Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM

Titel: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM
Den var museibuss redan 1986. Den finns kvar än i dag i ungefär samma skick. Bussen är alltså från 1945 även om den fick ny front omkring 1950. Bussen är för övrigt byggd på Volvos första dieselbusschassi förutom ett provchassi.
När bilden togs ägdes den av SJ, sedan blev det Swebus och för ett par år sedan köpte den nuvarande ägaren, Klubb Gamla 45-an, för det facila priset av 500 kronor. Men klubben hade redan då kostat på den mångdubbelt mer.
Vi hade för övrigt årsmöte med våfflor på våffeldagen i tisdags. Av cirka 50 medlemmar kom cirka 25. Det SvOf? Hur stor andel kom på senaste årsmötet (ja, jag gjorde det inte).

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3013.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3014.JPG)

Och så en detalj på en sak som fanns förr men inte nu. Det lär dock ha varit så att man hittade ett par gamla brev när bussen cirka 1980 letades fram ur ett förråd i Dalsjöfors. De hade legat där i cirka 25 år! Vet inte varför det står 50-talsbuss på lappen i sidorutan. Möjligen hade man 1986 inte hittat bussens historik utan trodde att den var nyare än vad den i själva verket var.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3016.JPG)

Häromdagen skrev vi om Almexen föregångare. Så här såg den ut:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3015.JPG)
Maskinen fungerar än i dag och det finns ett tillfredsställande förråd av kvittorullar. När bussen visades upp brukar därför frikostigt säljas biljetter från maskinen. Passa på om du får se bussen någon gång. Biljetterna säljs nämligen till det facila priset av 0:00 kronor. Bussen planeras i nuläget var med bland annat vid Smålandsrundan i Skillingaryd och Tunga rallyt väst i Göteborg i maj. Sedan finns den också tisdagskvällar vid veteranbilsträffarna på Stora torget i Borås (från slutet av maj samt i juni och augusti).

Inredningen är också lika intakt i dag. För ett par år sedan fick man linda om bagagehyllorna då trådarna lossnat. Sofforna har man dock inte behöva göra något åt på 63 år.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3017.JPG)

Den som vill åka med på Smålandsrundan den 3 maj kan få göra det under vissa betingelser. Kontakta mig om du är intresserad. Vi åker från Borås tidigt på morgonen (ca 06.30) och är åter där igen vid 19-tiden. Det går bra att stiga på utmed vägen eller ansluta i Skillingaryd. Samling i det senare fallet cirka 09.00.


Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Peter Öden skrivet 27 mars 2008, 19:57:43 PM
Hej !

Står det inte 50-talsbuss på skylten på vänstra sidan ?
Nja, denna vagn torde väl vara från 1945 om jag inte tar helt fel.
Torde väl vara en av de allar första Vlo B 513 från SKV, men kan någon säga
när denna vagn byggdes om till nuvarande utseende ?
Finns någon bild på bussen i ursprungsutförande ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:59:56 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 27 mars 2008, 19:57:43 PM
Hej !

Står det inte 50-talsbuss på skylten på vänstra sidan ?
Nja, denna vagn torde väl vara från 1945 om jag inte tar helt fel.
Torde väl vara en av de allar första Vlo B 513 från SKV, men kan någon säga
när denna vagn byggdes om till nuvarande utseende ?
Finns någon bild på bussen i ursprungsutförande ?

Mvh Peter Ö

Alla frågorna är besvarade i mitt inlägg utom bilden på bussen i ursprungsutförande. Jag har ingen sådan bild men vet att den fanns i Volvos tidning Ratten när bussen var ny.

Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 22:45:39 PM
Jag har i ett mejl fått följande bild på SJ 850 som den såg ut i orginalskick. Lite förbryllande är att den enligt uppgift först ägdes av Stockholms Omnibus AB men har fått SJ-numrering och också är skyltad SJ. Kan det ha varit så att SO beställde den men att SJ hann ta över bolaget innan leverans?

(http://www.savenfjord.nu/850_1945.jpg)
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: yngrot skrivet 28 mars 2008, 09:45:04 AM
Vilken kvalitet på sofftyget 63 år utan omklädsel. Dagens tyger håller inte många år.
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Max W skrivet 28 mars 2008, 10:38:52 AM
SJ tog över linje 3 till Hässelby i juli 1946 och då var nog denna buss en av de fyra vagnar som upprätthöll busstrafiken till Hässelby. Alla vagnar på linjen  hade samma form på karossen med nummerkruka och allt.
Själva köpet av SWB (och dotterbolaget Stockholms Omnibus AB) gjorde SJ 1945 enligt uppgifter jag fått. Jag bodde i Hässelby då och var redan då en liten bussdiggare, sanart skolmogen. Jag blev lite förvånad över att vagn 850 inte har någon bakdörr. Det hade alla andra bussar vad jag minns.
Max
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2008, 11:25:47 AM
Citat från: yngrot skrivet 28 mars 2008, 09:45:04 AM
Vilken kvalitet på sofftyget 63 år utan omklädsel. Dagens tyger håller inte många år.

När ovanstående buss tillverkades kunde man knappast föreställa sig att man i framtiden skulle skrota "nya" bussar efter 10-14 år pga att de då är för gamla "på papperet".
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Cero skrivet 28 mars 2008, 11:56:21 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 mars 2008, 11:25:47 AM
När ovanstående buss tillverkades kunde man knappast föreställa sig att man i framtiden skulle skrota "nya" bussar efter 10-14 år pga att de då är för gamla "på papperet".

Det fanns också något som hette "var rädd om grejorna" på den tiden och så existerade begreppen "förebyggande underhåll" och "reparationer".
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: yngrot skrivet 28 mars 2008, 12:26:33 PM
Förebyggande underhåll ja det kommer jag i håg att det fanns förr. Borås Lokaktrafik totalrenoverade bussarna de var som nya efter ett sånt ingrepp. Man målade till och med elementen ,förarstolen kläddes om och fick nystoppning. Men det var väl för dyrt"suck" 
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Kristofer skrivet 28 mars 2008, 13:33:51 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM
Vet inte varför det står 50-talsbuss på lappen i sidorutan. Möjligen hade man 1986 inte hittat bussens historik utan trodde att den var nyare än vad den i själva verket var.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3016.JPG)

Läser jag helt galet? Jag tycker minsann att det ser ut som en 4:a, och att det alltså står 40-talsbuss. Men jag kanske bara ser det jag vill se? Svårt att avgöra vad som är smuts eller liknande och vad som är skrift.
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2008, 13:38:42 PM
Citat från: Kristofer skrivet 28 mars 2008, 13:33:51 PM
Läser jag helt galet? Jag tycker minsann att det ser ut som en 4:a, och att det alltså står 40-talsbuss. Men jag kanske bara ser det jag vill se? Svårt att avgöra vad som är smuts eller liknande och vad som är skrift.

Visst är det en 4:a, men den verkar ha fått en "metkrok" nedtill så den ser påminner om en 5:a.
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Max W skrivet 28 mars 2008, 15:15:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 22:45:39 PM
Staffan skrev: Lite förbryllande är att den enligt uppgift först ägdes av Stockholms Omnibus AB men har fått SJ-numrering och också är skyltad SJ. Kan det ha varit så att SO beställde den men att SJ hann ta över bolaget innan leverans?

(http://www.savenfjord.nu/850_1945.jpg)
Jag har inget definitivt svar när det gäller just 850, men de bussar SJ tog över från SOAB lackades om till "SJ-gult". Under SOAB-tiden var de gröna med svart "maggördel" under fönstren. Eftersom 850 bara har framdörr utgår jag ifrån att den är en av SOAB-vagnar som lackerades om.
/Max
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 mars 2008, 15:44:21 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3014.JPG)


Kan man säga att en buss är gullig? Jag tycker att den här bussen faller in på det begreppet :D
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2008, 18:09:24 PM
Citat från: Max W skrivet 28 mars 2008, 15:15:45 PM
Jag har inget definitivt svar när det gäller just 850, men de bussar SJ tog över från SOAB lackades om till "SJ-gult". Under SOAB-tiden var de gröna med svart "maggördel" under fönstren. Eftersom 850 bara har framdörr utgår jag ifrån att den är en av SOAB-vagnar som lackerades om.
/Max

Den svartvita bilden är tagen 1945 enligt säker dokumentation. Så något är konstigt. Men ändå stort tack för uppgifterna.
Den här bussen gick väldigt lite och mätaren står i dag på 18099. Det gör alltså knappt 29 mil per år utslaget på hela livstiden. Nu stod den avställd i Dalsjöfors utanför Borås i cirka 20 år men ändå. Enligt uppgift skulle den under sin aktiva tid ha rullat cirka 15 mil i veckan. Mätarställningen är inte en fejk utan stämmer med de dokumentationer som finns om bussen. Så det är ju inte undra på att bussen är i gott skick i och för sig.
Frågan är varför bussen användes så lite. Enligt äldre bussförare (klubbens äldsta är runt 80 år och började köra buss i slutet av 1940-talet) är den mer lättkörd än vad bussarna i allmänhet från denna tid var. Tekniskt sett märks att den är gammal men den rullar bra. Om man tankar den vill säga. Bränslemätaren fungerar men visade sig i somras inte vara särskilt tillförlitlig.
Inte bara den nya fronten skvallrar om att den varit med om en rejäl olycka utan det syns också på att ramen är svetsad.



Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: K R skrivet 28 mars 2008, 20:54:05 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 22:45:39 PM
Jag har i ett mejl fått följande bild på SJ 850 som den såg ut i orginalskick. Lite förbryllande är att den enligt uppgift först ägdes av Stockholms Omnibus AB men har fått SJ-numrering och också är skyltad SJ. Kan det ha varit så att SO beställde den men att SJ hann ta över bolaget innan leverans?

(http://www.savenfjord.nu/850_1945.jpg)

Hej!

Jodå Staffan, Ulf Essén vidimerar att bussen beställdes av Svenska Omnibus AB (som det aktuella bolaget hette),
men levererades till SJ. Bilden ovan torde vara ett leveransfoto från SKV, då rödplåten synes inledas med D.

mvh K R
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Walter skrivet 28 mars 2008, 21:10:15 PM
Ägdes den av SJ när den var avställd utanför Borås i 20år? I och med att den gick med till Swebus borde ju SJ ägt den hela tiden. Hur kommer det sig i så fall att SJ behöll den så länge?
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2008, 21:50:14 PM
Citat från: Walter skrivet 28 mars 2008, 21:10:15 PM
Ägdes den av SJ när den var avställd utanför Borås i 20år? I och med att den gick med till Swebus borde ju SJ ägt den hela tiden. Hur kommer det sig i så fall att SJ behöll den så länge?

Den ägdes av SJ hela tiden (förutom första året då Stockholms Omnibus som sagt var ägare). Någon gång i mitten av 1950-talet ställdes den av då den inte hade tjänst. Sedan skickades den till lite olika garage innan den till slut kom till Borås som ställde in den i det gamla garaget i Dalsjöfors. Vad jag vet användes inte detta för något annat och det var först cirka 1980 när min far, trafikmästare vid SJ Buss, fick i uppdrag att åka dit för att röja ur detta som bussen återupptäcktes. Med stöd av framför allt distriktschefen Lennart Broqvist fick personalen möjlighet att ta hand om bussen och den gjordes i ordning vid den då nya anläggningen i Brodal på lediga stunder.
Det var alltså rena turen att i princip ingen visste om att den fanns och att när den väl hittades fanns en förstående chef som gav såväl ekonomisk som praktisk möjlighet att behålla den. Givetvis var förvåningen stor när bussen hittades och inte mindre när de såg att den var i mycket gott skick.
Bussen såg dessutom ut och var inredd som många minns SJ-bussarna från 1950-talet. Och det fanns förare i Borås som fortfarande var i tjänst då som en gång hade kört liknande bussar, dock inte denna eftrersom den lär ha rullat i Stockholms-trakten hela sin aktiva tid.
Bussen har sedan den blev klar i samband med SJ:s 75-årsjubileum 1986 använts för utfärder för klubbens medlemmar och deras anhöriga. Genom min far fick jag då möjlighet att följa med, eftersom man förut var tvungen att vara anställd vid SJ Buss/Swebus för att få bli medlem. När Swebus förlorade i princip all trafik i Borås 1995 ändrades detta till att man skulle vara anställd vid något bussbolag. Och för några år sedan blev det en stadgeändring så att nu får även "verkligt bussintresserade personer" bli medlemmar. Men klubbens träffar är fortfarande något av personalträff för gamla SJ-förare.

Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 29 mars 2008, 00:17:14 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM


Häromdagen skrev vi om Almexen föregångare. Så här såg den ut:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3015.JPG)
Maskinen fungerar än i dag och det finns ett tillfredsställande förråd av kvittorullar. När bussen visades upp brukar därför frikostigt säljas biljetter från maskinen. Passa på om du får se bussen någon gång. Biljetterna säljs nämligen till det facila priset av 0:00 kronor. Bussen planeras i nuläget var med bland annat vid Smålandsrundan i Skillingaryd och Tunga rallyt väst i Göteborg i maj. Sedan finns den också tisdagskvällar vid veteranbilsträffarna på Stora torget i Borås (från slutet av maj samt i juni och augusti).


Har aldrig sett den här sortens maskiner annat än som museiobjekt. De var säkert borta långt innan jag föddes. Tycker att de ser ut som en gammal kassapparat

Vilka var det som tillverkade dessa? Var de standard i SJ:s bussar förr i tiden?
Titel: SV: Gamla 45-an för drygt 20 år sedan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2008, 09:09:32 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 mars 2008, 00:17:14 AM
Har aldrig sett den här sortens maskiner annat än som museiobjekt. De var säkert borta långt innan jag föddes. Tycker att de ser ut som en gammal kassapparat

Vilka var det som tillverkade dessa? Var de standard i SJ:s bussar förr i tiden?

Det skrev jag: National. De sista torde ha försvunnit från SJ på 1960-talet. Fanns också hos privata bussbolag och då ännu längre.