Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Anders Forsberg skrivet 25 april 2008, 19:52:50 PM

Titel: GS B34
Skrivet av: Anders Forsberg skrivet 25 april 2008, 19:52:50 PM
Åren 1974 och 1976 köpte Göteborgs Spårvägar 35 stycken bussar från Volvo/Säffle. GS typ B34 nr 801-834. Nr 713-835 kom våren 1976. Bussen på bilden är 834 och fotograferad på Drottningtorget gående på linje 60.

Anders

(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/gbgb34.jpg)
Titel: SV: GS B34
Skrivet av: S Svensson skrivet 26 april 2008, 21:00:59 PM
Troligen sista inv nr med blå färgen. 835 hade den nya färgen. Dock med lila tak vilket efterföljande inte hade. Alltså yttertaket.
Titel: SV: GS B34
Skrivet av: Nupski skrivet 27 april 2008, 12:42:02 PM
828 lever kanske än idag men ingen har möjlighet att ta hand om henne så snart är hon säkert borta för gott...  :'(

(http://www.moment21.se/pics/828.jpg)

(http://www.moment21.se/pics/828inne.jpg)

(http://www.moment21.se/pics/828typ.jpg)

Och något som föbryllade en som liten grabb var det tickande ljudet från bakre delen av fordonet... det har fått sin förklaring

(http://www.moment21.se/pics/828taco.jpg)

Titel: SV: GS B34
Skrivet av: yngrot skrivet 27 april 2008, 16:47:00 PM
Brukade inte den lilla "ticklådan" sitta framme hos föraren? Har hört det ljudet fram när jag åkt buss i Gbg.
Titel: SV: GS B34
Skrivet av: yngrot skrivet 27 april 2008, 17:05:06 PM
Ja du menar B59 denna typ minns jag vi testkörde i Borås bussen skulle ner till Karlskrona. Som jag minns det var det väl kylningen som var det stora problemet och att Volvo ville satsa på mittmotor och tog fram B59 mer eller mindre motvilligt.
Titel: SV: GS B34
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 28 april 2008, 10:09:27 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 april 2008, 19:27:34 PM
Och framförallt framvagnen, i sin iver över att erbjuda en låg buss med hjulutslag i stil med Scania 111 uppfann man en konstruktion som inte fungerade i praktiken för föraren, man laborerade med olika hjulvinklar och svängningsdämpare utan resultat
Jag vill minnas att det inte fanns nåt parallellstag utan två separata styrstag från styrväxeln. Om man åkte i ett potthål med ena framhjulet kunde man få en redig snurr på ratten. Förarplatsen var också rätt knepig. Förarstolen satt inte centrerad mitt för rattstången, utan en liten bit närmre mittlinjen. Anledningen var nog att man annars inte kunde svänga stolen obehindrat. Vi "gamle" kan erinra oss att man kände sig lite knepig i ryggen efter en tjänst på detta underverk från Säffle. Sen var de också kända för att vara allt karossgnälls urmoder, alla stöttor och väggskiveklammer pep och gnydde hela tiden bussen rörde sig. En del individer hade en annan märklig egenhet: Om man körde på nån linjedel som mest låg i nerförslut (Fredriksdal - Grönsakstorget) där man inte gasade på särskilt mycket mellan hållplaterna, utan mest bromsade, så tog lufttrycket slut och bla. dörrarna hängde som draperier.
Titel: SV: GS B34
Skrivet av: Krille skrivet 28 april 2008, 16:17:10 PM
Citat från: LarryB skrivet 28 april 2008, 10:09:27 AM
En del individer hade en annan märklig egenhet: Om man körde på nån linjedel som mest låg i nerförslut (Fredriksdal - Grönsakstorget) där man inte gasade på särskilt mycket mellan hållplaterna, utan mest bromsade, så tog lufttrycket slut och bla. dörrarna hängde som draperier.

?! För klen kompressor eller?

/K
Titel: SV: GS B34
Skrivet av: Nupski skrivet 28 april 2008, 21:53:27 PM
Citat från: Krille skrivet 28 april 2008, 16:17:10 PM
?! För klen kompressor eller?

/K

Det måste vara 700 vagnarna för de hade enkolvskompressor.
Titel: SV: GS B34
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 28 april 2008, 22:31:35 PM
Citat från: Tomas skrivet 28 april 2008, 21:53:27 PM
Det måste vara 700 vagnarna för de hade enkolvskompressor.
Har inget minne att det nånsin gick B32 (700-serien) annat än på Hisingslinjerna, kanske var det enkelstånka på 801-830. De hade dessutom den äldre, svängda instrumentpanelen (som alla B32), stadsvapen och skuggade vagnsnummersiffror; inte hybriddesign med metkrok och vita vagnsnummer i Helvetica Medium Extended Light.