(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H34_4467_Birger_Jarlsgatan_1979.jpg)
Här kommer ett bildsvep på några gamla SL-bussar. Först en av Söderhallens H34:or (Leyland), vagn 4467, på numera nedlagda linje 46 på Birger Jarlsgatan. Det är svårt att bedöma exakt var på Birger Jarlsgatan bussen befinner sig.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H44_4727_Karlbergsvagen_1980-tal.JPG)
Sedan en av Råstas H44:or, vagn 4727, vid Karlbergsvägen. Linje 501 trafikerade vid fototillfället sträckan S:t Eriksplan-Ulriksdals stn.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H80_6878_Jakobsbergs_stn_1980-tal.JPG)
En av Kallhälls många H80-vagnar. Bussen var SJ-orange vid fototillfället. Litt. H80 dominerade Kallhäll under större delen av 70-talet och en bit in på 80-talet.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H81_6712_Teh_1980-tal.JPG)
Slutligen en av Norrtäljes H81:or, vagn 6712, som förmodligen ankommit Tekniska högskolan från Rådmansö. Bakom står en av Åkerbys (Täbys) många H80-vagnar i 69xx-serien.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 22 augusti 2008, 19:17:10 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H44_4727_Karlbergsvagen_1980-tal.JPG)
Sedan en av Råstas H44:or, vagn 4727, vid Karlbergsvägen. Linje 501 trafikerade vid fototillfället sträckan S:t Eriksplan-Ulriksdals stn.
Ser ut som en Arlandabuss :D
Trevligt! Översta bilden på 46:an är sannolikt tagen invid Eriksbergsplan.
/Peter
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2008, 19:29:09 PM
Ser ut som en Arlandabuss :D
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H44_4727_Karlbergsvagen_1980-tal.JPG)
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg//SL_H53_4754_bussgarage_Handen_1987.JPG)
Ja, den påminner om H53:orna som var avsedda för Arlandatrafiken. Här är en bild på en H53:a i båtbussutförande för trafiken mellan Stockholm och Gotlandsfärjorna i Nynäshamn.
Citat från: Peter Rost skrivet 22 augusti 2008, 19:33:48 PM
Trevligt! Översta bilden på 46:an är sannolikt tagen invid Eriksbergsplan.
/Peter
Hej,
Tack! Ja, det skulle kunna stämma att det är Eriksbergsplan.
Underbart att slippa se massa plast o glasfiber. ;)
Citat från: M224 skrivet 22 augusti 2008, 20:18:01 PM
Underbart att slippa se massa plast o glasfiber. ;)
Ja, här är det plåt som gäller. :) I alla fall på Hägglundarna och SKV:n.
Citat från: M224 skrivet 22 augusti 2008, 20:18:01 PM
Underbart att slippa se massa plast o glasfiber. ;)
Verkligen håller med dig till hundra procent.. ;D
Citat från: Norrortsmicke skrivet 22 augusti 2008, 19:17:10 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H34_4467_Birger_Jarlsgatan_1979.jpg)
Här kommer ett bildsvep på några gamla SL-bussar. Först en av Söderhallens H34:or (Leyland), vagn 4467, på numera nedlagda linje 46 på Birger Jarlsgatan. Det är svårt att bedöma exakt var på Birger Jarlsgatan bussen befinner sig.
[
Den befinner sig i korsningen Tegnérgatan/ Birger Jarlsgatan, vid gamla SL Huvudkontor, i bakgrunden syns det hus där det låg en Shellmack, samt huset i sig användes till vinjetten till tv-såpan Varuhuset.
Micke
Citat från: Micke Asklander skrivet 22 augusti 2008, 23:59:46 PM
Den befinner sig i korsningen Tegnérgatan/ Birger Jarlsgatan, vid gamla SL Huvudkontor, i bakgrunden syns det hus där det låg en Shellmack, samt huset i sig användes till vinjetten till tv-såpan Varuhuset.
Micke
Ja, det ser faktiskt ut som Öhmans varuhus i bakgrunden,
Citat från: Norrortsmicke skrivet 23 augusti 2008, 08:38:21 AM
Ja, det ser faktiskt ut som Öhmans varuhus i bakgrunden,
Finns Öhmans varuhus-byggnaden kvar eller har man rivit den? Varför i så fall? Jag tyckte att den var vacker.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 22 augusti 2008, 19:17:10 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H80_6878_Jakobsbergs_stn_1980-tal.JPG)
En av Kallhälls många H80-vagnar. Bussen var SJ-orange vid fototillfället. Litt. H80 dominerade Kallhäll under större delen av 70-talet och en bit in på 80-talet.
Kallhällsgaraget var 100% H80-garage från öppnandet 1976 tills bussarna slopades.
Undantag för diverse ledvagnar i Bro o andra tillfälliga inlånade vagnar.
6878 blev "omplåtad" till oxblod runt -85.
Citat från: M224 skrivet 23 augusti 2008, 10:24:11 AM
Finns Öhmans varuhus-byggnaden kvar eller har man rivit den? Varför i så fall? Jag tyckte att den var vacker.
Jo huset ska finnas kvar idag.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 augusti 2008, 10:30:19 AM
Utvändigt ja.
Invändigt var de totalt olika. (H44 kontra H53)
Exteriört saknade H53:orna bakruta och hade istället en ingångs- eller bagagedörr i aktern.
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2008, 16:01:13 PM
Kallhällsgaraget var 100% H80-garage från öppnandet 1976 tills bussarna slopades.
Undantag för diverse ledvagnar i Bro o andra tillfälliga inlånade vagnar.
6878 blev "omplåtad" till oxblod runt -85.
Tack för uppgifterna. Jag vet att Kallhäll även hade tre H81:or under några år, nr 6735-6737. Konstigt att man lackerade om 6878 så sent som 1985 då den var 18 år gammal. Kallhälls sista H80:or lär bland annat ha varit 6813, 6822, 6823, 6871, 6873, 6898, 6899 och 6911. 6852 gick i Råsta sista tiden. Även 6813 och 6822 fanns i Råsta kring 1985.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 23 augusti 2008, 16:12:27 PM
Jo huset ska finnas kvar idag.
Tack, ska åka in till stan någon dag och försöka att hitta det.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 23 augusti 2008, 16:12:27 PM
Tack för uppgifterna. Jag vet att Kallhäll även hade tre H81:or under några år, nr 6735-6737. Konstigt att man lackerade om 6878 så sent som 1985 då den var 18 år gammal. Kallhälls sista H80:or lär bland annat ha varit 6813, 6822, 6823, 6871, 6873, 6898, 6899 och 6911. 6852 gick i Råsta sista tiden. Även 6813 och 6822 fanns i Råsta kring 1985.
Vad jag minns hade vi bara två H81:or, nämligen 6736 o 6737. Om jag inte minns helt fel, var 6876 och 6878 de sista bussrna som fick ny färg i Kallhäll. 6911 återfinns väl i Malmköping nu?
Kan man låna en buss o få en nostalgikick?
Vore häftigt att låna upp en sån buss till Dalarna.
Vad skulle folk säga om man kom på 602:an i Borlänge med en H80? ;)
6911 finns i SSS-ägo. När det gäller 6876 har jag för mig att den fanns i Kalhäll och i trafik där så sent som januari 1987.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 23 augusti 2008, 22:54:31 PM
6911 finns i SSS-ägo. När det gäller 6876 har jag för mig att den fanns i Kalhäll och i trafik där så sent som januari 1987.
/Peter
Om planerna inte ändrats på sena kvällen så ska 6911 tillsammans med H35 4505 utgöra ersättningstrafik för spårvagnslinje 7 i morgon. Nedriven kontaktledning vid Nybroplan är orsaken.
Citat från: M224 skrivet 23 augusti 2008, 17:18:29 PM
Tack, ska åka in till stan någon dag och försöka att hitta det.
Huset fanns kvar så sent som i eftermiddag. :) Det är Svensk-engelska Mineralaktiebolaget (Svenska Shells) gamla huvudkontor (kika efter snäckor på fasaden). Adressen är Birger Jarlsgatan 64 (korsningen Birger Jarlsgatan/Rådmansgatan) och på fasaden står numera Wallenstam
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2008, 21:42:25 PM
Vad jag minns hade vi bara två H81:or, nämligen 6736 o 6737. Om jag inte minns helt fel, var 6876 och 6878 de sista bussrna som fick ny färg i Kallhäll. 6911 återfinns väl i Malmköping nu?
Kan man låna en buss o få en nostalgikick?
Vore häftigt att låna upp en sån buss till Dalarna.
Vad skulle folk säga om man kom på 602:an i Borlänge med en H80? ;)
Citat från: Peter Rost skrivet 23 augusti 2008, 22:54:31 PM
6911 finns i SSS-ägo. När det gäller 6876 har jag för mig att den fanns i Kalhäll och i trafik där så sent som januari 1987.
/Peter
Jag glömde bort 6876. Det stämmer att det var den allra sista H80-vagnen i trafik för Kallhäll. Har sett en bild på 6876 på linje 542 som återupstod 1987 och då fick linjesträckningen Stäket-Jakobsberg.
Hej!
Wadå inte en massa plast och glasfiber? Hägglundarna hade främre takpartiet med skyltskåpet i plast och glasfiber liksom motsvarigheten bak. De randiga SKV:arna hade hela det öppningsbara frontpartiet i plast och glasfiber liksom takfronten och baknacken. T o m hade de senare Ny-boxerkarosserna en frontlucka gjuten i plast. Värst var nog GDG-karossen och dess efterföljare Alpus 260 där hela karossbeklädnaden var i plast.
Mvh ställföreträdande Bror Duktig alias jan g
Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 augusti 2008, 10:05:22 AM
Jag glömde bort 6876. Det stämmer att det var den allra sista H80-vagnen i trafik för Kallhäll. Har sett en bild på 6876 på linje 542 som återupstod 1987 och då fick linjesträckningen Stäket-Jakobsberg.
6876 Står på Spårvägsmuseet. När jag såg den var den skyltad 547.
En av de vagnar jag hade fast, när jag började i Kallhäll 1983.
En nostalgitår rann... Jag hade den på 547:an.
När Scaniorna kom till Kaga, var det "slagsmål" om att få köra Scania.
När vi bara hade ett fåtal H80 kvar, var det bråk om att alla ville ha H80.
Mycket fina och intressanta bilder! Jag hittade några anteckningar fråan ett besök vid Kallhällsgaraget i februari-mars 1987 och då fanns H80 6822, 6871, 6873, 6899 och 6911 kvar. Vid ett besök tidigare samma år fanns även 6813,6876 och 6898 kvar. I Råsta fanns i början av 1987 den SJ-färgade 6852 och 6823. Täbys sista H80 (6912, 6914, 6940 och 6945) försvann väl redan hösten 1986?
Hur var det med Norrtäljes H81? Enligt listor skulle 6719 och 6725 funnits kvar 1987, men gick de i trafik? Under våren 1986 fanns dessa två vagnar samt de tre SJ-färgade 6716, 6721 och 6729 kvar i trafik.
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 25 augusti 2008, 09:17:28 AM
Mycket fina och intressanta bilder! Jag hittade några anteckningar fråan ett besök vid Kallhällsgaraget i februari-mars 1987 och då fanns H80 6822, 6871, 6873, 6899 och 6911 kvar. Vid ett besök tidigare samma år fanns även 6813,6876 och 6898 kvar. I Råsta fanns i början av 1987 den SJ-färgade 6852 och 6823. Täbys sista H80 (6912, 6914, 6940 och 6945) försvann väl redan hösten 1986?
Hur var det med Norrtäljes H81? Enligt listor skulle 6719 och 6725 funnits kvar 1987, men gick de i trafik? Under våren 1986 fanns dessa två vagnar samt de tre SJ-färgade 6716, 6721 och 6729 kvar i trafik.
Hälsningar
Christian B
Hej,Tack för dessa uppgifter. Det stämmer att Täbys sista H80 avyttrades under 1986. 1987 fanns inga kvar. Norrtälje hade nog inga H81:or i trafik så sent som 1987. Enligt mina anteckningar ska, precis som du nämner, 6716, 6719, 6721, 6725 och 6729 varit de sista H81:orna i Norrtälje. 6729 finns numera på Spårvägsmuséet.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 10:18:40 AM
6873 togs ur aktiv trafik våren 1987 (mars/april), 6871 till sommartidtabellen 1987 i juni, bägge bussarna såldes ganska omgående.
SSS värvade 6911 1987-03-09
/Janne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 10:18:40 AM
6873 togs ur aktiv trafik våren 1987 (mars/april), 6871 till sommartidtabellen 1987 i juni, bägge bussarna såldes ganska omgående.
En del bussar blev ju husbussar. Någon buss såldes till Erma-resor.
I 6886, knuffade dom ner en motor från en H20 vid sista motorbytet.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 10:18:40 AM
6873 togs ur aktiv trafik våren 1987 (mars/april), 6871 till sommartidtabellen 1987 i juni, bägge bussarna såldes ganska omgående.
Citat från: Janne Rickman skrivet 25 augusti 2008, 10:48:36 AM
SSS värvade 6911 1987-03-09
/Janne
Tack för dessa uppgifter!
Citat från: Wetjo skrivet 25 augusti 2008, 10:50:18 AM
En del bussar blev ju husbussar. Någon buss såldes till Erma-resor.
I 6886, knuffade dom ner en motor från en H20 vid sista motorbytet.
Jag tror det var H80 6905 som gick till Erma-resor.
Vilken H20 var det som fick bidra med motor till 6866? H20 5382 som förolyckades 1984 och fick Säffle-kaross behöll väl sin motor? Det var i alla fall B58-chassi efter omkarrosseringen.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 25 augusti 2008, 14:41:19 PM
Jag tror det var H80 6905 som gick till Erma-resor.
Vilken H20 var det som fick bidra med motor till 6866? H20 5382 som förolyckades 1984 och fick Säffle-kaross behöll väl sin motor? Det var i alla fall B58-chassi efter omkarrosseringen.
Det var en "utbytesmotor"... Byskvallret sa att det var en mekaniker som ville göra husbuss, som "förabetade" lite...
Citat från: Wetjo skrivet 25 augusti 2008, 21:16:45 PM
Det var en "utbytesmotor"... Byskvallret sa att det var en mekaniker som ville göra husbuss, som "förabetade" lite...
Aha, det förklarar saken. Tack för upplysningen!