Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM

Titel: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM
Några blandade bilder från SL-land i slutet på 80-talet. Ni som bara kan titta på redigerade och perfekta bilder kan sluta läsa här. Ni övriga som kanske ser motivet och vill ha lite nostalgi oavsett bildkvalitet får gärna fortsätta och titta.
(http://ludde306.ownit.nu/4372%20880718.JPG)
4372 Karlbergs station 880718.
(http://ludde306.ownit.nu/4552%20850802.JPG)
4552 förarplats. Vaxholmsgaraget 850802. Den f.d Surahammarsbussen som diskuterats i andra trådar.
(http://ludde306.ownit.nu/5246%204006%20870605.JPG)
5246 och 4006 Söderhallen. 870605. Är det någon som minns vad den blå Mercedesen 4006 var provbuss för?
(http://ludde306.ownit.nu/5494%206876%205496%206899%20861230.JPG)
Nytt o gammalt i Kallhällsgaraget 861230. Undrar hur vagnutsättning där gick till? :)
5494 6876 5496 och 6899
(http://ludde306.ownit.nu/5559%20860707.JPG)
5559 i Högdalen 860707
(http://ludde306.ownit.nu/5629%20881008.JPG)
5629 Västra Kanalgatan Södertälje 881008
(http://ludde306.ownit.nu/5775%2088%20v%e5ren.JPG)
5775 Gillegatan Mälarhöjden våren 88
(http://ludde306.ownit.nu/6313%20870601.JPG)
6313 Björkviks brygga 870601
(http://ludde306.ownit.nu/6515%20880915.JPG)
6515 Alvik 880915
(http://ludde306.ownit.nu/6522%20860825.JPG)
6522 Linje 340 Centralstation 860825
(http://ludde306.ownit.nu/6650%20880323.JPG)
6650 Solna centrum 880323
(http://ludde306.ownit.nu/ok%e4nd%20SJ%2088%20h%f6sten.JPG)
okänd SJ på 47an Klarabergsgatan, sommar/höst 88
(http://ludde306.ownit.nu/ok%e4nd%20SJ%20880823.JPG)
okänd SJ på 56X Fridhemsplan 880823
Någon som minns varför dessa SJ-bussar körde i SL-trafik? Och varifrån lånades dessa individer?

Av alla ovanstående bussar så är det mig veterligt bara 4372 som lever än i dag 2009. Ägd av en privatperson.

Hoppas det blev en kul tillbakablick.
Anders
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: robbes skrivet 10 januari 2009, 20:18:32 PM
väldigt fina bilder vill jag som hatar sl bussar säga, detta är motiv som är fina och inget att det skall bli perfekt utan här är det vardagsbilder i högsta grad visa gärna mera tack
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Mr G skrivet 10 januari 2009, 20:25:05 PM
Strålande! Jag tittar gärna på dina bilder. F ö var väl de flesta bra fototekniskt också. Att någon är lite blek eller oskarp förtar inget av helhetsintrycket, betyget är förstås mycket väl godkänt ändå! Mycket intressant som sagt. Just de här åren körde jag extra för SL i Hornsberg, men jag försökte alltid att bli utlånad om det gick så jag fick köra på andra ställen också. Så jag har kört från alla de fd SS-hallarna, men aldrig ute i länet. Där gick gränsen för utlåningen. Hade gärna kört de där H80:orna annars om jag hade fått.

Hälsningar Mr G
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 10 januari 2009, 20:31:10 PM
BLH 255 = 2024
KSZ 981 = 1932

Uppsala
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 20:49:48 PM
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Trevliga bilder för övrigt!

/Peter
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Cero skrivet 10 januari 2009, 21:06:46 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM

(http://ludde306.ownit.nu/5775%2088%20v%e5ren.JPG)
5775 Gillegatan Mälarhöjden våren 88


Kul med en bild från mina barndomstrakter. 135:an måste ha varit en av de mest udda linjerna i Stockholm från det att T-bana2 öppnade till dess att den förlängdes till Vårberg för några år sedan. Gick bara i högtrafik vardagar + lördag förmiddag. Två hållplatser från Mälarhöjdens T-banestation till Gillegatan, vändning och retur till T-banan. Där en längre väntetid och så två hållplatser åt andra hållet upp på Klubbacken. Oftast kördes Büssing på linjen under sjuttiotalet och början av åttiotalet. Antar att man ogärna satte ut Scaniavagnarna på en så obetydlig linje. De mer kapabla Scaniorna fick säkert bättre nytta på några av Nybodas tyngre linjer.

Vid Gillegatan fanns för övrigt en kiosk under min skoltid, dit det ofta vallfärdades på lunchrasterna. Gubben som hade den ansågs lite grinig och girig och hade dåligt tålamod med oss ungar. Kiosken låg på gräsplätten mellan förbudsskylten och den blå sandtunnan.

Mercedesbussen i Söderhallen var såvitt jag kommer ihåg en provbuss för att se om dessa kunde vara ett alternativ till Volvo och Scania. Antar att SL ville få lite bättre konkurrens och kanske också pressa priser. Bussen bedömdes inte hålla måttet bl.a. beträffande förarplatsen. Personligen tycker jag nuvarande tyskbussar (MAN och Mercedes) är lika spartanska som dåtidens Büssing, MAN och Mercedes så uppenbarligen har vi svenskar "växt i" den tyska standarden mer än de tyska bussarna har utvecklats för att passa våra krav (såsom de åtminstone dikterades på 80-talet).
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: JDS skrivet 10 januari 2009, 21:09:23 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM
(http://ludde306.ownit.nu/5494%206876%205496%206899%20861230.JPG)
Nytt o gammalt i Kallhällsgaraget 861230. Undrar hur vagnutsättning där gick till?

Scania på dagen och Volvo på natten ser det ut som!
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 10 januari 2009, 21:27:18 PM
Citat från: JDS skrivet 10 januari 2009, 21:09:23 PM
Scania på dagen och Volvo på natten ser det ut som!

tycker det ser ut som....
som vanligt är det varannan..... ;) (citat ur film, vilken ::))
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Ersa skrivet 10 januari 2009, 21:30:57 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 20:49:48 PM
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Det var väl då man inte fick hyra in enbart förare, utan endast förare+buss från andra företag?
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Max W skrivet 10 januari 2009, 22:08:29 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 20:49:48 PM
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Trevliga bilder för övrigt!

/Peter
Linje 340 gick bara de dagar det var föreställning på Drottningholmsteatern. Jag vill minnas att den kunde gå någon tur ibland både på våren och höstkanten.
/Max
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 23:30:39 PM
Citat från: Verspieder skrivet 10 januari 2009, 21:30:57 PM
Det var väl då man inte fick hyra in enbart förare, utan endast förare+buss från andra företag?

Tror att det var något såndant. 43, 47, och 52, var linjer som kördes av olika entrepenörer 1988-89, som jag minns det.

/Peter
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 10 januari 2009, 23:56:02 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 20:49:48 PM
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Ja, 340 var ju den speciella teaterbussen som gick ut till föreställningarna på Drottningholms slottseater. Den har väl försvunnit helt sedan några år tillbaka, men fortsatte att gå efter föreställningar till ialla fall rätt nyligen (sista tiden dock såsom de andra sl-linjerna som varit beställningstrafik, utan nummer. Utgick väl från Grand Hotell om jag inte minns fel, via centralstationen?
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Karsten skrivet 11 januari 2009, 00:27:25 AM
Mycket trevligt Anders! H7T 4372 innan den blev abonneringsvagn, den kan inte gått många år i det utförandet.
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 11 januari 2009, 05:51:08 AM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 januari 2009, 21:27:18 PM
tycker det ser ut som....
som vanligt är det varannan..... ;) (citat ur film, vilken ::))

..damernas! (Citerat ut filmen Repmånad med Lasse Åberg och Loffe Carlsson)

//Niclas
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 08:37:32 AM
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM
(http://ludde306.ownit.nu/ok%e4nd%20SJ%2088%20h%f6sten.JPG)
okänd SJ på 47an Klarabergsgatan, sommar/höst 88
Hamngatan är det, inte Klarabergsgatan! :)

Hursomhelst... Underbar bildkavalkad!!! Bra gjort!!! :) Visa väldigt gärna mer om du har!!! :)

//Danne
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 11 januari 2009, 10:34:02 AM
Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 08:37:32 AM
Hamngatan är det, inte Klarabergsgatan! :)

Hursomhelst... Underbar bildkavalkad!!! Bra gjort!!! :) Visa väldigt gärna mer om du har!!! :)

//Danne

Det ser väl vem som helst att det är Hamngatan, snacka om hjärnsläpp...... Enda försvaret är att jag inte tittade på bilden när jag skrev bildtexten 8)
// Anders
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 17:34:43 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 11 januari 2009, 10:34:02 AM
Det ser väl vem som helst att det är Hamngatan, snacka om hjärnsläpp...... Enda försvaret är att jag inte tittade på bilden när jag skrev bildtexten 8)
// Anders

Lätt hänt! :)

//Danne
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 januari 2009, 22:38:00 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM
(http://ludde306.ownit.nu/6522%20860825.JPG)
6522 Linje 340 Centralstation 860825


Hej Anders.
Jättetrevliga SL-bilder från dig också.
Den här bilden var verkligen trevlig då jag aldrig sett en"340"vid denna hållplats själv.
Den blåa hpl-skylten är ju i sig en"goding"./Ulf
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 11 januari 2009, 22:49:31 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM
(http://ludde306.ownit.nu/6313%20870601.JPG)
6313 Björkviks brygga 870601


Nejmen titta, där är ju Peter Errets favoritmotiv!!!

Lutar inte de stackars tallarna mer idag?

Mycket trevliga bilder förresten!

//Jonas G
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: JDS skrivet 11 januari 2009, 23:01:27 PM
Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 08:37:32 AM
Hamngatan är det, inte Klarabergsgatan!

Ja, men det är ju en inlånad buss med förare från landet, han hittar kanske inte så bra...
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 12 januari 2009, 00:01:02 AM
Citat från: Cero skrivet 10 januari 2009, 21:06:46 PM
Kul med en bild från mina barndomstrakter. 135:an måste ha varit en av de mest udda linjerna i Stockholm från det att T-bana2 öppnade till dess att den förlängdes till Vårberg för några år sedan. Gick bara i högtrafik vardagar + lördag förmiddag. Två hållplatser från Mälarhöjdens T-banestation till Gillegatan, vändning och retur till T-banan. Där en längre väntetid och så två hållplatser åt andra hållet upp på Klubbacken. Oftast kördes Büssing på linjen under sjuttiotalet och början av åttiotalet. Antar att man ogärna satte ut Scaniavagnarna på en så obetydlig linje. De mer kapabla Scaniorna fick säkert bättre nytta på några av Nybodas tyngre linjer.

Vid Gillegatan fanns för övrigt en kiosk under min skoltid, dit det ofta vallfärdades på lunchrasterna. Gubben som hade den ansågs lite grinig och girig och hade dåligt tålamod med oss ungar. Kiosken låg på gräsplätten mellan förbudsskylten och den blå sandtunnan.
****

(http://i44.tinypic.com/2dm8qv7.jpg)

Av alla fina bilder, fastnade jag också för bilden från Gillegatan, eftersom det också är mina hemtrakter.
Tyvärr plåtade jag inte bussar, som jag borde, på den tiden. Endast en bild, har jag från Gillegatan. Den har visats tidigare.
Måste rätta dig på en punkt: Kiosken låg utanför bild, ungefär mitt emot den vita bilen.
Både kiosken och vändslingan är borta sedan flera år. Vändslingan användes för återvinningscontainrar, tills villaägaren bakom bussen, klagade bort dem. De var troligen bland Stockholms bäst placerade återvinningscotainrar.

Om jag inte tar fel, så var 135:an SL:s kortaste busslinje. Ersättningslinje 131, ej räknad.
På spårvagntiden hette linjen 161, och trafikerades med s.k. höghus - enmansbetjänade.
Vändslingan är egentligen byggd för vänstertrafik. I högertrafik kom aldrig bakvagnen intill trottoarkanten.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 12 januari 2009, 07:23:24 AM
Citat från: HJP skrivet 12 januari 2009, 00:01:02 AM
****

(http://i44.tinypic.com/2dm8qv7.jpg)


Se där, kul att man fick se turbrickan också. 135 tur 1, undrar om det någonsin rullade tur 2?

//Niclas
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Mr H skrivet 12 januari 2009, 12:18:57 PM
Hm var det inte t.o.m så att linje 161 var spårvägens sista linje som trafikerades med halvhyttsbussar vilket lär ha inträffat år 1952. Enmansbetjänat.

Tur 2 gick väl på eftermiddagen i gamla turordningssystemet (linjen var en högtrafiklinje med delad trafikering).

Kortaste linje? Ja här kan man verkligen bolla med ord! Linje 161 var aldrig den kortaste enligt HJP:s "regelverk" då linje 131 gick i heldagstrafik men linje 135 var det då den infördes samma datum som snedhissen vid Liljeholmen togs i bruk och linje 131 relegerades till ersättningslinje till hissen. Linje 161 kan dock ha varit den kortaste linjen innan linje 131 öppnades. F.ö tycker jag det är intressant att linje 131 då den öppnades (1960?) blev just linje 131 som alltså indikerade anslutning till en insatslinje (spårvägslinje 13)! Varför inte linje 162 eller 142 eller nå´t sånt? Eller visste man redan 1960 att den ena nya tunnelbanelinjen skulle få numret 13? Tala i så fall om framförhållning!


Mr H
som upplevde sin första livstid vid linjens andra ändstation d.v.s Klubbacken
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 12 januari 2009, 20:47:43 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 12 januari 2009, 07:23:24 AM
Se där, kul att man fick se turbrickan också. 135 tur 1, undrar om det någonsin rullade tur 2?

//Niclas
****
Tror att det var tur 1 på förmiddagen, och tur 2 på eftermiddagen.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 12 januari 2009, 20:49:36 PM
Citat från: Mr H skrivet 12 januari 2009, 12:18:57 PM
Hm var det inte t.o.m så att linje 161 var spårvägens sista linje som trafikerades med halvhyttsbussar vilket lär ha inträffat år 1952. Enmansbetjänat.

Tur 2 gick väl på eftermiddagen i gamla turordningssystemet (linjen var en högtrafiklinje med delad trafikering).

Kortaste linje? Ja här kan man verkligen bolla med ord! Linje 161 var aldrig den kortaste enligt HJP:s "regelverk" då linje 131 gick i heldagstrafik men linje 135 var det då den infördes samma datum som snedhissen vid Liljeholmen togs i bruk och linje 131 relegerades till ersättningslinje till hissen. Linje 161 kan dock ha varit den kortaste linjen innan linje 131 öppnades. F.ö tycker jag det är intressant att linje 131 då den öppnades (1960?) blev just linje 131 som alltså indikerade anslutning till en insatslinje (spårvägslinje 13)! Varför inte linje 162 eller 142 eller nå´t sånt? Eller visste man redan 1960 att den ena nya tunnelbanelinjen skulle få numret 13? Tala i så fall om framförhållning!


Mr H
som upplevde sin första livstid vid linjens andra ändstation d.v.s Klubbacken
****
He he! HJP:s "regelverk". Jo jo!  ;)

Ja, då fick jag mig lite bättre klokskap. Tackar&Bockar!  :)

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: JDS skrivet 12 januari 2009, 20:54:39 PM
Citat från: Mr H skrivet 12 januari 2009, 12:18:57 PM
Eller visste man redan 1960 att den ena nya tunnelbanelinjen skulle få numret 13? Tala i så fall om framförhållning!

På SS lämnade man inget oviktigt åt slumpen!  ::)
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Cero skrivet 12 januari 2009, 20:55:11 PM
Citat från: HJP skrivet 12 januari 2009, 00:01:02 AM
****
Av alla fina bilder, fastnade jag också för bilden från Gillegatan, eftersom det också är mina hemtrakter.
Tyvärr plåtade jag inte bussar, som jag borde, på den tiden. Endast en bild, har jag från Gillegatan. Den har visats tidigare.
Måste rätta dig på en punkt: Kiosken låg utanför bild, ungefär mitt emot den vita bilen.
Både kiosken och vändslingan är borta sedan flera år. Vändslingan användes för återvinningscontainrar, tills villaägaren bakom bussen, klagade bort dem. De var troligen bland Stockholms bäst placerade återvinningscotainrar.

Om jag inte tar fel, så var 135:an SL:s kortaste busslinje. Ersättningslinje 131, ej räknad.
På spårvagntiden hette linjen 161, och trafikerades med s.k. höghus - enmansbetjänade.
Vändslingan är egentligen byggd för vänstertrafik. I högertrafik kom aldrig bakvagnen intill trottoarkanten.

HJP

Trevligt med fler söder om Söderkisar. ;D  Jo det stämmer naturligtvis att kiosken låg lite längre fram. Får skylla på att minnet är bra men kort! Som alltid pluspoäng för bilder med H10. Bussarnas buss (eller åtminstone en av dem).
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Peter Rost skrivet 12 januari 2009, 22:03:49 PM
Lars, när började du köra i Nyboda?

/Peter
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Sune skrivet 12 januari 2009, 22:42:49 PM
hej ang161 och enmansbetjänade halvhyttar stämmer verkligen detta var det inte så enmansbetjänade h8or eller kommer jag ihåg fel bodde då i Västertorp   Sune :)
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 13 januari 2009, 18:03:37 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2009, 21:38:57 PM
Ja det stämmer enligt min gamla kalender från 1983 då jag hade "förmånen" att tillbringa ett antal dagar på linjen ifråga ;D
****
Kul! Jag körde också linjen, några gånger på 1970-talet. Man stod still mer än man körde  ;)
Det var ingen höjdare, att köra in till Nyboda på lördagen, för att sitta flera timmar, tills det var dgas för tur 2 att gå ut. Eftersom min mamma bodde cirka 300 meter från vändslingan, så frågade jag om det var okej, att lämna bussen vid Gillegatan. Det gick bra, och mamma bjöd på god lunch. Senare fick jag veta att åtskilliga personer, sprungit efter bussen, som stod inne.
Vid ett senare tillfälle, gjorde jag samma förfrågan, men fick då till svar, att detta var ingen lekstuga  ???  Det blev till att sitta av tiden i Nyboda.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 13 januari 2009, 18:10:49 PM
Citat från: Sune skrivet 12 januari 2009, 22:42:49 PM
hej ang161 och enmansbetjänade halvhyttar stämmer verkligen detta var det inte så enmansbetjänade h8or eller kommer jag ihåg fel bodde då i Västertorp   Sune :)
****
När 161:an infördes, så åkte jag och min lillasyster en provtur Gillegatan-Klubbacken-Gillegatan, med "vår buss", det var en stor händelse, att få "egen" buss. Om detta inträffade 1952, så bör jag ha lagt märke till om det varit en halvhyttare. Jag har aldrig sett halvhyttare i trafik, och tror hellre på H8 eller H15. S.k. höghust, är i alla fall min minnesbild.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Mr G skrivet 13 januari 2009, 19:50:40 PM
Busstrafik Klubbacken - Gillegatan invigdes den 8 september 1952 som linje 16A. Men redan den 9 november samma år ändrades linjenumret till 161.

Den 9 november invigdes också anslutningsbussnätet till den nyligen öppnade t-banan i Västerort och SS fick för första gången tresiffriga linjenummer. Anslutningslinjer till spårvagn och t-bana som tidigare hade hetat 11A, 11B, 11C, 16A, 18A, 19A etc omnumrerades nu till 110-, 160-, 180- resp 190-serierna. Undantaget linje 17A, ringlinjen i Västertorp som anslöt till spårvägslinje 17 vid Personnevägen. 17A fick ha kvar sitt linjenummer fram till den 30 december då linjen nedlades i samband med att spårvägslinje 17 förlängdes till Västertorp.

Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Cero skrivet 13 januari 2009, 20:02:44 PM
Citat från: HJP skrivet 13 januari 2009, 18:03:37 PM
****
Kul! Jag körde också linjen, några gånger på 1970-talet. Man stod still mer än man körde  ;)
Det var ingen höjdare, att köra in till Nyboda på lördagen, för att sitta flera timmar, tills det var dgas för tur 2 att gå ut. Eftersom min mamma bodde cirka 300 meter från vändslingan, så frågade jag om det var okej, att lämna bussen vid Gillegatan. Det gick bra, och mamma bjöd på god lunch. Senare fick jag veta att åtskilliga personer, sprungit efter bussen, som stod inne.
Vid ett senare tillfälle, gjorde jag samma förfrågan, men fick då till svar, att detta var ingen lekstuga  ???  Det blev till att sitta av tiden i Nyboda.

HJP

Känns ineffektivt att sitta av tiden mellan passen, men det var väl så man gjorde förr. Måste ha varit bättre för alla parter att köra första passet och därefter gå över till annan linje och överlåta andra passet till någon som kört annat innan/skulle köra annat efter. Var man helt bunden till linje per dag i SL-trafiken (upp till linje 199) förr? Linjer med högre nummer hade väl redan då andra principer än stadslinjerna?
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Mr H skrivet 13 januari 2009, 21:25:16 PM
Det fanns en förare i Brännkyrka som hette Olofsson som körde 161:an stadigt slutet av 50-, början av 60-talet. Den killen älskade kortlinjer men jag tror mest att det berodde på att han fick sådan bra kontakt med en begränsad resandegrupp. Mycket riktigt flyttade Olofsson vidare till 131:an då den linjen tillkom.
Alla resenärer älskade Olofsson och när någon annan körde för omväxlings skull så blev alla oroade att det hade hänt Olofsson något!

Olofsson hade hedersuppdraget att köra mig till dagisfröken på Hökargatan från Klubbacken varje morgon.
Min mamma klev av vid Mälarhöjden för att ta spårvägslinje 16:on in till Slussen medan jag fortsatte ensam med Olofsson som "off the record" släppte av mig vid korsningen med Hökargatan. En dag så glömde han bort mig men kom på det då han nådde hpl Lugntorpsvägen. Då backade han H21:an tillbaka till Hökargatan!

En trevlig prick var Olofsson, man kan undra hur han stog ut med att enbart köra 161:an och senare 131:an.

F.ö så var inte litt H8 några"Höghus", bara litt H15 och H16 som fick smeknamnet av den högre karosshöjden, vilken påstås tillkommit för att det skulle vara möjligt att medföra skidor av normallängd på bakre plattformen! Kanske är det här med skidorna en skröna?

Mr H

Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Cero skrivet 13 januari 2009, 23:18:05 PM
Citat från: Mr H skrivet 13 januari 2009, 21:25:16 PM
Det fanns en förare i Brännkyrka som hette Olofsson som körde 161:an stadigt slutet av 50-, början av 60-talet. Den killen älskade kortlinjer men jag tror mest att det berodde på att han fick sådan bra kontakt med en begränsad resandegrupp. Mycket riktigt flyttade Olofsson vidare till 131:an då den linjen tillkom.
Alla resenärer älskade Olofsson och när någon annan körde för omväxlings skull så blev alla oroade att det hade hänt Olofsson något!

Olofsson hade hedersuppdraget att köra mig till dagisfröken på Hökargatan från Klubbacken varje morgon.
Min mamma klev av vid Mälarhöjden för att ta spårvägslinje 16:on in till Slussen medan jag fortsatte ensam med Olofsson som "off the record" släppte av mig vid korsningen med Hökargatan. En dag så glömde han bort mig men kom på det då han nådde hpl Lugntorpsvägen. Då backade han H21:an tillbaka till Hökargatan!

En trevlig prick var Olofsson, man kan undra hur han stog ut med att enbart köra 161:an och senare 131:an.

F.ö så var inte litt H8 några"Höghus", bara litt H15 och H16 som fick smeknamnet av den högre karosshöjden, vilken påstås tillkommit för att det skulle vara möjligt att medföra skidor av normallängd på bakre plattformen! Kanske är det här med skidorna en skröna?

Mr H



Kul med alla gamla historier som en enda bild på från en ynklig liten busslinje i den stora staden kan generera. Själv förefaller jag vara något yngre än de övriga från området så jag har bara Büssing H32 och Scania CR112 som åkminnen. Dessutom hade jag inte så långt till tunnelbanan så åkte jag buss blev det bara en hållplats till nämnda Lugntorpsvägen. Normalt stod bussen och väntade så länge nere vid tunnelbanan att det gick fortare att gå än att ta bussen denna enda hållplats.

Vill inte vara petimeter, men kan ändå inte låta bli att kommentera att gatan heter Hökarvägen. Har svårt att tro att någon skulle släppa iväg sitt barn till dagis idag på det sätt som berättas och antagligen skulle inte bussen stanna i gatukorsningen heller (inte ens off the record). Tiderna förändras.
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 13 januari 2009, 23:59:43 PM
Citat från: Cero skrivet 13 januari 2009, 20:02:44 PM
Känns ineffektivt att sitta av tiden mellan passen, men det var väl så man gjorde förr. Måste ha varit bättre för alla parter att köra första passet och därefter gå över till annan linje och överlåta andra passet till någon som kört annat innan/skulle köra annat efter.
****
Visst vore det bättre!

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 14 januari 2009, 00:06:36 AM
Citat från: Mr G skrivet 13 januari 2009, 19:50:40 PM
Busstrafik Klubbacken - Gillegatan invigdes den 8 september 1952 som linje 16A. Men redan den 9 november samma år ändrades linjenumret till 161.

Den 9 november invigdes också anslutningsbussnätet till den nyligen öppnade t-banan i Västerort och SS fick för första gången tresiffriga linjenummer. Anslutningslinjer till spårvagn och t-bana som tidigare hade hetat 11A, 11B, 11C, 16A, 18A, 19A etc omnumrerades nu till 110-, 160-, 180- resp 190-serierna. Undantaget linje 17A, ringlinjen i Västertorp som anslöt till spårvägslinje 17 vid Personnevägen. 17A fick ha kvar sitt linjenummer fram till den 30 december då linjen nedlades i samband med att spårvägslinje 17 förlängdes till Västertorp.


****
Tack för den informationen. Då hade jag just fyllt 7 år, när 16A började gå. Minns dock inte det linjenumret, utan endast 161 och 135.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 14 januari 2009, 00:13:38 AM
Citat från: Mr H skrivet 13 januari 2009, 21:25:16 PM
Det fanns en förare i Brännkyrka som hette Olofsson som körde 161:an stadigt slutet av 50-, början av 60-talet. Den killen älskade kortlinjer men jag tror mest att det berodde på att han fick sådan bra kontakt med en begränsad resandegrupp. Mycket riktigt flyttade Olofsson vidare till 131:an då den linjen tillkom.
Alla resenärer älskade Olofsson och när någon annan körde för omväxlings skull så blev alla oroade att det hade hänt Olofsson något!

Olofsson hade hedersuppdraget att köra mig till dagisfröken på Hökargatan från Klubbacken varje morgon.
Min mamma klev av vid Mälarhöjden för att ta spårvägslinje 16:on in till Slussen medan jag fortsatte ensam med Olofsson som "off the record" släppte av mig vid korsningen med Hökargatan. En dag så glömde han bort mig men kom på det då han nådde hpl Lugntorpsvägen. Då backade han H21:an tillbaka till Hökargatan!

En trevlig prick var Olofsson, man kan undra hur han stog ut med att enbart köra 161:an och senare 131:an.

F.ö så var inte litt H8 några"Höghus", bara litt H15 och H16 som fick smeknamnet av den högre karosshöjden, vilken påstås tillkommit för att det skulle vara möjligt att medföra skidor av normallängd på bakre plattformen! Kanske är det här med skidorna en skröna?

Mr H


****
Åkte från Gillegatan varje morgon, från hösttermingnen 1960, t.o.m. vårterminen 1963. Det var alltid samma förare, och man behövde inte visa sitt kort för honom. Då gick det Capitol på linjen. Spårvagn 16 till Årstadal och Metropol på linje 70 till Virkesvägen i Hammarby industriområde, där yrkesskolan låg. En filial till skolan på Polhemsgatan, på Kungsholmen.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Mr H skrivet 14 januari 2009, 09:10:18 AM
Det var värst vilka minnen denna bild satte i svang! Jätteroligt!
Visst är det Hökarvägen det ska vara, det var ett par år sedan man lämnade Mälarhöjden nu.

Cero:s slutkläm är speciellt intressant och tankeväckande. "Landet som inte längre finns" har
Astrid Lindgren fyndigt uttryckt det. Det handlar inte bara om Capitoler och Metropoler och busslinjer som inte längre finns utan mer om en kultur och livsstil som är försvunnen för många år sedan! Det är som sagt tankeväckande!

Nej jag kan inte tänka mig att man skickar sina barn till dagis på det här sättet i dag. Sedan var det ju en helt annan modell på barnomsorgen på 50-talet, den var inte så institutionaliserad skulle man kunna säga och alla hjälpte varandra ad hoc har jag i alla fall intryck av.

Jag tänkte vidare på detta i går. Det hände inte varje dag utan när min mamma vid speciella tillfällen hade bråttom att komma tidigt till jobbet. Vanligtvis åkte hon med ända till dagiset. Lustigt var att hela dagisrutinen med 161:an annars var sanktionerad av SS dåvarande trafikdirektör.

Alla på SS visste givetvis vem Olofsson var och trafikdirektören hade sagt
till min mamma när han hörde om hennes bekymmer "Äsch det där kan väl Olofsson fixa!" Förmodligen ett privilegium som man kunde uppbära som SS trafikdirektörs sekreterare!  ;) :) :)

Sedan underlättades det hela säkert av att linje 161:s belastning i motrusningsriktningen verkligen var noll och det var ju sträckan Mälarhöjden till Gillegatan i morgonrusningen.

Jag ska kolla upp det där med halvhytt och 161:an med sagesman (som brukar vara mycket tillförlitlig). Annars kan det ju inte varit så lätt att köra enmans med halvhytt, kräver väl nästan en biljettvisiterare på hållplatsen, och då kan man ju lika bra köra tvåmans!

Mr H
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Cero skrivet 14 januari 2009, 11:14:54 AM
Även om samhällsklimatet i ett villaområde som Mälarhöjden skulle tillåta ett barn att åka ensam sista hållpalatsen till sitt dagis skulle det aldrig tillåtas av skäl som att:

Var det bättre förr?
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Wetjo skrivet 14 januari 2009, 13:31:15 PM
Citat från: Cero skrivet 13 januari 2009, 20:02:44 PM
Känns ineffektivt att sitta av tiden mellan passen, men det var väl så man gjorde förr. Måste ha varit bättre för alla parter att köra första passet och därefter gå över till annan linje och överlåta andra passet till någon som kört annat innan/skulle köra annat efter. Var man helt bunden till linje per dag i SL-trafiken (upp till linje 199) förr? Linjer med högre nummer hade väl redan då andra principer än stadslinjerna?

På SL-västra Var det många "linjerena" tjänster. Du kunde sitta flera år på 509, 510, 515, 540, 541 osv... Kom det sedan en dag, när TM ville att du skulle köra en annan linje så sprack det. Du hittade inte! :o
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Wetjo skrivet 14 januari 2009, 13:44:46 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM
(http://ludde306.ownit.nu/5494%206876%205496%206899%20861230.JPG)
Nytt o gammalt i Kallhällsgaraget 861230. Undrar hur vagnutsättning där gick till? :)
5494 6876 5496 och 6899

Tror att 5494 & 5496 har hamnat på A-rampen av misstag. Det var H80:s ramp, medans vi höll på att byta...
Vissa förare åkte in i garage för matrast. Fem kilometer tomkörning från Jakobsberg till Kaga... Gör det idag, om du vågar!
Som ordinariebussar på natten hade vi H10:or, bl a 6679 och 6677. 6679 traffade en lastbil i Rinkeby, så den var "sjuk" ett tag.
H80 gick som förstärkning på helgnätterna och som reservvagnar, om ordinarie H10 var borta.

Vagnutsättningen gick med papper och penna.
H80 gick ca 17 timmar på en tank och Scaniorna höll ca 20 timmar...
Det vanliga var att alla bussar gick ett helpass och ett halvt delat pass. Alltså 11 - 14 timmar.
En enda gång på 12 år fick jag soppatorsk. En solig sommardag, fick jag sitta på en grässlänt o vänta på verkstaden... ::)
Det var så vi räknade. Alla tjänsterna hade fasta bussar, om inget hänt.
När jag prickade av mig hos TM (=Trafikmästaren) kunde jag säga inventarienumret, så fick jag veta vilken tjänst jag hade.  :D

PS Om jag inte minns fel, tillhörde den gröna Vazen en förare som kallades "Cykel-Johan"...
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 14 januari 2009, 15:28:50 PM
Citat från: Cero skrivet 14 januari 2009, 11:14:54 AM
Även om samhällsklimatet i ett villaområde som Mälarhöjden skulle tillåta ett barn att åka ensam sista hållpalatsen till sitt dagis skulle det aldrig tillåtas av skäl som att:

  • Det är FARLIGT (finns ingen hållplats där)

Var det bättre förr?

****
Inget svar på om det var bättre förr, men stelbent eller inte, så kan man naturligtvis inte godkänna att bussarna stannar lite här och var.
En gång fick jag förklarat för mig, att ingen försäkring gäller utanför hållplatsområdet. Om den av-/påstigande, halkar och skadar sig, så ligger troligen föraren illa till. Alternativt, att SL får betala "ur egen ficka", istället för att föräkringsbolaget gör det.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: JDS skrivet 14 januari 2009, 16:11:54 PM
Citat från: HJP skrivet 14 januari 2009, 15:28:50 PM
****
Inget svar på om det var bättre förr, men stelbent eller inte, så kan man naturligtvis inte godkänna att bussarna stannar lite här och var.
En gång fick jag förklarat för mig, att ingen försäkring gäller utanför hållplatsområdet. Om den av-/påstigande, halkar och skadar sig, så ligger troligen föraren illa till. Alternativt, att SL får betala "ur egen ficka", istället för att föräkringsbolaget gör det.

HJP

Inte den där gamla skrönan nu igen...

Det där är kvalificerat dravel som förarinstruktörerna på SL pysslade med för att få folk att göra som de blev tillsagda. Det har alltid varit antingen eller, tillåtet eller förbjudet, på SL. Inget självständigt tänkande alls.

Det är precis lika tillåtet att stanna för av- och påstigning med en buss var som helst som det är med en personbil. D v s där stoppförbud råder får man inte göra det, men i övrigt är det i princip fritt fram. Naturligtvis gör man det inte där det är farligt att kliva av eller där man är i vägen.
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Göran Westman skrivet 14 januari 2009, 16:35:26 PM
SJ Bussar som visas i inlägget hörde hemma i Uppsala. De hade bussar över pga att det var mindre skolbusstafik då och Hornsberg hade bara turistbussar vilket inte var så lämpligt i stadstrafik.
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 januari 2009, 18:17:20 PM
Citat från: HJP skrivet 14 januari 2009, 00:13:38 AM
****
Åkte från Gillegatan varje morgon, från hösttermingnen 1960, t.o.m. vårterminen 1963. Det var alltid samma förare, och man behövde inte visa sitt kort för honom. Då gick det Capitol på linjen. Spårvagn 16 till Årstadal och Metropol på linje 70 till Virkesvägen i Hammarby industriområde, där yrkesskolan låg. En filial till skolan på Polhemsgatan, på Kungsholmen.

HJP

Det bör vara samma förare jag lärde känna sommaren -63. Han hade fotokopieringsservice på bussen. Resenärerna lämnade in sina svartvita rullar som han framkallade och kopierade och som sedan avhämtades på bussen! Även jag var en stadig kund hos honom 1963-64. Minns ej hans namn men han bodde i Segeltorp. Vid ett tillfälle körde han t.o.m. hem med bilderna till mig, dock ej med Capitolen!
/Gunnar
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 14 januari 2009, 23:25:31 PM
Citat från: JDS skrivet 14 januari 2009, 16:11:54 PM
Inte den där gamla skrönan nu igen...

Det där är kvalificerat dravel som förarinstruktörerna på SL pysslade med för att få folk att göra som de blev tillsagda. Det har alltid varit antingen eller, tillåtet eller förbjudet, på SL. Inget självständigt tänkande alls.

Det är precis lika tillåtet att stanna för av- och påstigning med en buss var som helst som det är med en personbil. D v s där stoppförbud råder får man inte göra det, men i övrigt är det i princip fritt fram. Naturligtvis gör man det inte där det är farligt att kliva av eller där man är i vägen.
****
Förlåt en yngling! Jag hade ingen aning om att det skulle vara en skröna. Om instruktörerna "dravlade" med den, så är jag nog en som gått på det, men tycker att det låter fullt rimligt att hållplatsområdet är där som av-, och påstigning ska ske.

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 14 januari 2009, 23:26:38 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 januari 2009, 18:17:20 PM
Det bör vara samma förare jag lärde känna sommaren -63. Han hade fotokopieringsservice på bussen. Resenärerna lämnade in sina svartvita rullar som han framkallade och kopierade och som sedan avhämtades på bussen! Även jag var en stadig kund hos honom 1963-64. Minns ej hans namn men han bodde i Segeltorp. Vid ett tillfälle körde han t.o.m. hem med bilderna till mig, dock ej med Capitolen!
/Gunnar
****
Snacka om service! Det kanske var bättre förr - trots allt  ;)

HJP
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: JDS skrivet 15 januari 2009, 00:20:03 AM
Citat från: HJP skrivet 14 januari 2009, 23:25:31 PM
Förlåt en yngling! Jag hade ingen aning om att det skulle vara en skröna. Om instruktörerna "dravlade" med den, så är jag nog en som gått på det, men tycker att det låter fullt rimligt att hållplatsområdet är där som av-, och påstigning ska ske.

Det är nog jag som är ynglingen och "dravel" var kanske ett väl starkt ord. Men grejen är att det från tid till annan har funnits en repressiv kultur som har gått ut på att man inte ska göra något ovanligt, för om då något händer kommer alla att hacka på en och säga att man har orsakat händelsen. Detta är ett av de bästa exemplen på det (ett annat är att man avviker från den fastställda tomkörningsvägen och krockar, vilket naturligtvis är pinsamt men lika gärna kunde ha hänt om man tagit den vanliga vägen).

Naturligtvis är det så att om man stannar vid en hög dikeskant och någon kliver av och halkar och bryter benet så har man all anledning att ha dåligt samvete, men det är fortfarande inte förbjudet. Likaså vore det inte särskilt bra om det utvecklas en kultur där förarna stannar lite här och var för att vara schysta, eftersom det innebär att körtiderna pajar och folk klagar. Det skulle till och med kunna vara sant att det blir svårförklarat i ersättningsfrågan, vilket det onekligen blir om vårdslöshet kommer in i bilden (vilket knappast är fallet så länge vi snackar trottoarkanter).

Men inget av detta kan betraktas som något slags ovillkorligt förbud mot att stanna med en linjevagn någon annanstans än vid en hållplats, och man behöver knappast lura förarna för att de ska inse att det skall undvikas. Så mest av allt är det nog den gamla hederliga Tänk-inte-själv-gör-som-alla-andra-andan som visade sig på detta sätt...
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Ersa skrivet 15 januari 2009, 05:33:26 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 januari 2009, 18:17:20 PM
Det bör vara samma förare jag lärde känna sommaren -63. Han hade fotokopieringsservice på bussen. Resenärerna lämnade in sina svartvita rullar som han framkallade och kopierade och som sedan avhämtades på bussen! Även jag var en stadig kund hos honom 1963-64. Minns ej hans namn men han bodde i Segeltorp. Vid ett tillfälle körde han t.o.m. hem med bilderna till mig, dock ej med Capitolen!
/Gunnar

Service för bussfotografer på själva bussen? ;)
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: HJP skrivet 15 januari 2009, 10:47:17 AM
Citat från: JDS skrivet 15 januari 2009, 00:20:03 AM
Det är nog jag som är ynglingen och "dravel" var kanske ett väl starkt ord. Men grejen är att det från tid till annan har funnits en repressiv kultur som har gått ut på att man inte ska göra något ovanligt, för om då något händer kommer alla att hacka på en och säga att man har orsakat händelsen. Detta är ett av de bästa exemplen på det (ett annat är att man avviker från den fastställda tomkörningsvägen och krockar, vilket naturligtvis är pinsamt men lika gärna kunde ha hänt om man tagit den vanliga vägen).

Naturligtvis är det så att om man stannar vid en hög dikeskant och någon kliver av och halkar och bryter benet så har man all anledning att ha dåligt samvete, men det är fortfarande inte förbjudet. Likaså vore det inte särskilt bra om det utvecklas en kultur där förarna stannar lite här och var för att vara schysta, eftersom det innebär att körtiderna pajar och folk klagar. Det skulle till och med kunna vara sant att det blir svårförklarat i ersättningsfrågan, vilket det onekligen blir om vårdslöshet kommer in i bilden (vilket knappast är fallet så länge vi snackar trottoarkanter).

Men inget av detta kan betraktas som något slags ovillkorligt förbud mot att stanna med en linjevagn någon annanstans än vid en hållplats, och man behöver knappast lura förarna för att de ska inse att det skall undvikas. Så mest av allt är det nog den gamla hederliga Tänk-inte-själv-gör-som-alla-andra-andan som visade sig på detta sätt...
****
Jag menar inte ren vårdslöshet/omdömeslöshet, utan endast utanför hållplatsområdet.
Jag tror inte att det är förbjudet i lagens mening, men det är väl inte helt orimligt att tänka sig, att arbetsgivaren förbjudet av-, och påstigning utanför hållplatsområdet. Och att försäkringsbolaget skulle kunna ha synpunkter på det.

HJP

PS
Yngling, eller inte yngling. Det är frågan!
DS
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: JDS skrivet 15 januari 2009, 11:36:05 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 11:01:39 AM
Om man stannar på annan plats än den som är avsedd att användas för resandeutbyte och en kund i samband med detta skadas kan trafikföretaget bli skyldig att utge ersättning p.ga försummelse etc.

Jaha, vilket slags försummelse? Brott mot trafikföretagets egna regler? Som finns nedskrivna var då?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 11:01:39 AM
Ett tag var det ganska vanligt med ersättningskrav från vissa hållplatser där ledbussar av konstruktionsskäl inte kunde komma intill trottoarkanten med bakersta dörren, en ouppmärksam kund kunde då skadas vid avstigningen,
Efter många liknande fall uppmanades förarna att i förekommande fall informera kunderna före avstigningen om en sådan situation uppstår.

Jaha, och vad hände med den uppmaningen? Var är den nedskriven idag?
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Skalman skrivet 15 januari 2009, 16:20:35 PM
Ja, det vore onekligen intressant om vi kunde reda ut lite i frågan.

Det vi talar om är i juridisk mening SKADESTÅND. En arbetsgivare - i det här
fallet trafikföretaget - är genom anställningsförhållandet alltid ersättningsskyldig för den
skada som en anställd vållar genom fel eller försummelse i tjänsten. Vad som är
fel eller försummelse avgörs givetvis ytterst av domstol, men man kan ju tänka
sig att det måste vara något allvarligare än att släppa av någon där det inte
står en hållplatsskylt. (Men den som sitter på kunskap om prejudicerande fall
eller länkar därtill ombeds posta i tråden!)

Rent allmänt så är det "svårt" att få skadestånd i Sverige. Dock kan man väl tänka sig
att ett och annat "enklare" ärende har lösts genom viss ekonomisk kompensation till den
drabbade. Både av ren goodwill, men säkert även på grund av att det skulle blir alltför
resurskrävande att handlägga och driva saken juridiskt.
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Max W skrivet 15 januari 2009, 17:21:20 PM
Jag har visserligen mycket hastigt ögnat igenom denna diskussion om man får eller inte får ta på resp. släppa av trafikanter mellan hållplatserna. Svaret är NEJ och åter NEJ! Många förare har givit efter och släppt på folk vid ett rödlyse 20 m framför hållplatsen t.ex. Hade en olycka av något slag inträffat då där bussen på något sätt blivit inblandad hade nog föraren fått det "svårt".
Sen kan jag upplysa om att hållplatsstolpe rent juridiskt är ett vägmärke. Enligt tidigare lokala trafikföreskrifter "betydde" hållplatsstolpen "plats avsedd för trafikantutväxling för busspassagerare på ett område med begränsning 12 meter åt vardera hållet räknat från hållplatsstolpens placering".
Hur denna regel numera skulle bedömas i ett "mål" för hållplatser där endast regnskydd finns känner jag inte till.
Max Widell
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: JDS skrivet 15 januari 2009, 17:42:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 16:58:57 PM
Du har ju inte skött ditt jobb, på liknande sätt som om du släppte av kunder mellan stationerna på tunnelbanan....
Om kund kommer till skada genom att föraren varit försumlig är det solklart att trafikutövaren blir ersättningsskyldig.

Jo men det måste finnas en regel som man har brutit mot, för att man ska kunna anses ha varit försumlig. Om jag stannar mellan stationerna på tunnelbanan och släpper av trafikanter så bryter jag mot Trafiksäkerhetsinstruktionen för Tunnelbanan § 33 moment 1 "Tunneltåg får ej stanna mellan två stationer för trafikanters av- eller påstigning". En skriftlig bestämmelse som jag är utbildad och examinerad i och har förbundit mig att följa. Någon motsvarande instruktion för busstrafik känner jag inte till (fast det är ju möjligt att någon operatör har en).

Max W: Att en busshållplats är till för att släppa av och på trafikanter vet jag, men frågan är ju om den är det ENDA stället där man får släppa av och på trafikanter på en buss. Och det är den ju uppenbarligen inte, eftersom det vid exempelvis beställningskörningar kan hämtas och lämnas lite här och var.

Det är mycket cirkelresonemang i den här frågan, men jag lovar att ge mig när någon åberopar en skriftlig bestämmelse som stöd för sin åsikt. (Försök inte med TF 2 kap 1 §, den kan aldrig förklara varför en linjevagn inte skulle få stanna där det går bra att stanna vid en abonnering.)
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Skalman skrivet 15 januari 2009, 18:45:44 PM
> Jo men det måste finnas en regel som man har brutit mot,

Jag håller med och jag befarar att hela frågan är en sammanblandning av
vad som är olämpligt och vad som faktiskt är otillåtet, med tonvikt på det
förstnämnda.

Med den kunskap och erfarenhet från branschen som finns representerad
på detta forum så bör någon kunna referera till avdömda fall..?
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Ersa skrivet 16 januari 2009, 09:28:58 AM
Citat från: JDS skrivet 15 januari 2009, 17:42:42 PM
Jo men det måste finnas en regel som man har brutit mot, för att man ska kunna anses ha varit försumlig. Om jag stannar mellan stationerna på tunnelbanan och släpper av trafikanter så bryter jag mot Trafiksäkerhetsinstruktionen för Tunnelbanan § 33 moment 1 "Tunneltåg får ej stanna mellan två stationer för trafikanters av- eller påstigning". En skriftlig bestämmelse som jag är utbildad och examinerad i och har förbundit mig att följa. Någon motsvarande instruktion för busstrafik känner jag inte till (fast det är ju möjligt att någon operatör har en).

Någon instruktion motsvarande § 33 moment 1 har jag aldrig sett, och ingen huvudman eller trafikutövare har utbildat mig i detta heller. De hållplatser som byggs (samt byggs om) i många tätorter idag ligger ofta mitt i gatan och leder till att stillastående bussar hindrar all bakomvarande trafik (inkl utryckningsfordon), och de är minst lika trafikfarliga som om bussen skulle ha stannat på slumpvisa ställen.
Dessutom finns det ju en hel del linjer med "vinkområden" där bussen SKA stanna där en resenär står, även om det är direkt efter en skymd kurva.

Citat från: JDS skrivet 15 januari 2009, 17:42:42 PM
Max W: Att en busshållplats är till för att släppa av och på trafikanter vet jag, men frågan är ju om den är det ENDA stället där man får släppa av och på trafikanter på en buss. Och det är den ju uppenbarligen inte, eftersom det vid exempelvis beställningskörningar kan hämtas och lämnas lite här och var.

Beställningstrafik ja... till stora hotell inne i städer som ofta saknar bra på- och avlastningsplatser. Därtill stora konferensanläggningar som trots att de gärna vill ha dit folk med buss, helt saknar vändplan för bussar. Det blir att stå mitt i gatan ute i trafiken, förhoppningsvis med dörrarna åt rätt håll så alla slipper springa över vägen.
Titel: SV: Lite SL 80-tal...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2009, 21:41:56 PM
Citat från: Mr H skrivet 12 januari 2009, 12:18:57 PM
Hm var det inte t.o.m så att linje 161 var spårvägens sista linje som trafikerades med halvhyttsbussar vilket lär ha inträffat år 1952. Enmansbetjänat.

Tur 2 gick väl på eftermiddagen i gamla turordningssystemet (linjen var en högtrafiklinje med delad trafikering).

Kortaste linje? Ja här kan man verkligen bolla med ord! Linje 161 var aldrig den kortaste enligt HJP:s "regelverk" då linje 131 gick i heldagstrafik men linje 135 var det då den infördes samma datum som snedhissen vid Liljeholmen togs i bruk och linje 131 relegerades till ersättningslinje till hissen. Linje 161 kan dock ha varit den kortaste linjen innan linje 131 öppnades. F.ö tycker jag det är intressant att linje 131 då den öppnades (1960?) blev just linje 131 som alltså indikerade anslutning till en insatslinje (spårvägslinje 13)! Varför inte linje 162 eller 142 eller nå´t sånt? Eller visste man redan 1960 att den ena nya tunnelbanelinjen skulle få numret 13? Tala i så fall om framförhållning!


Mr H
som upplevde sin första livstid vid linjens andra ändstation d.v.s Klubbacken

Har för mig 135 hade ett 16x eller 17x-nummer i början?