns några till med Scania BR116 som på grund av motorstyrka eller något annat problem drog sönder kopplingar, bussarna var manuellt växlade ej automat. (Förare som startade på för hög växel).

/ Christer K
Jo, problemet var att 1.an var osynkad och 2:an för hög. Genom att man undvek 1.an och därmed valde den höga 2.an som startväxel så uppstod problem. Med väldigt kort slag hos kopplingspedalen krävdes det speciell känsla för att smyga iväg busen på 2:an med så lågt varvtal som möjligt. Många förare hade varken denna känsla eller tålamod att smyga igång bussen. Resultatet blev sönderslirade och sönderslitna kopplingar pga den då för sin tid mycket starka turbosexan (290 hk). Det var synd. Jag påtalade detta för Scania 1979 och kom med förslag till ätgårder. Jag hörde aldrig något från dem, men när K112 kom år 1982 var problemen lösta i enlighet med mina önskemål.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bisquit skrivet 20 april 2010, 11:25:58 AM
Litet påpekande.. Staffan de bilder det står Fredsgatan på är fotade på Storgatan och inget annat...
För övrigt Ajokki Expressen rullade väl sedmera på Wetterlinjen Örebro- Jönköping.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2010, 11:42:00 AM
Citat från: bisquit skrivet 20 april 2010, 11:25:58 AM
Litet påpekande.. Staffan de bilder det står Fredsgatan på är fotade på Storgatan och inget annat...
För övrigt Ajokki Expressen rullade väl sedmera på Wetterlinjen Örebro- Jönköping.


Bilderna är tagna vid busshållplatsen Fredsgatan.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 april 2010, 12:03:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2010, 11:42:00 AM
Bilderna är tagna vid busshållplatsen Fredsgatan.

För att undvika missförstånd så är det säkrast att skriva Storgatan. Jag tror inte det finns någon hpl Fredsgatan längs Storgatan numera, samtidigt som "Fredsgatan" i bussammanhang betyder hållplatsen vid Myrornas parkering (Fredsgatan 3).
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Christer K skrivet 20 april 2010, 18:30:04 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 april 2010, 12:03:16 PM
För att undvika missförstånd så är det säkrast att skriva Storgatan. Jag tror inte det finns någon hpl Fredsgatan längs Storgatan numera, samtidigt som "Fredsgatan" i bussammanhang betyder hållplatsen vid Myrornas parkering (Fredsgatan 3).
Och då känns det som att man måste kliva in som en liten besservisser, hpl hade namnet Järnvägsgatan. Även fast den låg minst ett kvarter från Järnvägsgatan och Fredsgatan går precis bakom busshållplatsen.
Före hållplatsen bytte namn till Järnvägsgatan hade den namnet Marsfältet där nuvarande Polishuset ligger.
När man även är på G med konstiga namn så hade Våghustorget namnet Pumpkärlstorget, och Bromsplan hade namnet Gumaeliusplan.

/ Christer
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 april 2010, 07:21:22 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 14:57:28 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5329.jpg)
Citat från: Christer K skrivet 20 april 2010, 18:30:04 PM
Och då känns det som att man måste kliva in som en liten besservisser, hpl hade namnet Järnvägsgatan. Även fast den låg minst ett kvarter från Järnvägsgatan och Fredsgatan går precis bakom busshållplatsen.
Före hållplatsen bytte namn till Järnvägsgatan hade den namnet Marsfältet där nuvarande Polishuset ligger.
När man även är på G med konstiga namn så hade Våghustorget namnet Pumpkärlstorget, och Bromsplan hade namnet Gumaeliusplan.

/ Christer
Tack Christer! Då tar vi det hela från början med hjälp av en av Staffans bilder, där det står en buss vid en hållplats på Storgatan i Örebro. En bit bakom bussen korsar Järnvägsgatan som på den tiden gav namn åt hållplatsen i fråga. Bakom Staffans rygg korsar Fredsgatan.
Jag skulle vilja föreslå att Du Staffan skriver Storgatan på Dina bilder i stället för Fredsgatan, så blir det inga framtida missförstånd.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Svempa skrivet 21 april 2010, 08:29:35 AM
Nej Fredsgatan är bakom bussen.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2010, 08:59:28 AM
Jag har korrigerat bildtexten.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 21 april 2010, 09:36:17 AM
Observera de mycket gamla juldekorationerna som fortfarande sätts upp inför jultiden. Betr Scanias kopplingar kan jag bara intyga fenomenet med sönderslirade kopplingar men vi i Odensbacken klarade det bättre än Örebroförarna. Det var ingen större konst att smyga iväg på tvåans växel och låga varv bara man brydde sig lite. En av våra Scania/VBK återkom från besiktningen med anmärkningen "framhjulet sticker utanför karosskanten". Vad som hänt var att hela det inbyggda framaxelpartiet hade släppt i svetsningarna och flyttat sig.
Nu börjar minnet krackelera vad gäller bussen på Wetterleden. Den döptes till Cajsa Warg men var det 539??
Mvh Jan G
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bisquit skrivet 21 april 2010, 13:20:07 PM
Japp stämmer att den döptes till Cajsa Warg. De stod ett tag ner i Askersund om jag inte minns fel. Innan den hamna i Örebro igen. Det var iaf en Ajokki Express med Boggi och Toa. Å så många boggivagnar av den modellen hade de ju inte.. Det var T-Buss (sedmera Näckrosbuss) och Swebus som hade varsin buss som gick på Wetternlinjen. Som numera dessvärre är nedlagd. Någon som kan mer om linjen och har bilder??
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 april 2010, 14:12:38 PM
Citat från: Svempa skrivet 21 april 2010, 08:29:35 AM
Nej Fredsgatan är bakom bussen.
Ja, så är det nog. Jag ser nu att hållplatsen på bilden ligger söder om Fredsgatan. Då är det Olaigatan och Järntorget som Staffan hade bakom ryggen när han tog bilderna. Jag hoppas att det blev rätt nu så att vi vet var bilderna är tagna rent geografiskt.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 21 april 2010, 17:18:45 PM
Citat från: bisquit skrivet 21 april 2010, 13:20:07 PM
Japp stämmer att den döptes till Cajsa Warg. De stod ett tag ner i Askersund om jag inte minns fel. Innan den hamna i Örebro igen. Det var iaf en Ajokki Express med Boggi och Toa. Å så många boggivagnar av den modellen hade de ju inte.. Det var T-Buss (sedmera Näckrosbuss) och Swebus som hade varsin buss som gick på Wetternlinjen. Som numera dessvärre är nedlagd. Någon som kan mer om linjen och har bilder??

Peter Ödén har en bild!

(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2006/3361.jpg)
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2010, 17:31:08 PM
Citat från: Kent Skoog skrivet 21 april 2010, 17:18:45 PM
Peter Ödén har en bild!

(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2006/3361.jpg)

Trevligt! Bussen har på bilden Näckrosbuss nummer. Fd Örebro Trafik AB 201 > T-Buss 585.

Cajsa Warg är född i Örebro och skrev kokkboken "Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber". Egentligen hette hon Anna Christina Warg.  Mest känd är hon för citaten "man tager vad man haver" och "om så havas kan". Inget av dessa går dock att läsa i hennes böcker utan har tillkommit i efterhand.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 april 2010, 17:47:18 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 21 april 2010, 09:36:17 AM
Observera de mycket gamla juldekorationerna som fortfarande sätts upp inför jultiden. Betr Scanias kopplingar kan jag bara intyga fenomenet med sönderslirade kopplingar men vi i Odensbacken klarade det bättre än Örebroförarna. Det var ingen större konst att smyga iväg på tvåans växel och låga varv bara man brydde sig lite. En av våra Scania/VBK återkom från besiktningen med anmärkningen "framhjulet sticker utanför karosskanten". Vad som hänt var att hela det inbyggda framaxelpartiet hade släppt i svetsningarna och flyttat sig.
Nu börjar minnet krackelera vad gäller bussen på Wetterleden. Den döptes till Cajsa Warg men var det 539??
Mvh Jan G
Nej, det var 585 som blev Cajsa Warg. Denna var tidigare nr 201 hos Örebro Trafik AB, men när Örebro Trafik AB och "Länsbussarnas" åkeridel hade slagits ihop till T-Buss AB år 1989 så blev bussen efter ett tag (feb 1991) omnumrerad till 585 i fd Länsbussarnas nummerserie och placerades i Karlskoga. Vid något tillfälle förolyckades bussen när den var på väg från Örebro till Karlskoga. Den kvinnliga föraren svimmade av någon anledning varvid bussen gick rakt fram i en kurva, lyckligtvis in mellan några träd. Det som kunde ha gått riktigt illa slutade väl. Varken föraren eller passagerarna skadades och bussen blev inte värre skadad än att den reparerades. Det var just då som Wetterleden-linjen skulle öppnas, så därför satte man in denna buss där eftersom den ändå skulle lackeras om.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Svempa skrivet 21 april 2010, 18:20:00 PM
Vad är det för något mycket intressant framför den vita bussen?
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: j-a skrivet 21 april 2010, 23:21:58 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 april 2010, 17:47:18 PM
Nej, det var 585 som blev Cajsa Warg. Denna var tidigare nr 201 hos Örebro Trafik AB, men när Örebro Trafik AB och "Länsbussarnas" åkeridel hade slagits ihop till T-Buss AB år 1989 så blev bussen efter ett tag (feb 1991) omnumrerad till 585 i fd Länsbussarnas nummerserie och placerades i Karlskoga. Vid något tillfälle förolyckades bussen när den var på väg från Örebro till Karlskoga. Den kvinnliga föraren svimmade av någon anledning varvid bussen gick rakt fram i en kurva, lyckligtvis in mellan några träd. Det som kunde ha gått riktigt illa slutade väl. Varken föraren eller passagerarna skadades och bussen blev inte värre skadad än att den reparerades. Det var just då som Wetterleden-linjen skulle öppnas, så därför satte man in denna buss där eftersom den ändå skulle lackeras om.
För att avsluta karriären som reservbuss hos Busslink i Malung 2001
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010165.jpg)
Busslink 3361 i Malung i juni 2000
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 22 april 2010, 08:07:07 AM
Det var en j***a buss! Den blev aldrig sig lik efter skogskörningen. Reparerades hos Scaniaåterförsäljare i Katrineholm. Vi hade den som expressbuss på linje 803 Örebro-Lindesberg. Bussen var diffus på vägen. En gång fick jag köra en hel kväll med dieselläcka, fanns ingen annan expressbuss att byta med, en annan gång krokade gasreglaget ur 100 m norr om gamla busstationen i Örebro. Då frågade jag folket i bussen om de inte klagade på denna och andra dåliga expressbussar vid den tiden, de betalade ju dyrt för biljetterna. De svarade att vi törs inte klaga då blir det ändå dyrare.
Mvh Jan G
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Peter Öden skrivet 22 april 2010, 08:55:14 AM
Hej !

Tur att jag hittade bilden på Kajsa Warg, en liten fråga i sammanhanget oxå.
Vilken buss skymtar till höger i bild ???

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: 1896 skrivet 22 april 2010, 18:16:14 PM
Tyckte väl att jag kände igen 3361.... :D
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bisquit skrivet 22 april 2010, 18:59:58 PM
När man ser bild på 3361. Så ser jag en snygg morden buss. :P Skulle inte vara fel om man tog en Ajokki Express och byggde om men ny drivlina och inredning m.m. För att klara alla miljökrav. Bättre buss har knappast Busslink Örebro haft..
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: j-a skrivet 22 april 2010, 22:25:39 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 22 april 2010, 08:07:07 AM
Det var en j***a buss! Den blev aldrig sig lik efter skogskörningen. Reparerades hos Scaniaåterförsäljare i Katrineholm. Vi hade den som expressbuss på linje 803 Örebro-Lindesberg. Bussen var diffus på vägen. En gång fick jag köra en hel kväll med dieselläcka, fanns ingen annan expressbuss att byta med, en annan gång krokade gasreglaget ur 100 m norr om gamla busstationen i Örebro. Då frågade jag folket i bussen om de inte klagade på denna och andra dåliga expressbussar vid den tiden, de betalade ju dyrt för biljetterna. De svarade att vi törs inte klaga då blir det ändå dyrare.
Mvh Jan G
Ja det där med väghållningen på 3361 känner jag igen,men då fick man ju en förklaring till dess beteende på vägen.Har för mig den var kraftigt mögelangripen när vi hade den i Malung,och regnade in överallt vid förarplatsen trots åtskilliga tätningsförsök.
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bisquit skrivet 23 april 2010, 12:41:13 PM
Vilken buss var det Swebus Jönköping körde med på Wetterleden? Någon som har bild på den??
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 april 2010, 15:41:59 PM
Citat från: bisquit skrivet 23 april 2010, 12:41:13 PM
Vilken buss var det Swebus Jönköping körde med på Wetterleden? Någon som har bild på den??

Jodå:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/12436.jpg)
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bisquit skrivet 23 april 2010, 18:23:57 PM
Tack. Hade ett ganska fint minne att det var en vann Hool Alizée.
Glömmer aldrig när jag 1994 skulle åka med morsan och mina syskon till Jkpng. För att hälsa på min kusin och hennes familj. Då fick vi åka en säfflevagn 2-axlad utan toa ifrån Örebro. Pga. Att Cajsa Warg stod inne på verkstad. Pappa hade förvarnat om det någon dag tidigare att den inte var i trafik just då. :(
Men eftersom det var toakrav på linjen, så fick vi byta buss i Motala. Till Jätten Vist. Normalt sett så bytte förarna bara buss med varandra. Och vänder åter till Jkpng respektive Örebro. Med den andre bussen. Så normalt sett hände det att en Näckrosare körde en Swebus och omvänt. Men den här gången blev det passagerarna som fick byta istället. Men vad gjorde det när man fick åka 2 olika Volvobussar i trevlig miljö.
8)
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Peter Öden skrivet 23 april 2010, 18:28:48 PM
Hej !

Min tidigare fråga beträffande vilken buss det var som  fanns till höger om 3361 "Kajsa Varg"
har ingen av er lyckats klura ut detta ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 24 april 2010, 17:54:48 PM
Hej! Först behöver man få veta var bilden är tagen. Sedan, om möjligt, få reda på vilken färg bussen har under midjelisten. Sätena m m tyder på gammal SJ-buss men kan ju ha fått en ny ägare.
Mvh Jan G
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 24 april 2010, 20:36:01 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 22 april 2010, 08:55:14 AM
Hej !

Tur att jag hittade bilden på Kajsa Warg, en liten fråga i sammanhanget oxå.
Vilken buss skymtar till höger i bild ???

Mvh Peter Ö

Platsen är Vasavägen i Jönköping och då torde det var bakvagnen på SJ0408.
Bakvagnen invändigt på SJ 0408 men platsen är Halle i Tyskland.

(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20065.jpg)
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Svempa skrivet 24 april 2010, 20:44:21 PM
Bussen på bilden på C W bussen har hel baksoffa bilden på 408 har stolar bak. Antingen kan det förklaras eller så är det fel buss. Mvh svempa
Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2010, 22:37:46 PM
Citat från: Svempa skrivet 24 april 2010, 20:44:21 PM
Bussen på bilden på C W bussen har hel baksoffa bilden på 408 har stolar bak. Antingen kan det förklaras eller så är det fel buss. Mvh svempa

Det är inte 0408 på bilden, vilket alltså syns på baksofforna. Det bör vara en Volvo B715 med SKV-kaross ("moped"), frågan är bara vilken. Rimligen borde ingen varit kvar i aktiv tjänst när Cajsa Warg fick detta utförande. Dessa bussar levererades 1965 och de var väldigt slöa, varför de knappast gick kvar in på 1990-talet. Några har dock bevarats som museibussar, bland annat den just nu omskrivna 001.


Titel: SV: Bussar i Örebro i november 1988
Skrivet av: Peter Öden skrivet 25 april 2010, 09:40:32 AM
Hej !

Torde väl tillkännage vilken SKV som fanns till höger i bild om "Kajsa Varg".
Bussen är fd. SJ 3343/AMH 963 Volvo  B 63508 SKV 1962.
Den sover sedan ett antal år tillbaka sin "veteransömn" en bit utanför Jönköping.

Mvh Peter Ö