Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: mjtag skrivet 08 november 2008, 16:54:38 PM

Titel: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: mjtag skrivet 08 november 2008, 16:54:38 PM
Hejsan!
I dag var det premiär för Spårvägsmuseets renoverade Metropolbuss. Efter 7 1/2 år, om jag hörde rätt, är den nu körklar. Vissa detaljer återstår dock. I dag blev det en härlig premiärtur för Spårvägsmuseets vänförening och resan gick över Södermalm mot Västerbron och sedan Lindhagensgatan, Essingeleden, södra länken, Henriksdal och tillbaks till museet igen. Bussen var i det närmaste fullsatt och en hel del fotografering och filmande blev det efteråt så det kommer säkert bilder från andra också. En mycket trevlig tur och renoverarna har gjort ett kanonjobb.
Fler bilder från mig kommer senare.

Bildtexten uppdaterad.

(http://i225.photobucket.com/albums/dd208/mjtag55/metropolbuss_nackagatan_.jpg)
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: HJP skrivet 08 november 2008, 17:41:55 PM
Citat från: mjtag skrivet 08 november 2008, 16:54:38 PM
Hejsan!
I dag var det premiär för Spårvägsmuseets renoverade Metropolbuss. Efter 7 1/2 år, om jag hörde rätt, är den nu körklar. Vissa detaljer återstår dock. I dag blev det en härlig premiärtur för Spårvägsmuseets vänförening och resan gick över Södermalm mot Västerbron och sedan Lindhagensgatan, Essingeleden, södra länken, Henriksdal och tillbaks till museet igen. Bussen var i det närmaste fullsatt och en hel del fotografering och filmande blev det efteråt så det kommer säkert bilder från andra också. En mycket trevlig tur och renoverarna har gjort ett kanonjobb.
Fler bilder från mig kommer senare.

****
Nu var du snabbt ute med en bild  :)

Visst var det en skön känsla, att få åka Metropol i nästan en timme, i blandad miljö. Bussens fina egenskaper i stadsträngseln kom till sin rätt, liksom lättheten att hänga med i lite högre fart på Essingeleden och Södra länken.

Stort tack till de som gjord jättejobbet med denna renovering, och alla andra inblandade, som gjorde denna utfärd möjlig.
Tre H19 Metropol, finns nu: Denna, som ska ingå i Spårvägsmuseet, Svenska spårvägssällskapets, och Scanias. Tänk om det skulle gå att arrangera alla tre bussarna samtidigt någon gång. Vad häftigt det skulle vara  :D

En mycket lyckad utfärd var det!

HJP
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: mjtag skrivet 08 november 2008, 18:58:28 PM
Citat från: HJP skrivet 08 november 2008, 17:41:55 PM
****
Nu var du snabbt ute med en bild  :)

Visst var det en skön känsla, att få åka Metropol i nästan en timme, i blandad miljö. Bussens fina egenskaper i stadsträngseln kom till sin rätt, liksom lättheten att hänga med i lite högre fart på Essingeleden och Södra länken.

Stort tack till de som gjord jättejobbet med denna renovering, och alla andra inblandade, som gjorde denna utfärd möjlig.
Tre H19 Metropol, finns nu: Denna, som ska ingå i Spårvägsmuseet, Svenska spårvägssällskapets, och Scanias. Tänk om det skulle gå att arrangera alla tre bussarna samtidigt någon gång. Vad häftigt det skulle vara  :D

En mycket lyckad utfärd var det!

HJP

Jag hade inte som mål att vara först ut på nätet med en bild men jag ville få ut någon bild direkt innan jag övergick till middagen. Håller med om att det skulle vara trevligt om man kunde samla alla tre bussar av denna typ som du nämner ovan. Gärna i Stockholm då. Blir ungefär som när man har dubbeldäckarhelg med alla tre bevarade Leyland dubbeldäckare. Nu ska jag ordna resten av bilderna och lägga upp på hemsidan där också denna kommer hamna snart.

Busstypens littera är alltså H19. Någon som vet om denna ska få nåt inventarienummer förresten?
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: K R skrivet 08 november 2008, 19:17:48 PM
Citat från: mjtag skrivet 08 november 2008, 18:58:28 PM
Busstypens littera är alltså H19. Någon som vet om denna ska få nåt inventarienummer förresten?

Hej!
Inv.nr på denna är 5032 (efter det ursprungliga regnumret A75032).
Vagnen har A75032 som personlig registrering, dock är den främre regskylten hemtillverkad.
CBR-numret är f ö EFH043.
mvh K R
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: mjtag skrivet 08 november 2008, 20:17:54 PM
Citat från: K R skrivet 08 november 2008, 19:17:48 PM
Hej!
Inv.nr på denna är 5032 (efter det ursprungliga regnumret A75032).
Vagnen har A75032 som personlig registrering, dock är den främre regskylten hemtillverkad.
CBR-numret är f ö EFH043.
mvh K R

Tack för infon. Alla regnummer hade jag redan för dom stod på det infopapper vi fick under resan med bussen. Tack i alla fall. Bussen lär väl förses med inventarienummer så småningom. Har nu uppdaterat bildtexten.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: mjtag skrivet 08 november 2008, 21:02:54 PM
Ytterliggare några bilder på bussen finns nu på hemsidan, under bildserier.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: K R skrivet 08 november 2008, 21:23:14 PM
Citat från: mjtag skrivet 08 november 2008, 20:17:54 PM
Bussen lär väl förses med inventarienummer så småningom.

Hej igen!
Inv.nr var alltså inte utskrivet på vagnen på H19:s, (och samtida vagntypers), tid i SS-trafiken.
Inventarienumret var lika med reg.numret, dock brukade man i fall som t ex denna H19 stryka bort A och 7,
(A75032 blir 5032).
Däremot när vi kommer fram till år 1972, då CBR-numren kom, märktes vagnarna av förklarliga skäl utvändigt upp med sina fyrsiffriga inv.nummer.
T ex H32 A74249 blev följdaktligen då märkt 4249.
mvh K R
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: mjtag skrivet 08 november 2008, 21:43:54 PM
Citat från: K R skrivet 08 november 2008, 21:23:14 PM
Hej igen!
Inv.nr var alltså inte utskrivet på vagnen på H19:s, (och samtida vagntypers), tid i SS-trafiken.
Inventarienumret var lika med reg.numret, dock brukade man i fall som t ex denna H19 stryka bort A och 7,
(A75032 blir 5032).
Däremot när vi kommer fram till år 1972, då CBR-numren kom, märktes vagnarna av förklarliga skäl utvändigt upp med sina fyrsiffriga inv.nummer.
T ex H32 A74249 blev följdaktligen då märkt 4249.
mvh K R


Ok, så den här bussen lär alltså inte få inv. nr utskrivet på sig eftersom den återspeglar hur det var när det var vänstertrafik. Då får alla fotografer som fotar bussen i dag forska fram numret till bildtexten om dom inte känner till det.  ::)
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: LasseC skrivet 08 november 2008, 22:15:25 PM
(http://img407.imageshack.us/img407/5104/1919kopierahg0.jpg)

Tänkte jag kunde bidra med en bild när Metropolen rullar också. Här utanför Spårvägsmuseet strax innan svängen in på Nackagatan
Mvh Lasse C
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: mjtag skrivet 08 november 2008, 22:46:23 PM
Citat från: LasseC skrivet 08 november 2008, 22:15:25 PM
Tänkte jag kunde bidra med en bild när Metropolen rullar också. Här utanför Spårvägsmuseet strax innan svängen in på Nackagatan
Mvh Lasse C


Trevlig bild. Vissa var snabbare med kameran än jag. ;) Undertecknad skymtar till vänster på bilden.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 november 2008, 23:30:15 PM
Citat från: LasseC skrivet 08 november 2008, 22:15:25 PM
(http://img407.imageshack.us/img407/5104/1919kopierahg0.jpg)

Tänkte jag kunde bidra med en bild när Metropolen rullar också. Här utanför Spårvägsmuseet strax innan svängen in på Nackagatan
Mvh Lasse C


Härlig bild!!

Skulle vara roligt att ordna en utfärd på någon Brommalinje, där denna skönhet hörde hemma.

/Peter
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Fredde skrivet 09 november 2008, 03:47:50 AM
Är det någon som har koll på när det blir busstrafik på linje 7 till Djurgården framöver ??? Kan det då även tänka sig att en Scania CR111 kan vara i trafik med ???
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: ch skrivet 09 november 2008, 08:39:00 AM
Olagligt så det stinker om det. Framförs utan främre registreringsskylt. ;)
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2008, 08:43:02 AM
Citat från: ch skrivet 09 november 2008, 08:39:00 AM
Olagligt så det stinker om det. Framförs utan främre registreringsskylt. ;)


Det gär den väl inte. A75032 är registrerat hos Vägverket som personligt regnummer på det här fordonet. Möjligen framförs bussen med felaktig registreringsskylt.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 november 2008, 10:06:41 AM
Med stor risk för att verka petig men det historiskt korrekta invnr på denna vackra buss av typ H19 är nog ändå 75032. Detta vidimeras exvis av blankett "Vagnrapport, antal bussar" (SS tr 4.62) där alla bussindividers invnr anges som 75001-75543 samt orginalskyltar i min ägo 75071 resp 75118.
Mvh Gunnar
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: ch skrivet 09 november 2008, 10:50:48 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2008, 08:43:02 AM
Det gär den väl inte. A75032 är registrerat hos Vägverket som personligt regnummer på det här fordonet. Möjligen framförs bussen med felaktig registreringsskylt.
Hemmatillverkad skylt är enligt VV likställt med att köra utan skylt. ;) Men skitsamma, det är dock kul att de har en personlig nummerskylt som påminner om det som har varit.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Cero skrivet 09 november 2008, 14:02:14 PM
Mkt trevligt att se denna gamla buss i rörelse och i så fint skick.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Tommy E skrivet 09 november 2008, 14:36:51 PM
Kul bilder! :) Någon speciell anledning till att man skyltade linjenummer 114?
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: mjtag skrivet 09 november 2008, 16:10:23 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 09 november 2008, 10:06:41 AM
Med stor risk för att verka petig men det historiskt korrekta invnr på denna vackra buss av typ H19 är nog ändå 75032. Detta vidimeras exvis av blankett "Vagnrapport, antal bussar" (SS tr 4.62) där alla bussindividers invnr anges som 75001-75543 samt orginalskyltar i min ägo 75071 resp 75118.
Mvh Gunnar

Blir mest förvirrad här. Förekom både 4- & 5-siffriga inv nr på gamla SS-tiden alltså? Nåja, bildtexterna får vara som dom är nu. Orkar inte ändra alla.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: JDS skrivet 09 november 2008, 16:22:02 PM
Citat från: mjtag skrivet 09 november 2008, 16:10:23 PM
Blir mest förvirrad här. Förekom både 4- & 5-siffriga inv nr på gamla SS-tiden alltså? Nåja, bildtexterna får vara som dom är nu. Orkar inte ändra alla.

Tre eller fyra siffror var det väl. De övriga siffrorna på skylten var för att de skulle passa in i bilregistret. Exempelvis A 74525 lär väl knappast ha kallats något annat än "4525" i praktiken?
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 november 2008, 16:49:02 PM
Visst förekom 4-siffriga invnr på bussar vid SS (dvs t.o.m. år 1966) t.ex. på F3 och H15-H16 där det 4-siffriga regnr utan A utgjorde invnr. På exvis H19-H22 var invnr lika med det 5-siffriga regnr utan A. Klart att du inte behöver ändra i den tidigare texten, ville bara nämna detta i sammanhanget.
/Gunnar
P.S. A74525 leverades till SL år 1967 och där tillämpade man senast i samband med att de nya regskyltarna kom år 1972-73 principen att exvis denna buss fick invnr 4525. D.S.
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:40:53 PM
A74525 kallades väl just för det, ev utan A, så länge den gamla skylten var den enda märkningen. Minns jag rätt blev övergången till att kalla bussarna för det fyrsiffriga inventarienumret i samband med att de fick det numret påmålat när de gamla registreringsplåtarna byttes ut runt 1973. Själv tycker jag att benämningen H19 5032 inte låter bra. Jag skulle skriva H19 A75032 eller ev H19 75032.

Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: JDS skrivet 09 november 2008, 17:49:27 PM
Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:40:53 PM
A74525 kallades väl just för det, ev utan A, så länge den gamla skylten var den enda märkningen. Minns jag rätt blev övergången till att kalla bussarna för det fyrsiffriga inventarienumret i samband med att de fick det numret påmålat när de gamla registreringsplåtarna byttes ut runt 1973. Själv tycker jag att benämningen H19 5032 inte låter bra. Jag skulle skriva H19 A75032 eller ev H19 75032.

Märkligt! Tunnelbanevagnarna orkade man ju inte ens kalla för det påmålade numret alla gånger, utan det blev 678 när man menade 2678 osv. Det förekommer fortfarande (fast det missbrukas ibland, det skall egentligen inte tillämpas för vagnsnummer som börjar på 1!).
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:56:32 PM
Många gånger blev det förstås bara tre siffror som du säger. Tex i Hammarby hade man normalt H34 i serien A74301-A74390. Den första vagnen i serien som var lite speciell i exteriören benämndes helt kort just 301. Problemet var förstås att det samtidigt fanns vagnar i både A74- och A75-serien så det tresiffriga gick inte att tillämpa fullt ut.


Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: K R skrivet 09 november 2008, 18:37:10 PM
Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:40:53 PM
A74525 kallades väl just för det, ev utan A, så länge den gamla skylten var den enda märkningen. Minns jag rätt blev övergången till att kalla bussarna för det fyrsiffriga inventarienumret i samband med att de fick det numret påmålat när de gamla registreringsplåtarna byttes ut runt 1973. Själv tycker jag att benämningen H19 5032 inte låter bra. Jag skulle skriva H19 A75032 eller ev H19 75032.

Hej!
Då jag ser mig som ansvarig för den tidigare (des)informationen rörande inventarienumret på
Spårvägsmuséets nyrenoverade Metropol gör jag härmed avbön vad gäller det fyrsiffriga 5032
såsom adekvat i sammanhanget.
Som nämns i ovanstående citat av Mr G och även tidigare inlägg i tråden av Gunnar D,
kommer de fyrsiffriga inv.numren på de vagnar som före CBR hade femsiffriga regnummer
först när CBR-skyltarna införs runt 1972-73.

Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:56:32 PM
Många gånger blev det förstås bara tre siffror som du säger. Tex i Hammarby hade man normalt H34 i serien A74301-A74390. Den första vagnen i serien som var lite speciell i exteriören benämndes helt kort just 301. Problemet var förstås att det samtidigt fanns vagnar i både A74- och A75-serien så det tresiffriga gick inte att tillämpa fullt ut.

Denna speciella H34 A74301 (senare 4301) har jag för mig att Mr G visat bild på tidigare här på forumet.
Kan man tänka sig en reprisering av denna bild?
mvh K R
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Mr G skrivet 09 november 2008, 21:32:46 PM
(http://www.mrg1.de/images/1405.JPG)

A74301 inväntar avgångstid vid Älvsjö Station 1972. Än så länge har inget särskilt inventarienummer märkts ut på bussen. Det är registreringsskyltens nummer som gäller. Inne i bussen, ovanför förarplatsen, finns också en liten skylt med inventarienumret. Om det står A74301 eller endast 74301 minns jag inte längre.

Inte lång tid efter att denna bild togs, kommer den här bussen, och alla andra i A74- och A75-serierna, att märkas med inventarienummer även på utsidan. Då blir det fyrsiffriga nummer som kommer att gälla, och på så sätt synkroniserar man hela flottan av SL-fordon i samma inventarienummersystem. Alla bussar får inventarienummer med första siffran 4,5,6 eller 7.

Under en kortare tid är sen bussarna från det fd SS-området dubbelmärkta på utsidan med det gamla och nya inventarienumret. Men ganska snart byts registreringsskyltarna ut till den nya modellen, och det fyrsiffriga inventarienumret tar över. A74301 blir hädanefter 4301.

Apropå A74301 så var den lite annorlunda exteriört mot övriga 199 H34:or. Den som inte har något att göra skulle ju kunna fundera ut vad det är som skiljer.

Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: K R skrivet 09 november 2008, 22:52:46 PM
Hej!
A74301 hade två blå positionsljus i fronten, ovanför vindrutan,
där de övriga H34 bara hade de markerade "klackarna", dock utan några lampor.

Den grå takfärgen var inte neddragen till kantlisten ovanför sidorutorna, som på de övriga.

Sidoskyltskåpen var vitmålade runt linjenummerrullarna och den yttre högtalaren, de övriga var här gråmålade.
mvh K R
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: LasseC skrivet 10 november 2008, 00:34:48 AM
(http://img221.imageshack.us/img221/3651/1928am6.jpg)

Vi tar en bild till från lördagsturen. Har dagens bussar lika stort max hjulutslag som Metropolen.
Har för mig att man då pratade om 55 grader som största utslag och det var väldigt imponerande
tyckte vi bussintresserade, då nästan tonåriga, grabbar.
Mvh LasseC
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: HJP skrivet 10 november 2008, 12:17:36 PM
Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 21:32:46 PM



A74301 inväntar avgångstid vid Älvsjö Station 1972. Än så länge har inget särskilt inventarienummer märkts ut på bussen. Det är registreringsskyltens nummer som gäller. Inne i bussen, ovanför förarplatsen, finns också en liten skylt med inventarienumret. Om det står A74301 eller endast 74301 minns jag inte längre.

Inte lång tid efter att denna bild togs, kommer den här bussen, och alla andra i A74- och A75-serierna, att märkas med inventarienummer även på utsidan. Då blir det fyrsiffriga nummer som kommer att gälla, och på så sätt synkroniserar man hela flottan av SL-fordon i samma inventarienummersystem. Alla bussar får inventarienummer med första siffran 4,5,6 eller 7.

Under en kortare tid är sen bussarna från det fd SS-området dubbelmärkta på utsidan med det gamla och nya inventarienumret. Men ganska snart byts registreringsskyltarna ut till den nya modellen, och det fyrsiffriga inventarienumret tar över. A74301 blir hädanefter 4301.

Apropå A74301 så var den lite annorlunda exteriört mot övriga 199 H34:or. Den som inte har något att göra skulle ju kunna fundera ut vad det är som skiljer.


****
1970 började jag köra buss på SL. Om jag inte minns fel, så var reg-numret detsamma som inv-numret. Precis som tidigare påpekats. A var inte med i inv.-numret, och 7:an var slopad, eftersom alla(?) nummer började på 7. Vill minnas att 7:an var övermålad på den invändiga skylt som Mr G nämner.
När de nya reg-skyltarna kom 1972(?), så målades det gamla inv-numret på utsidan. Slutsiffran var densamma på inv-numret och den nya reg-skylten.

Ett par "(?)", har jag infört, eftersom viss osäkerhet råder om minnesbilden, men kanske kan detta väcka andras minnen. Jag tar gärna rättelse om jag minns fel.

HJP
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 november 2008, 13:40:17 PM
Det är möjligt att 7:an på den invändiga invskylten var övermålad 1970, jag minns inte. Men det borde i så fall indikera att 7:an var relevant 1967.

Men den ursprungliga frågeställningen gällde H19. Jag har här framför mig två små invskyltar som en gång satt ovanför förarplatsen på två nu sedan länge bortgångna H19. Där står "75071" resp "75118". Ingen övermålning.

Eftersom jag är datatekniskt långsam kan jag f.n. tyvärr ej lägga ut ett foto av dem. Hoppas ni tror mig ändå t.v.!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: JDS skrivet 10 november 2008, 14:01:44 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2008, 13:40:17 PM
Det är möjligt att 7:an på den invändiga invskylten var övermålad 1970, jag minns inte. Men det borde i så fall indikera att 7:an var relevant 1967.

Men den ursprungliga frågeställningen gällde H19. Jag har här framför mig två små invskyltar som en gång satt ovanför förarplatsen på två nu sedan länge bortgångna H19. Där står "75071" resp "75118". Ingen övermålning.

Eftersom jag är datatekniskt långsam kan jag f.n. tyvärr ej lägga ut ett foto av dem. Hoppas ni tror mig ändå t.v.!

Mvh Gunnar

Jag har inte för ett ögonblick betvivlat att vagnarna var märkta med femsiffriga nummer, men det är inte den fysiska märkningen jag frågar efter utan hur vagnarna omtalades i dagligt tal. Sade man verkligen till förarreserven som skulle göra ett vagnbyte att "ta vagn 75071", eller sade man "5071"?
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: HJP skrivet 10 november 2008, 14:34:15 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2008, 13:40:17 PM
Det är möjligt att 7:an på den invändiga invskylten var övermålad 1970, jag minns inte. Men det borde i så fall indikera att 7:an var relevant 1967.

Men den ursprungliga frågeställningen gällde H19. Jag har här framför mig två små invskyltar som en gång satt ovanför förarplatsen på två nu sedan länge bortgångna H19. Där står "75071" resp "75118". Ingen övermålning.

Eftersom jag är datatekniskt långsam kan jag f.n. tyvärr ej lägga ut ett foto av dem. Hoppas ni tror mig ändå t.v.!

Mvh Gunnar
****
Jag tror dig!
Det verkar högst rimligt att man fortfarande använde 7:an under hela vänstertrafiken. Möjligen användes den inte muntligt, och att det skulle kunna vara orsaken till att den senare ströks.

Som liknelse, kan jag nämna, att SL:s X1:or, endast benämns med två siffror internt. T.ex. blir X1 302, "25". De högre numren X1 3104, blir "104", liksom alla X10 blir tresiffriga.
Det kan tänkas att något liknande tillämpades på bussarna.

HJP
Titel: SV: Dagens Metropolpremiär i sthlm!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 november 2008, 14:37:22 PM
Jag vet faktiskt inte vad man sade i dagligt tal när man skulle hämta ut en H19 innan dagen H. Men jag menar att i alla fall uppmärkningen av de idag kvarvarande fordonen bör motsvara den ursprungliga. För egen del kommer jag att i tal och skrift också benämna dem så. Exvis H19 75032.
/gunnar