Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 08 januari 2010, 16:11:52 PM

Titel: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Hasse L skrivet 08 januari 2010, 16:11:52 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/648347SeT-B.jpg?t=1262962170)
Fd 6483

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/648466Bangrdsg-B.jpg?t=1262962248)
Fd 6484

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/648566Mbp-B.jpg?t=1262962305)
Fd 6485

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/648644Vtv-B.jpg?t=1262962359)
Fd 6486
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: JDS skrivet 08 januari 2010, 17:00:38 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 08 januari 2010, 16:11:52 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/648466Bangrdsg-B.jpg?t=1262962248)
Fd 6484

Få se nu, det här är alltså i den nuvarande parken, järnvägen mot Centralen är till vänster och viadukten i bakgrunden är Södergatan, eller?
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 08 januari 2010, 17:13:34 PM
Hej! Den där fd 6483, tillhör den på bilden Bernt Lundins Omnibustrafik i Strängnäs?
Mvh Jan G
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 17:44:35 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 08 januari 2010, 17:13:34 PM
Hej! Den där fd 6483, tillhör den på bilden Bernt Lundins Omnibustrafik i Strängnäs?
Mvh Jan G

Stämmer gott, det.
Den andra bussen, den gula, tillkhör Forsmans Sightseeing. De båda övriga vet jag inte.
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Gunnar D skrivet 08 januari 2010, 18:11:33 PM
CF på "pensionärslinjen" 66! Har jag aldrig sett förut!
Tack för det!
Mvh Gunnar
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: stefanruf skrivet 08 januari 2010, 18:22:01 PM
Citat från: JDS skrivet 08 januari 2010, 17:00:38 PM
Få se nu, det här är alltså i den nuvarande parken, järnvägen mot Centralen är till vänster och viadukten i bakgrunden är Södergatan, eller?
Det stämmer..
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Mr G skrivet 08 januari 2010, 18:29:51 PM
Verkligen fina bilder, och det är kul att se dem. Jag missade själv att ta några bilder under den här perioden. Men det såg faktiskt rent ut sagt för dj-ligt ut med dessa vrak som skötte trafiken i Stockholm, medans de nya fina bussarna fick stå i garagen och samla damm.
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 januari 2010, 18:56:44 PM
Helt otroliga bilder.
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Peter Öden skrivet 08 januari 2010, 18:59:38 PM
Hej !

Härliga CF-bilder.
Vet någon förresten vad EPA stod för ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 19:05:27 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 08 januari 2010, 18:59:38 PM
Hej !

Härliga CF-bilder.
Vet någon förresten vad EPA stod för ??

Mvh Peter Ö

EPA stod för Enhetsprisaktiebolaget. EPA ansågs vara billigt och har därför gett namn åt t ex EPA-traktorn. Rydboholmsbolaget utanför Borås hade personalbussar som gick under namnet EPA-bussen. Anledningen var att det var billigt att åka med den, närmare bestämt kostade det ingenting. Man pratade också om EPA-skit därför att det ansågs vara dåliga varor som såldes där. Men så var det inte - inte alltid åtminstone.
EPA slogs 1978 ihop med Tempo som sedan blev Åhléns.
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: yngrot skrivet 08 januari 2010, 19:17:22 PM
Är det nån som har interiörbilder på CF vore det kul att få se.. CF var första bussen jag körde på min bussutbildning
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 22:20:18 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 19:17:22 PM
Är det nån som har interiörbilder på CF vore det kul att få se.. CF var första bussen jag körde på min bussutbildning

Alltid något sa han som såg Åmål:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/227_e.JPG)
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: yngrot skrivet 08 januari 2010, 22:43:38 PM
Trevligt men som tur var hade vi ratten på andra sidan... ;D
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2010, 23:18:22 PM
Citat från: Mr G skrivet 08 januari 2010, 18:29:51 PM
Verkligen fina bilder, och det är kul att se dem. Jag missade själv att ta några bilder under den här perioden. Men det såg faktiskt rent ut sagt för dj-ligt ut med dessa vrak som skötte trafiken i Stockholm, medans de nya fina bussarna fick stå i garagen och samla damm.

Hur var det nu? Var det vid denna tid som det var nån storstrejk, och en massa utsocknes åkare fick köra istället men enbart med egna bussar?
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:21:03 PM
Några interiörbilder från två olika CF. Först två bilder från SJ CF (med okänt nummer) från 1966. Osäker på om jag tog bilderna i Jordbro på linje 741 eller Skogås på linje 742.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/SJCFfplats/web.jpg?ver=12629888040001)

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/SJCF/web.jpg?ver=12629888080001)
Samma vagn.

Två bilder inifrån f d Lidingö Buss 15. Bilderna är tagna på uppställningsplatsen i Ösmo 1974.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/LBCF/web.jpg?ver=12629888070001)

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/LBCFbak/web.jpg?ver=12629888050001)


Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:23:37 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 22:20:18 PM
Alltid något sa han som såg Åmål:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/227_e.JPG)

Är den här samma typ som Arlanda-CF?
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:25:02 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:21:03 PM


Två bilder inifrån f d Lidingö Buss 15. Bilderna är tagna på uppställningsplatsen i Ösmo 1974.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/LBCF/web.jpg?ver=12629888070001)

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/LBCFbak/web.jpg?ver=12629888050001)





Är det röd klädsel på stolarna? De verkar påminna en del om klädseln som Uppsala hade på sina bussar
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:28:50 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:25:02 PM

Är det röd klädsel på stolarna? De verkar påminna en del om klädseln som Uppsala hade på sina bussar

Det var rödbrun galonklädsel på stolarna.

M v h
Ingwar
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 08 januari 2010, 23:30:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2010, 23:18:22 PM
Hur var det nu? Var det vid denna tid som det var nån storstrejk, och en massa utsocknes åkare fick köra istället men enbart med egna bussar?

Strejk var det väl bara vid ett tillfälle, annars var det nog från mitten av 70-talet och framåt vid rätt många tillfällen som driftiga smååkare kunde tjäna pengar i SL-trafiken. Var det inte pendeltågseländet(läs X1) så var det andra vinterproblem eller personalbrist(vanligen sommarhalvåret) eller något annat.. Continentbus från Skellefteå hade ju nere bussar(och gubbar) vid ett par tillfällen och en kollega larvade (iförd skoteroverall) ner en BF76 från Burträsk under vintern 80/81. Den gången var det nog pendeltågen som inte gick som de skulle..
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 januari 2010, 23:32:16 PM
"Vanligast" var väl annars plysh säten i CF:ar, om jag minns rätt.

/Peter
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:32:21 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:28:50 PM
Det var rödbrun galonklädsel på stolarna.

M v h
Ingwar

Då var den nog lite mörkare än Uppsalas klädsel
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Camilla skrivet 08 januari 2010, 23:37:33 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 19:17:22 PM
Är det nån som har interiörbilder på CF vore det kul att få se.. CF var första bussen jag körde på min bussutbildning
BM Har nårgra bilder på Bussvilan.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Solna/index.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Solna/index.html)
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:44:02 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:23:37 PM
Är den här samma typ som Arlanda-CF?

Här är förarplatsen i SJ's 3446 som var utrustad med s k Arlandastolar. Radio fanns och den syns delvis bakom biljettmaskinen.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/CFVst.jpg)


M v h
Ingwar
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:54:42 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:44:02 PM
Här är förarplatsen i SJ's 3446 som var utrustad med s k Arlandastolar. Radio fanns och den syns delvis bakom biljettmaskinen.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/CFVst.jpg)


M v h
Ingwar

Synd att biljettmaskinen skymmer den härliga radion. Antar att det är en Blaupunkt München från tidigt 1960-tal :D

Det känns föresten som om denna CF var lite mer ombonad överhuvudtaget än vanliga CF:ar: Alltså inte bara med stolarna utan även i övrigt :D
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 00:31:43 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:54:42 PM
Synd att biljettmaskinen skymmer den härliga radion. Antar att det är en Blaupunkt München från tidigt 1960-tal :D

Det känns föresten som om denna CF var lite mer ombonad överhuvudtaget än vanliga CF:ar: Alltså inte bara med stolarna utan även i övrigt :D

Motorhuven var som synes madrasserad för att i någon mån dämpa motorljudet. Radion var en Blaupunkt men jag kommer inte ihåg vilken modell. Utifrån såg bussen ut så här:

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/SJ3446Lp/web.jpg?ver=12629933250001)


M v h
Ingwar
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 08:37:48 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 08 januari 2010, 23:30:53 PM
Strejk var det väl bara vid ett tillfälle, annars var det nog från mitten av 70-talet och framåt vid rätt många tillfällen som driftiga smååkare kunde tjäna pengar i SL-trafiken. Var det inte pendeltågseländet(läs X1) så var det andra vinterproblem eller personalbrist(vanligen sommarhalvåret) eller något annat.. Continentbus från Skellefteå hade ju nere bussar(och gubbar) vid ett par tillfällen och en kollega larvade (iförd skoteroverall) ner en BF76 från Burträsk under vintern 80/81. Den gången var det nog pendeltågen som inte gick som de skulle..

Borde ha varit vintern 81-82. Då hade pendeltågen stora problem och de direktlinjer som SL hade startat i mars 1981 förstärktes rejält med inhyrda bussar från i stort sett hela landet. Mest turistbussar. Bland annat åkte jag då med Continentbus på 810-an. 810-an hade då ett intervall på 3-3-4 minuter och dessutom sattes in förstärkningsbussar utöver detta!
Sommaren 1988 och 1989 var det personalbrist hos SL som gjorde att man hyrde in bussar med förare. Man fick nämligen på den tiden inte bara hyra in förare.
Vid legala strejker skulle det varit strejkbryteri att hyra in bussar och jag betvivlar starkt att SL ägnade sig åt sådant.
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 januari 2010, 10:02:27 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:21:03 PM
Några interiörbilder från två olika CF. Först två bilder från SJ CF (med okänt nummer) från 1966. Osäker på om jag tog bilderna i Jordbro på linje 741 eller Skogås på linje 742.
Bilderna bör komma från Huddinge kommun (kolla skylt "Huge"=Huddinges kommunala bostadsbolag) så det är väl Skogås.
Som resenär upplevde jag de nya omställnings-CF som segare än de äldre vänsterbyggda. Kanske kvarstod det intrycket när jag körde i Huga 1972-73 fast då mindre påtagligt. Vilken är din bild från mitten av 60-talet?
Mvh Gunnar
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 10:35:18 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 09 januari 2010, 10:02:27 AM
Bilderna bör komma från Huddinge kommun (kolla skylt "Huge"=Huddinges kommunala bostadsbolag) så det är väl Skogås.
Som resenär upplevde jag de nya omställnings-CF som segare än de äldre vänsterbyggda. Kanske kvarstod det intrycket när jag körde i Huga 1972-73 fast då mindre påtagligt. Vilken är din bild från mitten av 60-talet?
Mvh Gunnar

Jag trodde mest på att det var Skogås, men var inte helt säker. Huge-skylten pekar ju dock helt klart på att det är Skogås! Tack för det!

Nej, jag tyckte de nya omställnings-CF (som mina bilder från Skogås är tagna i) var klart piggare än de äldre vagnarna. De hade ju 190 hkr motorer jämfört med de äldre som hade 165 hkr. Ett ställe där vi alltid utnyttjade de starkare motorerna var i backen upp från gamla Skanstullsbron på södra sidan där vi körde ifrån BSS vagnar som hade de svagare motorerna. Samma senare när vi körde nya bron till Gullmarsplan.

M v h
Ingwar
Titel: SV: CF:ar i uppförsbacke
Skrivet av: Hasse L skrivet 09 januari 2010, 11:47:56 AM

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6232602Mrbybacke-B.jpg?t=1263033550)
Segande uppför Mörbybacken kunde vi Enebybergsförare jämföra de olika bussarna. Våra CF var antingen från 1963 eller 1964 och hade väl lika starka motorer men var väldigt individuella. Gamla 6511 var en av få som hängde med nyare vagnar. Snabbast upp var Vaxholms kortbussar (Volvo B58) och långsammast våra ledbussar 4580-84. På bilden är det 4582 som hindrar 6232 och en av Vaxholms ledbussar.
Titel: SV: CF:ar i uppförsbacke
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 11:56:55 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 januari 2010, 11:47:56 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6232602Mrbybacke-B.jpg?t=1263033550)
Gamla 6511 var en av få som hängde med nyare vagnar.

Verkar varit en bra serie där. I Ribby fanns 6512 och den gick som ett spjut i jämförelse med övriga CF-ar. Nästan som en H46. Kanske det berodde på föraren. Det var i princip samma förare som alltid körde den. Han lär ha blivit mycket förgrymmad om någon annan hade tilldelats 6512.
(Upplevt som passagerare.)
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 09 januari 2010, 12:16:25 PM
Glapp i gasreglaget. Fixades på 5 minuter på den gängade stången från gaspedalen innanför frontluckan. Lossa stoppmuttern med en nollnolla åsså gänga lite på stången så att det blev 2mm glapp istället för 2cm. Sen blev det fart på kärran.
Ett av gossebarnen som åkte med i skolbussen var mäkta stolt inför kompisarna när han fått hjälpa chauffören att "trimma" skolbussen med att hålla i stången med en polygrip medan man drog åt muttern.
Jodå, nollnolla och polygrip å lite mer prylar medfördes på den gamla goda tiden  :)...
Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 januari 2010, 12:51:36 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 10:35:18 AM

Nej, jag tyckte de nya omställnings-CF (som mina bilder från Skogås är tagna i) var klart piggare än de äldre vagnarna. De hade ju 190 hkr motorer jämfört med de äldre som hade 165 hkr. Ett ställe där vi alltid utnyttjade de starkare motorerna var i backen upp från gamla Skanstullsbron på södra sidan där vi körde ifrån BSS vagnar som hade de svagare motorerna. Samma senare när vi körde nya bron till Gullmarsplan.

M v h
Ingwar
Jag syftade i första hand på de nyare vänster-CF med 190 hk. Exvis de med SL-nr 6509 och 6512. Kommer nu ej ihåg vilken som var Buddas buss men jag hade den en gång och den gick spjutet!
Mvh Gunnar
Titel: SV: CF:ar i uppförsbacke
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 14:18:50 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 januari 2010, 11:47:56 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6232602Mrbybacke-B.jpg?t=1263033550)
Segande uppför Mörbybacken kunde vi Enebybergsförare jämföra de olika bussarna. Våra CF var antingen från 1963 eller 1964 och hade väl lika starka motorer men var väldigt individuella. Gamla 6511 var en av få som hängde med nyare vagnar. Snabbast upp var Vaxholms kortbussar (Volvo B58) och långsammast våra ledbussar 4580-84. På bilden är det 4582 som hindrar 6232 och en av Vaxholms ledbussar.

Vilken trevlig bild! :D

Visst är detta E18 på motorvägen?

Är inte alla tre bussarna SL-bussar fast två av dessa har lack kvar från sina tidigare ägare?
Titel: SV: CF:ar i uppförsbacke
Skrivet av: K R skrivet 09 januari 2010, 15:10:48 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 14:18:50 PM
Vilken trevlig bild! :D

Visst är detta E18 på motorvägen?

Är inte alla tre bussarna SL-bussar fast två av dessa har lack kvar från sina tidigare ägare?

Hej!

Jo, Mörby backe är stigningen från Danderyds sjukhus upp till Mörby centrum utefter E18.

Bussarna hette hos SL: H44 4582, H65A 6232 och H44A 7990.
Den sistnämnda är bevarad hos SvOf och står hos Björn F i Älgviken (Nynäshamn).

Vid fototillfället var inte Vaxholmstrafiken formellt helt inlemmad i SL, avseende att bussen endast skyltar destination.
Linjenummer på Vaxholmslinjerna i 670-serien infördes enligt uppgift 10 juni 1974.
Enligt samma källa kvarstod VTAB som dotterbolag fram till 1 januari 1980, då verksamheten helt övergick till moderbolaget SL.

mvh K R

Titel: SV: CF:ar i nummerordning
Skrivet av: yngrot skrivet 09 januari 2010, 19:23:01 PM
Jag tackar för all fina bilder på CF både invändiga och utvändiga..