Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 mars 2009, 08:20:16 AM

Titel: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 mars 2009, 08:20:16 AM
En sedan länge utdöd yrkesgrupp är busskonduktörerna. Förr i tiden, runt Hedenhös eller så, fanns det ju en konduktör på praktiskt taget varje buss. Icke så idag, både på gott och ont. Eftersom jag tillhör de som en gång i tiden tillhörde busskonduktörerna tänkte jag visa några bilder på sånt som var del av busskonduktörens vardag.

Börjar med en bild på en typisk busskonduktör (beklagar bildens dåliga kvalitet men den är den enda jag har).

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSS1959.jpg)
Iklädd Busstrafiken Stockholm - Södertörns uniform och med en lagom barsk min fångade en kompis mig på denna bild hösten 1959 som ganska nybliven busskonduktör.

En viktig del var naturligtvis en buss och det var då nästan alltid en buss med två dörrar, en framtill och en på mitten, eller 1-1-0 som man väl numera uttrycker det.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSS171.jpg)
BSS vagn 171. Linje 1 Stockholm (Ringvägen) - Vendelsö (Tyrestavägen) trafikerades nästan till 100% med konduktörsbemannade vagnar.

Som ordinarie konduktör blev jag utrustad med en Almex biljettmaskin. Extrapersonalen fick en biljettlåda med en herrans massa biljetter i olika valörer att riva av i önskat totalbelopp.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSStickets.jpg)
Bilden visar tre olika biljettyper. Överst den viktigaste, min fribiljett. Därunder en Almex-biljett och längst ner en biljett av den typ som extrapersonalen sålde.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSS%20133.jpg)
Något som ofta tillämpades på BSS vid helger och veckoslut var att de förstärkningsvagnar som sattes in t ex från Dalarö söndag eftermiddag inte hade någon egen konduktör. Istället fick konduktören på den ordinarie bussen, efter att ha tagit betalt av de resande, kliva av och vänta på efterföljande förstärkningsvagn och ta betalt även av de resande. Dessa förstärkningar utgjordes ofta av ovanstående mindre vagntyper.

Tjänstgöringen vill jag minnas var upplagd så att man jobbade 5 dagar och var ledig den sjätte, lite osäker är jag dock, det är ju som sagt några år sedan detta tilldrog sig (cirka 50). Tjänsterna fanns på en blankett som samtidigt utgjorde en passagerarrapport. Passagerarna skulle alltid räknas. Rapporten fylldes i och lades i en låda vid tjänstens slut.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BSStjanst52V.jpg)
Uppe i högra övre hörnet framgår också klockslaget när man skulle göra den dagliga redovisningen, i detta fallet kl 17.15. Som synes var detta en sen tjänst, började i Handen kl 16.25 med en så kallad rundtur. Från Handen till Vendelsö (linje 1) och in till Stockholm. Från Stockholm raka spåret tillbaka till Handen. Då hade man fullbordat ett varv runt sjön Drevviken.

De förkortningar som finns betyder följande:
H = Handen (bussgaraget)
Tv = Tyrestavägen (Vendelsö)
St = Stockholm (Ringvägen)
Ru = Handen (Runstensvägen)
Nv = Norrbyvägen
N = Norrby
Skå = Skogås
Trå = Trångsund
Fi = Finntorp
Ek = Ekstubben
Gu = Gudö
T = Tyresö

Efter min tid hos BSS fortsatte jag min konduktörskarriär hos Stockholms Spårvägar, men det är en annan historia.

M v h
Ingwar

Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 14 mars 2009, 18:35:45 PM
Yrkesgruppen är tydligt saligen avsomnad, men än återstår en rest av dessa stolta män och kvinnor. Själv gjorde jag några vändor i denna stolta yrkeskår. Jag lät min välvilja lysa över SJ:s Sundbybergs och Ulriksdals garage. För att sedan fortsätta i Spårvägen. Söderhallen och Brännkyrka. När jag såg ditt inlägg flödade nostalgin.
Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 mars 2009, 18:42:41 PM
Ack ja..
Minns mina unga år när jag följde med farsan när han körde på BSS. Minns min första kontakt med "blåa Toy", alltså tuggummit Stimorol, som en kondis bjöd på!


Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 mars 2009, 18:48:54 PM
170-vagnarna (170-175) var populära. de första vid BSS med BF73-chassi o  tryckluftbromsar.  Samma chassi som de aluminium(lättmetall)-karosserade 180-vagnarna. BSS 174 o 175 var tidiga ex med alu-kaross. 170-173 hade SKV:s Boxerkaross o slutade sina dagar i Pakistan.
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 mars 2009, 20:01:32 PM
Citat från: Roland Hn skrivet 14 mars 2009, 18:35:45 PM
Yrkesgruppen är tydligt saligen avsomnad, men än återstår en rest av dessa stolta män och kvinnor. Själv gjorde jag några vändor i denna stolta yrkeskår. Jag lät min välvilja lysa över SJ:s Sundbybergs och Ulriksdals garage. För att sedan fortsätta i Spårvägen. Söderhallen och Brännkyrka. När jag såg ditt inlägg flödade nostalgin.
Roland?

Kul, en f d kollega! Jag hamnade också först i Söderhallen när jag började vid Spårvägen. Fast tjänst på linje 2 och 5 (delade tjänster). Jag begärde mig dock till Brännkyrka efter ett halvår och fick V2 (vagn 2, släpet) på linje 14.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 mars 2009, 20:05:37 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2009, 18:48:54 PM
170-vagnarna (170-175) var populära. de första vid BSS med BF73-chassi o  tryckluftbromsar.  Samma chassi som de aluminium(lättmetall)-karosserade 180-vagnarna. BSS 174 o 175 var tidiga ex med alu-kaross. 170-173 hade SKV:s Boxerkaross o slutade sina dagar i Pakistan.

Hej Björn,

Ja, 170-vagnarna var populära även bland konduktörerna liksom 180-vagnarna. 174 och 175 hade ett lite säreget utseende och det i positiv mening. Jag tyckte de var mycket snygga. Sorgligt öde för 170-173!

M v h
Ingwar
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 14 mars 2009, 20:58:43 PM
CitatKul, en f d kollega! Jag hamnade också först i Söderhallen när jag började vid Spårvägen. Fast tjänst på linje 2 och 5 (delade tjänster). Jag begärde mig dock till Brännkyrka efter ett halvår och fick V2 (vagn 2, släpet) på linje 14.

Jag började med fast kondistjänst på 73:an. När jag inte räckte till vid nästa placering, blev det flytt till Brännkyrkahallen. Fast tjänst på 14 v1 tillsammans med en legend som förare Olle Rockis om han är bekant. Efter ett och ett halvt år övergick jag till det som jag hade börjat med och fortsatt med till pankis.
Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 15 mars 2009, 02:29:47 AM
Citat från: Roland Hn skrivet 14 mars 2009, 20:58:43 PM
Jag började med fast kondistjänst på 73:an. När jag inte räckte till vid nästa placering, blev det flytt till Brännkyrkahallen. Fast tjänst på 14 v1 tillsammans med en legend som förare Olle Rockis om han är bekant. Efter ett och ett halvt år övergick jag till det som jag hade börjat med och fortsatt med till pankis.
Roland?

Jodå, Olle Rockis jobbade jag med ett par gånger vid övertidsarbete. Annars jobbade jag tillsammans med Rune Andersson, en mycket trevlig man.

Busskonduktörsjobb blev det endast på fridagar. 73:an åkte jag aldrig. Istället blev det 32, 36, 41, 42, 53, 65, 90 och 91.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Rickardo skrivet 15 mars 2009, 02:56:41 AM
Trevliga bilder och historisk dokumentation!

Mvh Rickardo

Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 13:04:37 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 mars 2009, 20:05:37 PM
Hej Björn,

Ja, 170-vagnarna var populära även bland konduktörerna liksom 180-vagnarna. 174 och 175 hade ett lite säreget utseende och det i positiv mening. Jag tyckte de var mycket snygga. Sorgligt öde för 170-173!

M v h
Ingwar
Var några av dessa vagna så kallade plattformsvagnar. BSBV hade några, jag tror att det var 171 och 172.
Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 13:11:58 PM
Hej

Just 170-vagnarna skiljde sig mellan BSS o BSBV.
BSBV hade 170-175 som hade dörrar 1-1-2 , bakplattform o "pyswilson" låda. BSS vagnar var av den vanliga modellen med dörrar 1-1-0 o vanlig manuell låda.
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 13:56:34 PM
Tack för det svaret.
Men nu kommer jag med en ny. Söderhallen hade ett antal Capitol med fast kondis. Vanligen tursatta på 59:an. Hur många var de och hade dessa något eget littra? Var något annat garage belastade med denna typ?
Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 14:12:05 PM
Hej

De hette H22 o hade fast kondisplats en bit bakom framdörrarna. Hur många de var minns jag inte på rak arm, men de byggdes om till H21- standard. De var avsedda för "tunga linjer" där man inte trodde att föraren skulle klara alla biljetter själv.
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 14:28:22 PM
Tack för det Björn.
Men var inte H22 en udda typ. Jag tror Söderhallen hade 10 st. Men ett stort men. Mitt minne säger mig att H22 var en Volvo med en konstig automatlåda. Den hade någon form av fördröjning som kunde ställa till problem. Framförallt i korsningen av Drottninggatan i uppförbacken mot Brunkebergstorg. Ex. Bilen på Drottninggatan vinkade fram bussen, bussföraren trampade på gasen, ingenting händer, bilföraren tröttnar och sätter fart och det gör också bussen. Rätta mig om jag har fel.
Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 14:53:09 PM
Har ett minne från de tidigare omtalade Capitolerna. Linje 59, stopp vid Slottsbacken, passagerarna går av. Nu var dörrarna på dessa bussar väldigt snabba. De styrdes av kontakter under trappstegen och slog igen så fort man fick bort foten från steget. Vid de här tillfället kom en äldre dam och påkallade uppmärksamhet om att hon ville gå av. Föraren hade full koll på läget. Men damen ropade "Jag skall av här" trampade ner på fotsteget och skulle trycka upp dörren med handen. Problemet var att när hon trampade ner for dörren upp och damen fortsatte i tangentens riktning. Tack och lov återfann hon balansen någon meter från slottsväggen. Det kunde gått väldigt illa.

Kanske inte så intresant men dock ett minne.
Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Mr H skrivet 15 mars 2009, 16:00:38 PM
Tja egentligen var det väl H21-Capitolerna som var lite udda då de var 80 st och H22:orna 101 st då det begav sig. Beskrivningen på bussen som aldrig kommer iväg stämmer nog bättre på "Volvo-Capitolen" H20 än H21/H22. De brukade komma iväg! Jag tror f.ö att det här med H22 med konduktörsplats egentligen var en facklig fråga d.v.s att SS inte när bussarna levererades hade förhandlat färdigt om enmansbetjäning fullt ut. Ganska så bökigt med konduktör på H22 i och med bussens konstruktion och konduktörsbåsets placering! Svårt att biljettera de som aldrig kom att passera båset!

Vad det gäller skillnaden mellan BSS och BSBV 170-vagnar stämmer det att BSBV hade plattformar men inte BSS dito. Sedan så finns det ju en udda sak i det här också (som i det mesta!) och det är att BSS linje 3F ofta kördes med en plattformsvagn från BSBV för att bättre kunna frakta barnvagnar till någon barnavårdscentral i området!

När jag gled in på bussar och barnvagnar så påminner jag mig att i turlistan för linje 96 stog det apropå detta att man "om möjligt skulle medta tre stycken barnvagnar" i och med barnavårdscentralen i Marieberg. Inte så konstigt kan man ju tycka om man inte samtidigt kommer på att 96:an vid den här tiden gick med H23! Förutom H23:ans bredd så tog man ju då in barnvagnarna via framdörren. Härligt att byngla på och av tre barnvagnar på en H23 genom framdörren!

Vad roligt det är med Ingwars fina nostalgiupplägg. Väcker verkligen minnen! Vi avvaktar med spänning den naturliga fortsättningen nu d.v.s hur det var att vara kondis på SS linjerna 65, 90 och 91!
:D :D :D

Mr H
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 16:23:30 PM
Hej

Ja, Ingwars bilder är för mig mycket nostalgiska.
Vad gäller H20 så stämmer det att de var utrustade med usla Volvo-tillverkade växellådor, som fungerade precis som det beskrivits. De bussarna var illa omtyckata av förarna, o ställdes av ganska snabbt. men inför Dagen H dammades de av o kom i trafik igen. Troligen var just dessa 20 Volvo B655:or orsaken till att SS/SL-ledningen i många år intog en avog inställning gentemot produkter från Volvo..
Vad gäller BSBV 170-vagnar på linjen till Skogås berodde det på att den nya förorten Skogås befolkades av unga par med barnvagnar. Dessa ville åka in till Farsta o handla, och då fick BSS helt enkelt låna BSBV 170-vagnar för att kunna frakta dessa ekipagen.
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 16:51:49 PM
Tidigare i den här tråden berättade jag att jag lämnade Söderhallen för Brännkyrka. Egentligen hade jag hellst flyttat till Hammarby, men där var det fullt. Däremot gnetade jag ganska flitigt med villkor att lånas ut till Hammarby eller Hornsberg. Så kommer vi då till hur det var att jobba på 90 och 91. 91:an hade nog högre belastning än 90. Man kan nog likna det vid lugna gatan. Inte tråkigt men det var sällan stressigt och passagerarna var övervägande trevliga. Nästan alla kläckte ur sig ett God Morgon på väg in eller ett Hej på väg hem.Visst hade man ståplatser men jag har inget minne av att man behövde lämna folk. Något som var vanligt på 79:an. I den trängre kretsen kallades den även för pedalplågarlinjen. Trots stressen där, var det tydligen mer status på den linjen än på tråden. (läs 90 och 91) Man kände sig aldrig välkommen där. Tillbaka till Årsta linjerna, där man kände sig mer tillfreds. Det enda negativa var i så fall korsningen vid Karl XII:s torg. Av någon anledning var det lätt att så att säga tappa kontakten. Lagom kul med lågskor och snösörja. Men det var smällar man fick ta. För att nu avsluta denna drapa kan jag väl säga att fast tjänst på tråden skulle varit kul. 65:an kan jag inte yttra mig om, där gällde enmans under min tid.

Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Mr H skrivet 15 mars 2009, 17:40:21 PM
Kommer ni ihåg en förare som tillhörde "Hovet" och brukade köra på 79:an?
Han jobbade på "Hovet" fortfarande när jag jobbade där på 80-talet. En sann veteran!

Det berättades om honom att han kört två varv en dag i rondellen i Hammarbybacken/Olaus Magnus väg med sin H15 på linje 79! En "färsking" hade gjort misstaget att köra om Slaktaren redan på Skeppsbron. Slaktaren var redan då rutinerad. Han körde i sin tur inte om färskingen! Färskingens H15 fylldes och fylldes på väg mot Hammarby. Slaktaren körde inte om utan kröp bakom med sin sysslolösa kondis!. Färskingen insåg förstås sitt misstag och försökte lura Slaktaren att köra om. Det gjorde han inte. Vid rondellen hade färskingen fått nog och tog ett helvarv med sin sprängfyllda H15 (man kan verkligen se framför sig hur bussen med rytande motor och sänkt nos fullpackad med resenärer råmade runt i rondellen!) Slaktaren följde efter ett varv i rondellen. Färskingen tog ett varv till. Det gjorde Slaktaren också. Sedan gav färskingen helt upp och "planade ut" mot Hammarby. Allting var nog lite bättre och mänskligare förr! Framförallt roligare!

;D

Mr H
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Mr H skrivet 15 mars 2009, 17:44:43 PM
PS

Aj då, det föll bort i första meningen att föraren kallades "Slaktaren"! Sorry!

DS

Mr H
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 15 mars 2009, 19:34:20 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 16:23:30 PM
Hej

Ja, Ingwars bilder är för mig mycket nostalgiska.
Vad gäller H20 så stämmer det att de var utrustade med usla Volvo-tillverkade växellådor, som fungerade precis som det beskrivits. De bussarna var illa omtyckata av förarna, o ställdes av ganska snabbt. men inför Dagen H dammades de av o kom i trafik igen. Troligen var just dessa 20 Volvo B655:or orsaken till att SS/SL-ledningen i många år intog en avog inställning gentemot produkter från Volvo..
Vad gäller BSBV 170-vagnar på linjen till Skogås berodde det på att den nya förorten Skogås befolkades av unga par med barnvagnar. Dessa ville åka in till Farsta o handla, och då fick BSS helt enkelt låna BSBV 170-vagnar för att kunna frakta dessa ekipagen.

Jag kommer ihåg H20-vagnarna mycket väl. De gick bl a på dåvarande linje 71 genom Älvsjö och var väl lite exotiska just för att de var Volvo och inte Scania-Vabis. Som ung yngling tyckte jag att de hade ett ganska härligt, säreget, motorljud när de drog iväg från en hållplats. SS hade 20 st H20 och de kom 1956. Till skillnad mot Metropol och Capitol hade de tryckluftbroms.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SSH20.jpg)
H20.


M v h
Ingwar


Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 19:53:58 PM
Jo, ljudmässigt är Titandieslarna trevliga, om man gillar sådant. B58:orna var inte så dumma heller, ett härligt ljud i SvOf:s H54!
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Mr H skrivet 15 mars 2009, 20:57:35 PM
De där åbäkena kunde väcka döda när de startade från hpl Slussen söderut på linjerna 59 och 73!
Hållplatsen var belägen i Götgatsbacken nära korsningen med Svedenborgsgatan! Där har man stått och lyssnat många gånger! En och annan gång hände det att två H20 startade samtidigt. Då kändes det som att Söder istället stannade!

Annars var det ju ändå lite kul med dem att de hade konduktörsplatsen kvar ända till slutet. Men när man var riktigt liten hatade man H20 verkligen då rutorna var små och satt högt och man nådde aldrig riktigt upp till fönstren! Fast det var kul att sitta på konduktörsplatsen förstås!

Mr H
Titel: SV: SS Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 15 mars 2009, 22:59:24 PM
Citat från: Mr H skrivet 15 mars 2009, 20:57:35 PM
De där åbäkena kunde väcka döda när de startade från hpl Slussen söderut på linjerna 59 och 73!
Hållplatsen var belägen i Götgatsbacken nära korsningen med Svedenborgsgatan! Där har man stått och lyssnat många gånger! En och annan gång hände det att två H20 startade samtidigt. Då kändes det som att Söder istället stannade!

Annars var det ju ändå lite kul med dem att de hade konduktörsplatsen kvar ända till slutet. Men när man var riktigt liten hatade man H20 verkligen då rutorna var små och satt högt och man nådde aldrig riktigt upp till fönstren! Fast det var kul att sitta på konduktörsplatsen förstås!

Mr H

Jag åkte endast någon enstaka gång med H20 och aldrig i jobbet. Men jag kan tänka mig att det ekade ganska bra mellan husväggarna uppför Götgatsbacken. Du nämnde tidigare om en fortsättning om konduktörsjobbet på SS. Tyvärr så har jag väldigt dåligt med bilder och dokumentation från den tiden, sämre än från BSS. Jag skall kolla i min gömmor vad jag kan hitta.

Du kanske kommer ihåg den plånbok Spårvägen tillhandahöll. Jag har min kvar. Gjord i äkta mjukplast.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SSplanbok.jpg)


Det här är ju ett bussforum, men biljettbestämmelserna var ju i princip desamma på spårvagnar och bussar så det gör väl inte så mycket att de i det här fallet är tryckta i en turlista för linje 16.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SSBiljettbest%C3%A4m.jpg)


Varje vagn i trafik, buss eller spårvagn, hade ju förutom ett linjenummer också ett turnummer som var placerad någonstans innaför vindrutan.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Tur5.jpg)
Tur 5.


M v h
Ingwar
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Mr H skrivet 16 mars 2009, 09:10:52 AM
Fantastiskt vad du har i dina gömmor Ingwar!

Speciellt kul att läsa i turlistan för linje 16 biljetteringsbestämmelserna! (Detta gällde ju givetvis också buss!)
Rena vetenskapen att vara kondis alltså! Ta bara exemplet med linje 131 som klipper i SS!
En miljon sätt att behandla en pappersbit alltså.

Skrivet med visst besvär på X2000 525 på Nyköpingsbanan där bankningen just lagt av!!! På den banan också av alla!

Mr H
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: HJP skrivet 16 mars 2009, 16:27:13 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 mars 2009, 08:20:16 AM
En sedan länge utdöd yrkesgrupp är busskonduktörerna. Förr i tiden, runt Hedenhös eller så, fanns det ju en konduktör på praktiskt taget varje buss. Icke så idag, både på gott och ont. Eftersom jag tillhör de som en gång i tiden tillhörde busskonduktörerna tänkte jag visa några bilder på sånt som var del av busskonduktörens vardag.

Börjar med en bild på en typisk busskonduktör (beklagar bildens dåliga kvalitet men den är den enda jag har).

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSS1959.jpg)
Iklädd Busstrafiken Stockholm - Södertörns uniform och med en lagom barsk min fångade en kompis mig på denna bild hösten 1959 som ganska nybliven busskonduktör.

En viktig del var naturligtvis en buss och det var då nästan alltid en buss med två dörrar, en framtill och en på mitten, eller 1-1-0 som man väl numera uttrycker det.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSS171.jpg)
BSS vagn 171. Linje 1 Stockholm (Ringvägen) - Vendelsö (Tyrestavägen) trafikerades nästan till 100% med konduktörsbemannade vagnar.

Som ordinarie konduktör blev jag utrustad med en Almex biljettmaskin. Extrapersonalen fick en biljettlåda med en herrans massa biljetter i olika valörer att riva av i önskat totalbelopp.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSStickets.jpg)
Bilden visar tre olika biljettyper. Överst den viktigaste, min fribiljett. Därunder en Almex-biljett och längst ner en biljett av den typ som extrapersonalen sålde.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/BSS%20133.jpg)
Något som ofta tillämpades på BSS vid helger och veckoslut var att de förstärkningsvagnar som sattes in t ex från Dalarö söndag eftermiddag inte hade någon egen konduktör. Istället fick konduktören på den ordinarie bussen, efter att ha tagit betalt av de resande, kliva av och vänta på efterföljande förstärkningsvagn och ta betalt även av de resande. Dessa förstärkningar utgjordes ofta av ovanstående mindre vagntyper.

Tjänstgöringen vill jag minnas var upplagd så att man jobbade 5 dagar och var ledig den sjätte, lite osäker är jag dock, det är ju som sagt några år sedan detta tilldrog sig (cirka 50). Tjänsterna fanns på en blankett som samtidigt utgjorde en passagerarrapport. Passagerarna skulle alltid räknas. Rapporten fylldes i och lades i en låda vid tjänstens slut.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BSStjanst52V.jpg)
Uppe i högra övre hörnet framgår också klockslaget när man skulle göra den dagliga redovisningen, i detta fallet kl 17.15. Som synes var detta en sen tjänst, började i Handen kl 16.25 med en så kallad rundtur. Från Handen till Vendelsö (linje 1) och in till Stockholm. Från Stockholm raka spåret tillbaka till Handen. Då hade man fullbordat ett varv runt sjön Drevviken.

De förkortningar som finns betyder följande:
H = Handen (bussgaraget)
Tv = Tyrestavägen (Vendelsö)
St = Stockholm (Ringvägen)
Ru = Handen (Runstensvägen)
Nv = Norrbyvägen
N = Norrby
Skå = Skogås
Trå = Trångsund
Fi = Finntorp
Ek = Ekstubben
Gu = Gudö
T = Tyresö

Efter min tid hos BSS fortsatte jag min konduktörskarriär hos Stockholms Spårvägar, men det är en annan historia.

M v h
Ingwar


****
Denna tråd har jag helt missat !!
Härliga bilder. Tackar&Bockar!

HJP
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 16 mars 2009, 21:03:33 PM
Citat från: HJP skrivet 16 mars 2009, 16:27:13 PM
****
Denna tråd har jag helt missat !!
Härliga bilder. Tackar&Bockar!

HJP

Hej Hans!

Det är lite "farligt" att rota bland gamla grejor som samlat damm i många år. Man hittar både det ena och det andra. En resa i minnenas värld fylld med nostalgikickar.


Citat från: Mr H skrivet 16 mars 2009, 09:10:52 AM
Fantastiskt vad du har i dina gömmor Ingwar!

Speciellt kul att läsa i turlistan för linje 16 biljetteringsbestämmelserna! (Detta gällde ju givetvis också buss!)
Rena vetenskapen att vara kondis alltså! Ta bara exemplet med linje 131 som klipper i SS!
En miljon sätt att behandla en pappersbit alltså.

Skrivet med visst besvär på X2000 525 på Nyköpingsbanan där bankningen just lagt av!!! På den banan också av alla!

Mr H

Biljetter från linje 131 ("Hissen") skulle ju behandlas lite annorlunda. Jag förmodar att du också känner igen dessa gamla biljettblock (vad som är kvar av dem). Tyvärr har jag ingen bild på den biljettblockshållare som man hade alla biljetter fastklämda i. På förortslinjerna så hade man ju fem olika biljettyper (plus rabatthäften) att hålla reda på.

Att åka Nyköpingsbanan i full fart utan korglutning är en upplevelse!

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Biljettblock.jpg)


M v h
Ingwar
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: HJP skrivet 16 mars 2009, 22:23:41 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 16 mars 2009, 21:03:33 PM
Hej Hans!

Det är lite "farligt" att rota bland gamla grejor som samlat damm i många år. Man hittar både det ena och det andra. En resa i minnenas värld fylld med nostalgikickar.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/Biljettblock.jpg)


M v h
Ingwar

****
OJ! Vilken nostalgikick! På diabilder har jag dessa biljetter, men då märkta SL, och de kostade hela 1 krona.
Någon gång skaffar jag en diaskanner och visar dem. Plåtade lite under måttot "Mitt arbete". Bl.a. gamla och nya biljetter, vid övergången till enhetstaxa 1972 (1973?).

HJP
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 17 mars 2009, 07:39:54 AM
Citat från: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 16:51:49 PM
Tidigare i den här tråden berättade jag att jag lämnade Söderhallen för Brännkyrka. Egentligen hade jag hellst flyttat till Hammarby, men där var det fullt. Däremot gnetade jag ganska flitigt med villkor att lånas ut till Hammarby eller Hornsberg. Så kommer vi då till hur det var att jobba på 90 och 91. 91:an hade nog högre belastning än 90. Man kan nog likna det vid lugna gatan. Inte tråkigt men det var sällan stressigt och passagerarna var övervägande trevliga. Nästan alla kläckte ur sig ett God Morgon på väg in eller ett Hej på väg hem.Visst hade man ståplatser men jag har inget minne av att man behövde lämna folk. Något som var vanligt på 79:an. I den trängre kretsen kallades den även för pedalplågarlinjen. Trots stressen där, var det tydligen mer status på den linjen än på tråden. (läs 90 och 91) Man kände sig aldrig välkommen där. Tillbaka till Årsta linjerna, där man kände sig mer tillfreds. Det enda negativa var i så fall korsningen vid Karl XII:s torg. Av någon anledning var det lätt att så att säga tappa kontakten. Lagom kul med lågskor och snösörja. Men det var smällar man fick ta. För att nu avsluta denna drapa kan jag väl säga att fast tjänst på tråden skulle varit kul. 65:an kan jag inte yttra mig om, där gällde enmans under min tid.

Roland?

79:an jobbade jag aldrig på. Jag gillade dock 90 och 91. Visst hände det att man tappade kontakten ibland men jag drabbades aldrig när det var snöslask. 65:an var nog min favorit, relativt lång linje som gick genom, för mig, kända trakter.

Jag förmodar att du känner igen fridagstablån nedan.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SSfridagstabla.jpg)

En annan utrustningsdetalj var ju tjänsteexemplaret av linjekartan, här i väl använt skick.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/SSkarta1963.jpg)


M v h
Ingwar
Titel: SV: SRM?
Skrivet av: BD skrivet 18 mars 2009, 15:07:29 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 16:23:30 PM
Hej

Ja, Ingwars bilder är för mig mycket nostalgiska.
Vad gäller H20 så stämmer det att de var utrustade med usla Volvo-tillverkade växellådor, som fungerade precis som det beskrivits.

Var det inte växellådor byggda på licens från SRM (Svenska Rotormaskiner)?
SRM-växellådorna misslyckades i lok och motorvagnar och lär ha varit orsak till att en tankbil slog runt i närheten av Norrtull på 60- eller 70-talet.
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 18 mars 2009, 15:28:35 PM
Ja, hur var det med detta? Även de första Capitolerna till SS, typerna H21 o H22 hade väl någon svensk låda som inte heller var så bra, var det inte de som hade SRM? H20 var ju ett kapitel för sig, i vissa lägen rent trafikfarliga.
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 18 mars 2009, 15:49:46 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2009, 15:28:35 PM
Ja, hur var det med detta? Även de första Capitolerna till SS, typerna H21 o H22 hade väl någon svensk låda som inte heller var så bra, var det inte de som hade SRM? H20 var ju ett kapitel för sig, i vissa lägen rent trafikfarliga.

Enligt SS Trafikhandbok 4 från 1957 så hade H20 en "helautomatisk, hydraulisk växellåda av SRM:s dubbelrotationsutförande". För H21 och H22 anges endast att "Kraftöverföringen sker via en helautomatisk växellåda, s k dubbel rotationslåda". Av funktionsbeskrivningen att döma verkar det röra sig om samma typ av växellåda på alla tre busstyperna.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SRM revanch
Skrivet av: BD skrivet 18 mars 2009, 18:56:20 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 mars 2009, 15:49:46 PM
Enligt SS Trafikhandbok 4 från 1957 så hade H20 en "helautomatisk, hydraulisk växellåda av SRM:s dubbelrotationsutförande". För H21 och H22 anges endast att "Kraftöverföringen sker via en helautomatisk växellåda, s k dubbel rotationslåda". Av funktionsbeskrivningen att döma verkar det röra sig om samma typ av växellåda på alla tre busstyperna.

M v h
Ingwar

SRM köptes så småningom av sin italienska licenstagare OM (ett företag som kom att tillhöra  Fiat och slutligen uppgick i Iveco). Växellådor princip SRM finns i original motorvagnar litt Y1.
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Roland Hn skrivet 21 mars 2009, 16:36:40 PM
CitatSom ordinarie konduktör blev jag utrustad med en Almex biljettmaskin. Extrapersonalen fick en biljettlåda med en herrans massa biljetter i olika valörer att riva av i önskat totalbelopp.

Nog minns man dessa underbara biljettlådor, två eller tredelade. Jag vill nog hävda att det var mer status med låda än Almex. Huvudräkning var en given förutsättning i jobbet, men här fick man räkna två gånger. Först pris och pengar, sedan kombinera biljetter. Men det viktigaste var väl hanterandet av denna låda. Framförallt i närheten av yngre upplagor av det täcka könet. Då gällde det att imponera. Att slå ihop eller växla sida på lådan var en konst som utövades till fulländning. Men ingen kan ana hur mycket skinn som klämdes av tummen när locket slog igen. Då gällde det att vad man säger hålla masken.
Roland?
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 24 mars 2009, 20:45:38 PM
Som busskonduktör hade man naturligtvis alltid med sig prislista för den eller de linjer man jobbade på. Här är ett par exempel från BSS linje 1 och 2, 1960.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BSSprislistaLinje1.jpg)

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BSSprislistaLinje2.jpg)


M v h
Ingwar



Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Peter Rost skrivet 24 mars 2009, 22:15:14 PM
Intressant! Du har inte möjligtvis någon karta utefter någon av dessa två linjer?

/Peter
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 24 mars 2009, 22:47:33 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 24 mars 2009, 22:15:14 PM
Intressant! Du har inte möjligtvis någon karta utefter någon av dessa två linjer?

/Peter


Den enda kartan från den tiden är denna som fanns i turlistan.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BSSlinjermap.jpg)
Linjenätet 1960.


M v h
Ingwar

Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Peter Rost skrivet 24 mars 2009, 23:21:46 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 24 mars 2009, 22:47:33 PM

Den enda kartan från den tiden är denna som fanns i turlistan.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BSSlinjermap.jpg)
Linjenätet 1960.


M v h
Ingwar



Tackar! :)

/Peter
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 29 mars 2009, 09:20:40 AM
Återfann i kväll ett annat hjälpmedel man utrustades med som busskonduktör (och bussförare) hos BSS, Hållplatsförteckning. Den hade sin givna plats i ytrre facket på konduktörsväskan.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/HplFortecknBSS.jpg)



M v h
Ingwar
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 mars 2009, 11:52:03 AM
Härligt!
Måste fixa BSS snygga logga på rullen i man BSS 16 (senare SL H41 4558). Sannolikt den enda BSS vagn som finns kvar som buss idag. BSS 12 finns kvar i originalfärgerna, men är husbil.
/Björn
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 08 april 2009, 23:41:51 PM
Exempel på BSS konduktörstjänster i Vendelsögaraget 1960.

(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Normal%20size/BSStjansterKond.jpg)

Förkortningar:
R= Ringvägen
Tv= Tyrestavägen
Ek= Ekudden
H= Handen
Vg= Vendelsö gård
Gu= Gudö
Spv= Stortorpsvägen
Sp= Stortorp
TB= Tyresö Brevik
O= Orhem
Trå= Trångsund
Skå= Skogås
T= Tyresö
Ov= Orhemsvägen
O= Orhem
Nv= Norrbyvägen
N= Norrby
g= garaget


M v h
Ingwar
Titel: SV: Busskonduktör
Skrivet av: AGR skrivet 09 april 2009, 13:28:41 PM
Citat från: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 14:28:22 PM
Tack för det Björn.
Men var inte H22 en udda typ. Jag tror Söderhallen hade 10 st. Men ett stort men. Mitt minne säger mig att H22 var en Volvo med en konstig automatlåda. Den hade någon form av fördröjning som kunde ställa till problem. Framförallt i korsningen av Drottninggatan i uppförbacken mot Brunkebergstorg. Ex. Bilen på Drottninggatan vinkade fram bussen, bussföraren trampade på gasen, ingenting händer, bilföraren tröttnar och sätter fart och det gör också bussen. Rätta mig om jag har fel.
Roland?

Även jag har varit Busskondis, även trådbusskondis. Tillhörde BKH som spårvagnskondis men var utlånad i bland. Har även varit inoficiell BSBV kondids på BSBV linje 4. Detta är en Preskiberad händelse: Den ordinari kondisen (med ett mycket lågt medlemmsnummer i SSS) ville övningsköra bussen en bit så jag hoppade in som kondis under tiden.
Volvo bussarna med kondisplats i SÖH var H20. Var svårkörda om man skulle in på Götgatan från Södermalmstorg så måste man gasa genom kurvan annars så räckte inte servon till för kurvtagningen.