Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 20 januari 2010, 18:40:38 PM

Titel: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 20 januari 2010, 18:40:38 PM
Innan 23 och 25 serierna köptes, fanns ju en 29 och 20 serie som byttes in, 2915-17 och 2065-68, har någon koll på hur dessa var stationerade ? 2068 lär ha varit i Sandviken, men resten ? Vilken var i Borlänge ?
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: j-a skrivet 20 januari 2010, 21:40:59 PM
Enligt vagnlistan från 1/6-84 var placeringen den här
2065 KRX 524=Göteborg
2066 KSD 544=Arvika
2067 KRK 764=Karlstad
2068 KSA 994=Sandviken
2915 AEE 845 var en Setra hos Nymans
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010024.jpg)
GDG/Nymans 2915 vid garaget i Malung 1988
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Sven W skrivet 21 januari 2010, 10:15:21 AM
Hej

Enligt mina uppgifter var 2066 skriven på Karkskoga både i okt -81 och apr -85.

2916 och 2917 har jag inga uppgifter om. De saknas i de listor som jag har. Kortlivade kanske?

Hälsningar
Sven
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: S Svensson skrivet 21 januari 2010, 10:45:01 AM
2915 FDD565   (ändrad FDD)
2916 FUW646
2917 JHT 773

2116 Nordic fd NBJ,Karlskoga

Dessa bussar byttes mot 2065-2068.
2065 Göteborg BBC där 2915 fanns tidigare. (Nickeln och tidigare Kungälv)
2116 avyttrades /Nitta Taxi,Göran Rydberg/ och ersattes med 2068.
2365-2366 flygbussar Västerås och sedan 2367-2371 där 2371 var "Nyman" färgad.
2065-2068 lämnades i byte när 2565-2568 införskafades.
Vad gäller serierna 2367-2371 och 2565-2568 så tjänstgjorde dessa alltså på GDG och detta bolag är ett av bolagen som ingick i Swebus ( namnet Swebus har växlat emellan några bolag). Några av ovan placerades i Ånge och Kramfors och omflyttades senare söderut och Swebus Skene fick därefter några. Swebus hade ytterligare en MB 303 som köptes från Broby till Uddevalla. Senare Sätila (där den är kvar privat). Märk att av de tre ursprungliga 2915-2917 så fanns dessa hos några privata taxiföretag. 2915 hamnade hos Karlstad Taxi och senare Swebus i Uddevalla.
Första serien MB lär ha haft bakaxelutväxling för tätort vilket inte GDG önskade sig. Philipsson på Mölndalsvägen (Hpl Lana) lämnade då 4 andra istället med bakaxelutväxling för 90 väg. Säljaren på Philipsson anställdes senare på GDG för att marknadsföra Kungälvskarosser( "Alpus" karosser). Denne säljare hade gjort i ordning album med foto av gamla GDG bussar för att kunna sälja. Man ville som statligt bolag inte sälja till "maffia". Bussarna stod avställda på flera platser i Göteborgsområdet (t ex Surte industrihotell). Tidigare hade ett antal bussar gått med fartyg från Göteborg till Sydamerika. Där försvann de utan att GDG fick ersättning.
Prövade en  gång med att söka efter 2916 och 2917 och de var kvar 1999. Tyvärr har jag inte hittat anteckningarna om detta.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 21 januari 2010, 15:40:30 PM
Tack, hade GDG en depå i karlskoga överhuvudtaget ? Vet att man hade Vanhooler stationerade där i den Kalkylen, men vart låg depån ? Vet att man hade en resebyrå i Karlskoga....

Var inte en av 29 vagnarna i Borlänge ?
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 januari 2010, 17:44:55 PM
Nr 2915-2917 var MB O303/9 som köptes 1979, men återlämnades till Philipsons 1980. Därför återanvändes nr 2915 i och med övertagandet av Nymans Turistbussar år 1983, då en 1979 års Setra fick detta nummer.

MB-bussen 2915 var stationerad i Karlskoga 1979-80, i första hand för att köra på uppdrag för Bofors. När 2915 återlämnades kom 2066 till Karlskoga och fanns kvar till 1985 då GDG avyttrade bussen. Då ersattes den av 2565, även den en MB O303/9. Jag tror att det var vid ungefär samma tidpunkt som GDG flyttade iväg sina turistbussar från Karlskoga till Örebro.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 21 januari 2010, 18:16:33 PM
Jag kan ju ställa samma fråga om Örebro: Man hade en Alpus stationerad i Örebro kalkylen, men vart stod bussarna garagerade ? Man hade, var det en däck verkstad på Hedgatan i Örebro, men stod bussarna där ?
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: S Svensson skrivet 21 januari 2010, 20:42:11 PM
2116 hade regnr EHG351

2365 Västerås
2366 Västerås
2367 Göteborg BBC > Borlänge
2368 Vänersborg    > Borlänge
2369 Västerås
2370 Västerås        
2371 Älvsjö/Nyman
2565 Örebro/Karlskoga
2566 Sandviken>Borlänge
2567 Karlstad
2568 Göteborg BBC>Borlänge
Sedan måste jag nog kontrollera omplaceringarna. Ovan tror jag är leveransplaceringarna. Om intresse finnskan jag återkomma vid lämpligt tillfälle med uppgifter. Men det vore bra om ovan kan kontrolleras. Det var åtskilliga år sedan jag gjorde anteckningen.


2065  plac Göteborg BBC
2066  plac Karlskoga 23.3 beställning
2067  plac Karlstad 26.2 beställning
2068  plac Sandviken 42.4 beställning 
Varför upprepar jag detta nu. Uppgifterna är från 830101.  Av de tre 2915-2917 så var de plac i Göteborg,Värmland och Gästrikland. Sedan vet jag inte inbördes ordning. 2116 var placerad tidigare i Karlskoga. 
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 januari 2010, 07:48:17 AM
Skall försöka komplettera litet mera. Men efter att SJ och GDG slogs ihop samt att MB 303 blev äldre så omplacerades de. ¤) är 252 och plac 91-09. *) innebär placering ca 931215. Härutöver finns några andra placeringsorter.
Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2010, 10:45:01 AM
2915 FDO565
2916 FUW646
2917 JHT 773

2116 Nordic fd NBJ,Karlskoga

Dessa bussar byttes mot 2065-2068.

2915  > Swe 1163 (Karlstads Taxi>Karlstads Buss AB>Swebus Karlstad >Do Uddevalla)
2367 250 Kristianstad *)
2368 251 Borlänge *)
2369 252 Västerås ¤) -avförd *)
2370 253 Västerås  *)
2371 254 Sollefteå *)
2565 368 Skövde   *)
2566 369 Sollefteå *)
2567 370 Skövde   *)  >  Skene (Sätila tur Rammhult) 1995-8
2568 371 Kungsbacka *)
---- 1162 Broby taxi AB> Swebus Uddevalla> do Kungsbacka>do Skene (Sätila tur Rammhult ca 1998-8)


Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 22 januari 2010, 17:50:46 PM
Nån som har chassi nr på 2915-17 och 2065-68 ? Så kanske det går att hitta även dessa i SBH....
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2010, 18:25:06 PM
2915 FDD565 ch.nr 30116013008251
2916 FUW646 ch.nr 30116013019426
2917 JHT773 ch.nr 30116013019236
2065 KRX524 ch.nr 30015913024835
2066 KSD544 ch.nr 30015913024954
2067 KRK764 ch.nr 30015913025072
2068 KSA994 ch.nr 30015913025211
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2010, 19:21:03 PM
Citat från: 1896 skrivet 21 januari 2010, 15:40:30 PM
Tack, hade GDG en depå i karlskoga överhuvudtaget ? Vet att man hade Vanhooler stationerade där i den Kalkylen, men vart låg depån ? Vet att man hade en resebyrå i Karlskoga....

Var inte en av 29 vagnarna i Borlänge ?
Visst hade GDG depå i Karlskoga. När GDG tog över NBJ:s bussrörelse i Karlskoga i sept 1974 tog man också över NBJ:s bussgarage på Mekanikergatan, samt NBJ:s resebyrå på Katrinedalsgatan. Redan i aug 1978 avyttrade GDG linjetrafiken och depån till Länsbussarna, men hyrde in sig med tre kvarvarande turistbussar på depån fram till dess att man flyttade över verksamheten till Örebro ca 1985 (jag hitter inget exakt datum just nu). Från 1991 blev det annan verksamhet på Mekanikergatan. Det gamla bussgaraget revs och på garageområdet växte i stället en stor ICA-affär upp samt seniorboende. De sista resterna av resebyrån försvann ifjol.
De bussar jag har noterat som tydligen varit placerade i Karlskoga åren 1978-85 var 2116 (Nordic), 2228 (vH), 2428 (vH), 2415 (Setra), 2637 (vH), 2815 (vH), 2915 (MB), 2066 (MB)
Enligt placeringslistor 1981 och 1983 fanns bussar 2415 (Setra), 2066 (MB) och 2637 (vH) i Karlskoga.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: j-a skrivet 22 januari 2010, 20:56:15 PM
De alpusar som oftast gick mellan Örebro och Karlstad de sista åren fram till 1989 .  (1389,1464,1790 ),var dom placerade i Karlstad eller Örebro?
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2010, 21:07:56 PM
Nu blev jag ställd. Har det gått Alpusar Örebro-Karlstad??
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 22 januari 2010, 21:54:23 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2010, 21:07:56 PM
Nu blev jag ställd. Har det gått Alpusar Örebro-Karlstad??
Både ja och nej lite kryptiskt, vi hade ett tag två st linjevagnar i omlopp på Ksd - Örebro (-Norrköping) 1388-1389 de gick hela vägen till Norrköping med förarbyte detta var så länge SJ-buss hade linjen i Östergötland, när det blev länstrafik även där så hade vi bussen kvar i Örebro och folk fick byta till länsbussarna i Örebro. Vilka linjevagnar som gick i trafik efter okt.-85 har jag ingen koll på det enda jag vet var att (har för mej) 1389 blev förflyttat till västkusten, 1388 + 1389 gick på kalkyl 82,2 under min tid i Karlstad
ps
   det har visats bild på 1388 vid busstation i Norrköping för några år sen med fråga vad gjorde den där
mvh Ulf
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 januari 2010, 21:57:14 PM
Citat från: j-a skrivet 22 januari 2010, 20:56:15 PM
De alpusar som oftast gick mellan Örebro och Karlstad de sista åren fram till 1989 .  (1389,1464,1790 ),var dom placerade i Karlstad eller Örebro?

Karlstad, enligt förteckning 890701.
Dock vet jag inte vilka bussar GDG hade i Örebro. Jag misstänker att det rör sig om expressbusslinjen Karlstad-Örebro som skulle ha andra bussar t ex 2927 och att Alpusar gick där istället för andra. Alltså det kan röra sig om det som SJ kallar för egentrafik.
Karlskoga ligger ju visserligen i Värmland men tillhör Örebro län. Där med tillhörande landsting så skapades ett sk "länsbolag" som inte var länshuvudman men i alla fall nästan var det.
GDG bussar för egentrafik i Örebro var 880818 i Örebro 2175,2380 och 2565. Alltså lilla MB var där 2565 (368) och den körde emellan Karlskoga och Örebro  i sk tomdragning. De båda vH körde expresser och beställning,men mest på expresslinjer.
Sedan kan ju bussar för trafik i Värmland också funnits i Örebro.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 januari 2010, 22:08:57 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 22 januari 2010, 21:54:23 PM
Både ja och nej lite kryptiskt, vi hade ett tag två st linjevagnar i omlopp på Ksd - Örebro (-Norrköping) 1388-1389 de gick hela vägen till Norrköping med förarbyte detta var så länge SJ-buss hade linjen i Östergötland, när det blev länstrafik även där så hade vi bussen kvar i Örebro och folk fick byta till länsbussarna i Örebro. Vilka linjevagnar som gick i trafik efter okt.-85 har jag ingen koll på det enda jag vet var att (har för mej) 1389 blev förflyttat till västkusten, 1388 + 1389 gick på kalkyl 82,2 under min tid i Karlstad
ps
  det har visats bild på 1388 vid busstation i Norrköping för några år sen med fråga vad gjorde den där
mvh Ulf

Jag skrev ju ett svar tidigare nästan samtidigt. Med refererande vad jag skrev tidigare så fick jag en gång av Björn Seger reda på att bussbytet vid länsgränsen inte skulle ske och istället skulle SJ och GDG  köra åt länstrafiken i Örebro.
Dock stämmer dock inte tiden riktigt med den efterfrågade. 1988-89 är det som jag skrev om. Det Ulf F skrever om är en period tidigare. 
Ursprungliga bussbytet skedde detta vid Hjortkvarn? Och det var det som upphörde. Cirka 1982 ändrad till  SJ ledbuss till Örebro och GDG Alpus andra hållet.
I Östergötland fanns det några bussbyten med kända namn,t ex Fivelstad men detta var inte Hjortkvarn.
GDG Alpusarna skulle möjligen då varit placerade i Göteborg (82.2)
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 22 januari 2010, 22:36:30 PM
Citat från: S Svensson skrivet 22 januari 2010, 21:57:14 PM
Karlstad, enligt förteckning 890701.
Dock vet jag inte vilka bussar GDG hade i Örebro. Jag misstänker att det rör sig om expressbusslinjen Karlstad-Örebro som skulle ha andra bussar t ex 2927 och att Alpusar gick där istället för andra. Alltså det kan röra sig om det som SJ kallar för egentrafik.
Karlskoga ligger ju visserligen i Värmland men tillhör Örebro län. Där med tillhörande landsting så skapades ett sk "länsbolag" som inte var länshuvudman men i alla fall nästan var det.
GDG bussar för egentrafik i Örebro var 880818 i Örebro 2175,2380 och 2565. Alltså lilla MB var där 2565 (368) och den körde emellan Karlskoga och Örebro  i sk tomdragning. De båda vH körde expresser och beställning,men mest på expresslinjer.
Sedan kan ju bussar för trafik i Värmland också funnits i Örebro.
Nu gör du mej konfunderad på ett par bussar, kanske vet du nåt som jag har missat, 2175 var placerad i Arvika, 2380 hade lilla Fridolf, men jag kan ha missat nåt genom åren
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: j-a skrivet 22 januari 2010, 22:45:09 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 22 januari 2010, 21:54:23 PM
Både ja och nej lite kryptiskt, vi hade ett tag två st linjevagnar i omlopp på Ksd - Örebro (-Norrköping) 1388-1389 de gick hela vägen till Norrköping med förarbyte detta var så länge SJ-buss hade linjen i Östergötland, när det blev länstrafik även där så hade vi bussen kvar i Örebro och folk fick byta till länsbussarna i Örebro. Vilka linjevagnar som gick i trafik efter okt.-85 har jag ingen koll på det enda jag vet var att (har för mej) 1389 blev förflyttat till västkusten, 1388 + 1389 gick på kalkyl 82,2 under min tid i Karlstad
ps
   det har visats bild på 1388 vid busstation i Norrköping för några år sen med fråga vad gjorde den där
mvh Ulf
Ok..Det brukade iallafall vara en alpus i Kristinehamn som kom från Örebro när bytet mellan Göteborg och Sälen bussen skedde vid godsmagasinet ,och det var oftast någon av dessa 1388,89 och sedan 1464 och de sista året gick 1790
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 24 januari 2010, 01:17:48 AM
Tack Mats, i min vagnlista från 860101, vill jag minnas att jag hade 2637 tillsammans med en nyare Vanhool stationerad i Karlskoga kalkylen. 24 vagn ?

Den där Alpus:en fortsatte inte den upp till Kopparberg och vände ? Och hade någon anslutning med linje 800 ? (Nuvarande)
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: S Svensson skrivet 24 januari 2010, 16:14:34 PM
Tror inte GDG körde expressbussen Örebro-Kopparberg. I varje fall tidigare så gick SJ buss tur Uddevalla-Kopparberg och i Kopparberg så möttes linjen Gävle-Göteborg.Det fanns ett uppehåll i Örebro på nordgång.
Sedan fanns det en tid en tur Göteborg-Karlstad-Örebro-Kopparberg-Falun som kördes från Göteborg  på eftermiddagen (vill minnas 16.45) Denna tur kördes med GDG 3926-3928.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 24 januari 2010, 17:16:35 PM
Jag hittar ändå inte 2917, 2065, 2067 och 68 i SBH.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 24 januari 2010, 17:20:45 PM
Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2010, 16:14:34 PM
Tror inte GDG körde expressbussen Örebro-Kopparberg. I varje fall tidigare så gick SJ buss tur Uddevalla-Kopparberg och i Kopparberg så möttes linjen Gävle-Göteborg.Det fanns ett uppehåll i Örebro på nordgång.
Sedan fanns det en tid en tur Göteborg-Karlstad-Örebro-Kopparberg-Falun som kördes från Göteborg  på eftermiddagen (vill minnas 16.45) Denna tur kördes med GDG 3926-3928.
Kära vänner nu börjar vi komma ut på djupt vatten med våra inlägg om hur det är eller rättare sagt har varit, vi redogör för en sak men vi berättar det i olika tidssammanhang så det blir rörigt. GDG:s personal i Örebro (Ksg) körde till Kopparberg med våra bussar
eftersom det var GDG:s linje, men... (vi Återkommer) Vad jag kommer ihåg så försvann SJ från Örebro (Närke) när det bildades Länsbolag i länet. Hur bussarna gick ändrades vi varje ny turlistebyte, Örebro hade till att börja med ingen direktbuss till Göteborg, utan resenärerna från Örebrotrakten fick antingen byta i Kristinehamn eller Mariestad. Avgången från Örebro 10.35 började kl. 07.50 vid Ksd busstation med ankomst 10.10 i Örebro bussn skyltas om till Göteborg. Förbindelse med buss från Norrköping 10.20, avg. 10.35 via Karlskoga, Kristinehamn ank. Krhm godset 11.50 chaufför som kom från Ksd tar buss från Örebro, chaufför som kom från Örebro tar buss som kom från Ksd och åker tillbaka till Örebro där det är förbindelse med buss till Kopparberg, (GDG förare) ett tag åkte din buss vidare till Kopparberg, ett tag var det en SJ buss eftersom det var samtrafik mellan GDG och SJ på linjen Uddevalla-Örebro-Kopparberg. Hängde ni med? obs detta gäller tiden från 1980-1985
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 24 januari 2010, 17:51:58 PM
Jag hittar inte 2565-68 heller i SBH.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 24 januari 2010, 19:07:21 PM
Citat från: 1896 skrivet 24 januari 2010, 17:16:35 PM
Jag hittar ändå inte 2917, 2065, 2067 och 68 i SBH.
Citat från: 1896 skrivet 24 januari 2010, 17:51:58 PM
Jag hittar inte 2565-68 heller i SBH.
Beror på att dessa bussar inte har blivit inlagda i SBH ännu.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 24 januari 2010, 19:14:07 PM
Har Ulf alla uppgifter som han behöver ?
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 24 januari 2010, 19:53:28 PM
Citat från: 1896 skrivet 24 januari 2010, 19:14:07 PM
Har Ulf alla uppgifter som han behöver ?
Jag vet inte, men eftersom bussarna inte är inlagda så behöver han nog hjälp med uppgifter.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 26 januari 2010, 18:15:16 PM
Ja, har nån reg nr och Chassi nr på 2365-66 och 2565-68, så kan jag mejla Ulf, så han kan lägga in bussarna....
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: S Svensson skrivet 27 januari 2010, 11:00:15 AM
2365 LMP 276   30015913034870
2366 LMC 336                 20904

Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: NHK skrivet 27 januari 2010, 12:52:20 PM
Dessa har jag som Swebus                                    
                                    
Nr   Ch.fabr   Ch.typ   Ch.nr   Ka.fabr   Ka.typ   Ka.nr   Dörrar   År   Reg.nr   F. Reg   Anm.   

0248/3   M-B   O303/9   300.159-13-034870   M-B   -   -      1983   LMP 276      Från GDG 2365 1990. Till Philipssons, Västerås 91-05-31   

0249/3   M-B   O303/9   300.159-13-034904   M-B   -   -      1983   LMC 336      Från GDG 2366 1990. Till Philipssons, Västerås 91-05-31 > Export 91-07-16   

0368/3   M-B   O303/9   300.519-13-044767   M-B   -   -      1985   EMG 263   85-06-26   Från GDG 2565 1990. Till Svantes Buss & Taxi AB, Lidköping 1998-10-29   

0369/3   M-B   O303/9   300.519-13-044890   M-B   -   -   1-0-1   1985   EFU 173   85-06-28   Sollefteå (95). Från GDG 2566 1990. Högfors Trading och Trafik AB, Kopparberg från 2000-08-09. Avställd 2000-06-28   

0370/3   M-B   O303/9   300.519-13-044992   M-B   -   -   1-0-1   1985   FBB 053   85-07-23   Skövde > Bs 95-08-17. Från GDG 2567. SB-lack 1992. Seklitas Konsult Handelsbolag, Skogås från 1998-11-04. Avreg.  1988-12-28   

0371/3   M-B   O303/9   300.519-13-045015   M-B   -   -   1-0-1   1985   FWE 373   85-07-24   ? > Kungsbacka. Från GDG 2568 1990. 54-ans Bil AB, Sköndal från 2000-10-18. Avreg. 2000-10-27   
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 27 januari 2010, 16:49:31 PM
Tack.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: j-a skrivet 30 januari 2010, 21:44:27 PM
Citat från: S Svensson skrivet 22 januari 2010, 21:57:14 PM
Karlstad, enligt förteckning 890701.
Dock vet jag inte vilka bussar GDG hade i Örebro. Jag misstänker att det rör sig om expressbusslinjen Karlstad-Örebro som skulle ha andra bussar t ex 2927 och att Alpusar gick där istället för andra. Alltså det kan röra sig om det som SJ kallar för egentrafik.
Karlskoga ligger ju visserligen i Värmland men tillhör Örebro län. Där med tillhörande landsting så skapades ett sk "länsbolag" som inte var länshuvudman men i alla fall nästan var det.
GDG bussar för egentrafik i Örebro var 880818 i Örebro 2175,2380 och 2565. Alltså lilla MB var där 2565 (368) och den körde emellan Karlskoga och Örebro  i sk tomdragning. De båda vH körde expresser och beställning,men mest på expresslinjer.
Sedan kan ju bussar för trafik i Värmland också funnits i Örebro.
Har hittat en vagnförteckning för Expressbussarna på 82,2 daterad den 15/11-88
2075,2179,2180,2181,2375,2377,2378,2575,2576,2577,2635,2775,2776,2777,2926,3925,3927,3928
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 10 februari 2010, 07:38:02 AM
"2565 användes för "tomdragning" mellan Karlskoga och Örebro."

Vad innebär "tomdragning" ?
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 10 februari 2010, 09:43:48 AM
Jag gissar att den körde en del uppdrag i Karlskoga för Bofors och på så sätt gick tom från och till Örebro. Det var på den tiden det fortfarande var mycket verksamhet på Bofors med mycket kundbesök, uppvisningar, besöksgrupper m.m. som bussades runt på anläggningarna och skjutfältet titt som tätt. Det fanns på den tiden bara en enda privatägd buss i Karlskoga, en Volvo B6F/Ajokki, varför GDG anlitades kontinuerligt. Idag är det tvärsom. Bofors går på sparlåga och det finns flera lokala bussbolag att anlita (Karlskoga-Degerfors Beställningstrafik, Jacobssons Busstrafik, AJ-Buss Partner och GLG Buss).
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: 1896 skrivet 11 februari 2010, 06:56:40 AM
Okej, tack Mats.
Titel: SV: GDG Mercedes
Skrivet av: CF skrivet 17 februari 2010, 09:40:49 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2010, 18:25:06 PM
2915 FDD565 ch.nr 30116013008251
2916 FUW646 ch.nr 30116013019426
2917 JHT773 ch.nr 30116013019236
2065 KRX524 ch.nr 30015913024835
2066 KSD544 ch.nr 30015913024954
2067 KRK764 ch.nr 30015913025072
2068 KSA994 ch.nr 30015913025211

Jeg undrer vedr. chassisnumre.....  Har Mercedes ikke altid benyttet WDB foran stelnummeret ? Ligesom Setra benytter WKK ? Eller er det kun i nyere tid at man benytter bogstaverne først i stelnumre?

:-)