Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: at1981 skrivet 27 november 2008, 16:24:00 PM

Titel: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: at1981 skrivet 27 november 2008, 16:24:00 PM
Hejsan!


Jag är nyfiken på fyra saker här:

1.
Vilket busslinjenummer har haft flest (1a) resp. (1b) minst antal olika linjesträckningar?

--- Exempel kan vi säga 644 som dels har gått Stockholm - Norrtälje via Väsbylund och dels Söderhalls trp - Mora vsk så där kan jag finna två st. olika linjesträckningar med samma linjenummer. (Det som jag inte riktigt vill räkna är 445 som förut en gång hade en enda avgång från Saltarö till Slussen via Gustavsberg och Orminge för buss 445 var ju inte ämnad för just Saltarö, däremot kan man säga att 445 haft två linjesträckningar Brunn - Slussen och nu Insjön - Slussen i huvudsak, även om ensataka turer var avkortade eller förlängda)


2.
Vilken sträcka har haft fllest (2a) resp. (2b) minst antal olika linjenummer?

--- Exempel så har ju Stockholm - Saltarö haft både nummer 17 och 436. (Avser dock inte att t.ex. 440 någon enstaka tur gått via Saltarö och 422 + 492 har inte vart utmärkande för just Saltarö då dessa bussar en gång i tiden utgick från många olika destinationer till Gustavsberg och sedan in till Slussen.)


***
--- Om det blev för komplicerat det här så kan vi inkludera alla små avvikelser som jag angav inom parenters.

--- Min fråga avser Stockholms län, men för er som har koll på denna sortens statistik eller vill diskutera detta i ett rikstäckande perspektiv får gärna skriva om hur det är i något annat län.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 28 november 2008, 08:48:18 AM
Jag kan på direkten nämna en linje som haft tre (3) olika linjenummer. Det är nuvarande linje 155 Brommaplan-Akalla. Visserligen har själva linjesträckningen mellan nämna destinationer ändrats.
Linjen startades som linje 173 en gång i tiden. Sen blev det 511 och till slut vände man på siffrorna till 155.
173:an gick inte via Rissne har jag för mig, men när den startade gick den bara enkelriktat var 30 minut i rusningstid mot Akalla på förmiddagar och mot Brommaplan eftermiddagar måndag-fredag med byggjobbare som byggde Norra Järva (Akalla, Husby,Kista).
SL missbedömde resebehovet på linjen rejält, så det dröjde inte många dagar förrän man satte in dubbleringar på alla turer. Efter en relativt kort tid infördes ny tidtabell så att dubbleringsvagnarna blev tidtabellsatta och därmed blev det 10 minuterstrafik.
OBS! Detta var långt innan SL:s styrelse beslutade om stomlinjetrafik med x7x-nummer.
Det fanns en "systerlinje" 172 Liljeholmen - Ulvsunda och senare även en 174 Älvsjö stn-?? (tyvärr glömt ändhpl på västra sidan). På den tiden var 17X-numren till för "rena industrilinjer".
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 28 november 2008, 09:27:26 AM
Hej! Djaha om jag förstått frågan rätt eller? Kanske kan vara roligt med något gammalt i sammanhanget. Det gäller en linje som kanske i o fs hade en sträcka med några avvikelser men i praktiken blev det en rad sträckor. Det är GDG:s linje 3 Gävle-Ludvika. Hur det förhöll sig i Gästrikland vet jag inte men alla bussar på delsträckor skyltades också linje 3. Från söder betydde det först lokaltrafiken i Ludvika Ludvika-Gräsberg -(Tuna-Hästberg). Så linjen Ludvika-Idkerberget-Borlänge. Vidare Borlänge-Ornäs-Falun. Under 1970-talet startades en snabblinje Borlänge-Falun-Lasarettet-Lugnet/Högbo. Denna linje tillkom på kommunalt initiativ, GDG ville inte ha den men fick kommunala pengar för trafiken och fick då utföra även denna trafik. Samtliga sträckor skyltades linje 3. En buss som gick på en lite längre del av linje 3 var den s k fiskbussen Gävle-Sandviken-Falun-Borlänge. Jag har ett svagt minne av att den ibland gick ända till Ludvika men kan vara fel. Det var en kombinerad buss med godsutrymme i bakre delen.
Mvh Jan G
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: at1981 skrivet 28 november 2008, 16:58:02 PM
Citat från: Max W skrivet 28 november 2008, 08:48:18 AM
senare även en 174 Älvsjö stn-?? (tyvärr glömt ändhpl på västra sidan).


Hej!

Linje 174 andra ändhållplats var Thorildsplan, tror jag åkte med den nå´n gång (inte hela linjesträckningen) då den stannade utanför min skola "Thorildsplans gymnasium" och det var för 10 år sedan det.


Sedan minns jag linje 170 (som ersatte linje 476) mellan V. Orminge och Gullmarsplan och på 476 såg jag aldrig någonsin ledvagn, men det gjorde jag på 170 däremot.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: F.Å skrivet 28 november 2008, 17:10:24 PM
Citat från: at1981 skrivet 28 november 2008, 16:58:02 PM
Linje 174 andra ändhållplats var Thorildsplan, tror jag åkte med den nå´n gång (inte hela linjesträckningen) då den stannade utanför min skola "Thorildsplans gymnasium" och det var för 10 år sedan det.

Den ändhållplatsen gällde väl bara den sista tiden i linjens existens, när Tranebergsbron inte fick trafikeras av tung trafik. Innan dess slutade den vid Bällsta Bro. I den södra änden kortades den av till Liljeholmen istället för Älvsjö.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Nico skrivet 28 november 2008, 19:48:29 PM

Var det inte 134 som under 1990-talet även hade tre olika linjesträckningar (utan tillkommande skyltning) ut ur Liljeholmsområdet, allt beroende på vilken tid på dygnet man körde?
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Ersa skrivet 28 november 2008, 20:15:46 PM
Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 16:24:00 PM
1.
Vilket busslinjenummer har haft (1b) minst antal olika linjesträckningar?

SL 676 Norrtälje-Stockholm
SL 677 Uppsala-Rimbo-Norrtälje
Eller användes båda dessa nummer på vanliga linjer i Vaxholm förr?
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 29 november 2008, 09:06:37 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 20:15:46 PM
SL 676 Norrtälje-Stockholm
SL 677 Uppsala-Rimbo-Norrtälje
Eller användes båda dessa nummer på vanliga linjer i Vaxholm förr?
Vaxholmstrafiken har bara haft följande 6 linjenummer:
670 Stockholm (Först Jarlaplan sedan Tekniska Högskolan/Stockholm Östra)-Vaxholm (Söderhamnsplan) "raka vägen".
671, 672, 673 samma destinationer som 670 men via olika områden på vägen ut. Linje 671 gick via Bogesundslandet och linje 672 via Ytterby/Överby. Tyvärr minns jag inte nu exakt hur 673:an gick, men har för mig det var via Ullna och Rydbo station.
674 Rydbo stn-Nantes
675 Vaxholm-Åkersberga (Röllingbyskolan)
678 Vaxholm (Söderhamnsplan)-Rindö (färjeläget mot Värmdö/Stenslätten)
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: JDS skrivet 29 november 2008, 15:31:33 PM
Citat från: Max W skrivet 29 november 2008, 09:06:37 AM
Tyvärr minns jag inte nu exakt hur 673:an gick, men har för mig det var via Ullna och Rydbo station.

Ja, den gick via Rydbo. Om jag minns rätt så gick 670 inte på helgerna, utan det blev oftast med 672 eller 673 man fick åka (fast det kan ju ha haft med båtarnas ankomsttider att göra också?). 673 kändes på något sätt som "stomlinjen", någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 29 november 2008, 16:41:57 PM
Citat från: JDS skrivet 29 november 2008, 15:31:33 PM
Ja, den gick via Rydbo. Om jag minns rätt så gick 670 inte på helgerna, utan det blev oftast med 672 eller 673 man fick åka (fast det kan ju ha haft med båtarnas ankomsttider att göra också?). 673 kändes på något sätt som "stomlinjen", någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Nja, jag kan inte säga med bestämdhet om det var 670 eller 673 som var "stomlinje" (om Du med det menar flest antal turer per vecka eller något sådant). Begreppet stomlinje var ju inte lanserat när Vaxholmslinjerna fick linjenummer 1974-06-10. Nu är det ju 670 om räknas som stomlinje. Övriga kvarvarande linjer har ju som bekant 68x-nummer.Jag var på den tiden ansvarig för linjemätningarna och på våren 1974 arbetade Vaxholms Trafik AB:s trafikinspektör och jag med att "ID-märka" alla deras hållplatser inför övertagandet och införande av linjenumren. Alla hållplatslägen som bara trafikeras av Vaxholmsbussarna har "stoppställesnummer" som det heter nuförtiden i 67000-serien.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: NerdBoy skrivet 12 februari 2009, 15:13:17 PM
Ber om ursäkt för att jag väcker en gammal tråd, men det här råkar vara något som jag har en aning om.

Max inlägg ovan kan kompletteras med att 673 gick via Arninge-Rydbo och 671 gick via både Arninge-Rydbo och Bogesund. 675 gick som sagt mellan Vaxholm och Åkersberga, men med vissa turer via Resarö (åtminstone tidvis).

När jag kollar i min "Sommar- och vintertidtabell från 1/5 1984" står 672 för ungefär hälften av turerna mellan Stockholm och Vaxholm, och 673 för ungefär en fjärdedel. I princip kan man alltså säga att det var 672 som var "stomlinje" och att 670 mest var en direktbuss som avlastade i rusningen. Dock blir jag lite förvånad över antalet 673:or. När jag började åka dagligen i början av 90-talet uppfattade jag antalet på- och avstigande i Arninge och Rydbo som tämligen lågt. Ville inte Rydboborna åka med Roslagsbanan på 80-talet?  ???


(Jaha ja, nu fick jag en anledning att regga mig här också. En del av er har redan stött på mig på andra forum, en och annan har säkert redan hunnit sucka djupt... ;))
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2009, 20:27:31 PM
Nu när tråden är återuppväckt till liv:
Ett SL-linjenummer som använts på olika ställen är 659.
Rätta mig om jag har fel, och/eller kom gärna in med årtal.

1: Kårsta-Rimbo. Ersatte 1981 den nyligen upprivna järnvägen.
2: Kårsta-Söderhall-Rimbo.
3: Kårsta-Söderhall. Ersattes av 665.
sedan uppehåll till
4: Riala kyrka - Sättra. Nytt nummer på fd 657.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Mr G skrivet 13 februari 2009, 22:35:46 PM
(http://medlem.spray.se/frsch/1665.JPG)

SS/SL linje 61 har haft 6 olika linjesträckningar. Tror att linje 60 ligger bra till i den statistiken också.

Linje 61 ver.1 Kyrkogårdsvägen - Skrubba Sand

Linje 61 ver.2 Brunkebergstorg - Eriksdal

Linje 61 ver.3 Norra Bantorget - Abrahamsberg

Linje 61 ver.4 Årsta Södra - Norrmalmstorg

Linje 61 ver.5 Norrmalmstorg - Rosenlund

(Linje 61 ver.5.1 Norrmalmstorg - Norrtull)

Linje 61. ver.6 Ropsten - Universitetet


(http://medlem.spray.se/frsch/1542.JPG)

Vad gäller nummerbyten är linje 71-171-161 exempel på en linje som bytt linjenummer rakt av för att passa in i olika serier, utan att samtigt ändra linjesträckning.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Wetjo skrivet 14 februari 2009, 02:59:47 AM
Linje 550 hade också lite speciella sträckningar på min tid. Dvs mellan 1983 o 1995.

Utgångshållplats var Jakobsbergs Station.

Den gick till Bruttovägen i lågtrafik.
Den gick via Viksjö Centrum mellan 0800 o 1530 (cirkatider)
Den gick till Tenstaplan i Rusningstid.
På morgonen gick den via Björkebyskolan mot Tenstaplan och via Barkarby Station - Veddesta på "återresan".
På eftermiddagen var det tvärtom.

Ännu tidigare vill jag minnas att linjerna 546, 548 o 549 slogs ihop, skakades om och delades till linjerna 550, 551 o 552. Linje 553 kom senare, i och med att Hummelmora byggdes.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 14 februari 2009, 09:49:20 AM
Citat från: Wetjo skrivet 14 februari 2009, 02:59:47 AM
Linje 550 hade också lite speciella sträckningar på min tid. Dvs mellan 1983 o 1995.

Utgångshållplats var Jakobsbergs Station.

Den gick till Bruttovägen i lågtrafik.
Den gick via Viksjö Centrum mellan 0800 o 1530 (cirkatider)
Den gick till Tenstaplan i Rusningstid.
På morgonen gick den via Björkebyskolan mot Tenstaplan och via Barkarby Station - Veddesta på "återresan".
På eftermiddagen var det tvärtom.

Ännu tidigare vill jag minnas att linjerna 546, 548 o 549 slogs ihop, skakades om och delades till linjerna 550, 551 o 552. Linje 553 kom senare, i och med att Hummelmora byggdes.
Den första varianten av linje 550 startade den 1 mars 1968 och gick då Spånga station-Hjulsta Backar. Inom parentes kan sägas att linje 540 Spånga station-Mjölbyplan i Rinkeby och linje 551 Spånga station - Tenstaplan startade samma dag
Senare lades 550 om att trafikera genom Tensta (minns inga datum här) och linje 551 lades ned.
Linje 550 försvann någon gång mellan 1972 och 1975 genom att den sammanslogs med linje 538 som då kom att trafikera sträckan Spånga station-Tensta C-Hjulsta Backar-Akalla-Husby-Sollentuna station.
Max Widell
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 14 februari 2009, 10:00:42 AM
Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 16:24:00 PM
Hejsan!

1.
Vilket busslinjenummer har haft flest (1a) resp. (1b) minst antal olika linjesträckningar?

--- Exempel kan vi säga 644 som dels har gått Stockholm - Norrtälje via Väsbylund och dels Söderhalls trp - Mora vsk så där kan jag finna två st. olika linjesträckningar med samma linjenummer. (Det som jag inte riktigt vill räkna är 445 som förut en gång hade en enda avgång från Saltarö till Slussen via Gustavsberg och Orminge för buss 445 var ju inte ämnad för just Saltarö, däremot kan man säga att 445 haft två linjesträckningar Brunn - Slussen och nu Insjön - Slussen i huvudsak, även om ensataka turer var avkortade eller förlängda)



Hej,

Fritt ur minnet:
Linje 644 fanns även på 60-talet med linjesträckningen Norrtälje-Sonö-Edsbro.

Linje 513 har haft ett antal olika sträckningar:
- Norra Bantorget-Bromstensplan
- Solna centrum-Spånga stn (obekräftad uppgift) (kring 1975)
- Vällingby-Lunda industri
- Vällingby-Lunda industri-Spånga stn
- Kista C-Ärvinge-Kista C
- Solna C-Hagalund

Linje 521:
- Norra Bantorget-Husby
- Akalla-Norrvikens stn-Viby
- Sollentuna stn-Jakobsbergs stn
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 14 februari 2009, 10:09:49 AM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 februari 2009, 10:00:42 AM
Hej,

Fritt ur minnet

Linje 521:
- Norra Bantorget-Husby
- Akalla-Norrvikens stn-Viby
- Sollentuna stn-Jakobsbergs stn
Första linjen med nr 521 fick sitt nummer hösten 1964 då SJ:s busslinje 21 omnumrerades. Linjen gick Norra Bantorget-Järva Krog-Barkarby Torg-Aspnäs Vsk (i Jakobsberg)-Kallhäll(Trehörningen)-Stäket.
När pendeltågstrafiken startade den 12 maj 1968 ändrades numret till 541 och sträckningen blev Vällingby_Hässelby Villastad-Skälby-Barkarby-Veddesta-Jakobsbergs station-Kallhälls station-Stäket.
Max Widell
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 14 februari 2009, 10:19:20 AM
Citat från: Max W skrivet 14 februari 2009, 10:09:49 AM
Första linjen med nr 521 fick sitt nummer hösten 1964 då SJ:s busslinje 21 omnumrerades. Linjen gick Norra Bantorget-Järva Krog-Barkarby Torg-Aspnäs Vsk (i Jakobsberg)-Kallhäll(Trehörningen)-Stäket.
När pendeltågstrafiken startade den 12 maj 1968 ändrades numret till 541 och sträckningen blev Vällingby_Hässelby Villastad-Skälby-Barkarby-Veddesta-Jakobsbergs station-Kallhälls station-Stäket.
Max Widell

Tack för kompletteringen. Hade inte nattlinjen mellan Stockholm och Kungsängen via Hässelby(?)-Barkarby-Jakobsberg och Kallhäll linjenummer 518 under 60-talet?
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 14 februari 2009, 17:39:20 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 februari 2009, 10:19:20 AM
Tack för kompletteringen. Hade inte nattlinjen mellan Stockholm och Kungsängen via Hässelby(?)-Barkarby-Jakobsberg och Kallhäll linjenummer 518 under 60-talet?

Jo, det stämmer att nattbusslinjen mellan Norra Bantorget och Kungsängen hade nr 518. Den gick inte via Hässelby, men samma väg som Hässelbybussen linje 3 mellan Norra Bantorget och Spånga Radiostation (nuvarande Spånga IP på 179 och 514). Sen fortsatte den riksväg 12 (nuv. E18) till Barkarby Torg och vidare till Kungsängen. Den gick endast en tur (00.30) från Stockholm. Ingen tur i motsatt riktning.
Det var innan jag började på SS/SL, men en förare jag åkte med till skolan påstod att SJ ersatt sista tåget med buss för att garanterat få behålla trafiktillståndet för buss på sträckan som annars trafikerades av Linjebuss linje till Håtuna. Detta var ju före Hörjelöverenskommelsen, men man visste nog vad som var på gång och som blev verklighet 1967-01-01.
Max Widell
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Jimmy skrivet 16 februari 2009, 21:58:05 PM
Ang linje 659.
Tillägg till Verspieders lista.

Den gick åren 2004-2007 sträckan Norrtälje busstation – Görla industriområde.

Jimmy
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2009, 11:58:35 AM
Citat från: Jimmy skrivet 16 februari 2009, 21:58:05 PM
Ang linje 659.
Tillägg till Verspieders lista.
Den gick åren 2004-2007 sträckan Norrtälje busstation – Görla industriområde.

Tack :)

1: Kårsta - Rimbo. (1981-?)
2: Kårsta - Söderhall - Rimbo.
3: Kårsta - Söderhall. Ersattes av 665.
uppehåll
4: Norrtälje - Görla ind omr (2004-07)
5: Riala kyrka - Sättra. (2007-idag)
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 februari 2009, 16:29:21 PM
Citat från: Max W skrivet 14 februari 2009, 17:39:20 PM
Jo, det stämmer att nattbusslinjen mellan Norra Bantorget och Kungsängen hade nr 518. Den gick inte via Hässelby, men samma väg som Hässelbybussen linje 3 mellan Norra Bantorget och Spånga Radiostation (nuvarande Spånga IP på 179 och 514). Sen fortsatte den riksväg 12 (nuv. E18) till Barkarby Torg och vidare till Kungsängen. Den gick endast en tur (00.30) från Stockholm. Ingen tur i motsatt riktning.
Det var innan jag började på SS/SL, men en förare jag åkte med till skolan påstod att SJ ersatt sista tåget med buss för att garanterat få behålla trafiktillståndet för buss på sträckan som annars trafikerades av Linjebuss linje till Håtuna. Detta var ju före Hörjelöverenskommelsen, men man visste nog vad som var på gång och som blev verklighet 1967-01-01.
Max Widell

Tack för intressanta fakta! Linje 518 borde blivit omnumrerad till 591 senast 1970.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 17 februari 2009, 17:03:54 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 februari 2009, 16:29:21 PM
Tack för intressanta fakta! Linje 518 borde blivit omnumrerad till 591 senast 1970.

Det var först någon gång mellan 1975 och 1980 som SL kom på att man skulle inrätta nattbusstrafik officiellt och att 10-talssiffran skulle vara en 9:a (som det ju redan var i innerstaden).Jag vet inte mer bestämt datum än så, men ärendet var uppe på driftplaneringens bord då min dåvarande chef var den person som "chefade" 1975-80.
Saken var den att man tidigare haft personalbusslinjer som ofta ändrade linjesträckningar för att få med all personal som behövde transport till jobbet. Inofficiellt linjenummer i 200-serien. Linje 253 till exempel gick ut till Hökarängen.
Den tjänsteman som skött denna trafik under snart 3 decennier lärde inte upp någon ny utan allt var så hemlighetsfullt.När han gick i pension måste något drastiskt ändå göras och då i slutet på 1970-talet tillkom bl.a. 591:an.
Max Widell
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: virtual1 skrivet 17 februari 2009, 21:30:31 PM
Citat från: Mr G skrivet 13 februari 2009, 22:35:46 PM
(http://medlem.spray.se/frsch/1665.JPG)

SS/SL linje 61 har haft 6 olika linjesträckningar. Tror att linje 60 ligger bra till i den statistiken också.

Linje 61 ver.1 Kyrkogårdsvägen - Skrubba Sand

Linje 61 ver.2 Brunkebergstorg - Eriksdal

Linje 61 ver.3 Norra Bantorget - Abrahamsberg

Linje 61 ver.4 Årsta Södra - Norrmalmstorg

Linje 61 ver.5 Norrmalmstorg - Rosenlund

(Linje 61 ver.5.1 Norrmalmstorg - Norrtull)

Linje 61. ver.6 Ropsten - Universitetet


(http://medlem.spray.se/frsch/1542.JPG)

Vad gäller nummerbyten är linje 71-171-161 exempel på en linje som bytt linjenummer rakt av för att passa in i olika serier, utan att samtigt ändra linjesträckning.


Åh fasen, då har 61:an gått "på min gata" en gång i tiden då, kull att veta =)
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: virtual1 skrivet 17 februari 2009, 21:38:04 PM
Linje 705:

* Huddinge centrum - Stuvsta - Fittja - Södertälje
* Hallunda - Bergaholm - Södertälje
* Stuvsta - Myrängen - Huddinge - Källbrink
* Stuvsta - Myrängen - Huddinge - Solgård

sen kan den haft nån sträckning till, men det är de här jag vet om...
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 23 februari 2009, 16:25:08 PM
Citat från: Max W skrivet 17 februari 2009, 17:03:54 PM
Det var först någon gång mellan 1975 och 1980 som SL kom på att man skulle inrätta nattbusstrafik officiellt och att 10-talssiffran skulle vara en 9:a (som det ju redan var i innerstaden).Jag vet inte mer bestämt datum än så, men ärendet var uppe på driftplaneringens bord då min dåvarande chef var den person som "chefade" 1975-80.
Saken var den att man tidigare haft personalbusslinjer som ofta ändrade linjesträckningar för att få med all personal som behövde transport till jobbet. Inofficiellt linjenummer i 200-serien. Linje 253 till exempel gick ut till Hökarängen.
Den tjänsteman som skött denna trafik under snart 3 decennier lärde inte upp någon ny utan allt var så hemlighetsfullt.När han gick i pension måste något drastiskt ändå göras och då i slutet på 1970-talet tillkom bl.a. 591:an.
Max Widell

(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL-tidtabell_552_591_1974.JPG)
Tack för intressant svar. Jag sökte lite i min tidtabellssamling för att se exakt när linje 591 kan ha dykt upp.  Hittade en tidtabellskopia från sommaren 1974. Då gick 591:an från Sundbybergs stn till Kungsängen.
Linje 552 var tydligen en matarlinje från 515/Pendeltåget från stan till Rinkeby innan Järvabanan invigdes 1975.
Numera trafikerar linje endast Järfälla

(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL-tidtabell_505_591_sommar_1975.JPG)

Sommaren 1975 utgick 591:an från Norra Bantorget.

(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL-tidtabell_537_etc_vinter_1975.JPG)

591:an ingick i olika tidtabellskonstellationer tillsammans med andra linjer, t ex Järfälla, Upplands Bro, Järva-linjerna.
Exempel på vintertidtabell från 1975. Under mitten av 70-talet såg t ex Järfällabussarnas tidtabell ut så här. 1976/77, började  framsidan på samlingstabellerna märkas med ort + linjenummer, t ex "Solna/Sundbyberg - 501, 503, 504 etc".
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 23 februari 2009, 17:15:03 PM
Tack Norrortsmicke för bevismaterialet. Jag får ge mig då när det gäller tidsuppgiften 1975-80 vad gäller 591. Det starka minne jag hängde upp mitt svar på var en intern diskussion på driftplaneringssektionen när en viss chef höll ställningarna och ett par befattningshavare (mina kollegor) VILT opponerade sig mot att de turer på linje 117 som hade avgångstid efter 24.00 skulle skyltas 195. De två menade att det var stort slöseri med skattemedel att kosta på nytryck av tabeller och framställningskostnad för topptavlor BARA för att några turer på natten, som hade exakt samma sträckning som 117 nu skulle ha linjenummer 195.
Men det var ju inte bara 117 som berördes. Det gällde i princip alla nattbussturer på gamla SS-nätet. Och att nattbussnätet tillkom JUST DÅ skylldes som jag i tidigare svar nämnt på att en viss tjänsteman gick i pension utan att lära upp någon efterträdare.

Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Jimmy skrivet 23 februari 2009, 21:01:38 PM
Och det är värre än så!

I en skrift kallad "Förortsbussarna Norr om Stockholm" gällande from 1 juni 1969 så står det så här om linje 591

(http://www.fatburen.org/jimmy/publicpics/Linje%20591%201969)



och i en kommande tidtabell gällande from sista augusti 1969 så står det så här

(http://www.fatburen.org/jimmy/publicpics/Linje%20591%20Framsida%20nattlinjer%20500%201969.JPG)


Mvh
Jimmy

Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 24 februari 2009, 07:11:38 AM
Ja, det var hemskans vad dåligt minne jag visat mig ha, men jag börjar nu undra om det kanske bara var SS gamla linjenät som gick över till x9x-nummer för nattrafiken tidigast 1975.
Jag hävdar fortfarande ändringen vad gäller 117/195 till 5-årsperioden 1975-80. Har funderat om jag möjligen tänkte fel ang chefens förordnande, men kom fram till andra kopplingar jag har som visar att en annan person var chef 1973-74 och att den "aktuella" chefen tillträdde efter honom.
Har Du Jimmy möjligen en notering om datum följande förändringar:
Linje 192 byter nummer till 162
Linje 193 byter nr till 163
Natturer på 117 byter nr till 195.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Jimmy skrivet 24 februari 2009, 13:48:10 PM
Hej Max!

På A svarar jag 1979-10-11.
På B svarar jag också 1979-10-11.
På C avser du troligen 1980-02-06.

Klicka här för Linjehistorik 192 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/192webb.pdf)
Klicka här för Linjehistorik 193 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/193webb.pdf)
Klicka här för Linjehistorik 195 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/195webb.pdf)


Jimmy




Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 25 februari 2009, 08:22:05 AM
Citat från: Jimmy skrivet 24 februari 2009, 13:48:10 PM
Hej Max!

På A svarar jag 1979-10-11.
På B svarar jag också 1979-10-11.
På C avser du troligen 1980-02-06.

Klicka här för Linjehistorik 192 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/192webb.pdf)
Klicka här för Linjehistorik 193 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/193webb.pdf)
Klicka här för Linjehistorik 195 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/195webb.pdf)


Jimmy

Varmt tack Jimmy för dessa fakta. Då var mitt minne "kalendariskt" inte så tokigt ändå. Bara det att jag missat att förortstrafikens nattbusslinjer startades 10-11 år innan gamla Spårvägens nattlinjetrafik följde efter.
/Max
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Axel skrivet 19 mars 2009, 23:36:17 PM
Citat från: Max W skrivet 25 februari 2009, 08:22:05 AM
Varmt tack Jimmy för dessa fakta. Då var mitt minne "kalendariskt" inte så tokigt ändå. Bara det att jag missat att förortstrafikens nattbusslinjer startades 10-11 år innan gamla Spårvägens nattlinjetrafik följde efter.
/Max

Var det inte så att redan före 1967 hade Spårvägen (SS) linjerna 100-107 som var rena nattlinjer? SL började med nittiserien 1967 i innerstaden. Linje 104 blev 94, 106 blev 96 etc. 1967 alltså.
I söderort användes serien 190-195 för alla bussar som anslöt till linje 19, men kuriöst nog fanns en linje, som bara trafikerades i nattradfik här.
Titel: SV: Linjenummersstatistik!!
Skrivet av: Max W skrivet 20 mars 2009, 07:57:41 AM
Citat från: Axel skrivet 19 mars 2009, 23:36:17 PM
Var det inte så att redan före 1967 hade Spårvägen (SS) linjerna 100-107 som var rena nattlinjer? SL började med nittiserien 1967 i innerstaden. Linje 104 blev 94, 106 blev 96 etc. 1967 alltså.
I söderort användes serien 190-195 för alla bussar som anslöt till linje 19, men kuriöst nog fanns en linje, som bara trafikerades i nattrafik här.
Jo Du har rätt. Linje 191 var en "ren nattlinje" från början i södra förorten. Jag beklagar att jag i ett tidigare svar inte var tydlig nog och preciserade mer. Jag hävdade ju att nattrafiken infördes någon gång 1975-80, men det har ju i diskussionen här dokumenterats att det bara gällde natturer på befintliga linjer, typ 117:s avgångar efter midnatt som skyltades 195. Det fanns fler linjer som berördes på samma sätt. Jag har för mig att linjerna 90 och 91 nattetid var sammanslagna till linje 190 och utgick från Gullmarsplan. Linje 190 var därför till en början en "ren nattbusslinje" men i och med högertrafikomläggningen blev den en dagtrafiklinje som senare bytte nr till 160.
Linjerna 90 och 91 utgick ju som bekant från Brunkebergs torg.
Max W