Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2008, 17:51:15 PM

Titel: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2008, 17:51:15 PM
Fortsätter leta genom diaarkiven och hittade följande från Lilla Paris:

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2926.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2927.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2928.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2929.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2930.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2931.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2935.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2936.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2937.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2938.JPG)
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 18:34:00 PM
Tack Staffan!
Det var bilder för intresserade och sådana bussar jag skrivit om tidigare. Sedan några år är Hamngatan avstängd och bussar emellan jv stn och torget kör den större leden. Sedan i aug 07 utgår busstrafik från jv stn/resecentrum/ om den inte gjorde det tidigare.
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 mars 2008, 19:33:53 PM
Trevligt!

Under  vilka  år  tillverkades  Van Hool  Jumbo?

/Peter
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 21:53:49 PM
Första (!) van Hool 300 "Jumbo" var GDG 2525, som första tiden i Sverige turnerade runt på visning innan GDG tog över denna. Detta var 1975.

Wistadome är den upphöjning som syns i taket.
Personligen skulle jag föredragit en moderniserad vH 300 istället för den "nya" vH 310 Alizee,VH T8 modell som varade så länge.
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Stefan P skrivet 26 mars 2008, 17:18:42 PM
Hej

Finns det några bussar som GDG 1927 kvar i dag?

Ett lyckokast med den här delen av forumet för en nostaliker som undertecknad.

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Stefan P skrivet 26 mars 2008, 17:57:08 PM
Hej

En fråga till GDG 1387 var det en udda buss eller fanns det fler, finns det någon kvar idag. Kul med bussar man aldrig sett förut fast man varit branchen sen 1980.

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2008, 18:16:35 PM
Citat från: Stefan P skrivet 26 mars 2008, 17:57:08 PM
Hej

En fråga till GDG 1387 var det en udda buss eller fanns det fler, finns det någon kvar idag. Kul med bussar man aldrig sett förut fast man varit branchen sen 1980.

mvh Stefan P

Modellen kallas van Hool 160 och enligt Mats Karlssons "van Hool bussar i Norden 1968-1996 fanns följande i Sverige:
Bodens Omnibus 35, 36 (2)
GDG 1280-1282, 1385-1387 (6)
Jämtlandsbuss 227-234 (8)
Linjebuss 238-259,  601-617 (39)
Luleå Lokaltrafik 85-88, 91, 94, 95 (7)
Norrköpings Lokaltrafik 234-250 (17)
Pitebuss 05, 07 (2)
Skelleftebuss 037, 038 (2)
Umeå Lokaltrafik 57-62 (6)
Örnsköldsviksbuss 47 (1)
Totalt alltså 90 stycken.
Med reservation för att jag missat någon.



Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Clabbe skrivet 26 mars 2008, 20:40:51 PM
GDG 2633 ser ut att ha ett ovanligt förhållande mellan bakre överhäng (långt) och hjulbas (kort) ?

När försvann norrlandsväxeln på VH?

Åkte med Widens i Klässbol på 70 talet, de hade det på sin buss.
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 26 mars 2008, 21:43:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2008, 17:51:15 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2936.JPG)

Trevligt som vanligt! Så det var GDG som körde linje 64 då. Ser f ö att destinationen är Ö. Klinikerna och inte som i dag det mer neutrala Restad Gård.

(Även min fru gillade bilderna, dock mer för miljöerna än för bussarna!)
/ GNl
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2008, 22:39:58 PM
Citat från: Göran Nilsson skrivet 26 mars 2008, 21:43:43 PM
Trevligt som vanligt! Så det var GDG som körde linje 64 då. Ser f ö att destinationen är Ö. Klinikerna och inte som i dag det mer neutrala Restad Gård.

(Även min fru gillade bilderna, dock mer för miljöerna än för bussarna!)
/ GNl

För den som inte är från gamla Älvsborgs län kanske kan nämnas att Restad var något mycket fruktat. Det var alltså vad man på den tiden kallade ett sinnessjukhus och om man inte var lydig så blev man som barn hotad med att "bli skickad till Ressta". Jag blev rätt förvånad när jag fick veta att det verkligen fanns. Jag trodde det var något likt h*****et (som möjligen finns men inte i geografin).
Jag vet inte riktigt vad för verksamhet som bedrivs där i dag, men Restad gård låter ju inte lika hemskt som bara Restad.
Trevligt att bilderna gillas även av icke bussintresserade. Som en mycket trevlig herre sa en gång, när han frågade mig om varför jag fotograferade bussar. Jag började med det vanliga försvarstugget att det är en hobby etc varvid han sa: - Det är verkligen inget du behöver skämmas över. Det är ju en kulturgärning du gör.  Inte så mycket för bussarna som alla miljöer du får med.
Vid ett annat tillfälle var det ett par lindrigt berusade tjejer som frågade samma sak och jag citerade då den trevlige mannen. Varvid den ena lade till: - Ja, och så får du ju både motion och frisk luft på köpet.
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Stefan P skrivet 27 mars 2008, 17:42:31 PM
Hej

Vi försöker en gång till. Vad många byggdes av busstypen GDG 1927, När började de byggas och under hur lång tid.
Till slut finns någon bevarad till framtiden?

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Stefan P skrivet 27 mars 2008, 18:12:47 PM
Hej

Tack för svaret.

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 18:21:20 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 mars 2008, 18:10:24 PM
ca 130 ex
sista byggdes 1980 och det finns åtminstonde en bevarad hos Värmlands Bussveteraner (1177-0162)

(http://www.savenfjord.nu/varmland_gdg_1177.JPG)
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 28 mars 2008, 11:10:53 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2008, 18:36:46 PM
Intressant var att GDG:s bussar hade vanlig 6 vxl ZF manuell, de övriga i listan torde väl haft Allison automatlåda de flesta, reserverar mig för Lb:s bussar

LB 257-259 från 1983 levererades faktiskt med Wilsonlåda och torde ha varit bland de sista bussarna med Wilsonlåda överhuvudtaget. Lådan byttes till automat på samtliga.

GDG hade manuell låda även på lokallinjevagnarna långt in på 80-talet, vilket måste vara ganska ovanligt. Men hade verkligen 1280-1281 som gick i tätortstrafik i Alingsås manuell låda???
//Jonas G
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 28 mars 2008, 11:18:08 AM
GDG 1280-1282 var väl de sista linjevagnarna med gamla GDG-lacken?
Volvo B10M med Alpus 260S-kaross, som började levereras samtidigt, hade ju nya lacken (den man också ser på 1387 på Staffans bilder) från starten.
//Jonas G
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2008, 12:12:47 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2008, 22:39:58 PM
För den som inte är från gamla Älvsborgs län kanske kan nämnas att Restad var något mycket fruktat. Det var alltså vad man på den tiden kallade ett sinnessjukhus och om man inte var lydig så blev man som barn hotad med att "bli skickad till Ressta". Jag blev rätt förvånad när jag fick veta att det verkligen fanns. Jag trodde det var något likt h*****et (som möjligen finns men inte i geografin).
Jag vet inte riktigt vad för verksamhet som bedrivs där i dag, men Restad gård låter ju inte lika hemskt som bara Restad.

Som jämförelse byggdes Sveriges största mentalsjukhus i Umedalen, 5 km väster om Umeå 1934. Här förekom bl.a lobotomi i hög utsträckning. Umeås första stadsbusslinje startades på 60-talet och var ettan mellan Lasarettet-Centrum-Umedalens sjukhus. Än idag går linje 1 samma väg, och texten "Umedalen" ligger fortfarande på plats nr 1 i den moderna skyltdatabasen. Senast i filmen Pistvakt (2005) nämner bröderna Sven-E och Jan-E att ta lillebror Olle till sjukhuset. Replikerna "Han ha mist förståndet! Vi måst ta'n ti Umedalen" gav upphov till många skratt i biosalogen i Umeå där jag såg premiären.  :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Umedalens_sjukhus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ume%C3%A5_Lokaltrafik
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 mars 2008, 14:19:32 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 mars 2008, 11:10:53 AM
LB 257-259 från 1983 levererades faktiskt med Wilsonlåda och torde ha varit bland de sista bussarna med Wilsonlåda överhuvudtaget. Lådan byttes till automat på samtliga.

GDG hade manuell låda även på lokallinjevagnarna långt in på 80-talet, vilket måste vara ganska ovanligt. Men hade verkligen 1280-1281 som gick i tätortstrafik i Alingsås manuell låda???
//Jonas G
1280-1282 hade inte manuell låda utan de hade Automat Allison GB644. Däremot hade linjevagnarna 1385-1387 manuell vxl-låda S6-80 (ev 6-90).1280-1282 hade 1+2 inredning emellan dörrarna från början.Senare var även de linjevagnar.
Det är att märka att 1280 var lokaltrafikvagn på linjen 62.Den gick i hop med VL bussar på denna linje sedan VL och GDG kommit överens att köra i hop. Annars var linjen Öxnered-Torgt,Vänersborg GDG linje.
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 30 mars 2008, 15:03:05 PM
Citat från: Verspieder skrivet 28 mars 2008, 12:12:47 PM
Som jämförelse byggdes Sveriges största mentalsjukhus i Umedalen, 5 km väster om Umeå 1934. Här förekom bl.a lobotomi i hög utsträckning. Umeås första stadsbusslinje startades på 60-talet och var ettan mellan Lasarettet-Centrum-Umedalens sjukhus. Än idag går linje 1 samma väg, och texten "Umedalen" ligger fortfarande på plats nr 1 i den moderna skyltdatabasen. Senast i filmen Pistvakt (2005) nämner bröderna Sven-E och Jan-E att ta lillebror Olle till sjukhuset. Replikerna "Han ha mist förståndet! Vi måst ta'n ti Umedalen" gav upphov till många skratt i biosalogen i Umeå där jag såg premiären.  :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Umedalens_sjukhus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ume%C3%A5_Lokaltrafik

Nu är vi ju en bra bit från vad rubriken handlar om när vi helt abrupt hamnat i Umeå.
Första stadsbusslinjen i Umeå startades på 1920-talet där Ernst Johansson(senare Gabrielsson) var en av pionjärerna. Han startade sin första linje 1924 mellan Umeå och Sörfors. Samma år startade Carl Haegerlund busslinje mellan Sandbacka och Nydala. Även G A Johansson och J G Lindgren startade lokala busslinjer i Umeå i början av 20-talet.

/GL
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Ersa skrivet 31 mars 2008, 17:00:39 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 30 mars 2008, 15:03:05 PM
Nu är vi ju en bra bit från vad rubriken handlar om när vi helt abrupt hamnat i Umeå.

Dikeskörning i debatten? Nå, men nog måste en busslinje till ett mentalsjukhus jämföras med en annan?  ;)

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 mars 2008, 15:03:05 PM
Första stadsbusslinjen i Umeå startades på 1920-talet där Ernst Johansson(senare Gabrielsson) var en av pionjärerna. Han startade sin första linje 1924 mellan Umeå och Sörfors. Samma år startade Carl Haegerlund busslinje mellan Sandbacka och Nydala. Även G A Johansson och J G Lindgren startade lokala busslinjer i Umeå i början av 20-talet.

Jag får lov att be dig maila över mer av denna intressanta fakta, så man kan lägga in detta för allmänheten i Wikipedia.  :)
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 31 mars 2008, 23:29:31 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 mars 2008, 14:19:32 PM
1280-1282 hade inte manuell låda utan de hade Automat Allison GB644. Däremot hade linjevagnarna 1385-1387 manuell vxl-låda S6-80 (ev 6-90).1280-1282 hade 1+2 inredning emellan dörrarna från början.Senare var även de linjevagnar.
Det är att märka att 1280 var lokaltrafikvagn på linjen 62.Den gick i hop med VL bussar på denna linje sedan VL och GDG kommit överens att köra i hop. Annars var linjen Öxnered-Torgt,Vänersborg GDG linje.

1282 väl? 1280 och 1281 fanns ju i Alingsås. De blev efter att ha varit Swebus 0192 och 0193 köpta av GS när de övertog i Alingsås 1998. Numren 192-193 behölls eftersom de praktiskt nog var lediga hos GS.
//Jonas G
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 april 2008, 11:41:10 AM
Ursäkte. Så går det när jag inte tittar efter och får sämre minne med åldern.

LB bussarna 257-259 var av modifierad typ av kaross och efterbeställd. Hur det var med motsvarande Volvo B10R kommer jag inte ihåg.Troligen var 614 till Jönköping lika 238-256.LB och dess platschef Bertil motiverade Wilsonvxl att automaterna höll dåligt. Ja de höll väldigt dåligt på 238-256. De var egentligen utformade som linjevagnar. De borde kanske erhållit ZF HP låda istället.
SJ 1601 och 1602 var de första bussarna i Göteborgstrakten som erhöll Allison automat (troligen Allison GB644).1601 gick på Mölnlycke och 1602 på Kungsbacka och alltså med olika tjänstgöring.
LB 257 och 259 erhöll ca 1989 begagnade automatlådor från (ev ej i ordning 038,första prov automatvxl och den andra bussen en autvxl från Volvobuss,likaledes begagnad). Hur var det med LB258. Denna har jag ingen notering av ha fått autlåda. I varje fall inte före 91-03.Men den kan ju fått aut låda senare.
LB 238-256 råkade alltså ut för att automatväxellådan blev varm. Så varm så den blev blåanlöpt. SJ råka ut för samma med sina två 1601&1602. På dessa installerades då en oljekylare för oljan i växellådan. Senare fick LB bussar även detta och troligen alla bussar med allison automatlåda. Jag tror inte det går att ha en automatlåda utan sådan kylare.Även personbilar har ibland kylare för växellådsoljan.
238-256 var B58 och det ville LB Partille ha,därav att man lagrade chassiena.614 var ursp plac i Jö för Molidenlinjen men flyttades till Partille senare.238 kan ha flyttats till Stockholm(fd buss till Mullsjö).
Wilsonlåda kunde ursp inte erhållas till B10M. Detta då B10M utfördes med enkelväxel i bakaxeln. (EV80 eller 85).Genom att manuella lådan S6-80 och Allison automat krånglade önskade ett antal kunder då Wilson tillbaka. Men då var växelstegen stora eftersom det saknades 2-farts bakaxel. VolvoBuss hade en blålila van Hool kombinerad demo och prov av vxl S6-90. Denna kallas hos Swebus 1200 och är en buss som  tillhört många företag och funnits hos ännu flera bussföretag. Volvo-Kville Buss-Uddevalla OAB JKT Swebus Jö - Vå och Arna Bruk hade den ett tag också.
Ursäkta utvikningen.
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: yngrot skrivet 06 april 2008, 14:26:44 PM
Dessa Wilsonlådor fanns på 2 bussar de hette 216 217 Wiimakaross med höga stolar Staffan har nog bilder på dessa hos Borås Lokaltrafik och de var svårkörda för man var tvungen att varva fullt innan man kunde växla upp och sen orka bussen knappt framåt ändå. Start i uppförsbacke var knappt att tänka på.
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 april 2008, 20:26:57 PM
215 var en kort Wiima B6FA som skulle gå till Landvetter mitt på dagen.Då det förekom arbetspendling köptes B10M Wiima 216&217.Dessa fick dörrar 1-1-1 eller rättare sagt 1-1(-0) eftersom dörren långst bak uppenbarligen var fast monterad. 215-217 ersatte uppenbarligen 190-192 i trafiken på linje 160. Jag hoppas att jag fattade rätt. 192 gick sedan i skolturer bla såg jag den i Alingsås. 191 gick i Sätilas skolturer.
Dessa hade väl K19 låda manuell.
Att man i Borås köpte Wilson är intressant. Både lokaltrafiken och Alfredsson ville ha detta trots att det fenomen som Yngrot skriver om var väl kända. Växelstegen blev väldigt långa. SJ köpte alltså senare Wilson ett tag innan det kom bussar med automat 5HP500 eller senare 590. Kommer Yngrot ihåg om BL hade kylning av växellådsoljan redan från början på 178-189. Gjorde den lägre motoreffekten på 178-187 att växellådorna inte belastades så hårt?
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: Hans J skrivet 07 april 2008, 09:02:39 AM
Citat från: Clabbe skrivet 26 mars 2008, 20:40:51 PM
GDG 2633 ser ut att ha ett ovanligt förhållande mellan bakre överhäng (långt) och hjulbas (kort) ?

När försvann norrlandsväxeln på VH?

Åkte med Widens i Klässbol på 70 talet, de hade det på sin buss.

Clabbe!
På din fråga om att 2633 har ett ovanligt förhållande hjulbas/bakre överhäng så är 2633 en 13 meters vagn byggd på ett Volvo B58-65 chassi, alltså med 6,5 m hjulbas.

Vagn 2628 däremot är en 12 meters vagn byggd på ett Volvo B58-60 chassi, vilket har 6,0 m hjulbas.

Enklast att se skillnad mellan dessa bussar är att räkna antalet stora rutor.

Ländskillnaden mellan chassivarianterna B58-60 och B58-65, i GDG:s utförande, utgjordes av en halvmeter ram samt kardanaxel mellan växellåda och bakaxel. Notera att Volvo även hade chassivarianter där främre överhänget var längre för att möjliggöra dubbla dörrar framför framaxeln.

Skillnaden i längd mellan de båda bussarna 2628 och 2633 är alltså en halvmeter chassi + kaross framför bakhjulen samt en halvmeter kaross bakom bakhjulen. Som du skarpögt noterat är bakre överhäng alltså längre på 2633 än på 2628.

Som Lars skriver så står det säkert B58-60 i bilregistret trots att det är ett B58-65 chassi.
På den tiden var inte Bilregistret så noga med om det stod 60 eller 65 i registret.   

Hälsn
HansJ
Titel: SV: Bussar i Vänersborg 1986
Skrivet av: yngrot skrivet 07 april 2008, 13:06:15 PM
Citat från: S Svensson skrivet 06 april 2008, 20:26:57 PM
215 var en kort Wiima B6FA som skulle gå till Landvetter mitt på dagen.Då det förekom arbetspendling köptes B10M Wiima 216&217.Dessa fick dörrar 1-1-1 eller rättare sagt 1-1(-0) eftersom dörren långst bak uppenbarligen var fast monterad. 215-217 ersatte uppenbarligen 190-192 i trafiken på linje 160. Jag hoppas att jag fattade rätt. 192 gick sedan i skolturer bla såg jag den i Alingsås. 191 gick i Sätilas skolturer.
Dessa hade väl K19 låda manuell.
Att man i Borås köpte Wilson är intressant. Både lokaltrafiken och Alfredsson ville ha detta trots att det fenomen som Yngrot skriver om var väl kända. Växelstegen blev väldigt långa. SJ köpte alltså senare Wilson ett tag innan det kom bussar med automat 5HP500 eller senare 590. Kommer Yngrot ihåg om BL hade kylning av växellådsoljan redan från början på 178-189. Gjorde den lägre motoreffekten på 178-187 att växellådorna inte belastades så hårt?

191-192 hade Wilsonlåda med höglågbrytare dom gick som ett spjut :) ingen fartspärr där inte... kylning av vxlolja vet jag inte. Däremot fick 178-187 bytt bakaxelutväxling till landsvägsväxling som 188-189 hade från början då blev bussarna betydligt lättare att köra innan bytet var de snabba som f-n i accet men växlade väldigt hårt det hände att tanter höll på att välta om de stog upp och inte höll i sig hårt. Dessutom gick áltid växel 1 i varje gång man körde sakta runt ett gathörn ochn sen i väg och en ny ryckväxling det hände att folk undar om vi inte kunde köra buss.. Innan bussarna fikc ny utväxling föredrog man allt Wilsonlådam då kunde man köra mjukt så mjuk körning går inte att få till idag...